Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oltiin tosiaan 3,5vko neuvolassa. :) Painoa oli tullu kahdessa viikossa 630g ja pituutta syntymästä 4,5cm!!! Huhhuh! Ei oo turhaan syöty. :D Tän hetkiset mitat siis 4270g, 55,5cm ja py 37cm.

Omakin paino oli tippunu hyvin, enää 1,5kg lähtöpainoon! :)

Kakka täälläkin rakeista.

Pari kysymystä. Mitä d vitamiinia käytätte? Millä vähiten vatsaoireita vauvalla? Mulla sellainen missä 7mikrogrammaa tms d vitamiinia kun pitäs olla 10 niin pitää ostaa eri..
Ootteko käyny saunassa jos vielä vuodatte? Mulle sanottiin että älä mene ennen ku vuoto loppuu mutta saunassa saan hyvin tyhjennettyä täydet tissit ja pois ne kovat paakut. Tosin vuoto sen jälkeen runsaampaa mut tissit kevyemmät.
Tiiättekö mitä vaikutuksia imetysteellä on? Mulla nousee hyvin maito mutta sain lahjaksi tuota teetä ja mietin että käytänkö ollenkaan vai annanko eteenpäin kun tissit jo ihan täynnä muutenkin.

Ja vielä pinnis/perhepeti? Me ollaan oltu laiskoja siirtää vauva omaan sänkyyn yöllä kun kätevästi nukkuu tossa viekussa imetyksen jälkeen.. Mutta jännittää missä vaiheessa toivotan sitä omaa tilaa sänkyyn ja vauva ei enää suostukaan nukkumaan omassa sängyssä..

Täällä alkaa jännittämään huominen äippäpoli käynti.. Kävin tänään kolmisen tuntia kauppoja kiertelemässä ja ilmeisesti se sai aikaan jotain kun nyt pitkin iltaa tullut (koviakin) selkäpolttoja. Otin kuitenkin Panadol 1g kun alkoi olo olemaan jo sen verran haastavaa, niin nyt näyttää tilanne rauhoittuvan. Ei sitten tainnut olla vielä tosi kyseessä. Te joille on laitettu ballonki, niin käykö se kipeää? Kuinka pian sen laiton jälkeen olette päässeet tositoimiin?

Jemina hirveesti tsemppiä teille, en osaa kuvitella kuinka raskaalta tuo asia voi tuntuakkaan, mutta toivotaan teille mahdollisimman ihanaa ja sujuvaa tulevaisuutta! Kaikkia tunteita on hyvä kokea eikä niitä tarvitse hävetä! Paljon jaksamista ja onnea teille matkaan! :Heartred

Höhöh, tänää aamulla herätys koska aattelin et se on neuvola, noh ihmettelin sit miks ei oo puhelimest muistutusta tullu, noh ei kai ku se neuvola on vasta huomenna. Voi elämys mun kanssa.
Osteopatia kyllä oli ja siitä tosi hyvät kokemukset jäi kyllä. Lapsella pienet jännitykset päässä ja rintakehässä mitkä saatiin pois, suurempi ongelma oli paine vatsassa.. Olinkin miettinyt että jotai tuossa vatsassa ois muutakin kun se et nielee ilmaa paljon. Joku paine mikä yleensä tasassa on rintakehän ja vatsan kanssa ni oliki vaan pelkästään vatsassa ja vatsalaukku väärällä puolen vatsaa. Noh siirreltiin sitte oikealle paikalle ja jotenkin sitä painettakin vähän tasattiin. Lapsi on nyt ihan sellanen rento löllykkä, tuntuu eri lapselta sylissä :p Ja vatsa ei ole enää eteenpäin työntyvä pallokumpu vaan "levisi" sivuille päin. Selkeesti siis vaikutusta oli kyllä, tosi ihana työntekijäkin oli! :)

Tuosta seksin harrastamisesta nopeesti epparin jälkeen, alkuusa haava oli ihan superkipee ja itkin et eiks se ikinä parannu, mut olin ihan tositosi varovainen sen kanssa, siis ihan super varovainen. Sit kun se lähtikin parantuu kunnolla ni parani ihan tosi nopeesti. Se haavan alue on kyllä sellanen kova mut ei mitenkään epäsiisti. Mut oletan et on kova aika pitkäänki ku arvethan jää usein pitkäänki sellaseks, esim muutama vuotta sitten kun kaatusin naama edellä pyörällä ja hammas meni huulesta sisää ni on siinäki sellanen kova pallura huulen sisällä edelleen. Liukkaria joo kans käytettiin, kivut tuntu enemmän kyllä muussa kohin kun haavan kohdalla. Mut kaipa tuollanenki ihmisillä riippuu et miten ylipäätää haavat paranee ja kuinka "siististi" ollaan saatu leikattua ja tikattua. Mulla vissiin ihan hyvä ihon joku uusiutuminen kun ei niitä raskausarpiakaan tullu yhtään vaikka jäätävän pallomasun sainki kasvatettuu.

