Joulukuun jorinat

Sanra

Jostain jotain jo tietävä
Hei!

Jatketaanpa täällä jutustelua huomisesta alkaen, niin ei tuo listausketju enää veny ja paisu. Tämä näyttää olevan malli muillakin, kun kävin vakoilemassa.. [;)]

Ihanaa, kohta on joulu!!! [:D]
 
Näinpä Sanra.. Kohta on joulu [:)] Ja mulla ei oo mitään valmiina.. viä ku lähetään 15.pv reissuun ja tullaan vasta 23.pv takas ni mullahan alkaa tuleen kiire pistää kotia punaseks ja niineespäi.. lahjat ostetaan onneks reissussa ni siitä ei tartte huolehtia sen enempää [:)] saa nähä miten kuusen kanssa ku sehän kuukahtaa tänne ku on pitkään yksinään..[8D]
 
Sanra ! Mulla myös muutamana yönä ihan samantapaisia kipuja kuin kuvailit. Huolestuin myös niistä, mutta nyt olen todennut että vaivat minulla pikemminkin turvotusta+vatsavaivoja. Olen huomannut että liittyvät syömisiin jollain lailla. Nyt kun syönyt enemmän herkkuja ja "outouksia" esim. mulla himo lihaan ja nakkeihin, mitä en tavallisesti syö juuri ollenkaan niin vatsa on sekaisin niistä ja aiheuttaa ehkä osaltaan kramppeja ja juilintaa. [:@]Vuotoja ei ole, joten en ole kysellyt neuvolasta oireista. Minulla aika ensiviikolla joten jos vielä juilii niin sitten pitää ihmetellä lisää. [;)]
 
Hyvää Joulukuuta kaikille!
On se syksy mennyt sit kuitenkin nopeasti kun nyt ollaan jo joulukuussa. Nyt on kivaa, kun on kertynyt paljon kaikke kivaa ohjelmaa itselle. Olen tänään menossa ystävän kanssa illalla ulos syömään ja keilaamaan. laskettaisko se kuntoiluks [;)]
Olen muuten ollut liikunnan suhteen tosi laiska. Tekosyyksi on kelvannut että kotona saa juosta tytön perässä koko ajan. Tuntuu että sillä on virtaa ihan hirveästi...
Olikos ihmisillä varastossa hyviä vinkkejä miten siellä firman pikkujouluissa ollaan juomatta? Mulle on aina maistunut viini juhlissa, enkä oikein tiedä millä syyllä olisin nyt juomatta. Olen lähdössä autolla, mutta koska ollaan siellä pitkään, moni varmaan sanoo et voi sitä silti yhden ottaa... mut kun en halua... kuinkahan helposti ravintoloiden baareista saa alkoholitonta olutta tms? En ole vielä valmis työkavereille tilaani paljastamaan.
 
Santsu: itse tein niin, että otin viinilasin eteen ja olin aina välillä juovinani siitä vaikka todellisuudessa huulet vaan kosketti juomaan. Loppupeleissä kun muut rupeaa humaltumaan niin ei ne kiinnitä asiaan mitään huomiota. Mulla oli vielä sekin puolellani, että olin silloin kovassa flunssassa, joten sanoin senkin yhdeksi syyksi miksi en muka ottanut paljoa [:D]. Ihmeen helposti sitä pysty huijaamaan muita vaikka tosi paljon jännitinkin tilannetta!
 
On tää flunssa muuten pirullinen tauti varsinkin kun ei oikein lääkkeitä saa syödä. Mulla on nyt viikon ollut. Aluksi oli ihan kunnolla lämpöäkin (ei onneksi noussu kunnon kuumeeksi) mutta nyt enää nuha ja yskä. Yöllä joutuu kolmen tyynyn kanssa nukkumaan jotta ei hengitys mee ihan tukkoon. Toivottavasti tää rupeis piakkoin lähtemään pois.
 
Unsku, helpottavaa kuulla etten ole mahakipujeni kans yksin! Tosin ei lainkaan kiva, että joudut kipuja kokemaan. Viime yönä tuota kipukohtausta ei tullut kertaakaan. Tosiaan sikäli jännä, että tuo tulee ainaki mulla vaan makuulla ollessa, ja se kipu tosiaan on ihan jotain käsittämätöntä! [>:]
 
Voi miuku_, mulla on ollu lahjat ostettuna jo monta viikkoa ja jouluvalotkin on ollu ikkunassa jo reilun viikon! [;)] Muutoinpa ei onneksi tarvi kotia alkaa puunaamaan, kun mennään vanhemmille joulun viettoon.
 
