Joulukuun jutustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MiiSa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua väsyttää väsyttää ja väsyttää. Mutta se johtuu siitä ettei oo hetken rauhaa loppuvuonna. Siis KOKOAJAN jotain. Kaikki menot sovittu ennen pussaa ja kaik mahollinen jo karsittu veke mutta silti kokoajn jotain.

Hei, mulle heräs kysymys, mietin eka tehä aiheen siitä mutta en tykkää NIIN paljosta huomiosta. Plus kukaan ei vastais kuitenkaan ja sit hormonit ja vollotus :D Ei vais.

Eli, mitä Joulupöytään teillä tulee?

Siis mitä kaikkee me saadaan syödä, kun kaikki kiva kielletään? :D

Kinkku joo, mutta ostitteko jonkun 10kg kun syöjiä on 1231 vai oisko esim vielä meidän kotona kaksin Joulua viettävälle pikkuperheelle ehdotusta pienestä mutta hyvänmakuisesta valmis tai muusta kinkusta?

Ja mitä muuta? Pottuja, vihanneksia,puuroa(en syö kylläkään)

Ei tietenkään maksapasteijaa, kraavia lohta(nyyh) muikunmätiä(huutoitku) juustoja(no jotain juustoja vissiin sai syödä)

Mites säilyke sardiini? Saiks sitä syödä ja syökö sitä kukaan muu jouluna kun mä perunan kanssa? Entä Silli?
Uunilohta saa syödä sentään onneksi. Laatikot menee mulla tosi huonosti alas mutta kai sitä jotain pitäis syödä ni pitänee jyrsiä jotain lootankulmaakin ehkä taas kokeeksi.
Purkkiherneitä vissiin sai syödä köko?

Mulla ei aivot nyt juokse yhtään, eli ruokalistoja kehiin, please!?

Mulla pyörii vaan kaikki kielletty pääsä ja kuola valuu.. nyyyh.. :smiley-ashamed008

Mie odotan joululta vaan kinkkua ja lanttulaatikkoa :D perinnekalja on myös kuulunut aina joulupöytään ja ajattelin sitä pienen lasillisen juoda kun on niin mietoa. Muuten pitää ostaa itelle alkoholitonta olutta pöytään.

Riisipuuro ja ehkä kinkku hyvin pieninä annoksina on nyt ainoat asiat mitä vois kuvitella mielellään syövänsä... :D Toivottavasti pahoinvointi vähän helpottaa jouluksi.

Odottelen kinkkua (+ kastiketta) ja lanttulaatikkoa noista ihan sallituista.

Mun odotetuimpana jouluruokana on ollut aina runsas kalapöytä (ja noi kaikki pehmeät->kielletyt juustot)
Sen takia olenkin puhunut aiheesta myös lääkärin kanssa ja muutenkin selvittänyt asiaa (koska keskustelupalstoilla usein on asiasta hyvinkin monenlaisia mielipiteitä)
Mäti nyt valitettavasti tippuu pois enkä lähde sen kanssa kokeilemaan. Suolaliemeen säilötty silli on ok, mutta vakuumipakattu ei.
Graavattu lohi on esimerkiksi yksi mun ehdottomasti suurimpia herkkuja, ja se on keskusteluissa tuomittu yleensä ihan kokonaan. Kuitenkin virallisten tahojen kieltolistalla listeria-riskiryhmille (mm. raskaana olevat) on vain TYHJIÖPAKATTU graavi/kylmäsavukala, koska bakteerikertymä on niissä paljon suurempi. Lääkärin mukaan voi ihan rauhassa syödä tuoreesta kalasta itsegraavattuna (luonnollisesti pitäen huolta, ettei kylmäketju katkea, hygienia.ym ) Meillä on perheessä sen verran kokkeja, että meinaan kyllä yhden kalaleivän saada ihan turvallisesti lomien aikana.
Paljon graavikalaa suurempi riski on kuulemma se, että avattuja ruokia säilytetään monta päivää ja niitä uudelleen lämmitetään / seisotetaan pöydässä.

