Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mukkis, mulla paino noussut n. 6 kg (rv 15+4), vaikka olen aktiivisessa työssä enkä syö herkkujakaan kovin paljon, kun ei vain maistu. Esim. suklaa ei mene ollenkaan, karkkia vain muutama kerrallaan ja pulla/ kakkuihminen en koskaan ole ollut. Kaipa ne kilot siis tulevat ihan vain normaalia enemmästä syömisestä! Itse päätin olla stressaamatta painoa nyt, kun en tilanteelle mitään mahda. Pakkohan se kuitenkin on syödä silloin, kun nälkä iskee. :)

Mulla Mukkis päinvastoin! Alusta on nyt lähtenyt yli kaks kiloa ja olen syönyt melko samalla tavalla kuin ennen, suht terveellisesti, mutta välillä pienen herkun nauttien. Liikkunut en ole mitenkään älyttömästi, mutta en ennen raskauttakaan. Lenkillä käyn ja välillä otan pyörän alle... juhannuksen jälkeen olin varma, että paino noussut mussutuksen myötä, mutta ei, laskenut oli! Ja tämä siis naisen suusta, joka lihoo ajatellessaankaan ruokaa...

Onks teil kaikil rakenneultra varattu neuvolan kautta? Ajattelin, et jos ja kun tyyppi saa puhtaat paperit, ni soitanko neuvolaan, et varaavat mulle ajan. Turkulaiset ultrataan pääterveysasemalla, mut mulla nyt ton geenivirheen takia kaikki, myös rakenneu. tyksisdä, joten mietin saavatko neuvolan kautta varattua ultran tyksiin. Neuvolassa oon käyny tasan kerran ja seuraavaks aattelin mennä vasta syyskuussa, ku oma yksikkö kesän kiinni, ni en jaksa raahautuu mihinkään hornantuuttiin.

Mulla kun on käynnit äippäpolilla, niin myös rakenneultra on sitä kautta. Meniskö sullakin samoin, että olis tyksin kautta?

Juu mulla on paino noussut 4 kg, mutta en stressaa siitä ollenkaan. Aiemmissa raskauksissa tuli 17-20 kg kaikkiaan painoa lisää ja kaikki lähti nopeasti pois.

Mä sain nt-ultrassa käydessäni rakenneultra ajan. Ja asun siis Turussa.

Mulla on paino noussut jonkun 5kg mut näyttää ettei kyllä ylimääräistä ole kertynyt, maha vaan kasvaa hirveää vauhtia :D Enkä turhia siitä kyllä stressaa, onhan se outoa kun aina ollut hoikka kun paino yhtäkkiä on 60kg puolella mut uskon että raskauden jälkeen kilot lähtee yhtä nopeasti pois kun ovat tulleetkin :)

Siis mä oon su-illasta asti iltasin kahlannu tätä ketjuu läpi mut oon aina nukahtanu kesken. Nyt on päivälläki aikaa lukee nii sain luettuu.. Täällä myös yks Oulun seudulta, 100km sätteeltä, synnärin saan avalita Oys vai Oas ja meen Oulaisiin..

Tääl vietettiin mahtava juhannus miehen vanhempien mökillä korvessa (vailla juoksevaa vettä ja sähköä). Matkustettii se 300km sinne, oli kyllä mukavaa, paikalla oli miehenpuolen sukua 20-30hlö ja hyvin sopi olemaan :) Vesisadekaan ei meidän jussia pilannut :) Itikat kiusas, varsinki nuorimmaista. Vaunussa maittoi uni :) Su käytiin käveleen 8km luontopolku, meijän reilu 2v käveli viimeset 3,5km ite, kapeat pitkospuut suokohtien yli piti väkisellä kantaa.. 1v oli miehellä tai siskolla kantorepussa..
Huomenna ois taas reissuunlähtö taas edessä jos vaunu saadaan huollettuu.. Piti eilen viedä äkkihuoltoon ku kaasu alko haisemaan :/ Toivottavasti päästään reissuun.. Miehelläki alkaa huomenna vajaa 2vkn loma. Elokuussa sitte loput :)

Mulla oli nlalääkäri eilen. Ei alkanu ronkkiin kohdunsuuta kun ei oo aihetta, muutamia harkkasupistuksia tullu.. Sydänääniä kuunneltiin taas vartti ku oli liian tasaset eikä baby meinannu millään herätä. Sit saatiin vauva hereille ja sykevaihtelu tarpeeks suureksi et oltiin tyytyväisiä :) Kiva siinä maata kolmen ihmisen ympäröimänä (lääkäri, terkkari ja opiskelija).. Paino on lähteny nousuun.. Rv 17+0❤❤

Painon nousu ahdistaa aika paljon, varsinkin kun lempiliikuntani ovat jääneet pois. Nyt on 16+6 ja 6kg jo tullut. Painonpudotus on minulle työlästä ja ahdistun ajatuksesta, että joudun käymään saman rumban kuin kaksi vuotta sitten. Pelkkä ruokavalio ei tuottanut tulosta ja lopulta tein 5 lihaskuntotreeniä ja aerobista viikossa. Sitten olinkin elämäni kunnossa. Mutta nyt pelottaa se, ettei vauvan kanssa voi riittää aika tuollaiseen liikuntamäärään :/ Voitteko naiset kertoa kokemuksia siitä, kuinka paino putoaa luonnostaan synnytyksen jälkeen ja millä ajalla? Haluan imettää lapseni ja silloinhan kaikki dieetit ja himourheilut voi hetkeksi unohtaa..

