Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla sama juttu kaikki tai ei mitään liikunnan suhteen. Ennen raskautta juoksin 5-6 kertaa viikossa ja aika vauhdikkaita lenkkejä. Paha olo pakotti lopettamaan ja nyt kun olo on helpottanut, niin neuvolasta minulle sanottiin että rauhallisia lenkkejä ei mitään täyttä höyryä, joten kyllä juoksut on jäänyt vähiin.

Kävin tänään (14+0) neuvolassa ja yllätyksekseni paino oli tismalleen sama kuin ekalla neuvolakäynnillä reilu puolitoista kuukautta sitten. Mulla on ollut ihan pullahtanut olo, ehkä loputkin lihakset on siis korvautunut läskillä tällä välin. Liikunta on ollut taaperon kanssa kulkemisen ja touhuamisen lisäksi vähissä. Tänään piti mennä joogaan, mutta mies tuli kesken päivän vatsataudissa kotiin, joten lapsenhoito jäi mulle. Nyt vaan toivotaan, ettei tauti leviä meille muille...

Ekassa raskaudessa mulle tuli muistaakseni 9 kg painoa ja ne kilot olivat poissa jo pari viikkoa synnytyksen jälkeen (mulla oli turvotusta paljon). Imetys kulutti lisää kiloja, vaikka vedin suklaata kaksin käsin. Mutta kun imetys alkoi vähetä alkoivat kilot myös tulla takaisin, vaikka vähensin suklaa-annostusta. Ennen tätä toista raskautta olin kuitenkin muutaman kilon kevyempi kuin ennen ekaa, normaalipainon rajoissa. Toivon, että homma menis nyt jotakuinkin samalla lailla.

Joku kyseli valkovuodosta niin noi vuodot lisii aika reilusti raskaus aikana täälläkin pikkareiden suojukset koko ajan märät kiitos valkkarin:/

Mulla tulee aina tossa ekojen kuukausien aikana 3-5 kg ja sitten tipahtaa yks kaks pois ja ollaan lähtö lukemissa tai jopa alle :)
Koko raskauden aikaan on tullut 3kg ja synnytyksen jälkeen ne jäänyt synnärille ja paino ollut 5-10 kg vähemmän kun alkuunsa, ihan hyvä diili:)

Kannattaa kysellä neuvolasta jumppa ohjeet jolla pysyy ihan perus jamassa, itse just jumppaan ja lenkkeilyä tulee vähintään 10 km/päivä, siinä kaikki leikkikenttä juoksut+kauppa reissut+pään kasaus lenkki koiruuden kanssa :) mitään rääkkiä en uskalla raskaus aikana uskalla kun olen kovin supistelevaa sorttia. Loppuraskaudessa käyn uimassa kun ei enää mahaa meinaa jaksaa lenkkeillä kantaa, uinti siinä hyvä kun vesi hoitaa kannattelun:)
Kyllä se liikunta on kropalle ja päälle hyväksi, kevytkin sellainen!

Minulla jäi kaikki liikkuminen ihan minimiin alussa olojen ja väsymyksen takia. Nyt oon aloittanut vähitellen jotain tekemään. Youtubessa on muuten joitakin raskausajan jumppavideoita. En ole vielä kokeillut yhtäkään, mutta tänään ajattelin :D

Miten muuten erilaisten kyykkyjen tekeminen, onko ne "sallittuja" raskausaikana?

Sama täällä, että tuntuu oudolta salilla käynti, ku joutuu kevyesti vaan tekemään. Mut parempi sekin, ku ei mitään :happy: Mulla on vaan edelleenkin väsymys vienyt sen verran tehoja, ettei paljon oo jaksanut töiden lisäksi.

Oon ymmärtänyt, että kyykkyjä saa kyllä tehdä kevyillä painoilla, mutta esim. prässi kielletty jo melkein alusta asti.

Nepsu jeps koko 9kk, pakko sanoa että itsekin kovin ihmeissään, mutta mikäs siinä.
Näin siis ihan tavallisella syömisellä ja hyöty liikunnalla! Diettejä en harrasta ja mikä tärkeintä vauvat kasvanut masussa hienosti vaikka syntyessään olivat siroja vanhimmasta nuorimpaan 2,9kg/45cm, 3,2kg/44cm ja 2,6kg/47cm... Minun pienet rakkauspakkaukset :) <3

Voi miten ihanan pikkuruisia teillä Äippäx3 on vauvat olleet :) Ovatko millä viikoilla syntyneet?

Eka ihanuus syntyi 39+6, toka 39+5 ja kolmas oli malttamattomin ja syntyi tasan 38. Ihan siis täys aikaisia:)
"Hauskinta" tossa meidän kolmannen ja pienimmän kanssa oli se että mulla oli sillon kanssa tää Radi ja 4 kertaa kävin jorvissa koko arviossa kun lääkärit olivat sitä mieltä että on syntymässä isona :D no eipä nyt kovin suuren suuri ollut!
Itse olin 2,7kg/47cm ja mies oli 3,1kg/50cm joten voisko tässä olla syy:) ja näin aikuisen olen venynyt hurjaan 159cm pituuteen :)