Suositukset riskiryhmiin kuuluville
Vältä pehmeitä kypsytettyjä juustoja (esim. homejuustot).
Vältä tyhjiöpakattuja graavattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita.
Kuumenna syötävät ruoantähteet ja valmisruoat höyryävän kuumiksi.
( http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=seh00040 )

Lanttulaatikko <3 Porkkanalaatikkokin kelpaa, kinkkua en syö, enkä kalaa, lihana syön kalkkunaa ja ehkä lihapullia. Salaattia, rosollia, herneitä ja perunoita. kaalisalaattia ei tarvi kun ajatella niin oksu meinaa tulla. En oo mikään joulumättäjä. Jouluruoka on ihan jees, mut en odota sitä koko vuotta kielipitkällä kuten monet muut :)

Minulle ei kanssa jouluruoka ole mitenkään must. Maksalaatikkoa jään ehkä eniten kaipaamaan.. ;)

Tällä hetkellä mieliteot on _onneksi_ kaikkiaan hyvin terveellisiä. Kaupasta tarttuu joka kerta mukaan montaa sorttia hedelmiä. Ja viimeksi myös bataattia; ah kun sitä pyöräyttää öljyssä ja paistaa uunissa lohen (+ranskan kerma ja kapris) kanssa :p.... Aikeissa olin osta jo kukkakaalia tai parsaakin, vaikka en oikeasti niistä kovin innostu :D

Aamulla neuvolassa otettiin ylös virallinen painolukemakin. Se oli 8+1 69,8kg ja nyt 10+4 70,3kg, eli 2 vkoa = +0,5 kg. Se ei vielä ole minulle paha.. Etenkin kun tämä oli "maanantailukema", joka aina on kovempi viikonlopun mässäilyjen jälkeen.

Muoks: tässä ketjussa puheltiin niistäkin sukupuolista viime viikolla? Noh, minun Pätkiksen syke oli tänä aamuna 173, mikä viittaa kovasti tyttöön :)

Täällä on joululahjat ostettu ja paketoitu, ai että mä rakastan joulua <3 Mä ootan eniten porkkana ja lanttulaatikkoa, silliä aion syödä ja itse tekemää graavilohta, kohtuudella toki. Kinkkuun en koske tänäkään vuonna...

Täällä huono olo alkaa hellittää, väsymys ei. Voisin vaan nukkua, päikkärit on ehdottomasti nukuttava jos töiltä vaan ehdin, muuten nukahdan sohvalle istualteen :P

Mies ei enää malttanut olla kertomatta vanhemmilleen, mä en olis tahtonu vielä kertoa kun rv 9 alkoi vasta mutta kun ei se tollo malttanut... Miehen isä on espanjalainen ja siltä tuli aivan mahtava vastaanotto, halaili monta kertaa ja pusuja sateli poskille :') Eka lapsenlapsi miehen isälle tiedossa joten oli ihan onnessaan, nyt sit tietää miehen puolen suku Espanjaa myöden... Noh pitää toivoa parasta että pikkunen pysyy matkassa.... Ja taas itkettää :') Ihanaa joulun aikaa kaikille!

Minäkin rakastan jouluruokaa, ja aion kyllä syödä kaikkea mitä ennenkin paitsi maksalaatikkoa. Ja minulle kyllä kelpaa sitten ihan kaikki. Paitsi ehkä rosolli :P
Oon niin helpottunut, tänään oli varhaisultra yksityisellä ja kaikki on kunnossa :> Nyt vasta oikein tajuaa ihan aikusten oikeesti olevansa raskaana. Lauantaina oli meillä omat pienet pikkujoulut, ja siellä oli sitten vanhoille kavereille "tunnustettava" koska en juonut, ja ihan hyvin kaikki asian ottivat vaikka ovat itse vielä sinkkujakin eli aika eri elämäntilanteessa :> Toivottavasti hyvä vastaanotto tulee jouluna myös molempien suvuilta!

