Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tiuh: Joo, tuo pissasukilla/jaloilla juoksentelu on kyllä nii rasittavaa kun ei tiiä missä kaikkialla se ipana on jo ehtiny viipeltää :D Pisut kesken lego-leikkien on kans aika herkku...

Äippä: Varmasti on ollu raskasta hoitaa noin pientä samalla kun odottaa! Tämmönen omatoiminen taapero on jo kuiteskin ihan kohtuullinen tapaus (sillon kun se tosiaan yhteistyöhön suostuu). Toivottavasti selviät tässä raskaudessa vähemmillä loppuajan kipuiluilla! Tää on varmasti vaan niitä vanhemmuuden vakkareita, että sitä kantaa syyllisyyttä millon mistäkin, vaikka ipanat olis kuinka perustyytyväisiä :)

Nuo virtsarakko/kohdunsuu potkut voi tosissaan tehdä ihan kunnolla kipeetä >.< Muistan vieläki ku esikoinen kaivo viimeisillä viikoilla tota kohdunsuun aluetta nyrkeillään niinku myyrä, se oli kyllä tosi karseen tuntusta :eek:

Hei häntäluu/si-nivel/tms-vaivaiset! Alan toistaa itseäni, mutta jos auttais teitäkin. Kirjoitin tän aiemmin toiseen ketjuun:

Mulla tuli viime raskaudessa, tosin vasta viikon 30 tienoilla muistaakseni, ihan järkyttävä alaselkä-/pakarakipu. Kaikki muu paitsi paikallaan makaaminen tai istuminen sattui niin että itku meinasi tulla ja tulikin. Neuvolasta sain lähetteen fysioterapeutille, joka teki väärän diagnoosin ja antoi jumppaohjeita, joita en pystynyt noudattamaan, koska liikkeet sattuivat niin paljon.

Menin ekaa kertaa elämässäni osteopaatille, joka hoiti selän kuntoon. Ekaa hoitokertaa seuraavana päivänä pystyin kävelemään kivutta ja tokan kerran jälkeen ongelma poistui kokonaan eikä palannut. Ongelma liittyi siihen, että raskauden aikana paikat löystyy mutta ei tasaisesti, jolloin nivelsiteet ym. joutuu koville, sitten lihakset menee jumiin kun yrittää välttää kipua ja kierre on syntynyt. Tai jotain sinne päin. Suosittelen kokeilemaan, jos mahdollista. Harmi, ettei kuulu Kela-korvattaviin eikä neuvolasta voi saada lähetettä.

Ja mitä tulee auvoisaan keskiraskauteen, tänään oli puoli päivää karmea olo, laattasin kahdesti ja väsyttää vietävästi. 5 yötä puoliväliin, 5 kuukautta varmaan pahoinvoinnin loppumiseen. Väsymyksen loppumisesta ei taida voida sittenkään haaveilla.

Toivottavasti kaikki selviää ilman jäätäviä kipuja:)

Ykäriina toivottavasti sunkin olo paranee kun pidemmälle päästään:)
Paljon voimia!!!

Täällä noiden kahden ikäero 1v2kk ja pikkumies oppi käveleen kuukautta ennen tytön syntymää.. Nyt tulossa 1,5v ja vajaa 3 vuoden ikäerot. Isompaa en enää suostu kantaan enkä nostaan syliin. Meen sohvalle ja poika tulee syliin. Likka oppi viikko sit käveleen eikä vielä kiipee et häntä nostelen ja kannan mikä viel onnistuuki hyvin. Kakanpesut hoituu loppuvaiheessa kosteuspyyhkeillä jos mies ei oo kotona nii ei tarvi nostella.

Oikeet supparit ite erotin lopulta siitä, et kipu kesti pitkään, ainakin puol minsaa, kuten myös vatsan kovettuminen. Viiltävä/lyhyt kipu ei oo suppari. Voi olla pienen potku tai liitoskipu tms. Mulla kova kipu suppareissa tuli selkään, mutta kipukohta on tosi yksilöllinen. Lopulta kipu menee siihen, ettei jalat enää kanna. Tai mulla meni. Muutenkin kipu on sen verran lamaannuttava, et sen kivun pyrkii lieventämään esim. lantiota liikuttelemalla tai kipuun keskittymällä. Ei tyyliin: tiskaanpa nyt tässä samalla ;)

Toivottavasti auttoi jotain kiputuntemuksien kanssa pähkäilevää.

Kakkosen kanssa mulla oli jopa koko yön vähän kipeitä ja säännöllisiä suppareita jotain vk 30 eikä tehny mitään. Samoin oli päivittäin voimakasta jomotusta alapäässä, mut sekään ei ollu tehny mitään, vaikka joku väitti, että on merkki paikkojen avautumisesta/pehmenemisestä.

Mulla sattuu välillä potkut alas ihan julmetusti. Vauva on viihtynyt kokoajan tuolla ihan alhaalla ja potkii välillä virtsarakkoon ja kohdunsuulle. Kätilö ainakin sanoi et voi sattua jos osuu herkkiin paikkoihin.

