Joulukuun jorinat

Kyllä me halutaan tietää jos se vaan siinä ultrassa sattuu näkymään. Koetaan että synnytys on muutenkin ihan tarpeeksi jännittävä tapahtuma joten mitä sitä sukupuolta turhaan sinne asti panttaamaan :D

Niin ja siis kerrotaan toki muillekin. Ei olla kummoisia salailijoita kumpikaan..

Mä haluan kyllä tietää. Ei sillä periaatteessa pitäisi olla mitään väliä, muuta kun just nimen päättämisen perusteella

Aion kertoa sukupuolen lähipiirille. Lahjojen suhteen pitää sit vaan kommunikoida ettei tule 1) liian sukupuolitettuja vaatteita ja leluja, tai 2) turhaa tavaraa. Mun lähipiiri tietää esim. että mä vähän pelkään vauvanukkeja, joten toivon todella ettei mulle tule lasta joka tykkää niistä. Kukaan ei kyllä niitä tähän taloon tuo ellei lapsi itse vaadi :’D.

Mekin haluamme tietää sukupuolen. Olisihan se jännää, kun vasta synnytyksessä selviäisi, mutta en taida malttaa olla kysymättä.

Mä haluan kans tietää sukupuolen jos mahdollista, ihan vaan että osaa sit asennoitua. Nyt kun on kaksi lasta yhtä lajia, on ihan luonnollista varmaan toivoa sitä toista lajia. Mutta kolmas olis haluttu vaikka kahta merkkiä kotoa jo löytyisikin.

Sukupuolesta kertominen muille sen sijaan... ihan lähimmille voinee kertoa jo etukäteenkin, mutta sen verran sukupuolisensitiivisyyttä musta löytyy että en vauvauutista Faceen päivityäessä kerro sukupuolta. Viimeksi meni oikeasti jankkaamiseksi, kun yksi ihminen kysyi syntyikö vauva vaaleanpunaiset vai vaaleansiniset sukat jalassa ja meinasi suuttua, kun esitin tyhmää ja kerroin vaan että ei sillä ollut sukkia kun se tuli ulos... haluan hiukan ravistella sitä että miksi muka on niin tärkeä tietää lapsen sukupuoli. Yleensä siksi että sitten voi leperrellä sille sukupuolitetuin sanoin ja olettaa että se on rohkea ja reipas tai suloinen ja söpö. Ärsyttävää.

Joo, mua kans puistattaa vaaleanpunainen prinsessa vs. vaaleansininen sankari -jako... Ja kun tiedän että miehen suku on vähän jumahtanut siihen...

Miehen siskon lapset viettää aina yhteissynttäreitä, viimekin vuonna suku toi pojalle vaaleansiniset kortit ja autoja, rakennuspalikoita sun muuta, ja tytölle vaaleanpunaiset kortit ja nukkeja, leikkikeittiön jne. Ja sitten kun sitä tyttöä kiinnosti enemmän ne pojan lahjat, jotkut vanhemmat sukulaiset otti ne siltä pois ja työsi nuken syliin. Kyllä tyttö nyt nukeista saa tykätä (vaikka minä vihaankin :D) mut tollanen tuputtaminen on kyllä.... eih...

Muokattu viimeksi:
Myö kysyttiin edellisessä ja kysytään nytkin, on myös sanottu jo odotus aikana jos on joku kysynyt, että kumpi on tulossa. :-) Ja sukupuoli ei kyllä määritä yhtään millä leluilla tykkää leikkiä tai mitä harrastaa, ite oon tästä hyvä esimerkki, kun miulla on ns. poikaharrastukset ja ammattikin. :-D Meillä saa lapsi tehdä sitä mistä tykkää, niinkun on itsekin saanut. :-) Itse en jaksa myös stressata jos joku näkee tytöt vaaleanpunaisena ja pojat vaaleansinisenä, se on sitten heidän tapa ja mie kohautan asialle olkapäitä. :-)

Ja jos kasvatukseen mennään, niin omia arvoja vastaan sotii sukupuolineutraalikasvatus. Eli ei saa olla äitiä eikä isää, vaan ollaan vain vanhempia, lapsi ei saa olla tyttö eikä poika, vaan vain lapsi.
Omiin arvoihin sopii, että on tyttöjä ja poikia, joilla jokaisella on oma luonne ja se tosiaan määrittää sen leikkiikö autoilla vai nukeilla. Itsensä hyväksyminen luo pohjan vahvalle itsetunnolle, ja mielestäni elämässä pärjää kun on vahva itsetunto. :happy: Ei nyt liittynyt sukupuolen ennalta tietämiseen mitenkään, mutta tuli vaan mieleen...

