Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joku kysyi aikasemmin (Tytsykö se oli), et ahistaako tää perhe-elämä/lapsiarki joskus. Niin joo, kyllä. Ei oikeastaan muuten, mutta se kun ei oo aikuista juttuseuraa. Tunnista toiseen, päivästä toiseen, viikosta toiseen kun höpöttää vaan lapsien kanssa (lapsen kielellä), niin kyllä sitä välillä tosissaan kaipaa sosiaalista elämää aikuisten kanssa. Kun ei oo hirveesti miehestäkään juttuseuraa kun duunissa painaa aamusta iltaan/yöhön. Mut kyllä tän kestää, lapset on pieniä vain sen hetken ja en missään muualla haluais olla kuin kotona muksujen kanssa. :)

Angelique mä kannatan kans tota warheartin ajatusta että ennemmin kutsuis sen pojan teille yökylään.

Äippä on sulla siellä kyllä mahtavat maisemat, wau <3

Kiitos kaikille! Nää ekat päivät on sujunut suht helposti kun poika on vielä niin väsynyt, mutta sitten kun alkaa piristymään eikä satu niin paljon liikkuminenkaan ni voi olla vaikeata. Lautapelejä, leffoja, kirjoja, puuhakirjoja, piirtämistä yms.

Jeminalle ja koko perheelle suurensuuret onnittelut pienestä :Heartred

Äippä, upea maisema.

Vaikka ajattelin että ei todellakaan tänä kesänä liikuta mihinkään kahden vauvan kanssa niin toisin kävi. Ensin meinattiin että mennään mökille Keski-Suomeen ja sit asuntoautolla mun mummia moikkaamaan Kuusamoon ja ollaan max.1vko. Noh, siinä vierähti toinenkin ja reissattiin pitkin poikin. Ruotsissakin käytiin ja nyt ollaan viikko kotona kun 3kk rokotukset ja sit taas reissun päälle :happy:
Ei kait se oo sen kummempaa kun ottaa vaan ja lähtee.
Taas huomaa miten idioottimaista sitä onkaan stressata etukäteen :hilarious:

Jännittää kun esikoinen alottaa eskarin ja meinaan hakea joulukuiselle osapäivähoitopaikkaa samasta päiväkodista. Oliskin ihanaa jos ne vois vaan molemmat viedä tohon tien toiselle puolelle ja jäädä vaan kahden kanssa kotiin. Alunperin oli tarkotus että Joulukuinen kävis to ja pe kerhossa mut sekin on siihen aikaan kun eskari alkaa ja myöhästyttäis aina sieltä 20-30min. Muutenkin kallistun nyt siihen osapäivähoitoon kun jään yksin vauvojen kanssa kotiin kun miehellä jatkuu elokuussa työt. Tuntuu että kädet on täynnä vaikka mies on kotona.

Nyt ahdistaa kyllä mun ylipaino. Yritän ruveta syömään terveellisemmin ja vähemmän mut en löydä liikunnalle aikaa. Kun lapset saadaan nukkumaan niin en jaksa lähtee enään mihinkään. Päivä on aamusta asti niin hektistä et sit klo 19 kun lapset on nukkumassa, on ite niin poikki että just jaksetaan ne pyykit ja tiskit ja sit sohvan pohjalle. Sit hitto toi napostelu. Miks ihmeessä sitä pitää koko ajan käydä jotakin syötävää hakemassa?
Mies osti kuivia herneitä niin niitä sitten. Siinä on hommaa hampaille.

Mites te muut joilla ylipainoa? Miten ootte saaneet pois?

Tulipas tekstiä. Saa lukea mut ei oo pakko hei :grin:p

Kiitos kaikille neuvoista. En tosiaan ole päästänyt poikaa sinne yökylään mut se nyt kysyy koko ajan että miksi. Oon jotenkin tosi huono keksimään mitään feikkisyitä mut noin nuorelle en voi oikeita syitäkään selittää. Isommille olenkin suoraan sanonut ja yksi lapsista koki karvaasti mitä äiti tarkoitti varoituksilla... No mutta.
Mä en voi noissa ylipainoasioissa neuvoa ku itsellä on sairaalloinen lihavuus. Miehen kanssa iltaisin mässäillään yhteistuumin, en jaksa ees miettiä mitään liikuntaa eikä mulla oo ees rankkaa kotona.

