Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miä kävin aamulla puntarilla ja on tullut 300g lisää painoa. Nyt Rv 13+1 <3
Toivon,ettei hirveästi tulisi painoa lisää,kun nyt on jo tällä hetkellä hieman ylipainoa.. Ennen raskautta sain tosiaan 6kg ja -24cm pois :)
Mutta se sitten tulee mitä tulee,kunhan toukalla kaikki hyvin <3

Täällä lienee tullu raskauden alusta sellanen +4kg :( ja tänään siis rv 14+1.

Pyyhkiessä paperiin jäi hervoton klöntti limaa. Voiko valkkaria noin paljon tulla? :O Vai pitääkö täs huolestua...

Itsellä pysynyt paino vielä samana kuin ennen raskautta, mutta minulla painon ei tarvis lähteekään hirveellä kyydillä nousuun kun olen myös jonnii verran ylipainoinen.. Rv 14+0 tänään.

Onko muilla iskiasvaivaa ollut ennen raskautta ja onko tullu pahenemista tuon kanssa heti jo tässä vaiheessa tuon tiimoilta?

Faline imetyksen aikainen painonlähtö on ysilöllistä. Toisilla lähtee kaikki heti (niinku mulla, tuli myös takasi eli se siitä), toisilla laskee hitaasti pelkästään imettämällä ja pysyy poissa.. Toisilla ei laske millään.. Vauvan kans onnistuu vaunulenkit/lenkit kantorepun/liinan kanssa/ vauvajumpat/kuntosali ym jumpat kun isä/mummo hoitaa..

Ninnu, don't worry. Mulla menee vähintään kahdet pikkarit päivässä valkovuodon vuoksi ja tuntuu aina aika ajoin siltä, että ihan valuu.

Juu ei kannata valkkarista huolestua, mulla eilenkin kun aivastin niin oikein hulahti housuun et luulin et oli virtsankarkailua :D kauhuissaan menin vessaan niin selvis et valkkariahan se vaan oli :D Mulla kyllä nyt selvästi lisääntynyt sen vuoto..

Juu täytyy ottaa rennosti ton painon kanssa. Harmittaa kun salilla käynti 4krt viikossa jäi kun alko se tuhoton väsymys. Mun heikkous on se et sillon ku urheilu ei kulje niin ei ruokaankaan jaksa panostaa. Pohjana kuiteski fodmap ruokavalio, eli rajoitusten puolesta tulee syötyä vähän hiilareita ja herkkuja. Liikkumattomuus onkin isoin syy painon nousuun. Mut otinkin nyt pt:n katsomaan mulle mammareenisuunnitelman ja voin kertoa et ei oo mitään kotijumppamatskuu :D jos vaan happi riittää ni kovaa pääsen reenaa kolmesti viikossa! Jos vaikka vähä löllöä tuleeki ni tärkeetä on pitää kroppa muuten kunnossa ja lihakset kestävinä ni jaksaa sit vauvanki kanssa jumpata :)

Tiittärä, mullakin on jotain hermokipuja reiden takaosissa (en tiedä onko tuo varsinaisesti issiaskipua). Se tuntuu lähinnä kun seison paikallaan. Mulla tuntus olevan kireet takareiden lihakset ja lonkankoukistajat, ja luulen että vaiva johtuu ainakin osittain näistä. Alaselkä on myös vähän jumissa, ja sitä varten mulla on jumppapallo, jolla selkää voi pyöritellä auki. Auttaa ainakin joskus. Pitäis vaan muistaa joka päivä venytellä... Ongelmaa oli jo ennen raskautta ajoittain, mutta nyt tuntuu että on enemmän jumipäiviä :( Ooksä löytänyt jotain vippaskonsteja ongelmaan?
Tänään 16+3

Mulla oli ennen raskautta jo toisella puolella issias kipuja ja nyt pahentunut ja on molemminpuolista.. :/ nla lääkäri sanoi että tukivyö kannattaa hankkia ja jos se ei jeesaa niin laittaa lähetteen fyssarille.

