Joulukuun jutustelut

Hannan

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Heinäkuun äidit 2019
Elokuiset 2021
Heinäkuiset 2024
Ajattelin, että laitettaisko mekin joka kuulle oma keskusteluketju? Viime odotusryhmässäni tehtiin näin ja helpotti kun ei tarvinnut montaa ketjua lukea läpi. Toki edelleen aiheisiin kuuluvat voi laittaa omiin ketjuihin. Tänne siis yleistä höpinää, kuulumisia ja tuntemuksia. Ihan mitä vaan!

Ja ai että, enää 5kk niin on jo toukokuu!
 
Mitä kuuluu teidän joulupöytään? Mun yksi joulun suosikeista on ollut graavilohi. Mitäköhän vastineeksi? Vaikkakin rakastan kaikkia laatikoita ja kinkkukin pöydästä löytyy. Nam!
 
Jos mie aloitan :) Mulla siis toinen raskaus (ja toinen lapsi myös) Ja tämä on jotenkin ihan erilaista nyt kuin viimeksi. Aika menee ensinnäkin ihan hirmu nopeaa, nyt on jo joulukuu ja kuudestoista raskausviikko on jo menossa. En ole edes joka päivä ajantasalla raskaudenkestosta kun esikoista odottaessa raskausviikot ja päivät tuli kuin apteekinhyllyltä jonkun sitä kysyessä. :)

Lisäksi oireet ovat ihan toista luokkaa, toissa aamu oli ensimmäinen yli kahteen kuukauteen kun ei tarvinnut oksentaa, luulin jo että tähänkö tämä pahoinvointi loppui, mutta se olikin vaan joku välipäivä :/ Seuraavana aamuna olot olikin kaksi kertaa pahemmat kuin koskaan aiemmin... No ainakin tiiän olevani raskaana :)

Eilen aamulla näkyi ensikertaa kumpu mahalla makoillessa :Heartred Silleen vaan toisella puolella, olin varmaan nukkunut kyljellä ja vauva oli sitten kokaan toisella puolella. Esikoisen kanssa siinä yhdessä siliteltiin "vauvaa". Eihän tuo tietenkään ihan ymmärrä koko vauva höpötystä, ikää siis 1v 10kk, mutta kovasti me yritetään toista sisaruksen tuloon valmistella.

Nyt täytyy alkaa valmistella ruokaa.
 
Muruska: saahan graavia syödä? Jos se on tehty varmasti tuoreesta lohesta, eli ei vakuumipakatusta.

Minun herkku eli mäti jää tänä jouluna väliin. Sain vielä työkaverilta purkin muikunmätiä, mutta täytyy herkutella se sitten toukokuussa.
 
Kalat, imelletty perunalaatikko ja kinkku! Ja keskipäivällä se puuro, ai että! Mä olen niin jouluihminen että huh hei! Mieskin on vapailla näillä näkymin joten saadaan kiva joulu omassa kodissa :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mitä kuuluu teidän joulupöytään? Mun yksi joulun suosikeista on ollut graavilohi. Mitäköhän vastineeksi? Vaikkakin rakastan kaikkia laatikoita ja kinkkukin pöydästä löytyy. Nam!

Miunki lemppari on ollut graavilohi! Suututtaa, kun sitä ei saa tänä jouluna syödä. Siis iha ykkönen ja karjalanpiirakan päällä viel! Onneks sitä ei tänä jouluna oo paljoo tarjolla, kun porukoit kävi harmittaa, kun en saa syyä ja mie oon se joka sen yleensä popsiikin :P

Mutta meidän joulupöytään kuuluu vaikka mitä, en jaksa edes luetella pikkutarkkaan, mut laatikoita, erilaisia salaatteja, erilaisia lohia, sillejä, juustoja, karjalanpaisti +perunat tietty ja jokin jälkkäri! Ja kinkku of course! Ja varmasti unohtuikin jotai luettelosta.. :)
 
Lämminsavustettu lohi on mun suosikkia sekä imelletty perunalaatikko. Vielä en tiedä mitä joulupöytään tulee, se on melko fiilisriippuvaista, kun meillä ei ole otettu pakoksi tehdä perinteistä pöytään. Yleensä tykkään kinkusta, mut nyt se ällöttää pelkkänä ajatuksenakin, joten ehkä meillä on jotain lihaa jossain muodossa, mutta ei kinkkua. Se on sitäpaitsi liian suolaista lapsille monena päivänä annettavaksi.
 
Meillä on taas ne perinteiset ruuat. Mutta sitten miehen kanssa ostetaan jotai spesiaalia. Ollaan syöty siis miun porukoilla joulu, kun miun suku on tosi pieni niin ei tarvi olla porukoidenkaa yksin eikä meidänkään. Kun miehenkin suku asuu 300km päässä.

