Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo tai sitten anoppi! "ei miullakaan ollu mitään oireita ni ei siullakaan, ei siinä synnytyksessä oo mitään kun vaan menee ja synnyttää" !! Jos yritän niinku puhuu et on ollu tämmösiä tuntemuksia et pelottaa et meneeks kaikki hyvin ni se melkee jo varas miulle ajan psykalle!!!!

Jospas tänne pitkästä aikaa kirjoittaisi :)

Kesä meni siinä että mies oli 2kk pois kotoa yhteenputkeen ulkomaantyömatkan takia x( Esikoisen kanssa sit oltiin mummoloissa "kesälomalla".

Nyt ollaankin sitten miehen ja lapsen kanssa lapissa lomalla. Hyvät ilmat kyllä olleet nyt tässä miehen kesälomalla :D

Sain kiellon turhaan liikkumiseen muutama vko sitten. Alkaa supistella todella pahasti pienestäkin rasituksesta. Täytyy kuulema hieman kuulostella vointia ja välttää kaikkea mikä alkaisi supistaa. Ens kuussa välitarkastus että onhan kohdunsuu yhä kiinni yms. Pieniä lenkkejä voi kävellä rauhallisesti mutta ei puhettakaan että esikoisen perässä juoksisin tai rattaita lykkäisin.

Täytyy nyt vain tarkkaan vahtia mitä syö ettei tule niitä ylimääräisiä mammakiloja (eli läskiä) kun liikunnat on aika nollassa :D

Moiks joulukuun mammoille! Täällä alko just 24 viikot aika menny äkkiä...pahoinvointi on nyt onneks vähentyny ehkä vähän.ja nyt on harmikseni menny lonkkien seutu todella kipeiksi...kävelyki hankalaa ja kivuliasta.yöt menee pyöriessä ku puutuu jalat ja kyljet hu hu.on hankalaa tää pojan teko...mahaki on jo nyt melkein yhtä iso ku esikoistyttöä saadessa . Jaksamisia ja onnea kaikille kanssa odottajille <3 :-)

Täällä bongattu ekat raskausarvet tississä :( höh, laitoin tuota rasvaa mitä sain neuvolasta. ei kiva

Miulla tullut enemmän näkyviin teini-iässä tulleet arvet.... :\ tisseissä nimenomaan :(

Voin sanoa että on ollut rasittava v-loppu. Tai lauantaista lähtien. Lauantaina joskus aamupäivästä miehen kaveri soitti, että tulee tähän. Tuli sitten komeasti poliisiauton kyyttis (poliisit oli kuskannu jostain juoppokämpästä kaikki epäoleelliset ihmiset pois). Mies sitten halusi kovasti ryypiskellä tämän kaverinsa kanssa sen ehtoon. Suostuin ja siemailin itsekkin alkoholitonta punkkua illan mittaan. En kauaa tosin jaksanut sitä touhua katsoa, mies tuli jotenkin niin änkyrähumalaan kaljasta ja alkoi äkäilemään, menin siis hyvissä ajoin nukkumaan ennen puoltayötä. Herään kuudelta aamulla ja käyn vessassa ja saunassa, saunasta löydän piilotetun viinapullon (miehen kanssa silloin sovittiin että viina tai minä) Mies sitten tajusi että olin mennyt saunaan ja lujasti yritti keritä perään ennenkuin olisin löytänyt pullon, mutta hänen tullessaan paikalle, istuin minä ja pullo vierekkäin saunassa penkillä. Mies sitten meni sanattomaksi, ja minäkin olin vain hiljaa ja katsoin päälle. Otin viinapullon mukaan, piilotin ja menin takaisin nukkumaan. 12 heräsin uudestaan, ja miehet kinusivat minulta rahaa että pääsisivät kaljakauppaan (mun ja miehen rahat on mun tilillä). Kieltäydyin ja menin nukkumaan (sen jälkeen kun olin joutunut raahaamaan 2 sammunutta miestä terassilta pois paahtavan auringon alta). Nyt illasta mies on käynyt laulamassa vessanpytylle ja tämä kaveri nukkuu edelleen. PAITSI. Äsken kävi juomassa mehua ja varottamatta unestaan alko oksentamaan meidän uudelle sohvalle ja lattialle.. Minä siivosin.. ONNEKSI, on mustat nahkasohvat, jotka on helppo pestä osissa.. Huomisesta lähtien tämä kämppä on kyllä rauhotettua aluetta pari vuotta ainakin. Ei jeesus kun ei ihmiset osaa ottaa tuota alkoholia siedettävissä määrin!