T_87, syömisistä se painonhallinta lähtee, liikunta on toissijaista ja muista syistä tärkeää :) Itellä ainakin tulee tarve napostella jos en oo syönyt tarpeeksi ihan rehellistä ruokaa, eli säännöllinen syöminen ja riittävän suuret annoskoot ihan normaalia terveellistä ruokaa on avainasemassa. Meillä syödään aina yhdessä ja ruokien välillä on tarjolla vain vettä juomaksi, harvoin nykyään edes tekee iltaisin mitään mieli vaikka olis ostettuna leffaherkkuja :D

Oon tosi huono antaan painonhallintaohjeita, kun mulla ei oo juurikaan taipumusta lihoa yli. Mut mihin uskon, on se, et kun muuttaa ruokavaliota proteiini & vihannespitoiseksi, jättää piilokalorit (kastikkeet, salaatinkastikkeen, makeat tai rasvaiset napostelut, jopa kahvimaidon yms) pois ja syö sen 2 krt päivässä oikeen ruuan + 3 ruokaisaa välipalaa, pääsee jo pitkälle. Pienempi lautanen käyttöön, niin saa silti lappaa täyteen :) kun mahan bakteeristo muutamassa viikossa kai jo muuttuu paremmaksi (suosittelen myös maitohappobakteerikuuria), niin ruuansulatuskin alkaa toimiin paremmin ja tehokkaammin, eikä enää ”käske” napostelemaan. Näillä itse saan aina jos pari kiloo meinannut tulla ylimääräistä. Mahan bakteerien vaikutuksesta kun on aina enemmän tietoa.

Voisko lapselle ihan rehellisesti sanoa jollain sopivilla sanoilla, että kun teillä on kotona eri säännöt ja ajatukset mm. alkoholinkäytöstä, niin olet huolissasi ja siksi mielummin pyydät kaverin teille yöksi kuin toisin päin? Lapset on fiksuja, kyllä ne ymmärtää...

Angelique, sanot vaan, mitä mieltä oot. Ei totuuksia kannata piilotella. Sanot, ettet luota pojan äitiin ja pidät yökyläilyä huonona ideana. Pyydätte tän toisenn pojan teille yökyläilee. Jos ei käy niin alkaisin epäilemään... siis pojille.

Mä en tiedä, mut mä puhun nyt jo noille mun kohta 4 ja 3-vuotiaille, niin ku puhuisin aikuisille. Siis tietty aiheet nyt on kevyitä... mut ts kerron oman mielipiteeni, tuntemukseni kuulua. Toki aina miettii, jos lapset sitten höpäjää eteenpäin... mutta toisaalta samapa tuo. Ehkä tässäkin keississä, jos itse kokisin epäluottamusta jtn äitiä kohtaan niin ehkä tämän äidin olisi tämä asia hyvä kuulla. Vaikka sitten lapsen suusta. Mutta joo :D

Mä en oo hirveästi forumia pläräilly. Same old. Elämä rullaa ja ruuhkavuodet päällä.

Onnittelut vauvan saaneille ja uusia odottaville! <3

Kiitos ihanat vertaistuesta ahdistuksen kanssa. Ehkä tämä tosiaan on normaalia ja ei-pysyvää. Kaikissa elämäntilanteissa on puolensa. Sinkkuna kaipaa omaa perhettä mutta on täysi vapaus olla ja mennä, perheellisenä ei koskaan tarvitse olla yksin mutta kaipaa sitä täyttä vapautta olla ja mennä. Kunpa vaan ei silti unohtaisi omia unelmiaan koskaan...

Jestas on lämmin. Huomenna täytyy kyllä etsiä joku sinilevätön uimapaikka!

