Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä se siitä pikkuhiljaa palautuu. :) Harmittaa ihan, kun en ottanut ennen-kuvaa niin voisin nyt esitellä tuloksia. Sentteinä on lähtenyt n. 8! Se on melko paljon näin lyhyessä ajassa, varmasti lähtee vielä enemmänkin kunhan vain jaksan tuota pitää säännöllisesti. Tuntuu vatsakin jo melkein normaalilta, ei enää ilmaa täynnä olevalta nahkapussilta. :D

Ei kun siis, hitsi ku olen epäselvästi selittänyt, olen ihan normaalistikin lihava, siksi varmaan ei toiminutkaan mulla oikein. Alunperin ajattelin että olis selkää tukenut ja auttanut tosiaan tota alalölleröä...

Meillä, Tittärä, ihan sama homma! Tänään on roikuttu oikein urakalla tissillä, poju 3vk 3pv. Mies oli ekaa päivää takaisin töissä, niin sen kunniaks menny koko päivä imettäessä ja vauvaa sylkytellessä... Ei oo meinannu ehtiä pissalla tai syömässä käydä. Kauheasti oli tarkoitus pyykätä ym. mutta ei mitään kerenny, ku toinen viihtyy vaan sylissä ja mieluiten tissi suussa... Kantoliinaan sain lopulta jekutettua tutin kanssa ja nukkui siinä sitten reilun tunnin. Meillä tutti siis ollut käytössä vaan jekutusmielessä ;) Silloin kun pitäisi saada poika turvakaukaloon tai liinaan ja on itkutuulella, laitetaan tutti suuhun ja otetaan pois kun siirtymä tehty.

Meillä kestovaipat huuhdellaan ja hangataan sappisaippualla. Sitten ilmavasti pyykkikoriin kuivumaan. Kerran päivässä pyörii "vaippapyykki", jossa kyllä usein muutakin pyykkiä mukana. Aika pienivaivaisia ovat minustakin. Ainoastaan tänään oli ongelmia, kun olin ekaa päivää vauvan kanssa yksin koko päivän ja tosiaan sain olla kokoajan sylkyttämässä ja imettämässä, niin en ehtinyt välissä edes huuhtelemaan vaippoja. Niitä olikin sitten jo kasa, kun poika viimein simahti kantoliinaan :D

Ihan mielenkiinnosta: te ketkä käytätte pelkästään kertakäyttövaippoja, niin kuinka paljon arvelette menneen rahaa vaippoihin tähän mennessä?

Nyt kun olen lukenut teidän juttuja Carriwell Belly Binderistä niin alkoi itseäänkin kiinnostamaan. :) Lisää kokemuksia olisi kiva kuulla ja mitä mieltä olette, ylihuomenna synnytyksestä tulee kuukausi, kannattaako tässä vaiheessa ostaa vai olisiko heti pitänyt alkaa käyttämään? Selkävaivoihin olisi kiva saada joku apukeino, on vauvan kanniskelusta tullut niin jumalaton särky ja vihlonta :arghh:

Ahaa Angelique80, siinä tapauksessa voi olla sitten joku toinen vyö parempi. Googletapa vaikka "waist training" tai "postpartum girdle", niin löydät ihmisten kokemuksia. Tosi harmi, jos tuo vyö ei sulle passaakaan! Jospa saisit sen myytyä eteenpäin...

Tännekin vihdoin kuoriutui oma "joulutonttu". Torstaina rv 42 ryhdyttiin käynnistämään klo 10 aamulla ballongia käyttäen. Silloin kohdunkaula oli sormelle avoin, puolipehmeä ja kanavaa oli jäljellä 1,5 senttiä. Heti laiton jälkeen tuli todella kova selkäkipu ja alkoi kivuliaat supistukset. Sain kipuun litaglinia ja tramalinia. Siinä sitten kärvisteltiin vuorokausi. Seuraavana aamuna tilannekatsaus. Huomattiin, että kaula oli auki pari senttiä, mutta pituudeltaan se olikin 2,5 senttiä, eli enemmän mitä edellisenä päivänä oli arvioitu. Aloitettiin sitten cytotecit. Ekan sain klo 10 aamulla ja sen jälkeen kahdesti vielä neljän tunnin välein. Juuri ennen kuin olisi annettu päivän viimeiset cytotecit, hulahti lapsivettä housuihin. Lapsiveden mukana tulleen ruskean vuodon vuoksi minut siirrettiin heti synnytyspolille. Olin auki 3,5 senttiä, mutta kanava ei ollut lyhentynyt. Eikun supistuksia kestämään. Supistuskipuihin käytin ilokaasua ja lantion pyörittelyä sekä selän akupainantaa.