Meikäläiselle tehtiin ensimmäisessä neuvolassa runko ruokavaliolle. Mulla ei saa paino nousta vielä, koska olen jo valmiiksi sen verran ylipainoinen. Tarkoitus olisi, että synnärille jäisi jo muutama ylimääräinen kilo. Kyllä tässä on silloin tällöin tullut herkuteltua, lähinnä pizzalla tai jollain muulla roskaruualla, koska raskauden myötä makeat herkut eivät ole oikein uponneet ja pikaruuankin syöminen on vähentynyt roimasti.
Mulla on tarkka lista siitä mitä saan syödä ja kuinka paljon ja ruoka-ajat on kellotettu. Millään varsinaisella dieetillä en ole. Vaikka tämä ehkä kuulostaa hurjalta, loppujen lopuksi se ei juurikaan poikkea normaalista terveellisestä ruokavaliosta, mutta tällaiselle herkkupyllylle moinen tiukka kellotus ja tauluoittaminen ei tee ollenkaan pahaa. Olen saanut muutettua omaa elämäntapaani ja ruokavaliotani paljon terveenpään suuntaan.
Pitäisi saada vielä se vaaka ostettua.

Painon putoaminen synnytyksen jälkeen taitaa olla aika yksilöllistä... Mulle tuli viime raskaudessa 12kg, joista pari-kolme jäi synnärille. Loput lähti itsestään reilussa viikossa. Toivottavasti nyt käy yhtä onnekkaasti.

Mua on ahdistanut tää liikkumattomuus, ei niinkään painonnousu. Liikunta rajoittuu pääsääntöisesti töihin kävelyyn joka kestää noin 10 min suuntaansa ja satunnaisiin salikäynteihin, jossa kevyttä satujumppaa. Haluisin liikkua enempi mut energiat toistaiseksi ei ole riittänyt. Ehkä se on hyvä opetella ottamaan välillä hiukan iisimmin :) kodin sotkukin ahidstaa ku tuntuu, että täällä on kaaos päällä jatkuvalla syötöllä :hilarious: vaikka mies yrittää parhaansa siivota.

Täällä painon kehitys menossa -5kg :O viikkoja 16+6
Radin ansiota tämä kun saa oikeasti olla tarkka mitä naamaansa tunkee :) eiköhän toi painokin tossa tasaannu kunhan vähän pidemmälle mennä!

Mulla ekassa raskaudessa nousi paino reilu 20kg. Kymmenen jäi synnärille. 5kg tippu varmaan puolessa vuodessa mutta enhän mä imettänyt kuin kaksi viikkoa.. ja se 5kg tuli takas muutamassa kuukaudessa. 2v synnytyksestä sain otettuu itteeni niskasta kiinni ja alotin elämäntapa remonttia. No sitä kesti pari kuukautta ja 4kg sain pois kunnes rupes pahoinvoinnit olee sitä luokkaa et ei sinne salille päässy ja katsos kun siitä viikon päästä plussasin :D

Ekan raskauden jälkeen paino tippui helposti. Imetin noin 7kk ja kävin usein vaunujen kanssa kävelemässä kunnon lenkkejä. Mitään sen ihmeellisempää kuntoilua en tehnyt. Toista imetin noin 6kk, mutta kävelemään en päässyt tai jaksanut lähteä niin usein. 16kilosta tippui 10 kiloa pois ja sitten jumahti. Loputkin luultavimmin olisi lähteneet jos olisin jaksanut nähdä vaivaa.

Mulla oli noussut neuvolan mukaan paino 3kg lähtöpainosta ja nyt 17+1. Tuntuu hurjalta, kun esikoisen kohdalla tässä kohtaa paino oli noussut vain 300g :) Olen normaalipainoinen ja hyvin liikunnallinen. Oon kyllä syönyt enemmän leipää raskauden aikana, kun on kauhia hiilarihimo. Esikoisesta tuli painoa yht.16kg ja olin tosi turvoksissa lopussa. Nopsaa kilot tippui. Viimiset 3kg piti oikein "laihduttaa" eli muuttaa ruokavalioo vähähiilarisemmaksi. Itteä ahdistaa jotenkin tää painonnousu kun oon aina ollut tosi liikunnallinen ja edelleen liikun raskaana loppuun asti jos vain pystyn! :)

Mulla nyt 14+4 ja paino noussut 4kg lähtöpainosta.Olen lähtökohtaisesti hoikka ja normaalipainoinen.Kyllä se vähän ahdistaa välillä,että jos painoa tulee liikaa.En syö herkkuja lainkaan,mutta ruoka maistuu ja tulee ihan raivonälkä välillä.Saatan herätä yölläkin kovaan nälkään.Olen yleisesti liikunnallinen tyyppi,mutta nyt en ole pystynyt liikkumaan samalla tavalla,koska tulee helposti huono olo.Esim.lenkkeily ei tunnu ollenkaan hyvältä.Rinnat kasvaneet kaksi kuppikokoa,ja siihen on totuttelemista.
Toisaalta,uskon että tämä kaikki on luonnollista,ja että kyllä ne ylimääräiset lähtee sitten synnytyksen jälkeen.Yritän kuunnella kehoa ja olla myös armollinen itseäni kohtaan

Takaisin