Mut meidän pöytään ei oo kuulunu koskaan maksalaatikko eikä toi imelletty perunalaatikko.. Eikä kalkkuna :confused2
 
Eikö tossa graavilohessa ole vähän sama juttu kun sushin kanssa että niitä saa syödä raskaanakin mutta just pitää tietää ettei oo vakuumipakattua. Eli jos ite valmistaa niin sithän se on ihan ok :)

Jotenki anto taas vähän uutta toivoa kun joulukuu vaihtui, ja on tullu nyt kärsittyä noi loka- ja marraskuu läpi, oli melko inhottavat pari kuukautta kaikkien oireiden ja vaivojen takia, mut jos nyt joulua kohden pikkuhiljaa helpottais ja sais energiaa takaisin! :)
 
Täällä toimii kinkku, porkkanalaatikko ykkösenä! Graavia en siedä yleensäkkään :)

Meillä laitettiin tänään joululiinat, verhot ja loput krääsät :) :Heartred
Sitten ois vielä kuusi laittatta, mutta se vasta viikon muutaman päästä, muovikuusella mennään tänä vuonna kun meillä on muutto just siinä jouluaaton jälkeen.. :)
 
Graavilohessa on kyl se, kun sitä ei ole kuumentamalla kypsytetty.. vakuumipakattuja saa syödä jos ne on kuumentamalla kypsytetty, koska siitä pakkauksesta on otettu ilmat pois niin ei siellä lähtökohtasest oo pakkauksessa itessään pöpöjä. Raa"assa vakuumipakatuis voi muhia pöpöjä niinkui itse suolal kypsytetyssä kalas. Eli kylmäsavukalat on yhtä pannassa kuin suolal kypsytetyt ja ilmakuivatut lihat. Ellei niitä kuumenna erikseen väh seitkyt asteiseksi. Näi on ravitsemus terapeutti sanon perhevalmennukses. Lisään vielä sen, että listeriahan on ite kalassa ei pakkauksessa.
 
Last edited by a moderator:
Mä pistin eilen sen shoppailureissulta käteen jääneen joulukapan keittiön ikkunaan ja ison tähtilampun ikkunaan. Seinällekin hyppäsi yksi koriste. Sitten oli ihan pakko päivittää nöyrä 40 lampun valosarja tykimpään ja lämminsävyisempään. Nyt on pihasyreenissä kunnon tuikut!

Vaikka joululla ei mulle mitään isompaa merkitystä ole niin tykkään kyllä koristella kotia tähän pimeään aikaan.
 
Mä ymmärsin että kaikki vakuumipakattu voi olla riskinä, mutta hyvä jos on noin. Kuumennetussa ei luulisi olevan tosiaan enää bakuja jäljellä, jotta pääsisivät muovin alla lisääntymään. Pikkujouluissa tuli syötyä savulohta ja vasta jälkeenpäin tuli mieleen että olisikohan sitä saanut kuitenkaan syödä. Söin kyllä tietoisesti myös pienen palan tuorejuusto-korvasienihyydykettä (tuplapaha).

Mä en muista että olisin näin paljon ikinä himoinneeni graavikalaa ja vähän suunnittelin että josko sitä tekisi itse jouluksi kuitenkin vaikka joissain ohjeissa kielletäänkin kaikki raaka kala.
 
Lämminsavulohi on ok. :) muttei kylmäsavu.. nii ei niihi kuole kyllä :) bakteeri riskihä se vaa on. Että oman harkinnan mukaa tietty :wink Eikös tuorejuusto oo sallittu koha on pastöroity?? Itel ei tuu syötyy tota nii en oo painan muistii
Ps. Inhoon kännykäl netis oloo.. ja tän sanakirjan omaa tahtoo....
 
Last edited by a moderator:
Pääasiallisesti kaikkee sellasta mikä on kiellettyä tekee mieli. Jouluruoista just graavilohi ja mäti. Muutenki tekee mieli esim just ilmakuivattui kinkkui, sushii, valkohomejuustoo yms. Tietty noit vois riskillä syödä mut oon niin vainoharhanen ettei voi tietoisesti ottaa riskiä. Välillä kahviloissakin saa miettiä sormisuussa kun leipien täytteinä on joko valkohomejuustoo,vuohenjuustoo,mozzarellaa tai jotain ihanaa salamia/ilmakuivattua kinkkua, valitse nyt sit jotain. Tieto lisää tuskaa. Äiti just ihmetteli että tollasiako noi suositukset ja "säännöt" nykyään on :laughing002
 
Aivan liikaa kieltoja jotka lisää pelkoa! :sad001 ilmakuivattukinkku ois niiiiiii.. ah! Nam! Mut ei se kuumentamal oo sama.:sad001
 
Mie olen kans tosi innoissani ja onnessani tästä joulukuusta! Vaikka pahoinvointi jatkuu ja väsymyskin vielä vähän painaa on silti paljon virkeämpi ja iloisempi oli.
 
Mäkin oon niin jouluihminen! Odotan jo kovin lähtöä joulun viettoon pohjanmaalle äidin luo. Siellä kokoonnutaan muiden sisarusten kanssa ja heidän lasten kanssa. :smiley-bounce012 Ja se tunnelma. Toivottavasti sitä luntakin sitten silloin on! Kotona en kauheesti joulua meinaa laittaa,hiukan jotain valoja ja koristeita. Viikon päästä olisi kuoroni joulukonsertti ja pääsee taas laulamaan :Heartred Jos siitä sitten alkaisi joulufiilistely :)
 
Takaisin
Top