Klo 00.00 siirryttiin siis synnytyssaliin. Yön aikana ei tapahtunut edistystä, joten noin klo 11 aamupäivällä aloitettiin oxitosiinitippa. Tippa annosta nostettiin pitkin päivää niin, että kolmelta iltapäivällä meni täydellä teholla. Klo 16 kun tilanne tarkistettiin olin auki vaivaiset 4,5 senttiä ja kaulaa oli jäljellä puoli senttiä. Kätilö totesi, että parin tunnin päästä katsotaan uudestaan.

Tässä vaiheessa olin jo aivan poikki. Supistukset olivat järkyttävän kipeitä, mutta epiduraalia ei voinut antaa koska en ollut tarpeeksi auki. Koko päivä meni ilokaasulla, liikkeellä, akupunktioneuloilla ja -painannalla sekä tens-laitteella. Klo 18 katsastettiin tilanne uudestaan eikä mitään edistystä ollut tapahtunut. Kätilön mielestä viisainta oli siirtyä sektioon, koska kaikki keinot oli käytetty ja olin lopen uupunut 17 tunnin kärvistelyn jälkeen.

Niin sitä sitten mentiin ei-niin-kiireelliseen-sektioon, koska vauvan voinnissa ei ollut mitään hätää. Epiduraalin laitto oli yhtä tuskaa, koska selkäni rakenne kuulemma on niin erikoinen sitä ajatelle. Anestesialääkäri joutui hyvän tovin tekemään töitä, ennenkuin sai puudutteen laitettua. Ja spinaali perään.

9.1.2016 klo 20:18 sitten syntyi tyttömme 3560 grammaisena ja 51 senttisenä. Tyttö ja isä siirtyi heräämöön odottelemaan kasaan kursimistani.

Eipä se hauskuus vieläkään loppunut. Istukkani oli niin tiukasti kohdussa kiinni, että lääkäri joutui sen pala kerrallaan "rapsuttamaan" irti. Sanoi, ettei ole koskaan ennen moiseen törmännyt. Sen vuoksi menetin myös lähes kaksi litraa verta ja kohtu jouduttiin runnomaan takaisin paikalleen istukan irroittamisen myötä. Vaikka olin puudutettu, niin kohdun "asettelu" sattui niin vietävästi, että aloin rajusti oksentamaan. Selin makuulla se onkin erimukavaa...

Lähes tunnin kursimisen jälkeen pääsin heräämöön ja homma oli ohi. Nyt lepoa osastolla ja tutustumista tyttöön. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin rintakumin avulla ja maitoakin näyttäisi jo nyt tulevan varsin hyvin, kun pitää tytön tyytyväisenä. Olen päässyt jo liikkumaankin, vaikka vietävän kipeää se tekee.

Mullakin Ngela vastaava kokemus istukan kanssa, ettei irronnu ja menetin siinä yrittäessä 2l verta ja sit tunnin yrittämisen/huutamisen jälkeen leikkaussaliin. Aika kamalaa, kun just oli ajatellut et pitkän ponnistusvaiheen jälkeen kaikki vihdin ohi ja hyvin..

Mulla onneks 3 vanhinta lasta on näiden vaatteiden ulkopuolella ja ei enää äidin puettavana.

Harrastan tätä sit kahdelle nuorimmalle :)

Mulla ei selkäranka pitänyt ja menin tekee heräteostoksia:)

Samoissa ryhmissä sit ollaan :)
Oletko jutustelijoissa?