Santsu, minä myös olin autolla pikkujouluissa, ja ajattelin sen riittävän syyksi, jos joku kysyy. Mutta eipä kukaan hirveästi kysellyt, kun en itse siitä numeroa tehnyt. Se mielestäni toimi varsin hyvin. Ehkä enemmän herättäisi epäilyjä, jos kaikille selittäisi syytä juomattomuuteen. Ja hämyisessä valaistuksessa vesi näyttää valkoviiniltä ja ehkä punainen mehukin punaviiniltä..! [;)]
 
Sipsukalle pikaista paranemista! Ite olen aika addikti nenäsumutteeseen flunssan aikana, enkä kyllä haluaisi kokeilla miteen pärjään flunsassa ilman.. [&:]
 
[:)]joulu <3
 
 
mutta alkaa pian paniikki iskeä, kun me ei olla ostettu vieläkään yhtäkään lahjaaa[&:][&:] en ymmärrä miksi aina kaikki pitää jättää viime tippaaan[:D][:D][:@]
 
hyvää joulukuuta mammat[;)]
 
Onko teillä pahentunut pahoinvointi 8. viikolla (tai miten se nyt ilmaistaan, 9.viikolla olen, mutta tarkemmin siis 8+1) ? Mä käsitin, että se on 7. viikko yleensä, joten ajattelin mahtaiskohan omat laskelmat heittää viikolla. Tosin sitten taas rinnat on TAAS alkaneet kasvaa, ihmiset alkavat jo kommentoida niitä. "Hehhe, oletkos silikonit hankkinut.." Samoin alavatsan kivut on nyt voimakkaampia ja niitä tulee sellasissa "sarjoissa" etenkin iltaisin, joka varmaan viittais kohdun lisääntyneeseen kasvuun.

No vissiin noita oireiden ajoittumisia ei kovin paljoa kannata tuijotella kun ovat niin yksilöllisiä. Eilen vaan meni pahoinvointi niin pahaksi, että makasin vessan lattialla ja voihkin. Pahinta on se, kun oksettaa, mutta oksennuksen jälkeen se "oksetusolo" ei helpotu vaan jatkuu. Voi kauhea. Pahoinvointi alkoi jo edellisenä iltana, tänään ei ole vastaavaa ollut kun illalla oli ihan hyvä olo. Tasaisesti tosin kuvottaa ja se saattaa iskeä esim. syödessä niin, että yhtäkkiä se alunperin herkullinen voileipä onkin jotain todella vastenmielistä eikä voi jatkaa syömistä. En kestä, tää on kamalaa. Mutta jos vanhan kansan uskomuksia uskoo niin mielihyvin sen kärsin jos on tyttövauva luvassa...;)
 
Saigon: Oireet on ihan yksilöllisiä ja esimerkiksi mulla pahin pahoinvointi alkoi 7. raskausviikolla ja sen jälkeen olen joutunut halailemaan pönttöä moneen otteeseen. Sitä ennen oli vain sellaista etovaa oloa. Tänään alkoi 8. raskausviikko ja saa nähdä mihin suuntaan nyt menee. Eilen en käynyt halailemassa pönttöä kertaakaan, ensimmäinen sellainen päivä varmaan viikkoon, mutta nyt aamulla join aluksi puoli kupillista appelsiinimehua ja pukkasi sen kuitenkin samantien ylös. Rinnatkin on mulla kasvaneet jo ihan 5.-6. raskausviikoilta eteenpäin ja kohta joutuu käydä hankkimassa jo yhtä kokoa suuremmat rintsikat. [:D]

Omaa napaa sen verran, että mulla tulee kohta pieni ongelma, kun mitään lihaa en pysty syömään. Pelkkä lihan ajatteleminenkin saa mut voimaan pahoin ja jos joudun esim. paistamaan jauhelihaa, niin hyvin äkkiä löydän itseni halailemasta pönttöä. Pienen määrän tonnikalaa pystyin syömään tuossa yksi päivä aika ongelmitta, mutta kaikki muut nautaa, possua ja kanaa myöden ovat tulleet ulos. [&:]

Kaele ja nyytti rv 7+0
 
Samoin alavatsan kivut on nyt voimakkaampia ja niitä tulee sellasissa "sarjoissa" etenkin iltaisin, joka varmaan viittais kohdun lisääntyneeseen kasvuun.