Heheh tosta saunasta, mä ku aattelin et se eppari vaa vaikuttais asiaa mut en keltää mitää kyselly. Ekan viikon jälkee menin saunaa seisoskelee ja nauttimaa eukalyptus tuoksuista, siitä etee päin oon ihan käyny saunassa.. Eipä aineka mitään ongelmaa vielä tullut asian kanssa. :grin

Äityli86, mulla ballongin laitto ei sattunut ollenkaan. Supistukset alkoivat kyllä heti, mutta ballonki irtosi vasta saman päivän iltana (=auki 3 cm) ja synnytys käynnistyi virallisesti n. 15 h laiton jälkeen. Ballongin laitosta vauvan syntymään meni 1 vrk 6 h.

Kakka täälläkin rakeista.

Pari kysymystä. Mitä d vitamiinia käytätte? Millä vähiten vatsaoireita vauvalla? Mulla sellainen missä 7mikrogrammaa tms d vitamiinia kun pitäs olla 10 niin pitää ostaa eri..
Ootteko käyny saunassa jos vielä vuodatte? Mulle sanottiin että älä mene ennen ku vuoto loppuu mutta saunassa saan hyvin tyhjennettyä täydet tissit ja pois ne kovat paakut. Tosin vuoto sen jälkeen runsaampaa mut tissit kevyemmät.
Tiiättekö mitä vaikutuksia imetysteellä on? Mulla nousee hyvin maito mutta sain lahjaksi tuota teetä ja mietin että käytänkö ollenkaan vai annanko eteenpäin kun tissit jo ihan täynnä muutenkin.

Meillä käytössä rela drops d. Muuta ei ole kokeiltu. Tämäkin aloitettiin vasta uudelleen kun ekalla kerralla aiheutti vatsavaivoja ja sitten käskettiin pitää vähän taukoa ja kokeilemaan uudestaan. Nyt ei olla vielä täydessä annostuksessa mutta tuntuu että auttaa vähentämällä pulauttelua. Että tällä hetkellä näyttää hyvältä.

Mulle sanottiin että ok mennä saunaan kun siltä tuntuu. Käytin kyllä alusta jos nyt lauteissa sattuis olemaan joku pöpö. Uimaan ja kylpyyn ei sais mennä. Lisääntynyt vuoto voi liittyä siihen että tissit stimuloituu mikä erittää hormonia (oksitosiini) joka saa kohdun supistumaan ja siksi vuotamaan enemmän. Ei varmaan ole huono juttu.

Täällä alkaa jännittämään huominen äippäpoli käynti.. Kävin tänään kolmisen tuntia kauppoja kiertelemässä ja ilmeisesti se sai aikaan jotain kun nyt pitkin iltaa tullut (koviakin) selkäpolttoja. Otin kuitenkin Panadol 1g kun alkoi olo olemaan jo sen verran haastavaa, niin nyt näyttää tilanne rauhoittuvan. Ei sitten tainnut olla vielä tosi kyseessä. Te joille on laitettu ballonki, niin käykö se kipeää? Kuinka pian sen laiton jälkeen olette päässeet tositoimiin?

Mulle laitettiin tänä aamuna 8.45 ballonki ja toistaiseksi ei mitään tuntemuksia. Jos ei yön aikaan ala tapahtua niin mun pitää olla synnärillä viimeistään 7.45 aamulla. Se laitto ei ollu paha juttu.

Jemina-87, jokainen vanhempi toivoo lapsensa olevan terve, joten jos kateellisuus nostaa päätään se on aivan ymmärrettävää, älä sitä häpeä! Hyvä, että uskallat täällä avoimesti puhua tunteistasi :) Lähetän sulle kovasti jaksamisia ja tsemppiä, olette varmasti miehesi kanssa upeita vanhempia lapsellenne!

