Joulukuun jorinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Indie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meiän poika nukkuu päikkärit ulkona rattaissa, jalkapeite rattaissa ni melkein yhtä suojaisa kun vaunut. Vaunukopasta luovuttiin kesällä kun ei enää mahtunu sinne. Yhet päiväunet n. 3 tuntia. Täällä ei vielä paljoo pakkasia oo ollu, enimmäkseen plussakelit, nytkii vaa pari astetta miinuksella. Meinasin ehkä -10 astetta pitää rajana jos noin pitkiä unia nukkuu. Plussakeleillä vk haalari, villasukat, lapaset, pipo ja lämpöpussi. Pakkasella toppahaalari, stonzien linerzit pelkästään, rukkaset, pipo ja lämpöpussi. Kun tulee kovemmat pakkaset ni sit lisään yhen kerroksen vaatetta, kypärämyssy pipon alle, ja laitan jalkaan stonzit linerzeillä.

Heh, meilläki on jalkapeite olemassa, mutta en oo käyttäny sitä, paitsi tuulisilla keleillä. Suojaa tosiaan hyvin seki, mutta tuo pussi ku on lämmin ja tuulenpitävä niin en oo kokenu tarpeelliseksi. :)

Meilläkin nukutetaan päikkäreillä ulos. Pelottaa ajatus, että pitäisi nukuttaa sisälle, kun sitä ei olla tehty kuin ihan muutama kerta. :rolleyes:Käytössä myös jalkapeite ja äp-makuupussi, muuten vaatekerroksia sään mukaan.

Meillä nukkuu ulkona lenkin ajan ja jatkaa sisällä. Mun kanssa kahdet päikyt ulkona ja mamman kanssa nukkuu sisällä. Meillä sisävaatteet (jos ohut paita, niin sen päällä neule. ) toppapuku, tossut ja hanskat ja pipo. Sitten sujautan äp-pussiin ja vaunujen jalkapeite tms vielä päälle. Toiset hanksat meinaan lisätä huomenna väliin, kun kädrt olleet välillä viileät ja kauluri tarvittaisiin..

Mariel noi Elsat on ainakin täysin veden&tuulenpitävät, mitä Reiman ei ole, suomalaiset ja melko edulliset :) käyttökokemusta ei kyllä ole :D

Voihan vitalis... Niin ne menkat sitten lopulta tekee tuloaan :arghh: juuri kun pääsin jouluna sanomasta miehelle, että kun alkavat joskus, niin mun puolesta voidaan alkaa yrittää seuraavaa vaikka heti, kun mulla on aina ihan järkyt kuukautiskivut, jää synnytyskin mekkein kakkoseksi.:confused:

Mutta tämä nyt tuli vähän yllätten, kaippa se tarvii vaan kärsiä vielä tovi näiden kanssa.:meh:

Imetätkö vielä tiuhaan nibaba? Mä tosiaan vajaa kuukausi sitten lopetin minipillerit eikä menkkoja kuulu. Ja imetän vielä 5+ kertaa päivä ja lisäksi öisin. Ei mitään tuntemuksia. Toissapäivänä negatiivinen r-testikin tehty.

Minun oli eilen pakko laittaa poika pihalle nukkumaan, vaikka oli -24 pakkasta, koska ei osaa nukkua sisällä. (Yritin nukkuttaa 1,5 tuntia ensin.) Rattaissa oli alla lampaantalja, sitten untuvapussi, jossa on villapohja myös ja laitoin pussin päälle vielä jalkapeiton, joka piti ottaa puolen tunnin päästä pois, koska pojalla oli kuuma. Rattaiden suuaukolla on tavallinen vaunusuoja ja lisäksi peitin aukosta suurimman osan tavallisella fleecepeitolla, mutta jätin yläreunaan kaistaleen, jossa pelkkä vaunusuoja, jotta ilma pääsee kiertämään. Vaatteina oli sisävaatteiden päällä villapuku ja fleecetakki, villakauluri (joka yltää harteille) villasukat ja Stonzit vuortensa kanssa, villalapaset ja Reiman toppakinttaat, merinovillainen kypärälakki ja ohut villalakki lisäksi. Untuvapussi on tosi kuuma ja -19 asteessa olen aikaisemminkin nukuttanut ja aina on tuo jalkapeitto pitänyt käydä ottamassa pois.

