• Foorumilla on huoltokatko aamuyöllä keskiviikko 11.2. noin klo 00.01 – 03.00. Pahoittelemme häiriötä!

Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tytsy meillä ei onneksi tarvi laittaa lapsia hoitoon, niin se vähän rauhoittaa omaa mieltä. Mulla ei innostais ollenkaan lähteä töihin.. mutta sama fiilis ollut joka kerta hoitovapaan jälkeen kun pitää töihin palata. Sitten sitä huomaa, että tämähän onkin kivaa vaihtelua kotiarkeen. Erityisesti se kun pääsee aikuisten ihmisten seuraan.
Antaako joku näille vuosikkaille jotain kalaöljy/omegavalmistetta? Mikähän olisi sopiva vaihtoehto? Isommat meillä syö muumi kalöljykapseleita, mutta niitä ei vielä pojalle tohi antaa..

Meillä käytössä lysin nestemäinen omega 3 kalaöljy. Sitä annan yleensä joka toinen päivä vajaan teelusikallisen kun on niin vahvaa. Möllerin pikkukalat ollut aikaisemmin käytössä, mut nyt kokeiltiin tuota öljyä ja näyttää uppoavan :)

Heippa kaikille ja hyvää alkanutta vuotta! :) Me oltiin koko joulunaika reissussa ja heti kotiinpaluun jälkeen mä sain aika puskista työpaikan :O On vähä säpinää riittänyt ku tehtiin käytännössä läpsystä vaihto ja mies jäi tyttöjen kans kotiin :D Tunnistan kyllä ton töihinpaluun ahdistuksen, mutta nyt tokalla kierroksella siihen on osannu varautua paremmin. Ja niinku Äitylikin sanoi niin saa siitä silti aina jotain itelleenkin :) Vaikka mäkin työkseni opetan vastahakoisia teinejä niin töissäolo tuntuu silti pidemmän päälle "kivalta" vaihtelulta :D

Meillä ei vielä oo omegalisiä mietitty, mut olis kyllä varmasti ihan aiheellista kun tää pienempi on aika valikoiva ruokansa suhteen. Purkkiruoka käy, pizzat ym. herkut käy, mutta esim. pottumuusi ja muu normiruoka on usein nounou o.O Ollaan oltu vähän ihmeissään ton kanssa, kun siskonsa söi pienempänä melkeen kaikkea mitä tarjottiin ja kiskoi maitoa päälle. Tää pienempi taas on päättänyt, ettei juo muuta ku vettä ja tissimaitoa (vaan tissistä) ja valikoi ruoat hyvin tarkkaan :D Ollaan sit yritetty taata kalsiumin saantia imetyksen lisäksi muilla maitotuotteilla.

Poodle onnea uudesta työstä:) kylläpä on tosiaan valikoiva syöjä teidän neito... Jospa ajan kanssa oppis syömään ns normi ruokaa:)

Kiitos! Lyhyt määräaikaisuus tuo on, mutta kyllä sillä alkuun pääsee! Varsinkin kun opetusalalla saa yleensä tehdä noita ei-vakitöitä vuosikaudet ennen pysyvää paikkaa.

Vähitellen yritetään hivuttaa niitä normiruokiakin mukaan, menestys vaan vaihtelee :D Kiva vaan ku esikoinenkin on siinä kolmeveeuhman "nakit ja muusi" vaiheessa niin tuntuu, ettei koskaan oo ruokaa, joka kelpais kaikille ja olis vielä terveellistäkin :P

Poodle tärkeintä että saa jalan oven väliin, pääset ainakin todistamaan että todellakin oot vakipaikan ansainnut;)
Jännä muuten nähdä sit aikanaan mun työllistymis prosessia, kun kotona oloa takana siinä kohtaa melkein 10 vuotta ja lapsia se muutama:D noh ainakin siinä kohtaa en oo enää jäämässä äippä lomalle;)
Mä kieltäydyn tekemästä kun 1 ruuan/ateria!!! Ok jos mulla on salaattihimppapäivä (joka muuten on melkeinpä joka päivä nykyään:p) niin sit teen lapsille jotain muuta... Noi kun on tosi huonoja syömään salaattia, vielä:)

Meillä kans nirsot kuolee nälkään, eli mä teen samaa ruokaa kaikille ja muuta ei tipu. Ruoka myös tarjoillaan vain ruoka-aikoina. Kyllä terve lapsi syö nälkäänsä ja ei itseään syömättömyydellä tapa. Eri asia, jos on jtn rakenteellista ongelmaa suussa/nielussa, ettei kaikki koostumukset uppoa, on refluksia, allergiaa tms, niin joutuu miettimän ruokia. Lapset ovat kuitenkin yllättävän fiksuja ja aistivat vanhempien kireyden, joten syömättömyydestä ei mtn stressiä kannata hakea. Varsinkin jos tissiä syö, niin sieltähän sitä energiaa sitten saa. Lapset ovat kuitenkin todella fiksuja, jos aina tarjotaan jtn lempparipöperöä kun ei normaali ruoka uppoa, niin kuka sitä nyt viittis sitä normalia sitten syödä :P Joillain muksuilla se esillepano on kaikkein tärkein, että selkeästi erilleen kaikki kasvikset yms ja saa itse tutkia ja valikoida mitä syö. Toiset taas mielellään vetävät kaiken samana mössönä. Kannattaa siis kokeilla eri muodoissa samaa ruokaa :) Ensiarvoisen tärkeää tietysti itse syödä samaa ruokaa esimerkkinä, samalla tulee ne hyvät pöytätavat! Pienen lapsen energiantarve kuitenkin täyttyy melko nopeasti, että eipä sitä sapuskaa kovin suuria määriä tarvita.

