Joulukuun jorinat

Santsu, kovasti jaksamisia sinne!

Meillä oli ensimmäinen neuvola eilen ja nyt toivon, että tässä viikon sisään kolahtaisi postiluukusta ultra-ajat. Tänään oli ensimmäinen aamu, kun heti nousemisen jälkeen ei ole oksettanut ja itseasiassa en ole oksentanut vieläkään. Ehkä se täälläkin siis alkaa helpottamaan! Toivotaan ainakin näin. Alavatsa on ollut aikaisemmin vähän "löllerö", vaikken ylipainoinen olekaan, mutta nyt vatsa alkaa olemaan jo aika kiinteän oloinen, vaikka omaa tavaraa onkin vielä vähän päällä. Kyllä siellä selkeästi joku kuitenkin kasvaa, vaikka ulkopuoliset ei sitä vielä huomaakkaan.

Ajattelinkin, että tästä päivästä eteenpäin alan ottamaan joka viikko aamulla masukuvan ja sittenhän sitä näkee, että miten masu lähtee kasvamaan. Voisi laittaa sen masutopikinkin pystyyn kohta, josko jotkut jo haluaisivat laittaa näytille kuvia masuloistaan. emoticon

Parempia vointeja kaikille muillekin, joilla vielä pahoinvointia on!

Kaele ja nyytti rv 9+2
 
Mukava kuulla, että porukalla alkaa jo pahoinvointi helpottaan! :)
Kaele, minä innostuin ottamaan ensimmäisen masukuvan viikoilla 4+1. Ajatuksena oli, että ois semmonen lähtötaso dokumentointu, että voi sitten vertailla kasvua..! ;) Vois kyllä seuraavan napata vaikka tuossa joululomalla.
Säryin eilenillalla vessassa.. :'( Pyyhkiessä tuli paperiin verta. En kyenny nousemaan pöntöltä, huusin vaan miestä. Siinä sitten muutama minuutti itkettiin (tai siis minä itkin..). Yritin lohdutella ajtuksella, että mikään ei välttämättä ole huonosti, mutta kyllähän sen varmaan tietää ettei se onnistu.. Näinkin sitten yöllä unta kuinka se vuoto runsastui ja mahakivut alkoi. Yhtäkkiä näin tuon minun trikkerin, joka laski noista 8 viikon lukemista nollille. :( No, onneksi se oli vain unta. Enkä tänään ole vuotanut enää ollenkaan. Yöllä valvoessa (tuon painajaisunen jälkeen) keksin voisiko olla kyseessä ne valemenkat, kun vuotoa tuli sopivasti, kun 8 viikkoa tuli täyteen..? Nyt odotan maanantain neuvolaa yhä suuremmalla innokkuudella/pelokkuudella, ja mikäli eivät saa sydänääniä kuulumaan, niin ryntään kyllä suoraan yksityiselle/siskolle ultraan..!
Mukavaa viikonloppua tonttuilun parissa kaikille! Minä lähden viettämään tästä kihlajaispäivää! <3
 
Hui Sanra, toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin!

Täälläkin alkaa paha olo jo jonkun verran helpottaa, tosin jonkinlaista mahatautia on ollut liikenteessä sekä miehellä että pojalla ja mullakin maha jonkun verran sekaisin. Mut ei se mitään, istun 100 kertaa mielummin pöntöllä kuin oksennan emoticon

Raskausviikotkin kääntyivät jo 11. puolelle (tänään 10+1) ja tuntuu aikas hurjalta. Masu alkaa kasvaa ja housut ei enää mee kiinni, alkaa olla ongelma mitä laittaa töissä päälle, kotona kyllä voi olla verkkareissa mainiosti. Töissä en oo vielä kellekään kertonut, vaan aattelin kertoa sitten heti ens vuoden alusta, kun 3.1. on käyty siellä NP-ultrassa. Sinne asti pitäis siis vielä jaksaa odottaa, mutta onneks on joulu ja lomaa! Otin töistä lomaa koko viikon 52, ja opintojen osaltakin tän vuoden viimeinen tentti oli maanantaina, joten tästä eteenpäin koko loppuvuosi on kalenteri tyhjää täynnä (töitä lukuunottamatta), ihanaa!


 
Eli tännekkin tilannetta vähän päivitän. Eli vuodelepoon määrätty (4vk) eilisen TAYS:sin reissun takia johon johti keskenmenon epäily. Eli tosiaan vuosin aika runsaasti yön aikana sänkyyn, mutta TAYS:sissa todettiin kaiken olevan ihan hyvin. Syke näkyi siististi ja kaikki oli muutenkin ok.
 