Jutustelijoihin en ole liittynyt, pitää varmaan liittyä sinnekin :)

Me käytetään kertiksiä ja tähän mennessä ei oo itellä menny niihin rahaa vielä senttiäkään :D Mummot ja tädit on sen verta innokkaasti niitä ostanut, tällä hetkelläkin taitaa olla kolme avaamatonta pakettia vielä makkarissa :) Ja vauvalle tuli eilen 5vko täyteen :)

Vähän on jäänyt nyt seurailut vähille, kun yritän näiden kahden mukelon tahdissa pysyä ja vielä luennot ja tentteihin lukemiset päälle. Nti oli ke ekalla luennollaan ja kiltisti nukku koko ajan :happy:

Yöt meillä menee yleensä yhdellä heräämisellä ja itku tulee vain, jos äiti pihtaa tissiä. Pulloa oon vältelly ja tutti vaan tarvittaessa käytössä. Kestovaipat otan käyttöön, ku nti vähän saa painoa lisää, et on hyvän kokosia. Ja jos sillo ei sit enää tulis enää 10 kertaa kakat:grin

Joku imetysteestä kyseli, ni mä juon päivittäin kupillisen. Jos tulee tarvetta, ni lisään määrää, mut vielä maidot riittää hyvin. Tai ma sen sit kuulee neuvolassa, ku punnitaan, et miten on menny :nailbiting: Mut kovin on tyty ainakin tyytyväisen oloinen.

Herkkusieni, keskolassa myös joudutaan välillä rajoittamaan ihan pienten syömistä, eli ei aina noilla pienimmillä asia vielä ihan hallussa.
Mäki välillä kieltäydyn antamasta tissiä, ku toinen selkeesti aivan ähky, mut haluu vaan imeä. Sillo laitetaan tutti suuhun. Onneks nyt jo huolii sen. Ekan viikon kieltäyty täysin koko kapistuksesta.

Samasta aiheesta marmatettava kun eilen.. Siis eilenhän vauva tosiaan jo kerran nukahti sänkyynsä ysin jälkeen. Minä tuuletin et jes, söin jukurtin iltapalaksi, kävin vessassa ja kääriydyin tyytyväisenä peittoon. Ja 20 min myöhemmin vauva oli taas hereillä. Tänään ollaan jo toisella kierroksella. Nukahti kasin jälkeen ja tällä kertaa vahingosta viisastuneena menin suoraan peiton alle. Mut uni ei tullu!! Ja 30 min myöh vauva oli hereillä. Ja sama homma kympin jälkeen :(

Joo siis typerää vinkua kun vauva ei nuku oikeeseen aikaan mut ku nää iltapuolen unet on parasta unta ja nyt en saa niitä ollenkaan :(:( enkä voi ees vauvaa moittia kun ei sille saa puhua.

Ja miten hitossa sitä rytmiä muka pitäis pystyä muuttaa kun nyt jo viim kasin aikaan mennään makkariin, valot himmeiksi, ei puhuta. Vaipat vaihdetaan ja tissi suuhun. Ja vauva ei nuku vielä puolilta öinkään. Viideltäkö tää yöunille valmistautuminen pitää alottaa? :/

Munki vaavi nukkuu nyt ja todennäköisesti herää Justiinsa.. hyvält tuuril riehuu taas tissille et saa korviket ja mul niin hinkit täynnä et joudun pumppaa

Ei näille oikein voi rytmii viel tehä paitsi noi asiat mitä oot jo tehny ^^ me kyl laitettii ohut puuvillahattu joka oli patterilla hänen päähän eilen kun ei suostunut nukkuu niin heti nukahti

Vauvan unihan menee sykleissä, et välillä havahtuu vaan tarkastamaan, että samat olosuhteet kun nukahtaessa. Monesti huomannu, että tutti suussa jos tyttö nukahtanu, niin havahtuu hetken päästä tutin tipahdettua. Onneks yleensä nukahtaa ilman tuttia tai ite sylkee sen pois yökkäysäänen saattelemana :D Pointtina siis, että nukatamistilanne pitäs pyrkiä pitämään samana ku nukkumistilanne, niin saattaa auttaa parempaan uneen. Eihän tuolle vauvan rytmille oikeen muuta voi tehdä kun nuo iltatoimet samaan aikaan, hämärä huone jne.. Kapaloiminen ja viileä makkari voi olla kans yks ratkasu, meillä ei lapsista ykskään nuku kuumassa, 18 pyritty pitämään makkareissa lämpötilana niin nukuttaa hyvin :) Huoneen tuuletus ennen unia voi kans auttaa. Eihän lässytys mtn auta, mut voimia! Vauvavuos menee nopeesti, vaikka sit aivan väsymyyssumussa jos ei muuten...