Juu ei niillä paleleen ala, mutta hengittäminen hankalaa kovalla pakkasella. Kyllähän vaunuissa asteita silti vähemmän, eikä enää pienistä vauvoista kyse. Niin minäki esikoista nukutin -20 asti, mutta sitä kylmemmällä en enää raskinu. :)

Muokattu viimeksi:
Kyllähän se hurjalta tuntuu tuonne pihalle pukata, mutta kun ei tosiaan sisällä ala nukkua tai nukahtaa jonkun vajaan tunnin ja on sitten kiukkuinen. Tutti suussa nukkuu eli hengittää nenän kautta, joten sekin lämmittää keuhkoihin menevää ilmaa eikä nuku yleensä kuin max pari tuntia pakkasessa. Minua ja sisaruksiani on nukutettu -30 asteessa äidin kertoman mukaan eikä silloin ole ollut edes näin vimpan päälle vermeitä, mitä nykyaikana on. Täällä "sisämaassa" tuo pakkasen purevuus ei ole myöskään ole niin kamalaa kuin meren rannalla esim. Oulussa, jossa olen myös asunut.

Joo imetän, työpäivinä sen n. 5 kertaa päivällä ja kotona olleSsa n. 8 kertaa. Yöllä 0-miljoona riippuen yöstä :hilarious: Yleensä sen keskimäärin kaksi kertaa yössä :)

Niin ja mullakaan ei kyllä ole ollut vielä mitään muita tuntemuksia, kuin nälkä, kiukkuisuus ja turvotus. Että onneksi ei kamalia kipuja ainakaan vielä :)

Meillä on poika tarennut vielä untuvapussissa pällä reima fleecehaalari, kauluri, hattu, villasukat ja talvitumput. Käydään aamulla pieni koiranpissityslenkki ja nukahtaa vaunuihin ja jatkaa lenkin jälkeen unia eteisessä vaunuissa. Muuten kun käydään lenkillä on toppahaalarit yms :) täällä ollut pakkasta max -10.

No nyt tuli sitten tilattua pojalle töppöset JA kenkulit :) Saa nähdä kuinka mönkään meni koot :P

Mä en uskaltas edes tilata jos en oo satavarma koosta. :P mun mielestä meidän tytöllä ei oo niin hirveen pieni jalka(ainakin pyöreä jos ei niin pitkä) kun yks tuttava alkutalvesta hommas kengät tytölleen joka täytti loppukesästä vuoden nii sano että 20 koon kenkä oli reilun kokonen ja meidän neidille ei sellanen menny edes jalkaan ja nyt 1.1 tulee vuosi täyteen.. Meillä on sellaiset karvavuorelliset kuomat joissa keskellä kenkää edessä vetoketjut ja on helppo pukea!

Meillä menee 21 aika tiukaksi villasukan kanssa,mut onneks on hyvä karvavuori niin pärjää kyllä parilla tavan sukallakin. :)

Ööö mä otin koon 24... :hilarious::hilarious: Tai töppöset oli kokoa 22/24 , mutta kun pojan jalka on n. 13,5cm ja villasukkakin pitäisi mahtua! Tuntuu, että pojan jalka on kasvanut hetkessä hurjasti! Noh onpahan kasvuvaraa :P

Onpas kyllä jalalla kokoa! :D Meidän 3-vuotiaalla jalka 15 cm ;) mutta sehän kyllä hidastuu sitten 2-vuotiaana. Meilläki voi olla, että pitää hankkia vielä lopputalveksi koon 22 kengät. Talvikenkiinhän suositellaan tosiaan n. 1,7 cm kasvu- ja liikkumavaraa (jossain on, että ois hyvä olla jopa 2 cm). Kesäkenkiin riittää se 1(-1,5) cm. Tänään muuten käveltiin ulkona pidempi pätkä ihan itse ilman tukea (kengät jalassa) ja meni niin hienosti että!

No onhan toi poika muuteniin aika kookas, en uskalla edes arvata 1v. neuvolan painoa :P kädet on kyllä isot myös, meillä on käytössä varmaan just jollekkin n. 2v.:lle tarkoitetut hanskat, että mahtuu väliin vielä ohuet tumputkin. Tuntuu kanssa, että pipot menee kokoajan pieniksi, vaikka "koon" mukaan pitäisi sopia vielä pitkään :shifty:

• Tykkään
Reaktiot: DT
Takaisin