Maksalaatikkoahan saa syödä raskaana ollessa olisko ollu pari kertaa kuukaudessa vaiko parin kuukauden välein. Mulla esikoista odottaessa himotti maksalaatikko, ja aina laskin päiviä siihen että sain sitä syödä. :)

Mie odotan sitä kinkkua, ai että leikkaan paksut siivut :smiley-bounce022 Meillä on jo yksi harjotuskinkku marraskuun lopulla tuhottu ja olis varmaan toinenkin, jos ei olis tätä pahoinvointia :p
Mie himoitsen maksamakkaraa ja sitä oon syönykin pikkusen silloin tällöin, mutta ohjeissakin sanotaan että sitä saa kohtuudellä syödä...taitaa se maksanmäärä siinä loppupelissä ollu sen verran pieni :wink

Toivon vaan kovasti, että olot alkaa kohentua sillä edelleen melkosta vellomista ja etomista kaikenpäivää, mutta onneksi oksentaminen on vaihtunut suurimmaksi osaksi yökkimiseen!

Huh, miten oon poikki.

Kaheksan tuntia tänään uudella talolla remppaamassa melkein koko ajan yksinäni. Onneks kaveri kävi naapurista kylässä ja ukkokin tuli auttamaan loppuajaksi, kun töistä pääsi.

Nyt sit suihkuun ja telkkaa vähän aikaa ja nukkumaan aikaisin!

Mie oon syöny vähän maksamakkaraa, maksalaatikkoakin tekis mieli... Hirveen huonoo mulla edelleen syöminen, kun ei oikein mitään tee mieli syödä. :/

Mä RAKASTAN joulua ja jouluruokia!!! Kinkkua, savulohta, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikoita, italian- ja punajuurisalaattia, ja eniten tässä ärsyttääkin, et jos tää etova olo ei hellitä viikossa, niin MUN JOULU ON PILALLA, kun en saa/voi nauttia noista ruuista!!! :-( En ole ikinä ollut noiden "kiellettyjen" kalaruokien ja juustojen ystävä, joten mitkään kiellot ei mua haittaa tippaakaan! Tällä hetkellä alkaa olot helpottaan aika ajoin, mut aivan sattuman kauppaa on, milloin etoo ja milloin on taas parempi olo! Toivon tosiaan, et viikon päästä ei tarttis enää kärsiä ja mun puolesta nää pahat olot vois vaikka sit joulun jalkeen jatkuakin, kunhan pysyis joulun pois! :-D

Mulla olotilat nyt heittelee. Pari päivää saattaa mennä niin että on ihan hyvä olo, ja sitten taas voi ottaa takapakkia niin että oksentelee, tai ainakin on vellovan huono olo paljon. Ärsyttävää... Miksei voisi jo normalisoitua tämä olotila! Mur! :confused:

Edelleen on välillä niin saamaton olo, kotityöt seisoo kun mieskään ei kaikkia mun puolesta tee.
Joululahjat on sentään nyt hankittu, jonkun onnekkaan (minun) pitäisi ne vielä jaksaa paketoida.

Huomenna olisi np-ultra (rv 12), hiukan jännittää että onko kaikki kunnossa... varhaisultrassa kyllä olen käynyt joskus rv 7+ ja silloin kaikki oli ok, mutta silti...

Noista jouluruuista kun höpöttelette, niin mä olen niitä jotka ei nyt mitenkään riemusta kiljuen odota perinteisiä jouluruokia. En pidä laatikoista, en rosollista, en graavilohesta... kinkkua voin syödä jos se on oikein ylimureaksi paistettu ja laitan paljon sinappia päälle.
Uunilohesta tykkään, ja lihapullista sekä makaroonilaatikosta (ilman jauhelihaa). Ja sitten tietysti salaatit, ja Musta Pekka Chili -juusto on herkkua :)
Säilykeherneistä pidän myös, mutta olen siinä käsityksessä, että säilykeruokiakin tulisi välttää...?
Yksi miehen suvun jouluruokaperinne, jota rakastan, jää kyllä nyt harmittamaan etten voi syödä: katkarapukimara. Ai että se on hyvää! Mutta nyt se jää väliin :sad001
Vähän harmittaa myös se, että perinteinen ruokaryyppy jouluaterialla pitää jättää väliin (pakastinkylmä Vodkasnapsi lautasellisten välissä), sekä ruokaviinit pitää unohtaa. Mutta enköhän mä selviydy ilmankin :wink