Sama homma meilläkin on ton isomman kanssa, että jos ruokaa ei syö nii sit odottaa seuraavaa. Pienempää ollaan vielä armahdettu kun sillä selvästi kestää tuo totuttelu pidempään ja menee muutenkin painonsa kanssa niin miinuksilla. Mut toi on kyllä hyvä huomio, et vois yrittää antaa noita ruoka-aineita erillään, saattais olla tolle pienemmällekin helpompi hyväksyä :)

Kysymys. Lapsen uudemmat neuvolatiedot löytyy nykyään omakannasta, mutta mistä nään/saan lapsen vanhemmat neuvolatiedot?

Muistatteko kun kyselin yöitkuista, jotka alkoivat aina samaan aikaan noin klo 22 ja jatkuivat vaikka läpi koko yön, ja niitä oli kestänyt jo monta kuukautta? Keksittiin niille syy! Jätin iltapuurosta rypsiöljyn pois alkuviikosta, ja sen jälkeen täällä ollaan nukuttu täysiä yöunia! Olikin niin "yksinkertainen" ja helppo ongelma ettei tullu edes mieleen että öljy voisi valvottaa meitä monta kuukautta.
Itelläkin on ihan omituinen olo kun on saanut nukuttua öisin! Mahtavaa! :)

Mikähän siinä rypsiöljyssä on? Voiko sillekin erikseen olla allerginen (tai kaikelle voi...). Mä en vieläkään oo keksinyt mille meidän poika voisi olla allerginen, kun ehkä joka neljäs päivä/yö on poskien punoitusta/mahavaivoja, ja ruoka vaihtelee, enkä ole keksinyt ihan selvää yhteistä nimittäjää. Täytyy olla jotenkin määräänkin sidonnainen. Tai joku kombinaatio. Hankalaa ja kurjaa pojan ja meidän puolesta nuo itkuiset yöt.

Onko muiden lapset kovia kiipeilemään? :) Meillä on alkanut tää "ihana" kiipeilyvaihe kun pitää kiivetä ihan kaikkialle mihin pääsee; lelulaatikkojen päälle, tuolien päälle, sohvapöydän välitasolle, pesukoneen sisään... Saa olla silmät selässä ja skarppina koko ajan, ei siinä muuten mitään, mutta näin raskaana ollessa tympii koko ajan nostella pois tietyistä paikoista. :shifty:

Edit: Pojasta on tullut kova halija. :) Heti ensimmäisenä aamulla pitää hetki halia ennen kuin voi alkaa aamutoimiin, ja päivän aikana syöksytään monet kerrat antamaan halia kesken leikkien. Ihanaa. ❤️

Muokattu viimeksi:
Sohvat ja sängyt kiipeilyn kohteena. Ollaan sit opetettu miten pääsee turvallisesti alas, on kyllä muutaman kerran muksahtanut pää edellä tai kyljelleen alas, mut alkaa nyt pääasiassa sujua. Kielletään napakasti aina kaikki turha kiipeily, mut nuo normaalit sallitaan ja vahditaan alastuloa :) Seisominen sohvalla tuntuu olevan turhan hauskaa puuhaa, mut sitäkin kitketään koko ajan pois ja jos ei istuen/maaten viihdy sohvalla niin sit kiellon jälkeen pois.

Luojan kiitos meillä ei kiivetä vielä mihinkään eikä kyl tarvii vielä sitä taitoa oppiakkaan! Ainakaan enneku oppii laskeutumaan jalat edellä ;) sannikin on oikea halinalle <3 tykkää kovin (ja minäkin) halia ja pussailla! Ihanaa kun joku tykkää mustakin kun muut haukkuu mua vaan tyhmäksi:/

Meilläkin kiipeillään koko ajan. Sängylle ja sohvalle ei onneksi vielä pääse, mutta just kaikki laatikot yms. kiehtoo. Ja pesukoneeseen kans aina puskeutuu kun pyykkiä laitan. Portaisiin jouduttiin virittelemään esteet ettei niihin pääse. Osaa kyllä hienosti mennä ylös päin, mutta alas tulisi vain pään edellä...
Meillä kans halitaan ja poju on alkanut pussailla omaa peilikuvaansa :D

Takaisin