Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu kyllähän tää kirjottelu tuntuu olevan hiljentymään päin:/ tietysti kun pikkuset niin kovin jo liikkuu ja eivät enää nuku koko päivää niin ei ihan samallalailla kerkiä kirjoitella:( mut jospa täällä vielä jaksais mamat kirjoitella kuulumisia kun ainakin mulle iso tuki ootte olleet:)
Ja tosta mun plussan metsästyksestä sen verta et tiistaina meinaan testata ja keskiviikkona pitäis menkat alkaa joten luulis näkyvän...
Noniin saihan toi ukkeli sannin nukkumaan joten nyt hiljennytään nauttimaan toisistamme❤️ ihanaa iltaa mamat:)

Voi apua... Poika on nyt purrut ihan koko ajan, enkä tiedä mitä teen... Siis tissiä purrut. Ottaa kovaa kiinni ja kiskoo. Toinen rinta jo niin kipeä, että itkua vääntäen saa syöttää. Siihen tuli siis jollain kerralla ihan reikä, kun hammas upposi ja nyt ihan vaan paidankin osuminen nänniin sattuu. Plus että kun se välillä puraisun jälkeen vuotaa verta, niin tarttuu kiinni rintsikoihin. Poika puree siis välillä jo heti aluksi ja kitisee sitten nälkäisenä, kun en heti annakaan uudestaan. Oon aina huutanut/kiljaissut/"itkenyt" kun on purrut ja sanonut, että ei saa purra äitiä. Ja sitten tosiaan tauko syömiseen. Nyt oon myös "nipistänyt" nenästä ja se on ihan hyvin toiminut, irrottaa otteen ja muutenkin tuntuu, ettei tykkää kun otan nenästä kiinni. Mutta en tiedä mitä teen, kun edelleen vaan purraan. Hampaitahan tuolle pari viikkoa sitten tuli ja flunssa on vaivannut. Johtuu mistä johtuu, niin mä alan oikeasti jo harkitsemaan imetyksen lopetusta, kun tuo ei lopeta. Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Nyt jo siis varmaan viikon verran purrut aikalailla joka syötöllä useamman kerran...

Meillä on Air4m sama homma... Tytöllä on kaks saamarin terävää hammasta alhaalla ja jos ei jaksa keskittyä syömiseen niin sit alkaa puremaan ja kiskomaan hampailla >_< Molemmat tissit ihan hellänä ja toisesta tihkui jo vertakin kun yhen pureskelun jälkeen meni niin rikki. Minäkin oon koettanut älähtää isosti (eikä tarvi ees erityisemmin esittää ku niin kipeetä se käy :D ), mutta edelleenkin vaan jatkuu. Alussa kun kokeili hampaitaan tissiin, mulla ei pokka pitänyt kun toinen virnistelee ilkikurisesti ja yrittää purra. Olis heti pitäny osoittaa, et tää ei oo yhtään kiva homma... Nyt ei paljo naurata ku tissin antaminen muistuttaa joskus piraijaparven ruokkimista o.O

Ootko yrittäny asennon vaihtoa? Mä oon nyt tehny kans niin, että jos ihan järsimiseksi menee nii sit vaan myöhemmin uudestaan. Varmaan tuo on joku ohimenevä vaihe kun hampaat on niin uus ja jännä juttu :)

Voi ei poodle, teilläkin :( Ei oo joo kivaa tarjota rintaa, kun melkeinpä tietää että nappaa hampaillaan kiinni. Pikku vampyyrit :D Oon kokeillut asennon ja tissin vaihtoa, vaihtelevin tuloksin. Paras konsti on ollut antaa tutti käteen, keskittyy syömiseen paremmin, kun räplää samalla tuttia. Inhottavaa, kun ei saa puremista loppumaan...

Meillä poika nukkuu pitkähihaisessa ja -lahkeisessa yöpuvussa (vaihdellen sukallisessa ja sukattomassa) ja peittoa heitän päälle hereillä ollessani. Eihän se kovin hyvin tuon päällä pysy, mutta toisaalta kädet ja varpaat on lämpimät, ettei liian kylläkään kai ole.

Pyjama tai body päällä nukutaan. Peiton potkii heti pois, meillä myös niin lämmin ettei mitään peittoja tai pusseja tarvii.

Perjantaina alettiin konttaamaan, ryömimällä liikkuu nopeampaa mutta pikku hiljaa konttaamiseenkin tulee varmuutta.

Meillä ei ole vielä hampaita, mutta pelkään tota puremista. Toivottavasti teillä Airm ja Poodle menee ohi eikä tarttis sen takia lopettaa imetystä.

Meillä on jäänyt nännin pureskelut muutamaan kertaan kun en suostu sen jälkeen jatkaa imetyskertaa. Hetki leikkiä ja touhua ja sit uusiksi. Toivottavasti nännin jyrsijät pian rauhottuisivat.

Pyjama on meiän tytöillä päällä yöllä. Peitto on välillä päällä mutta jossain vaiheessa potkitaan pois.