Kummasti hiljentynyt tämäkin foorumi, kun tuli tämä uusi päivitys.

Mutta kuulumisia sen verran, että minun pahoinvointi on helpottanut todella paljon siihen aiempaan verrattuna. Tällä hetkellä oksennan joka aamu ainakin kerran ja joskus muulloinkin saattaa olla etovaa oloa, mutta vointi on siis yllättävän hyvä. Ainoastaan flunssa vaivaa ja toivon, että saisin sen kuriin vielä tässä ennen joulua.

Viime yönä näin melko todentuntuista unta, jossa sain keskenmenon, kävin ultrassa ja lääkäri totesi, että sykettä ei löydy. Unessa toivoin tietysti, että se olisi vain unta ja onneksi näin sitten olikin, mutta eipä tietystikään ollut aamulla herätessä kovin mukava olo. Ehkä sitä jotenkin alitajunnassakin pelkää, että tulee taas keskenmeno ja pelot tulee ihan uniin asti, mutta toivotaan, ettei näin kävisi, kun ollaan jo näin pitkälle kuitenkin päästy. emoticon

Kaele ja nyytti rv 9+5
 
Mut saa poistaa listalta. Ultrassa löytyi 2,5 mm alkiolevy, alkuunsa hyytynyt oli se elämän alku. Harmittaa etten käynyt alkuraskauden ultrassa, mutta helpompihan se on solukasasta luopua (ja vuotaa kohta se ulos) kuin jostain useamman sentin ihmisenalusta.

Onhan tää kurjaa, mutta pahin shokki meni jo, ja osasihan sitä jo vähän odottaa kun viikonloppuna on ollut vuotoa. Vaikka sitä ei ole ollut paljoa, eikä kipujakaan. Parin kuukauden päästä sitten uutta yritystä putkeen.
 
Pahoittelut siniri, paljon voimia ja onnea uuteen yritykseen!

Täällä pahoinvoinnin kanssa edelleen taistellaan, mutta nyt olen saanut pysymään kurissa syömällä parin tunnin välein jotain pientä. Öisin herään pissalle ja yleensä siitä se pahoinvointi on alkanut, enkä ole loppuyönä saanut nukuttuakaan kunnolla, mutta nyt olen muutamana yönä pissalle herättyäni syönyt leivän/karjalanpiirakan yms. niin loppuyö sujuu hyvin ja aamulla ei ole läheskään niin kaamea olo! emoticon

Tuonne neuvolakuulumisiin jo kerroinkin kun sydänääniä ei vielä kuulunut ja mies pettyi siitä kovasti. Itselläni on kuitenkin hyvin luottavainen ja levollinen olo, että kaikki on masussa hyvin. Onko muilla tällaista "epämääräistä" varmuudentunnetta siitä että masuasukilla on kaikki hyvin?? emoticon
 
Niin tosiaan kyseessä oli siis ensimmäinen neuvolakäynti rv 9+5, vaikkakin täti arveli että viikkoja olisi kenties vähemmän johtuen pitkästä kierrostani.

Nyt (laskujen mukaan) rv 10+0
 
Minulla on ollut jo pidempään ihan levollinen olo. Vaikka mullakin kävi niin, etten sen ekan (kotidoppler) kuuntelukerran jälkeen ole enää löytänyt (pari kertaa kokeillut) sydänääniä. Vaikka joskus kuvittelen kaikkia kauheita asioita, niin se ei ole sellaista "todellista" pelkoa tai epävarmuuden tunnetta. Yleensä mulla on hyvä intuitio ja vaistoan jos asiat eivät ole hyvin, joten luotan tähän tunteeseen enkä ala vauhkoamaan yksistä sydänäänistä. Taitaa olla tässä aikaisessa vaiheessa tuuripeliä niiden löytäminen kun sikiökin liikkuu minne sattuu. Varsinkin tuolla kotilaitteella, mutta vissiin neuvolan laitteet eivät ole kauhean paljon tehokkaampia.

Mä ainakin otan nyt ihan "löysin rantein". Hyvin kaikki menee, ja jos ei mene niin minä en sille mitään mahda.

Hyvää Joulua kaikille!
 