Laitan nyt tännekin, että ultrassa kaikki hyvin! Niskaturvotus 1,26 eli normaali, eikä riskejä ole labrojenkaan perusteella. Sykettäkin päästiin ekaa kertaa kuulemaan ja se oli 145 ja kaikki tärkeimmät elimet näkyivät. Rauhallisesti nukkui, liikkui vain, kun tökittiin. Vastasi täysin viikkoja. Voi tätä onnea! Yllätyksekseni kuulin, että istukka on etuseinässä hyvässä kohdassa. Olen kuitenkin melko varmasti tuntenut jo liikkeitä...

Tänään 13+1

b7ce1d2cf66086a09e2a134cfa99e427

Pipar, en oo löytäny ainakaan vielä mitään vippaskonstia ongelmaan. Ei mullakaan oo mitään diagnoosia tuolle kivulle asetettu, mutta en oo oikein mitään muutakaan syytä tälle keksiny. :D Ja hoitajana kun en varmasti mene lääkäriin ennen kun sitten vasta kun pää on kainalossa. ;) Pitänee tuota tukivyötä rueta harkitsemaan, mitä Neppppsulle ehdotettu.

Mulla meinaa nimittäin varsinkin työvuorojen jälkeen olla välillä vaikeata (joskus jopa niiden aikana), kun ei meinaa kunnolla päästä kävelemään esim. istumisen jälkeen. Mulla meinaa jätättää tuolloin oikea jalka kokonaan, kun ei kärsi painoa sille kunnolla laskee, kun vetää alaselästä pakaran läpi puoleen väliin takareittä pahasti viiltävän kivun. Varovasti saa lähtee liikkeelle, mut vauhtiin kun pääsee niin sitten vaan pientä tunnetta alaselässä/pakaran seutuvilla.

Pitää vaan nyt kunnolla panostaa tuohon venyttelyyn ja kysästä sitten vaikka fyssarilta neuvoja mitä asialle tehdä, jos ei tuolla ala helpottamaan. Ajattelin vaan taas viime yönä, että mitähän tästä oikein tulee pidemmän päälle, kun ei meinannut saada kylkeä käännettyä niin että ei ois tarvinnut irvistellä ja ähkiä. :/

Air4M, teillä kuitenkin suostuttiin liikkumaan, kun tökittiin. Täällä kun päätettiin, että minä nukun nyt, enkä tasan varmasti liiku mihinkään suuntaan ja teen tämän niskaturvotuksen mittaamisen kätilölle mahdollisimman hankalaksi. :greet025

Air4m oot ihan 4D ultrassa käynyt, yksityisellä vai julkisella puolella? :) ja onneksi olkoon hyvistä uutisista!

Nokian neuvolan ultrat on terveystalolla ja siellä oli 4D. Tuli mullekin yllärinä :) Oli kyllä aika nopea toimitus, joten ei ehditty hirveän pitkään pikkuista ihastelemaan. Ja tuo oli ainoa 4D kuva joka saatiin, itse asiassa ainoa oikeesti hyvä kuva tyypistä kokonaan. Aivoista ja nt:n mittauksesta ym. saatiin lisäks kuvia.

Itselläni tuo paino on lähtenyt myös nousuun vauhdilla. 4kg oli tullut viime neuvolakäynnillä ja nyt ihan varmasti lisää mutta en ole uskaltanut vaakalla käydä. Oma vaakani näyttää aina vähemmän kun neuvolan vaaka ja olen aina että hups, olikos se sittenkin enemmän :grin
Yritän olla ottamatta hirveästi paineita asiasta kun olen lähtökohtaisesti hoikka, BMI siinä 20. Aattelin, että kun kuitenkin syön terveellisesti ja liikun jonkin verran niin siinä on kaikki mitä voin tehdä. Kyllä ne sitten neuvolassa varmasti kommentoi jos rupee tilanne ihan räjähtämään käsiin.