Me ei juuri sen takia kerrota sukupuolta kenellekään kun mun suku ja osa miehen suvusta kuuluu juuri siihen porukkaan, että tytöille pinkkiä ja pojille sinistä. Nyt kun tietävät varmaksi esikoisen sukupuolen niin kaikki on sinista ja vihreää, autoja ja dinosauruksia ja semmosta. Ja se on hieman rauvostuttavaa. Me kun halutaan sopivassa määrin kasvattaa häntä sukupuolineutraalisuuteen, eli ainakin se että ei ole tyttöjen ja poikien värejä.

Edellinen ihmetys kaikilla oli että miksi pojan haalari on puoleksi oranssi kun olisi sininenkin vaihtoehto ollut :meh:

Ja jos kasvatukseen mennään, niin omia arvoja vastaan sotii sukupuolineutraalikasvatus. Eli ei saa olla äitiä eikä isää, vaan ollaan vain vanhempia, lapsi ei saa olla tyttö eikä poika, vaan vain lapsi.
Omiin arvoihin sopii, että on tyttöjä ja poikia, joilla jokaisella on oma luonne ja se tosiaan määrittää sen leikkiikö autoilla vai nukeilla. Itsensä hyväksyminen luo pohjan vahvalle itsetunnolle, ja mielestäni elämässä pärjää kun on vahva itsetunto. :happy: Ei nyt liittynyt sukupuolen ennalta tietämiseen mitenkään, mutta tuli vaan mieleen...
Mie en kans tajua sukupuolineutraalia, miten se oikeesti on edes mahdollista, mutta sukupuolisensitiivisyys on mulle tärkeää. Sukupuolineutraaleja vanhempia on varmasti ihan äääärettömän harvassa, sukupuolisensitiivisyys on toivon mukaan koko ajan lisääntyvää.

Joo juurikin sukupuolisensitiivisyys on myös minun arvoihini sopivaa. Ollaan edelleen tyttöjä ja poikia, naisia ja miehiä, mutta se ei rajoita sitä minkä värisiä vaatteita käyttää ja mistä tykkää. :-)

Muoks. Ja Suomessa esim. Uutissa puhutaan näistä kahdesta termistä ristiin, mikä on ärsyttävää, kun kyseessä on kaksi täysin eri asiaa.

Mies on ehdottomasti sitä mieltä, että haluaa tietää sukupuolen ja samaa mieltä olen minäkin. :) syytä en oikein osaa sanoa, mutta onhan tässä raskaudessa jännitystä jo ihan tarpeeksi muutenkin :cat: ei kyllä aiota sitä lähipiirille tai etenkään somessa mainostaa. Jos sitä joku kysyy niin en näe syytä miksi emme voisi sitä kertoa. Lapsi on kuitenkin yhtä rakas ja toivottu, oli se kumpaa merkkiä tahansa.

Me viimeksi haluttiin tietää sukupuoli, mutta ei kerrottu sitä kuin isovanhemmille ja meidän sisaruksille. Juuri tuon takia, ettei sitten tyttö saa pelkkää pinkkiä yksisarvista ja nukkea, ja poika sinistä työkalusarjaa. Onneksi lapsen isovanhemmat on kasvattaneet omatkin lapsensa sukupuolisensitiivisyyttä ajatellen, eli pojat on saanu nuket ja tytöt on saanu käydä korjaamassa autoa.
Todennäköisesti samoin tulemme nytkin toimimaan, koska se toimi hyvin meidän kohdalla.

Mekin halutaan tietää sukupuoli. Viime ultrassa näin itsekkin sukupuolen vaikka mulle ei olisi sitä kerrottu

Takaisin