Pitkästä aikaa täällä. Ikävä kuulla näistä alko-ongelmista, niitä tosiaan omankin exän kanssa ja lapsuus kans silkkaa paskaa ku kummatkin vanhemmat joi aina. Itsehän halusin miehestä eron kun ei siitä juomisesta mitään järkevää tullut. Hermo meni kun toinen aina välillä "yritti" ja sit se oli pinna kireellä koko ajan selvinpäin. Sit ratkes taas riemu jonkun ajan päästä.
Lopulta joka juomiseen oli syy. Vaikka mun äiti, inha pomo, minä, naapuri... Ihan mikä vaan.
Ja just sellasta muutama tölkki päivässä ja viikonloppuna tynnyrillinen. Olipa vaan rahatkin koko ajan loppu ja lopulta myös selvisi että mies oli käyttäny monia luottokortteja tappiin, ottanut pikavippejä ja lainoja... Sithän me oltiin erossa oltu kuukausi ni se mies kuoli ku kaverinsa kanssa kännissä autonrattiin lähtenyt. Kaveri ajoi hänen viritettyä autoa ja bussia päin rysähti. Se kaveri jäi vielä henkiinkin. Mut no, anoppi sillon pohti heti että olis hengissä jos ei oltais erottu, se otti kyllä ihan hiton koville. Että mitään tommosia ei kannata sit kuunnella, kenenkään arvosteluja siitä mitä itse jaksaa.
Myöhemmin oon ajatellu et kaikkee tosi paskaa kyllä kestin ja tosi pitkään. Yhdessä oltiin 13 vuotta ja naimisissakin 8.
Semmonen toisen juomisen sivustakatsominen syö kyllä sisältäpäin. Saati jos salaa juo vielä. Se luottamus on niin iso osa parisuhdetta että kun sitä ei ole niin tuntuu ettei jaksa mitään itsekään. Muistan ton hyvin mitä warheart sanoi saunakaljasta, se tölkin äänikin jo aiheutti sappivaivoja. Nykyään on jo pystynyt itsekin sen saunajuoman juomaan.
Voimia sulle TR-81! Alku voi olla perseestä mut lopulta on vaan paljon helpompi hengittää!

Kiitos Angelique80<3 Kaikkee paskaa olet säkin joutunut kestää!! Jeminalle isot onnittelut pienestä pojan palleroisesta ja Äipälle tsemppiä loppuraskauteen Täällä alkaa nyt uusi luku elämässä[emoji4]

Nonii. kiitos kaikille onnitteluista <3 synnytys käynnistyi tosiaan kello puol kymmenen aikaan kovilla supistuksilla --> oksensinm äkkiä hoitaja esikolle ja sit lähdettii synnytyssairaalaan. Sain kipupiikin ahteriin, ja tens laitteet selkään jotka auttoivat muutamiksi tunneiksi, sitten sain epiduraalin joka vei kaiken kivun pois, aukesin tosi nopeasti 7cm ja siihen se sitten tyssäsikin. sain toisen epiduralin ja oksitosiinit laitettii tippumaan hitaasti, kätilö tarkasti vielä tilanteen että edelleen oli 7cm auki ja lähti. Samantien kun ovi meni kiinni tuli kauhea ponnistamisen tarve. Äkkiä kätilö takaisin, tarkasti tilanteen niin täysin auki ja vauva kovaa vauhtia tulossa. Siinä sitten päätin että ponnistan kylkiasennossa koska olin lukenut/kuullut ettö niin ei tule tikkejä. Esikon ponnistin puol istuvassa ja tikit tuli. Samalla kun ponnistin, tunsin kuinka repeän :D mutta siinä vaiheessa ei viitinyt enää asentoa muuttaa kun vauvan pää oli jo tullut. Ponnistusvaihe kesti sen 10min ja koko synnytys noin 9h. Oli ihanaa saada poika rinnalle, esikko kun vietiin samantien pois. Imetys on lähtenyt tällä kertaa hyvin liikkeelle, esikkoa osaimetin. Mutta kunnon tissivauva.koko ajan tississä kiinni ja esikoinen ei ymmärrä miksi äiti ei ota syliin kun veli on tissillä. Lisäksi tällä joulukuisella näköjään puhkesi uhmaki tähän samaan syssyyn ja hermoja koetellaan kunnolla.. ja niin siis oksensin ihan koko synnytyksen ajan. oli karseeta :D mitäs muuta.. ottaa pikkasen voimille nämä helteet. huhuhu. niin ja edelleen täällä porataan.... vitt...