Voi että itsekkin haluisin siihen 4D ultraan! Rakenneultrassa voisin vähän kysästä. Mulla paino nousi alussa 4kg, tuli neuvolatädiltä vähän saarnaa :D mutta nyt on lähteny putoomaan alaspäin vaikka ihan samalla tavalla syön kuin aiemminkin.

Mulla on paino noussut ihan kiitettävästi. Herkut ei kyllä kauheesti maistu, joten ihan ruualla ja vähäisellä liikunnalla on tämä painonnousu saatu aikaan. Ei kyllä tarvitisisi hirveästi nousta, kun ylipainoa jo valmiiksi. Mutta olen ajatellut, että tämä on asia, josta en kyllä ressaa! Mietitään sitä painoa sitten synnytyksen jälkeen :)

Nauratti tuo darkmintin kommentti, että yrittänyt sunnuntaista asti lukia tätä ketjua läpi, mutta aina nukahtanut.. heh. Minä jo vähän luovutin läpi kahlaamisen osalta, kun mulla olis ollu viikon rästit lukematta. Koitan nyt päästä vähän tämän hetkisiin juttuhin mukaan. Minäkin oon syntyjäni Pohjos-Pohjanmaalta, murre on melko jämäkästi tarttunu puheeseen, vaikka oon yli 15v ollu sieltä poissa ja kiertänyt Turut ja Joensuut, mutta ei oo niitten murteet silti tarttuneet! =) Täällä etelässä välillä nauravat puheelleni, vaikka omasta mielestäni puhun normaalisti. =)

Maanantaina lomarahahurmoksessa tilluutin itelleni vähän mammavaatteita (mammalicious) Bebesiltä ja dopplerin raskauskeijulta. Dopplerin sain jo eilen ja vaatteet tulivat tänään, ja oon kaikkiin ihan sikatyytyväinen! Vaatteet vaikuttaa laadukkailta ja farkutkin olivat aivan oikian kokoset ja hyvännäköset. H&M.ltä aikasemmin jotku rytkyt tilasin ja ne oli kyllä iso pettymys. Kai sitä vähän enempi sijottamalla saa parempaa eikä kannata halapohin tuhulata. Doppleri sai juuri hetki sitten melkeen kyyneleet silmiin, kun siellä se pienen sydän löi paukuti pau pau pau!! Laitoin ukollekin viestin että saa kokkeilla sitten kun kotia taas tullee. Oli niin jännä, kun se pökäle välillä liikku kauemmaks ja taas ui lähemmäks doppleria... Oi, miten ihanaa kun on tämmösiä apuvälineitä.

Mullahan jäi kahvakuulailu ja jumppailu tykkänään tuossa heti alkuvaiheessa (rv5-6), kun jatkuva kuvotus teki senkin ikäväksi edes ajatella. Nyt olo on parissa viikossa muuttunut tosi hyväksi ja se kuvotus on ihan tyystin jäänyt. Tänään pitkän tauon jlkn vähän koitin jumppailla. Jospa tästä taas lähtis. Kävelylenkkejä oon tehnyt koko ajan, ja oon yrittäny joka päivä etes pienen kävelyn tehdä. Ruokahalu on kasvamaan päin, saa nähdä miten paino alkaa tästä nousta. Ekan kolmanneksen muutos oli +0,5kg. Mutta pahimmillaan rv7-9 paino kävi n. 1,5kg lähtöpainoa ylempänä.

Jännää, että joku treenaa ihan kunnolla, kun mulle sanottiin Tayssista, että maksimisykkeellä ei saisi liikkua, vaan aina niin, että pystyy puhumaan. Jos syke nousee liikaa, pitää himmailla. On tuntunut ihan pöljältä, kun olen aiemmin ollut vähän kaikki tai ei mitään tyyppi tuon liikunnan kanssa. Aina on pitänyt saada kunnolla hiki virtaamaan ja kuluttaa paljon ja kovallakin sykkeellä ja nyt pitäisi himmaillen vähän tehdä jotain. Siksi kai niin vaikeaa tuon liikkumisen suhteen. Tuntuu niin turhalta mennä vaan hissukseen lenkille tms..

Takaisin