Mulla ei ekassa raskaudessa ollut oikein mitään mielitekoja, hirveet olot vaan noin puoleen väliin asti. Nyt oon myös himoinnut suolasta tosi paljon ja olot ei oo yhtä pahat kuin ekassa. Välillä tulee yökittyä, mut vaan kerran töissä oksentanu. Mä kerroin töissä aika pian raskaudesta meiän ryhmän jäsenille ja pomolle. Kaikki vaan onnitteli ja olinilosia, oon kyllä sen tyyppinen että haluun kertoa myös, jos käy ikävästi ja menee kesken. Meillä myös molempien vanhemmat ja osa kavereista jo tietää. Muille aion töissä kertoa vuodenvaihteen jälkeen, kun palailen töihin tammikuun puolenvälin tienoilla. Ihanan pitkä joululoma tiedossa! (Enää tää viikko töitä )
Mulle riittää myös nuo perinteiset jouluruoat eli kinkku ja laatikot. Väsymystä on myös ilmassa ja ittensä joutuu pakottamasn kotihommiin, helposti jää myös tekemättä.. tää joulu kuitenkin vietetään ensimmäistä kertaa meillä, joten jonkunnäköinen joulu kotiin pitäis taikoa. Onneks ruuissa muu perhe auttaa!
Millään ei malttsis odottaa ultraa, se on vasta 31.pvä! No nopeesti se tulee, eiks vaan?? :)

Pitäs kans lainata kaverilta tota AngelSoundsia ja testailla, vaikka hän itse kuuli sykkeen vasta joskus 10-11 viikolla.

Vähän vielä ruokiin liittyen, onko kelleen sanottu mitään ohjeita niistä säilykkeistä?

Mä olen jostain saanut päähäni, että säilykeruokia tulisi välttää, mutta en nyt ole ihan varma...?
Mietin kanssa, kun jouluisin olen tykännyt syödä säilykeherneitä, ihan vaan suoraan purkista hiukan huuhdeltuna, kypsentämättä siis.

Meillä ainakaan Espoossa ei neuvolan papereissa ollut mitään mainintaa säilykeruuista (tonnikala, purkkiananas jne.). Eikä terkkarikaan niistä mitään puhunut. Mä olen kyllä syönyt tonnikalaa ja ananastakin, ja uskon, että jos ruokavalio ei nyt ihan pelkästään niistä muodostu, niin niitä on ihan ok syödä silloin tällöin. Onhan niitä aiemminkin syöty ennen tätä tutkimusta ja vouhotusta. Koko ajan kaikesta löytyy jotain, ja mä luotan siihen, että neuvolat antaa ajantasaisinta tietoa. Tämäkin tutkimus taisi olla kolmen ruotsalaisen tutkijan tutkimus, joten kovin laajasta aineistosta ei ole kyse. Tuore ruoka on aina varmasti parempaa kuin purkitettu, mutta kyllä mä aion edelleen jatkaa tonnikalan syöntiä silloin tällöin pieninä annoksina. :)

No oha ne herneet kypsennettyjä niis purkeissa. Eikö? Ihan pehmeitä ja sellasii kypsiä. Ja mä ainaki lämmitän kuumaks ennen ateriaa niin eiköhän se siitä.
En oo myöskää kuullu etteikö säilykkeitä sais syödä mut kannattanee siirtää ne aika nopsaa pois siit peltiastiasta. Maalaisjärki sanoo ettei se ruoka kauaa oo hyvää siel lilluttuaan, hedelmäsalaattiin ainaki tulee metallinmaku jos seisoo liikaa.

Sent from my GT-I9195

Takaisin