Joo tässä vähä huonosti nukuttu.. kivut helpotti vähäsen siinä 10 aikaa mutta en saanu nukuttua. No sitte kivut tuli taas aika kovana takasi tossa yhen aikaa ja sain toisen kipulääke piikin bebaa ja sen verran tujua että nukahdin melkein heti.. no sitte tossa kolmen aikaa herään tietysti hirveesee pissahätään ja sen jälkeen ei oo tullu nukuttuu.. nyt kivut hävinny kokonaan..
Parin tunnin päästä otetaan lisää kokeita ja katotaa mitä tehdään..

Lilith mun on pakko kyl sanoo, että en kattelis yhtään tollasta touhuu! Meillä mies sais lentää ku leppäkeihäs!!
Ei ole sulla helppoa. Tsemppiä ja pakkohan sun on tilanteelle jotain tehdä, tulevan lapsen takia ja oman hyvinvointis takia.

Monella ongelmana se, että rakastaa kuitenkin miestään, vaikka se alkoholi vie joskus voiton... Ite kattelin exääni ja juomista vähän liiankin kauan, ei se ikinä loppunut lupailuista huolimatta :( Se on sit oltava kokonaan ilman jos ei kohtuudessa pysytä! Ite tolle nykyiselle sanonu, et jos ei pysty olemaan juomatta ja tuntuu, että hauskanpitoon tarvitsee aina sitä alkoholia, niin sit voi joko hakea apua ongelmaan tai sit suksia v***uun. Eihän se nnyt niin voi mennä, et miehellä on jtn etuoikeuksia kaikkeen, koska ei itse joudu olemaan raskaana tai imettämään... Tsemppiä hurjasti Lilith, koittakaa keskustella asiat selväksi, ei tommonen touhu kyl vetele ollenkaan!

Tää Suomen ihmeellinen lainsäädäntö mahdollistaa tosiaan sen, et jos naimisiin menee raskausaikana, niin ei isyyttä tarvitse tunnustaa. Me mentiin naimisiin jo ennen raskautta, ei mtn juhlia haluttu, vaan maistraattiin kaksin ja that's it :) Tosiaan virka-aikana avioituminen on ilmaista ainakin maistraatissa. Ekana suoritetaan esteiden tutkinta ja sit voi varailla ajan vihkimiseen.

WopWop, toivottavasti tilanne selviää pian ja saat jonkun tolkun kipuihin! Mun serkulla ja yhellä kaverilla on leikattu umppari raskausaikana ja ei ollut mtn ongelmia :)

Täällä vaivaa unettomat yöt! Liikunnanpuute myös stressaa, kun ennen raskautta lähes päivittäin tottunut liikkumaan ja nyt millon mikäkin estää säännöllisen hikiliikunnan :( Millon on monen päivän päänsärky/migeeni, jatkuva pahoinvointi, väsymys, kivut jne... Kipuihin kyyllä liikunta auttaa onneks, mut huonosti nukutut yöt ja järkyttävät ilmat nyt olleet, niin turvottaa aivan julmetusti ja ei meinaa liikunnasta tulla mtn! Jospa tää tästä alkas helpottaa kun ilmat viilenee lopullisesti, niin pääsee nauttimaan syksystä <3

Esikoista odottaessa rinnat kasvoivat pari kuppikokoa, nyt ei sitten olleskaan vaan tuntuu hieman kutistuvan eli rintsikkaostoksilta vältytty :)

Ja noista avoliitossa olemisista, ollaan oltu mieheni kanssa muutama vuosi kihloissa ja säästetään pikkuhiljaa häihin jota ei kiirehditä kun ei sponssausapuja tahdota pyydellä vaikka suunniteltu yhdessä ja pikkuvalmisteluja tehty halutessa tehdä omannäköinen juhla (esim.kankaat hankittu kun ompelen itse mekkoni ja mies luvannut tehdä pöytäkoristeet). Meillä kuitenkin parisuhde hipoo omassa mittapuussani täydellisyyttä arjenromantiikan täyteisyydessä enkä jaksa välittää vaikka sukuni harmitellut miksemme ole naimisissa vaikka lapsi (sain esikoisen kastetta ennen kuulla lukuisia sukulaisten keksimiä juoruja että mm.mentäisiin kasteessa naimisiin ja että olisin mennyt kastetta ennen salaa naimisiin vaihtaen sukunimeni), mies sanonut että jos se naimisissa oleminen niin tärkeää juridisten seikkojen vuoksi niin voidaan samantien mennä maistraatissa käymään mutta hän ajattelee samoin kanssani että naimisiin mennään vain kerran ja molemmat haluaa ennemmin kirkkohäät, ollaan puheltu että lapsemme voivat olla sitten esim.sormustenkantajina :)