Täytyy nyt tosta rytmist sanoa. Oon ite kans iltauninen ja auta armias, jos joutuisi kukkumaan yötä myöten. No meillä on nyt tyttö koht 2kk ja enää ei oo iltahulinoita. Ei niitä hirmusti ollutkaan, mut minä jääränä vaan "pakotin" tytölle rytmin. Tosin esikoisella on kans tiukka rytmi eli oli pakkokin saada nää pienet about samaan aikatauluun. Esikoinen menee nukkumaan 18:30, jonka jälkeen aloitetaan tytön iltatoimet ja 20 ollaan koko porukka nukkumas. Herätään siinä vähän ennen kuutta aamulla. Tyttö syö 1-2 kertaa yön aikana.

Tolla pakottamisella tarkotan sitä, et toistan samaa kaavaa illast toiseen. Kätinät ja hulinat ei tuo muutosta. Kapaloon joutuu jos liiaksi vispaa :D Esikolla sama homma, mut oli kyllä työläämpi prosessi... Tuotti tulosta ja 3kk nukuttiin jo lähes täysiä öitä. Esikko oli älytön hölöttäjä, ja oli tapana aamuyöstä alkaa höpöttää... Siitä sai lempinimensä Karpo :D Suoranaisia huutoitkuraivareita ei kummallakaan oo ollut. Siksi kai tää mun rytmiin pakottaminen on onnistunut, sillä toki jos vauva selkä kaarella huutaa, niin ottaisin syliin ja koittaisin rauhotella. Nyt siis en reagoi kitinään, vähän silittelen, jos kova surku.

Voimia yökukkujille! Kyllä se rytmi ajan kans kääntyy/löytyy.

No tännekin siis infoksi että mulla oli tosiaan se carriwell belly binder koko L/XL jos joku kaipailee. Enkä ole tosiaan käyttäny kun kokeillu about 10 minuuttia ja todennu ettei ole mun juttu.
Tosiaan jotenkin hölmöö ettei missään lukenu ettei sovi oikeasti lihavalle. Mä tosiaan ton selän takia sen innostuin tilaamaan ja nyt siitä ei oo mulle mitään hyötyä!

Nuppu, meillä on nää molemmat ollu myöhään valvojia vauvana. Sinänsä itteä ei niin haittaa ku kukun itsekin, mutta toki lapselle haluaa vähän aikasemman rytmin, eikä joka ilta huvita johonki puol yhteen valvoa... Esikoinen alkoi korjaan ite rytmiään joskus parin kolmen kk iässä. Tän kakkosen kans oon alusta asti yrittäny just pimennellä huoneita iltaisin ja muutenki rauhoittaa menoa. Nyt on alettu menee sänkyyn yhdentoista sijaan kymmeneltä ja nukuttelen vauvaa sinne sit tutilla kun on syöny. Kannattaa yrittää tota luontaista rytmiä siirtää vähän, esim. puol tuntia kerrallaan :) Kyllä se siitä luonnostaankin alkaa varmasti pian muotoutua, kuukauden tai parin päästä tilanne on jo luultavasti ihan eri!

Ahaa Angelique80, siinä tapauksessa voi olla sitten joku toinen vyö parempi. Googletapa vaikka "waist training" tai "postpartum girdle", niin löydät ihmisten kokemuksia. Tosi harmi, jos tuo vyö ei sulle passaakaan! Jospa saisit sen myytyä eteenpäin...

No googletin, ei nyt ihan sellasta mitä mä hain takaa :D mutta kiitos kuitenkin!!!

Takaisin