Onkohan mulla tästä kyse koska sykkeen perusteella vauva viihtyy just tuolla tosi alhaalla. Siellä missä kipuja ja kovettumista. Pitääpä alkaa seuraamaan että ku syke ylempänä ni onko samaan aikaan ollenkaan alhaalla kipuja

Täällä nukuttu ehkä max 3h... Sitten taas heräsin klo 1:30 niinku joka yö nyt... En saa tuon jlkn enää unta. Oon tärissy horkassa, itkeny ku väsyttää mutta ei tuu uni. Masussakin niin hiljasta... ja mun pitäs 1,5h päästä "herätä" ja lähtee ajaan yksin 320km rippijuhliin ja takasin. Tuntuu että en taida nyt jaksaa ja itkettää ku oon niin pettynyt itseeni... :( luulin et jaksasin ku lomakin edessä mutta ei tästä nyt mitään tuu. Tämmönen vuodatus täällä.

Metsäläinen voimia, kyllä se siitä :happy: Itsekkin nukkunu nyt viimeset neljä viikkoa toooosi huonosti, ja on ollut menoa ja tekoa, väsymys painanu, mutta sitten ku se väsy tulee ja pääsee nukkumaan sen univelan pois (itte 18 tuntia repäsen välillä :angel9) nii helpottaa :happy:

Mulla on alkanu tuleen nyt joka yö, parikin kertaa yössä tosi ikäviä suonenvetoja pohkeeseen. Olisko mulla joku magnesiumin tai kalkin puute? Ei kiva ku pohkeet aivan krampis :wideyed:

Näki äsken parin tunnin unilla pitkästä aikaa unta vauvelista. Unessa vauva oli vihree silmänen poika (ollaan pohdittu miehen kans et minkäväriset silmät pienelle tulee ku miehellä vihree/sini/harmaat ja ittellä ruskeat)
Unessa se pienokainen sitten sano mua ekaa kertaa äitiks! Se oli jotain nii liikuttavaa vaikka olikin vaa unta, olin että AAWWWWWW ja iiiiiiiIIIIIII :Heartred Iskää ei osannu sanoa vielä nii sano tuota ukkoakin äitiks :grin Ihana uni :Heartred

Tänään pamahti RV 21+0

Metsäläinen voi sua koeta päivällä saada levättyä jos vaan mahdollista! Ja jos autolla oot menossa niin pysähtele usein että ei käy mitään... Olen tehnyt sellaisen havainnon että jos itse on väsynyt niin masukkikin on väsynyt!

Ei tää helppoa tää nukkumis asia täälläkin herätään sen miljoona kertaa yössä, ja lapset ylös 6.30... Miksi ne on ruvennut heräileen noin aikasin:(

Pakko kommentoida vielä suppareista esikon synnytys alkoi aamulla vesien menolla ja ennen synnärille lähtöä tein tonnikalapastaa ja katsoin leffan:) Jorviin kun mentiin olinkin 6 cm auki, joten aika erinlaiset on nää kipu tuntemukset! Mulla on suht korkea kipu kynnys joten en enää tän kanssa kotiin kokkailemaan jää :D

Täällä alkaa mieli kääntymään jo synnytystä kohti, mietityttää koko ajan:) en malta odottaa!!!!
Mä en voi käsittää miten tää aika on mennyt näin kamalan nopeasti, ei ole enää kuin 4 kk joulukk alkuun ja laskettuun aikaan:O uskomatonta!!

Rv 22+2

Metsäläinen, voimia!! Huonosti nukkuminen on hirveää ja vaikuttaa paljon mielialaan. Älä ole kuitenkaan pettynyt itseesi, jos reissu jää välistä, tärkeintä on sun oma jaksaminen ja tuo ajomatka tuntuu pitkältä yksin ajaa. Jos lähdet/lähdit, niin muista taukoilla ja ajelee rauhallisesti ja turvallisesti!

Lilith_Mist: ihana uni!

Tsemppiä unettomuuden kanssa kamppaileville! Ei varmasti ole herkkua, kun ei vaan saa nukuttua.

Mä oon kans viime öinä nähny unia, joissa molemmissa vauva oli tyttö. Toisessa se jo syntyikin (äitini tosin synnytti meidän vauvan... :D ) ja viime öisessä unessa tein jonkun pissatestin, joka kertoo ultraa tarkemmin sukupuolen.

Air teitkö gendermakerin unissas?
Mä tein sen testin ihan valveilla ja ihan kirkasta poikaa näytti mutta ultra oli sitä meiltä että tyttö:D t

Eiku sen piti tosiaan olla satavarma. Yhtä varma, kuin jos olis kromosomit tutkittu :D

Tänne on rantautunut takasin tämä jäätävä väsymys... Miten tässä töitä jaksaa tehdä, kun ei meinaa silmät pysyä auki.. ;(

e18431f89e53ad23b07a60d0491485f1

Mummulaan syömään menossa. Unelma viritys :D

Mulle se gendermaker testi näytti värin puolesta eka poikaa ja kun testi oli hetken aikaa ollu pöydällä niin väri muuttui tyttöväriksi.. :hilarious: 14.8. toivottavasti nähdään kumpi tulee :)

Äippä ilmeisesti :D Täällä aamu möyrinnät menossa poitsulla :3 Nyt on siirtyny tuohon navan viereen kun potkut näkyy siinä. Monottaa niin kovasti että vatsanpeitteet oikeen rytkähtää kunnolla. <3 Hauskaa kateltavaa, naurattamaan rupee ku maha elää omaa elämäänsä :D mieskin juoksi äkkiä paskalta kahtomaan ku huusin, että poikas potkii kerranki niin hyvin ettei jätä arvailujen varaan missä möyrii :D Mies ihan haltoissaan tuijotti :D

Takaisin