Onnittelut Joulumasu15, kesäkirppu ja Mindeli! :)

Nuppu, meillä vaihtelevaa. Yöksi pyritään poika siirtämään pinnasänkyyn, yleensä aamusta haetaan poika meidän väliin. Kyllähän se helpommalta tuntuu, että antaa pienen jäädä viereen nukkumaan, mutta itse olen niin herkkä uninen että herään melkein joka inahdukseen, joten parempi että poika nukkuu omassa sängyssään. :)

Äityli86, mulle ensimmäisen ballongin laitto teki kipeää ja siinä meni oma aikansa, oli epämiellyttävä kokemus. Samana iltana kävin poistattamassa ballongin ja tilalle laitettiin toinen, jonka laitto tapahtui hetkessä eikä sattunut. Neljän aikaan aamuyöllä ballonki tippui pois ja olin avautunut 3 cm. Tsemppiä! :)

Tuosta osteopatiasta..tietääkö ketään onko turun alueella sellaista? Miettisin vain että jos tuon kiljukaulan kanssa menisi sellaiseen..alkaa olla aivan järjetöntä toi huutaminen välillä ja olen valmis kokeilemaan vaikka mitä jo.

Mulle laitettiin ballonki eilen, torstaina, noin kymmenen aikaa aamusta. Edelleen odottelen tulisko ulos. Tyksissä joutuu jäämään osastolle odottelemaan synnytyksem käynnistystä ballongin kanssa. Onneks täällä on saanu oikeesti toimivaa särkylääkettä kipuihin. Itelläki alko jäätävät supistelut heti laiton jälkeen.

Mulla kävi tuon ballongin kanssa vielä niin, että se oli irronnut, mutta ei tullut ulos asti vaan jäi kiinni emättimeen. Verisestä vuodosta hoksasin sitten pyytää kätilöä tarkistamaan tilanteen, ja hän sitten vetäisi ballongin pois. Tsemppiä teille käynnistykseen! :)

Ai niin, ja tuoreille äideille ihan miljoonasti onnea! :)

Onko kellään pojan äidillä kokemusta vesikiveksestä? :eek:

Äsken vaippaa vaihtaessa huomio kiinnittyi kiveksiin, joista toinen selkeästi suurempi ja turvoksissa olevan näköinen. Googletuksen jälkeen tutkittiin taskulampulla, ja koska oli läpikuultava, niin viittaisi vissiin sitten tuohon vesikivekseen. Poika ei kuitenkaan yhtään sitä aristanut, mutta silti sitä tietysti iskee hirveä huoli. Monessa paikassa lukee, että paranee usein itsekseen, mutta leikkauksiakin on tehty. Onko jollain kertoa omaa kokemusta? Huomenna aamusella kuitenkin soittoa neuvolaan... :sorry:

Meillä poika nukkuu omassa sängyssä äippäpakkauksen laatikossa. En kertakaikkiaan uskalla nukkua niin, että se olisi mun viekussa. Uneni on niin syvää ja nytkin kun oon öisin herännyt ruokkimaan, oon usein ihan pihalla :wideyed: Viime yönäkin kun alkoi kuulua itkua, johon heräilin ja mies käänsi kylkeä, aloin hätiköimään miehelle, että "varo varo varo vauva on siinä vieressä!!" .... Niin, ei se oikeasti ollut, kun nukkui siinä omassa sängyssään. Toisena yönä puolestaan pyysin miestä, että nostaisi vauvan pois mun sylistä kun se alkoi itkee... Ja niin vain mies katsoi mua kummissaan kun se vauva huuteli jälleen ihan omalla paikallaan :woot::grin

Minkälaisia vaatteita teillä ollut vauvoille ristiäisissä/nimiäisissä :) ? Entä itsellänne?

Meillä ristiäismekko tulee miehen suvusta: ensimmäinen vauva eli miehen paappa kastettu siinä 1921.

Kasteen jälkeen laitetaan pojalle juhlavaatteet. Kauluspaita-body saatiin lainaan serkkupojalta. Sitten slipoveri ja suorat housut, joko ostan tai teen itte.

Itte laitan lyhyen mekon, jonka ostin raskausaikana. Ei oo mikään mammamekko, mutta sen mallinen, että meni ison mahan kanssa ja menee varmaan nytkin, kun en oo normimitoissa.

Takaisin