Olin eilen neuvolassa ja kerroin että olen tilannut dobblerin ja se nainen sitten sanoi että äänet eivät sitten välttämättä kuulu vielä sillä laitteella,koska ne eivät kuuluneet vielä niidenkään koneella koska se niin huono mutta ultrassa se näkyi sykkivän :) 

Luota vain vaistoosi :)

Hyvää joulua kaikille :)
 
Empä ole pitkään aikaan kirjoitellut. Yrittänyt vaan pitää matalaa profiilia ja toivonut että kaikki menis hyvin..
Kirppuli86, santsu ja siniri, kamalia uutisia :/ Paljon voimia teille! <3
Kiva kuulla että toisilla pahoinvointi on alkanut hellittää :) mullakin jo vähän, tosin oksennus aina lentää hetken päästä kun sanon ettei oo pariin päivään ollu :D Kohtu alkaa tuntua vähäsen tuolla ihan alavatsan seutuvilla ja muutenkin nippailee jatkuvasti niin ettei raskautta enää voi olla muistamatta :) Lonkat särkee välillä kovasti ja nivusia pistelee.. isommat rintsikatkin tuli jo ajankohtaisiksi :D Ekat äippähousut täytyy varmaan ostaa joulun jälkeen, kun maha on niin turvonnu välillä että housut painaa ikävästi.
Onko kukaan muu vielä vaihtanut äitiysvaatteisiin?emoticon
Yheksännellä viikolla käytiin tosiaan neuvolalääkärillä, siellä ultrassa jo näkyi joku otus oikeassa paikassa ja sydämen syke. Eilen käytiin NP-ultrassa Päksissä, ja tressaamisesta huolimatta kaikki oli hyvin :) <3 Seulontatulos oli negatiivinen ja pikkunen esitteli liikkeitään ja vilkutteli koko ajan :D Hienosti näky pienet sormet, varpaat, vatsalaukku, virtsarakko, sydän, aivopuoliskot, silmät, nenäluu, leuka ja suu. Ja tietysti istukka ja napanuora. Sydänääniäkin kuunneltiin ekaa kertaa emoticon
Nyt on niin huojentunut ja onnellinen olo. Täytyy se vaan uskoa että raskaana ollaan ja kaikki on hyvin. Kolme kuukauttakin tuli täyteen maanantaina! :)
Muille kertomisesta sen verran että kaikki tulevat isovanhemmat tietää nyt, ja meidän sisarukset sekä osa ystävistä. Isoisovanhemmille kerrotaan varmaankin nyt joulun tienoilla kun mennään käymään. Anteeksi että tää nyt oli ihan vaan omaa napaa, piti koota ajatuksia :D
Hyvää ja Onnellista joulua kaikille odottajille! emoticon

Toivoo MadDee ja Varpu rv 12+3
 
Joo nyt kun tarkemmin lueskelin niin näyttää se maha tuntuvan jo muillakin, Saigonilla ainakin :)
Onko teillä muilla ollut sellasta että ensin on super onnellinen olo ja sitten yhtäkkiä niin kauheen paha mieli vaikkei mitään ookkaan tapahtunu? Tuntuu välillä tosi hurjalta miten mieli voi silleen heitellä. Eikä sitä pahaa mieltä saa ees pois vaikka ajattelis kuinka kivoja asioita.
Sitten vielä sellanen tuli mieleen, että miten ton painon kanssa, onko jo noussu pari kiloa vai laskenut? Mä odottelen että lähtis nousemaan mutta ton oksentamisen takia on tippunu yhteensä 7 kiloa vaikka kuinka yritän syödä :/
Kaele, noi painajaiset on kans tullu tutuiksi. Vähän ennen ultraa näin muun muassa unta et synnytin jalattoman lapsen. Se on just niin tota kun on keskenmeno taustalla, ei vaan osaa luottaa että tällä kertaa menis hyvin. Mut nyt ollaan jo näin pitkällä, joten eiköhän yritetä vaan uskoa, ja nauttia raskaudesta :)
 
Täällä saadaan siirtyä mammahousihin joulunjälkeen, alkaa sen verran housut jo painamaan :) 

Painoa oli tullut raskauden alusta lisää kilo.

Mielialan vaihtelut ovat todella tuttuja täällä, eka on niin onnellinen olo ja sitten kuin salama kirkkaalta taivallta voi melkein kyyneleet tulla :D Hermoja kinnaa todella helpolla ja tuun kiukkuseksi, luulen että johtuu aika suuresti mun väsymyksestä joka on kova. Toivoa että se pian hellittää. 
 