Metsäläinen, on kyllä aika haastavaa tää opiskelu ja lapsi (lapset). Mullakin aikaa on ainoastaan illalla ku tyypit nukkuu ja sit pitää hyödyntää bussimatkat ja koulussa työpajat, et saa tehtyy annetut tehtävät. Viikonloput koitan pyhittää perheelle, laatu aikaa lasten ja miehen kaa.

Mut kyllä tekee hyvää pääkopalle, et saa miettiä muutakin, et mitäs tänään syötäisiin :D

Meillä unihaalari päällä öisin, peitto päällä aluksi, mutta edelleen näin hiton kuuma, niin nukkuu ilman peittoa. Unipussi meillä vaatehuoneessa odottamassa, mutta saa nähdä millon tulee tarvetta.

Meillä ei imetetä mut purraan kyllä ja pirun kovaa:/ mulla on poskessa 2 naskalin mentävä reikä... En voi ees kuvitella miten pahalle tuntuu kun tissiä purraan, autsitsasta:( jospa tää on joku nopeasti ohi menevä vaihe...

Äh karkas, piti lisästä et meillä nukutaan pyjama päällä ja peiton alla, potkii kyl peiton sujuvasti pois:)

Meillä poika on nii kova hikoilemaan että nukkuu vaan t-paita päällä! Ja peitto aluksi päälle mutta potkii pois sen kyllä! :)

Meillä myös purraan mutta ei onneksi ole purrut vielä niin kovaa että olisi läpi mennyt (kopkop). Kauhulla odotan kun ylähampaat tulee et sit on vadtakappaleet ni lähteekö pala o_O mä oon ihan alusta spontaanisti kiljassu ja lopettanut imetyksen. Ei vaikutusta :( meillä ei onneks purra kuin vasta lopussa tai jos ei ole oikeasti nälkä niin heti. Että suurimman osan aikaa pystyy ennakoimaan. Ja sen on huomannu jos en itse keskity vaan katon vaikka telkkaa niin silloin tulee hammasta.

Meillä on kämpässä lämmintä 20 astetta. Vauvalla on useimmiten sukallinen yökkäri ja peitto. Hyvin pysyy peitto vielä päällä. Välillä kädet on vähän viileet.

Huomenna sitten töihin. Saa nähdä miten imetyksen käy. Ehdin imettää jatkossa arkena 3-4 krt. Tyttö ei suostu korviketta juomaan. Nlassa sanoi että juo kun on tarpeeks nälkä. No eihän sille nälkä tuu kun sosetta kuitenkin saa. Ennemmin oisin huolissaan kalsiumista yms. Että pitäiskö lisätä vastiketta ruokaan ja miten? Ja mites kun 10 kk tulee kohta täyteen ja sit saa käyttää ruoan sekaan maitoa jo? Ja saa juoda vaikka piimää? Että kuinka pienestä ne on aloitettava? Että voiko niillä jo sitten korvata tota tissimaitoa?

Poodle ja Air toivottavasti pureskelu loppuu imettäessä.
Meillä ei ole vielä hampaita, joten tissit on saanut olla rauhassa.

Meillä nukutaan yökkäri päällä. Peiton alla aluksi, mutta potkii sen kyllä melko nopeaa pois, kun meillä on aika lämmin.

Mikäköhä meijän tytöllä on.. on nyt aamusin rohissut joka loppuu aamumaidon jälkeen. Lääkäri ei löytäny korvista/keuhkoista mitään vikaa. On kyllä ruvennut nukkumaa pylly pystyssä, jolloin todennäköisesti lima valuu kurkkuun ja aiheuttaa rohinan.. vinkkejä??? Vai uudestaa lekuriin..

Jemina, meiän esikoinen nukkuu flunssassa pylly pystyssä. Ja tekee sen vaikka kuinka yrittää korottaa sängyn päädyn. Se voi olla että se on vaan hyvä asento nukkua. Luulisin että ei mitään hätää jos nukkuu ja kun rohina lakkaa aamumaitoon. Ilmeisesti juominen saa limat pois rohisemasta. Sitten huolestuisin jos rohisisi pystyssä ollessa koko päivän.

Air4M ja poodle, toivottavasti pureminen loppuisi imettäessä, tsempit!

Meillä poika nukkuu Batman yökkäri päällä. :) peitto laitetaan päälle kun käy nukkumaan, mutta hyvin nopeasti saa peitto kyytiä kun ilmankin tarkenee.

Nuppu, kateeksi käy tuo teidän sisälämpötila! Meillä edelleen patterit kylmänä ja silti 23 sisällä :( Joku 18 ois optimi makkarissa ja muuten 20... Näillä näkymin ehkä ens vuonna :D

Niin tuosta kalsiumista... 10kk iästä aletaan vähitellen lisäämään hapanmaitotuotteita, että ei niistä aluksi kyllä tarpeeksi kalsiumia tule. Finelistä vois selailla mistä sais ihan ruuan muodossa kalsiumia lisäksi? Riittävä d-vitamiini ja rasva tietysti ehdottoman tärkeitä kalsiumin imeytymiselle! :)

Takaisin