Esikoisen kohdalla isyydentunnustusjuttu meni nopeasti kun tuli kirje postissa ajankohdasta koska virastolla käynti ja siellä ei tarvinnut odotella kun heti ottivat etuajassa sisään ja pari minuuttia papereita täytettiin, isyystesti oli vapaaehtoinen kun paperien täyttö riitti ja miekkonen totesi ettei testejä tarvitse kun niin hänen näköisensä veijari :)

Lilith_mist: tiedän tunteesi! Täällä kans meni v-loppu päin peetä! Ukko tissutteli viime viikolla melkein joka ilta, ei kuitenkaan humalaan asti no,lauantaina sauno mun ja lasten kanssa ja otti siinä muutaman oluen,illan päälle hoksasi sitte että lähtee pyörällä kaverinsa mökille vielä saunomaan. Yöllä heräsin 01.30 kamalaan möykkeeseen ja ölinää,nousin kattomaan niin ukko tuli konttaamalla sisälle!!! Ei ees huomannu mua,konttas suoraan leikkihuoneen sohvalle nukkumaan, no pääsin itte takas sänkyyn nii kohta kuulin ku ukko oksentaa!!! Menin kattoo, niin sohva,iso matto ja osa lasten kirjoista ihan oksennuksessa!!!! Senpä jälkeen en enää pystynytkää nukkumaan,alkoi kipeät supistukset jotka kestivät tunnin! Meni onneksi ohi, mutta uni ei enää tullut,voitte kuvitella että kuinka olin aamulla ja päivällä kuin perseelle ammuttu karhu! Isommat lapset taas aamulla kyselivät,että miksi iskä joi taas ittesä tohon kuntoon jne... No ukko nousi iltapäivällä ja naama oli mustana!!! Oli Könynny yöllä sen pyörän kanssa! Pidin ukolle kunnon saarnan,ku lapset menivät pihalle, käskin olla loppu vuoden ottamatta tai jos ottaa niin minä ja lapset muutetaan pois! Tiedän ettei kiristää sais,mutta mä vaa en enää jaksa tuota sen touhua!!! :-( ukko ei sanonut yhtään mitään tähän! Oli niinku ei ois kuullutkaan! Tänään rv 26 <3

Hyviä ja aurinkoista huomenia mammat!

Mukkis kyllähän tohon basson jympytykseen ja yleiseen häirintään saa ja pitää puuttua, eihän se nyt niin voi mennä että "äidin ja isin kultamuruset" saa toimia just niinkuin itse haluaa ilman että muita ihmisiä miettii! Hyvä että sinulla rohkeutta puuttua asiaan noinkin julkisesti!:)

Wop toivottavasti ne sun kivut nyt pysyykin poissa, eikä olis mitään vakavaa! Kyllähän se umpisuoli pitää leikata jos se räjähdyspisteessä! Uskoisin että nyky lääketiede pystyy leikaamaan vaikka raskaana onkin!:) voimia!

Isyydentunnutamisesta eka kun saatiin niin sillon mies isyyden tunnusti ja kutsu tuli kotiin, tokaa odottaessa mentiin maistraatissa naimisiin ja sillon ei enää tarvinnut kun oltiin jo naimisissa:)

Lilith itse en kyllä juoppoja hyysäis, jos aurinkoon sammuvat ja oksennellaan minne sattuu niin itse en olisi jälkiä siivonnut saati sitten isoja miehiä kannellut! Enkä myöskään viinoja piilottelis vaan kaataisin suoraan viemäriin jos on sovittu että ei juoda niin silloin EI juoda vaikka kaveri tulis millaisessa "saattueessa" kylään! Mutta helppokos mun tai kenenkään muun asiaan on huudella! Rakaus kun on vahvaa tekoa, paljon voimia sinullekin toivottavasti saatte asian selvitettyä:)