Jemina ihanaa kun jaksoit tulla kertomaan synnytyksestä :) hyvä että molemmat siellä voi hyvin... paitsi toi poraus... Huoh! Tsempit yhmikseen... tai voisko olla mustis?
Me oltiin viikko mökillä ja täys offline! Teki hyvää:) täysin eristyksissä kaikesta ja kaikista...
Suosittelen;)
Ihmeen hyvin meni matka kotiin päin, tarvinnut pysähtyä kertaakaan koko 5h matkan aikana:o
Torstaina nokkakohti Turkua ja muumimaailmaa:) toivon suuresti että lämmöt laskisi reippaasti! Mä (ja lapset) sulan tähän kuumuuteen o.O

Meillä iltaisin lapsilla ollut vuoron perään reippaasti yli 38 lämpöä/kuumetta. Isoveikalla sunnuntai meni velttona vaan maatesaa ja eilen nosti sitten tälle pienemmälle.

Ei muuta oiretta, eli syytän näitä helteitä. Nesteytys kunnossa, tai et koko ajan oon muistuttamassa, että vettä vettä.. katotaan nouseeko lämpö taas illalla. Nyt ei siis mitään... mut tietty kotipäivää pukkaa. En viitsis olla koko hellejaksoa "saikulla".

Mä odotan niin syksyä. Talvea. Pakkasta. Kylmää. Räntää. Vettä. Ihan mitä vaan... mutta ei tätä :dead:

Mulla se syksyn ja talven odottelu alkaa jo toukokuussa :D Kesä on ihan helvettiä jo migreeninkin vuoksi, verhot kiinni 24/7 tai arskat päässä oltava sisälläkin... Ei saa syötyä kunnolla, ei saa nukuttua, vituttaa, ahdistaa, hiki, lapsia vituttaa, ötököitä, siitepölyä, katupölyä yms muuta paskaa.

Me tultiin nyt viikoksi mökille kuumuutta pakoon, vaikka meillä sisällä pysynyt maltillinen 23, mut mökillä ilmalämpöpumppu <3 Uitiin eilen kolmisen tuntia koko porukka, mut ei toi 26 asteinen vesi paljoa virkistä... Nuorin istua tapitti rantavedessä aurinkovarjon alla ja joulukuisesta kuoriutui kunnon vesipeto kun ui kovaa vauhtia uimarenkaan kanssa.

Warheart tykkäys, koska meen ihan samoilla linjoilla. Oon tosi herkkä auringolle ja oon myös "kuuma" eli ikinä ei pakkasella palella mut kesällä ihan törkeän tukalaa jos mennään plus 20 ja siit ylös. Sit ku en mä saa tätä koko nahkapukua irti..

Ja vähän mulla palaa käämit, ku joka tuutis toitotetaan "näin nautit helteestä" "helle hellii nyt koko maata" jne jne...tsiisus. aaaaaaarrrgghhh.
(Anteeksi lol)

No mut... ei tää onneksi ollut mitään lämpöuupumusta vaan ihan enterorokko. Ja mulla myös. Luulin et naama kukkii, koska aurinko, mut eiköhän nää oo enteronäppyjä. Onneks aika lievänä...

Ei tämä ole enää helle... tämä on h*lvetti:D tai ainaki tämä mun näkemys kun jos elohopea kipuaa yli 25 minä sulan ja kaikkea v*tuttaa... mut ei kai tässä auta kun jatkaa ”nauttimista” ja oman hiilijalanjäljen pienentämistä...

Joo, mä en yleensä valita helteistä, koska musta on ihanaa kun on lämmin. Mutta nyt kun eka oli poika viikon kipee ja nyt miehen kans kaameasta flunssassa sunnuntaista lähtien, niin ei paljon naurata. Ihan kauheeta tässä helteessä ku sisällä ja ulkona 30 astetta, meidän normaalistikin vaativa poika jo terve ja koiraakin pitää lenkittää. Sanoisin, et aika perseestä tää loma tällä kertaa.

Takaisin