 
 
juurikin niin, ne on liitoskipuja, kun vauva rupeaa tekemään tilaa itselleeen[:)]
 
 
saigon; toivottavasti menee pahaolo pois ![&:] nmutta toisaalta, on ainakin varma olo, että sielä masussa todella joku on <3[:D][:D] voimia ! ja joo ei kannata liikoja tuijottaa niitä mitä viikko viikolta tapahtuu yms, jos ilmaantuukin jotain erilaista tms. on ihan paniikissa nimimerkki kokemusta on !
 
 
 
Kaele;  mulla  kans viime raskaudessa jauhliha eritoten etoi[:@]
 
Kaele jos lihat ei maistu kannattaa yrittää lisätä maitotuotteiden määrää, esim raejuustoa tms, josta sais proteiinia ruokavalioon. Lyhyt aikaisesta vajeesta nyt tuskin kannattaa huolestua, mut saisit ainakin vähän ruokaisampaa syötävää jos lihat ei maistu. Mulle ainakin kaikki raikas maistuu paremmin. Tosin en ole onneksi ollut huonovointinen. Pientä etomista aina välillä ja varsinkin silloin jos ruokailuvälit uhkaa venyä. Mulla on muutenkin ollut tosi vähän oireita. Nyt tänään on kivistänyt ala mahaa, mutta muuten olo on aika normaali. Rinnat ei ole kasvanut yhtään, vaikka ne sais vaikka vähän kasvaakin [8D]
 
onko ihan normaalia jos tulee ihan tummaa verihyytymää? niinku ihan pientä?
oisko jotain tyhjennysvuotoa jota olis jääny. onko keskenmeno niinkuin runsas vuotoinen jonka todella huomaisi?
voiko keskenmeno olla huomaamaton?

iik kauheeta miettiä omassa pienessä päässä asioita ja nehän sitten vielä suurentuu monenkertaiseks yksin mietties

meillä perjantaina eka neuvola - toivottavasti siellä kuunnellaa sydänääniä niin pääsis tästä luulotautisuudesta irti

ehket saa sitten vahvistusta sillekkin ettei joka pientä asiaa tarvii pelätä :/

aikasempaa kokemusta raskaudesta ei ole

onko teidän mielestä alkuraskaus ihanaa?
 
Kuulemani mukaan pieni tihuuttaminen on normaalia, poistuu vain ylimääräinen/vanha veri pois.

Täällä menee mandariineja kilokaupalla ja unimaistuu [:)] Pahoinvoinnilta oon välttynyt ainakin vielä ( kopkop).. Ensimmäistä pienokaista odotellaan ja merkit viittaisi poikaan paitsi rintojen osalta [:D]
 
Hyvää joulukuun alkua vain kaikille :)

Kaele, me mennään ihan samoissa lukemissa, mulla kans rv 7+0 [;)]

Mulla kans viime viikolla alko enenevässä määrin etoa pitkin päiviä ja tällä viikolla vaan pahentunu entisestään. Mitään oksennusreaktioo ei oo sentää vielä tullut, mutta on vaan kauheen etova olo ja heikottaa.. Niinku ei olis syöny 10 tuntiin, vaikka just oliski syöny [&:] Työharjoittelussa pidän liikuntaryhmiä, niin välillä tuntuu että kuukahdan justihin sinne ku on niin heikko olo..

Mä aloin just päästä fiilikseen tän raskauden suhteen ja aloin nauttimaan olostani heikotuksen keskelläkin, kun sit eilen mun mummi joutu sairaalaan.... Sille sattu tosi harvinainen juttu, et vuoti verta selkäytimeen ja nyt hän on halvaantunut navasta alaspäin [:(] Että ei niin paljon hyvää ettei jotain pahaakin...
 
Juu, näin ajattelinkin, että turha on tuijottaa noita "tällä raskausviikolla oireet ovat.."-ohjeita kun eivät ne paikkaansa varmaan kellään täysin pidä. Mulla vaan oli tää yllätysraskaus eikä varmaa tietoa milloin edelliset menkat alkoi, niin yritän tässä nyt oireistakin ajoittaa olenko laskenut oikein. Vaan kyllähän tuo selviää sitten ultrassa viimeistään.

Jos liha ei maistu, niin kannattaa kokeilla myös soijaa. Soijahiutaleet esim. voissa tai öljyssä ruskistettuna ja maustettuna maistuu tosi hyvältä ja korvaa lihan proteiiniluvuissa mennen tullen. Soijahiutaleita käytetään ruuissa kuten vaikkapa jauhelihaa. Mä olen kasvissyöjä ja aina on verikokeissa ihmetelty mun hemoglobiiniarvoja (160) ja loistavia rauta-arvoja, niistä kiitän soijaa. Lihaa syövien mammojenkin kannattaa lisätä soijaa ruokavalioon, tulee rautaa ja proteiinia huimat määrät. Käyttötapoja soijalle on monia, ne kammottavat mauttomat ja sitkeät suikaleet (nimim, sain niistä vuosia kestäneen soijatrauman) ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto!