MadDee, mä olen viimeiset pari viikkoa joutunut olemaan kotona tosi tiiviisti tuon oksentelun takia ja sen myötä olen kotona käyttänyt pelkästään joustavia, rennompia housuja. En siis ole varsinaisia äitiysvaatteita hankkinut, mutta kaikki farkut ym, puristavat viimeistään illalla vatsan seudulta niin ilkeästi, että mielummin käyttää näitä mukavampia housuja koko päivän. :) Ja tosta painosta eli nyt en ole ~viikkoon käynyt vaa'alla, mutta viikko sitten paino oli tipahtanut 2,5kg raskauden alusta, varmaankin juuri pahoinvoinnin takia. Epäilen, että se ei ainakaan ole hirveästi muuttunut suuntaan tai toiseen.

Omaa napaa eli tänään on ollut taas sellainen päivä, että mikään ei ole pysynyt sisällä. En hirveästi ole kokeillut edes syödä mitään, kun vesi tai mehukaan ei pysy sisällä, vaan tulee samantien ulos. Ajateltiin vielä pitää raskaus salassa muilta ja huomenna pitäisi lähteä juhlimaan joulua minun vanhempien luo. Ainakin vuorokausi tulee siellä vietettyä, varmasti enemmänkin, joten toivotaan, että tuona aikana ei sitten tulisi oksenneltua. Isällä on joku ihme kyky nähdä ihmisestä onko se raskaana ja jotenkin pitäisi osata sulkea se omasta mielestä tuoksi ajaksi, jotta sekään ei ala epäilemään mitään. emoticon Ja sitä piti vielä sanoa, että mulla kolahti juuri ultraäänten ajankohdat postiluukusta ja ensimmäinen uä onkin sitten 4.1.emoticon Miten sitä jaksaa odottaa sinne asti...

Hyvät joulut kaikille odottajille! emoticon

Kaele ja nyytti rv 10+1
 
Hyvää Joulua kaikilleemoticon !
Täällä ollaan käyty ekassa neuvolassa ja ensi viikon tiistaina on aika NP-ultraan.Se jännittää jo nyt ja olen oottanu sitä tosi kauan.Kiva,että suurimalla osalla on pahoivointi helpottanut.Mulla kerkis jäämään jo pahoivointi pois,mutta tällä viikolla se on tullut takas.Olen kans huomannu,että syöminen säännöllisesti auttaa!
Tuli mieleeni,että oletteko jo tehnyt jotain hankintoja tulevalle vauvalle? mä olen ostanut jotain vaatteita jo ja tänään kirpparilta löydettiin baby-sitteremoticon ! Naureskeltiin miehen kanssa,että nyt meidän naapuri,joka rakastaa kertoa toisten kuulumisia kattelis ikkunassa ja kohta koko kylä tietää,että ootanemoticon . Ei olla vieläkään kerrottu muille raskaudesta.Halutaan,että raskaus etenee nyt tarpeeksi pitkälle ennen,ku kerrotaan. Kuitenkin on ihana kattella tulevalle vauvalle jo kaikkee pientä. Mullakin niin,kun muillakin on vatsa jo turvonnut.Saa katsoa mitä laittaa päällensä,kun tuntuu,että vatsa näyttää isolta jo nyt.Oonki ostanu jo äitiyshousuja huutonetistä.
 
Mä olen ostanut jo ekat mammahousut. Farkkuja koetin ahtaa väkisin jalkaan ja niistä repesi nappi irti. Ei toi maha vaan enää mahdu mihinkään entisiin vaatteisiin. Osa on toki turvotusta, mutta tossa justiinsa farkkujen vyötärön kohdalla on alkanut maha pullistumaan jo sellaseksi kovaksi kummuksi. Mitä olen lueskellut, niin vatsan kasvu on tosi yksilöllistä ja monella se alkaa jo hirveän varhain. Näin ainaskin mulla. Ja koko ajan kasvaa, nipistelystä ja vihlonnasta päätellen...

Mulla on aivan KAUHEA närästys. Ei pysty syömään kunnolla kun se saattaa iskeä kesken kaiken. Mikään ei auta. Samarinia olen vedellyt koska renniestä ei ole kerrassaan mitään apua. Vichy auttaa myös.
 