Täälläkin nukutaan todella huonosti, vaikka menen nukkumaan 21.30-22 niin saan väsyneenä pyöriä sängyssä ja kun nukahtaa niin sit saa mennä vessaan pissalle, eka heräs vajaa 6 ja taas toiminnan täyteinen päivä luvassa... Onneksi tossa muutaman päivän sai levättyä niin taas jaksaa painaa:)
En sitten tiedä että mahtaako tähän huono unisuuteen vaikuttaa just se kun toi liikunnan määrä romahtanut kun ei jaksa? Ärsyttää vaan kuunnella kun lapset ja koira kuorsaa ja itse pyörii sängyssä, ainut mikä helpottaa asiaa kun miettii että rakas mieheni on yöt töissä että eipä sekään nuku:)

Tsemppiä WopWop, toivottavasti kipujen syy selviää pian!

Voimia kaikille alkoholin kanssa taisteleville. ❤

Isyydentunnustus on aika helppo juttu, että ei sen takia maistraattiin kannata vihille juosta jos muuten haluis odottaa. :)

Voii kun täällä väsyttäis, vaikka ihan ok nukuttu yö takana. Huoh. Kahvit tippumaan.

Oikein mukavaa päivää mammat! :)

Mukkis, minä en ymmärrä että miten joku voi sinua tuossa tilanteessa mollata! Kyllä minä ainakin haluaisin omien lapsien tuollaisen touhun lopettavan! Ihan oikein teit kun puutuit asiaan!
Me ollaan kihloissa, vuosi kihloissa oloa tulee täyteen 7.12.2015 (la on 6.12 :) ), vihille olis tarkoitus astella tämän pienokaisen ristiäisissä, kirkossa ❤️
Minä istun sokerirasituksessa, hyyyyiii saatana mitä litkua tuo glukoosilitku oikein oli! Yök!!
Kaikille kipujen ja muiden harmillisten tilanteiden kanssa kamppaileville paljon voimia.
Aurinkoista maanantaita kaikille!

Äippä, itellä ainakin tuo liikunnan väheneminen varmasti eniten vaikuttanut huonounisuuteen, sama oli tokaa odottaessa, et osastolle meinasivat ottaa nukkumaan, kun ei vaan uni tullut enää ollenkaan :( Onneks tää viikko miehellä aamuvuoroa, niin tulee pakkoliikuntaa esikoisen eskarimatkat yht 10km ja illalla pääsee jo viimeistään ysin aikaan odottelemaan unta :)

Äityli, eihän tuo ole mtn kiristämistä, vaan ihan normaalista asiasta sanomista! Jos ukko ei itse tajua olla ryyppäämättä itseään siihen kuntoon, et könyää yöllä kännissä kotiin lasten ollessa kotona ja vielä heidän kamojensa päälle oksentaa, niin on ihan täysin aiheellsta asiasta sanoa ja vaatia sitten olemaan selvänä.

Hohhoijaa, aamupalat lens taas pönttöön, alkaa vähän jo nyppiä tää pahoinvointi! :mad:

Nyt ootellaa verikokeen tuloksia. Kirurgi kävi kattomassa ja sano että oikein hyvältä näyttää. Kohta saan aamupalan ja sitte katotaan paheneeko kivut syödessä/liikkuessa jos ei niin kotiin pääsen! :)

WopWop, minkälaiset ruoat siellä on? Omasta kokemuksesta voin kertoa että seinäjoella on ihan kaameet, tampereella suht hyvät ja töölössä nammmm :3

Meillä kanssa aikanaan mietittiin pitäisikö aikaistaa häitä kasteen yhteyteen (vanhempani aikanaan teki niin) mutta tultiin tulokseen että parempi pitää ristiäiset ja häät erikseen kun haluttiin kasteesta intiimimpi tapahtuma vähemmällä väenpaljoudella joka tapahtumana oli muutoinkin raskas erityislapselle joka vietiinkin sitten mummolaan hoitoon ennen ristiäisten päättymistä pikkuisen ollessa kovasti rasittunut, nyt tehdään samalla kaavalla tuleva kaste ja vaavi kasteessa jaksamisen mukaan tappiin asti sen kolmisen tuntia :)

Takaisin