Eilisen kammottavan päivän jälkeen tänään ei ole ollut pahoinvointia juuri ollenkaan. Kuvotusta kylläkin, mutta se on ollut niin jokapäiväistä että tuntuu jo normaalilta.

Noista vuodoista, että mä en huolestuisi niistä. Luin juuri jostain naisesta, jolta oli verta tullu ihan hulvahtelemalla ja raskaus jatkui silti täysin normaalisti. Jos joku alkaa huolettaa oikeasti niin parempi kääntyä lääkärin puoleen kuin yksin ja epätietoisuudessa vatvoa.

Musta tää alkuraskaus ei kyllä ole kovin mukavaa, yhtä sekasortoa ja huonoa oloa. Mä haluaisin olla jo siinä vaiheessa että maha alkaa kasvaa ja raskaus on oikeasti konkreettinen. Jos edes näkisi sen vauvan siellä ultrassa niin tajuaisi mitä tässä tapahtuu...[:D]
 
hen; ei ole minkäänlaista kokemusta keskenmenoista, mutta olen ymmärtänyt, että keskenmenossa runsas verinen vuoto jonka todella huomaa ja kivut ovat kovat. Mutta kuten sanoin, en tiedä. KAnnattaisi ehkä kääntyä jonkun viisaamman ihmisen puoleen ? Jos pelkäät km:a tai että kaikki ei muuten vain ole kunnossa, soita neuvolaan, että he ultraisivat.... tai jos pystyt/jaksat odottaa  perjantaihin, niin ota asia ihmeessä esille neuvolassa! Mutta eikähän sielä masussa kaikki hyvin ole <3[:)]
ja nimenomaan pieni vuoto on normaalia, alkio kiinnyttyy yms. ja monesti kuulee, että tulee alussa varsinkin vuotoa, niukkaa sellaista.
 
 
 
saigon; älä turhia sressaa, ultrassa selviää tarkasti millä viikolla olet[:)][:)]
En oookkaan tienny tuosta soijasta[:-] Kiitos vinkistä ![:)]
 
Ei kyl millään meinaa uskoa, että on jo joulukuu! Mihin nää kuukaudet oikee menee? Vastahan oli kesä. [:)] Kohta alkaa tulla paniikki, kun kaikki joululahjat on viel ostamatta. Mut pitää varmastikkin odottaa seuraavaa tiliä ja ostella siitä sit ne lahjat. Onneks ei ole montaa ihmistä kenelle pitää niitä lahjoja hommata. Vaikka se onkin ihan kivaa hommaa ja lähinnä vaan se ottaa päähän, että rahat ei yleensä ikinä riitä niihin mitä haluais ostaa..

Mä olen nyt tällä viikolla joka päivä aamulla oksentanu! Ihan kamalaa.. Luulin jo viime viikolla, että olen päässy kokonaan pois tuosta oksentamisesta, mut ei. Pöttö on tullut erittäin tutuksi ja siinä oleva hirveän hajuinen wc-raikastin. Sain ensimmäisen ultrankin varattua ja sain sen 16. päivä. Et hyvin suunnitelmat onnistuu, jos kaikki vaan on hyvin tuossa ultrassa. Onks teistä moni menossa siihen downin sydrooman seulaan? Myö ajateltii, et osallistutaa siihen, mut sitä ei viel tiedetä, et mitä tehdään jos saadaan ikävempiä tuloksia niistä. Vaikka eihän nekään vissiin tarkoita mitään varmaa, et downi olis tulossa...
 
Mä myös toivoisin että raskaus olis vähän pidemmällä. Oli kivaa kun vauvan liikkeet tuntui alussa ja keskivaiheilla. Loppu onkin sit taas vähän kärvistelyä kun ison mahan kanssa on aika hankalaa. Tää alku on enemmän sellaista odottelua ja jännitystä siitä että onko kaikki kunnossa.
 
Täällä myös vessanpönttö on tullut tutuksi ja jatkaa yhteissopimusta näköjään vielä. Meillä ultra on 16.12 ja ollaan menossa downin syndrooma seulaan vaikka tokihan se jännittää mut silti halutaan mennä kun siihen on mahdollisuus ! :)
 
Tsemppiä ja voimia teille WC.-pöntön halaajille  ;s

Täälä ei mitään uutta... Sitä neuvolaa odotellessa.
 
Takaisin
Top