Neuvolassa mulle sanottiin että mun kohtu on tosi edessä, joillakin kuulemma melkein selkärangassa joten mahani on sen takia jo aika iso tässä vaiheessa.  Yssilöllistähän se on ja ruumiinrakennehan meillä kaikilla eri.

Mammavaate kaupoille ensi viikolla emoticon  Masuasukki sai jo ensimmäiset potkuhousut joulupukilta ja minä sain itse suurenäitiyskirjan,raskauskalenterin jne. :) 
 
Täällä alkaa myös farkut ahdistaa, erityisesti iltaa kohti, mutta vielä ajattelin sinnitellä ilman mammahousuja. Sain raskaana olevalta kaveriltani vinkin, että kun laittaa farkun napin ponnarilla kiinni ja sit vaan vähä pitempi paita päälle niin on vähän enemmän masulla tilaa kun vyötärön kohta joustaa emoticon

Pahoinvointi on hieman alkanut nyt helpottaa, toki välillä tulee koviakin ällötyskohtauksia, mutta enää ei oo 24/7 paha olo eikä oo tarvinnu oksentaa moneen päivään. Me ollaan kerrottu molempien porukoille, isovanhemmille sekä muutamille kavereille. Neuvolassa tosin meidät näki muutama tuttu, joten kyllä varmaan jo koko kylä tietää... Loputkin kaverit kuulee uutena vuotena kun meillä on iso mökki vuokrattuna kolmeksi päiväksi ja on kyllä mahdotonta keksiä niin hyvää tekosyytä selvinpäin olemiseen että kaikki sen sulattais :D
 
Näyttää että kaikilla alkaa olee ajankohtaiset noi äippähousut :) Mäkin kävin tänään ostamassa ekat, kun ei oo kiva että puristaa. Eilen illalla mies kokeili mahaa ja sanoi että `voi hitsi sehän kasvaa jo`. :D

Just kun pääsin sanomaan että pahoinvointi on helpottanu ni niinhän se jouluyö vietettiin pönttöä halaillen ja sen jälkeen on jatkunu etova olo ja oksentelu ihan normaaliin tahtiinsa.. :s vähän alkanu ärsyttää kun oma äitini on koko ajan kertomassa mitä pitää syödä ja miten pitää liikkua, kun tiedän toki että pitäis syödä hyvin ja liikkua paljon mut olo ei nyt vaan oikein anna periksi.. noo, hyväähän se äiti tietysti tarkoittaa..

Lohduttavaa etten mä sentään ainoo oo jonka mieliala heittelee :D eiköhän se sit oo ihan normaalia.
Ostin muuten ihan ensimmäiset pikkuiset potkaritkin tänään..emoticon  En malttanut olla alesta ostamatta..

Eilen sain vihdoin kerrottua omille isovanhemmilleni uutisesta ja niinkuin arvailin niin oli ne vähän järkyttyneitä.. mutta eiköhän ne ehdi tässä totutella ajatukseen. Tuli kyllä vähän paha mieli kun mummon eka kommentti oli että niimpä tietysti. Eikä millään iloisella äänellä. Nyt sitten ainakin suurin osa läheisimmistä tietää, muille ei oo mitään kiirettä kertoa.

MadDee ja Varpu 13+0
 
Moiks!
Tuosta vauvan tulon kertomisesta... Me kerroimme molempien vanhemmille melkeinpä heti, koska on niin helpompi olla jos jotain pahoinvointia tai hermojen kiristymistä on ilmassa... MUTTA mua närästää nyt tässä asiassa se, että miehen äiti oli mennyt kertomaan siskollensa ja sisko oli taas kertonut tyttärellensä emoticon , ja me kun nimenomaan sanottiin ettei sitten puhuta asiasta vielä kenellekkään!!!
AAAAAAH, me ei olla vielä edes käyty ekassa ultrassa, tiedä asuuko siellä edes ketään! Ja sitä paitsi, mä olen sitä mieltä, että haluan itse päättää kelle kerron ja missä vaiheessa emoticon .
Noh, tämä taas virkisti muistia, ja sitä ,että ollaan hys,hys vauvan tulevasta nimestä eli paljastetaan sitten vasta kastetilaisuudesta, niin ettei tartte kuunnella kommentteja etukäteen.
On se vaan ihanaa kun on nämä hormoonit, jotka saa mielen niin "iloiseksi" ihan näin maailman suurimmissa kysymyksissä emoticon . Noh, kyllä tää ½ vuoden päästä helpottaa...
Jatketaan
 
Takaisin
Top