Saliohjeet vaihtelee ihan hirveästi ja neuvolassa ovat kyllä enemmän kuin varovaisia asian suhteen. Omassa uudessa ohjelmassa haetaan poltetta lihaksiin raskauttamalla tekniikkaa, lisäämällä toistoja ja vähentämällä painoja. Tärkeintä on että happi kulkee perille ja syke ei nouse liikaa. Mut voin kertoa että oikealla tekniikalla tehty mammajalkapäivä poltti ihan pirusti reisissä!! :D liikeradat pienenee sitten raskauden myötä ja näin myös kyykyn kanssa. Prässi taas tehdään äärimmäisen leveällä asennolla, polvet aivan ulos käännettyinä. Mutta nitkutella voi loppuun asti ja hakea sitä mahtavaa lihaspoltetta kunhan ei tee vatsaa paineistavia liikkeitä. Mutta jokainen toki tekee aina omien tuntemusten mukaan, tärkeintä on että pikkuinen on turvassa :)

Onko kyllä lääkärin arvioinnit menneet vähän vinksalleen :D Meillä arvioitiin toisen lapsen painavan syntyessään 3,7-3,8 kg, kun pyysin vielä ylimääräísen ultran. Sieltä sitten rv 39+5 syntyikin 2910g ja 50 cm pieni sirpukka :) Ekan kohdalla arviot menivät paremmin nappiin :)

Joo meidän "sokerivauvan" paino piti olla siinä 4 kg tienoolla, ja katos perhana ei painanut edes 3kg... Vähän luotto meni :D
2 vanhimman kanssa arvelivat 3 kg ja paikkansa piti aika hyvin, olisko viimeksi ollut ongelma toi Radi tuomio mikä sai lääkärit paniikkiin, tiedä häntä:)
Ihana Pikku Piltti teilläkin ollut:) <3

Mulla tullut painoa kans jo 5kg ja kummastakin ed raskaudesta 25 kg :/ olen hoikka/ normaali ja kilot lähteneet nopeasti synnytysten jälkeen pois. Toivotaan nytkin niin käyvän ;) en ole edellisissä raskauksissa joutunut sokeri rasitukseen, mutta nyt passittivat menemään joskus viikon 30 tietämillä. Syynä pojan syntymäpaino 4240g 52,5cm ja arvoivat silloin aikoinaan pojan olevan korkeintaan 3500g. Tyttö taasen oli 3655g ja 49 cm.
Piti vielä kysyä, että onko muilla ollut rytmihäiriö tyyppisiä tuntemuksia? Toissapäivänä kshteen kertaan tykytti kurkussa asti ja sydän "muljahti" säikähdys oli suuri :/ nyt ei ole ollut mitään oireita. En sitten soitellut neuvolaan kun käsitin, että ko. tuntemuksia voi tulla raskaana.
Niin ja tuosta painosta vielä, mulla nestettä todella paljon ja reidet näyttää illalla ihan selluliittisilta, vaikka normisti on suht siloset...voi apua
Rv 15+1

Mulla on sydän pampannut ja plumpsahdellu kuinka sattuu, mutta luin että 15+ viikolla sitä sydämentykytystä voi tulla ja on normaalia :)

Tinapilli, mulla on noita tykytystunteita sillon tällön, mutta mulla kyllä ongelmaa kilpirauhaspuolella, että se ei mulle oo uutta.. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja kun arvot heittelee niin sillon tykyttelee herkästi.

Pystyttekö te nukkumaan mahallanne? Itelläni on nyt viikon sisään tullu tuo ettei pysty nukkuu nahallaan eikä selällään kun painaa molemmissa alamassua. Normaalisti nukun vain mahallani ja mulle ollu kauhee ongelma ku pitäny jommalla kummalla kylellä ruveta nukkuu.

Mun sisko on muuten ihana, kun hän on niin innoissaan tästä mun raskaudesta. Hän haluais jo ostaa vaatteita pikkuselle :D Lähtee mun mukaan kattoo pikkusta parin viikon päästä. Täti hihkuu ihan intoa <3

Täällä on kyllä ollut tosi rankkojen asioiden vatvomista viimepäivät. Kirjotinkin tonne salaseen ryhmään jtn pientä että voi olla että vauvan synnyttyä lähden mahd. Vankilaan vähäksi aikaa. Lisäksi mieheni on alkanut juomaan taas ja oireilemaan. Hän on niin sanotusti luovuttanut kaiken suhteen mutta esittää virallisesti että hänellä olisi kaikki hyvin. Kerroin hänelle eilen että minä en luovuta koskaan lapsen suhteen en vaikka kuinka mahdoton tilanne olisi. Enkä jaksa enää esittää hänen puolestaan ihmisille ja olla hänen harhaanjohtavissa puheissaan mukana. Kerroin että huomenna kerron neuvolassa mitä oikeasti mies tekee ja kuinka meillä menee, että mies saa lopettaa juomisen ja tulla mukaan ja ottaa itseään niskasta kiinni, tai olla tulematta mukaan, ja minä alan neuvolan jälkeen järjestämään omaa muuttoani pois. On tarpeeksi rankkaa näinkin vaikeassa tilanteessa taistella lapseni oikeuksien ja omien oikeuksieni puolesta ja todistaa ja näyttää kaikille että minusta on tähän vaikka kärsinkin vielä menneisyyden virheistä, en jaksa enkä aijo katsella siihen päälle kun joku vieressä juo päivät pitkät ja puheillaan/teoillaan yrittää syödä minun motivaatiotani. Hän suostui rehellisyyteen ja juomisen lopettamiseen. Alku se on muttei lupaus. Aika näyttää.

Lilith ei oo sulla helppoo ja toivottavasti mies tajuaa tilanteen ja lopettaisi juomisen!!
Saanko kysyä, miksi olet madollisesti menossa vankilaan? Anteeksi jos oli liian uteleva eikä tietenkään ole pakko vastata.

Takaisin