Joulukuisten mietteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja marie14
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin 12. Viikon ultraa odotettiin kovalla jännityksellä. Tänä aamuna päästiin näkemään sitten, että hän oli kasvanut ihan oikeaksi miniatyyrivauvaksi, jolla oli jalat ja kädet ja kasvot ja kaikki. Oli kyllä liikuttavan ihanaa ja helpottavaa nähdä ja kuulla, että kaikki oli kunnossa :Heartred sydänäänetkin kuultiin nyt ensimmäisen kerran, se oli aika siistiä. Niskaturvotus oli tosi alhainen. Istukka mulla tulee olemaan edessä, joten liikkeet tunnen ehkä vähän myöhemmin sitten. Huvitti vähän, kun keltanokkana olin unohtanut neuvolakortin kotiin ja sain siitä vähän palautetta :grin nyt on kaikenkaikkiaan onnellinen ja hyvä olo, kun jos vauva on pysynyt tähän asti kyytissä niin tulee varmaan pysymään loppuun asti :Heartred
Pitääkin muistas se neuvolakortti tänään! T. Ei-ensikertalainen

Kiitos neuvolakorttimuistutuksesta, en itsekään olisi tajunnut että se pitää ottaa mukaan :banghead::grin vaikka neuvolassa nimenomaan sanottiin, että se pitäisi olla joka paikassa mukana, koska eri järjestelmät eivät keskustele keskenään

Onneksi tarvittavat tiedot löytyi järjestelmästä kuitenkin, mutta nyt muistan varmasti aina ottaa sen neuvolakortin mukaan. :grin

Unohdin sanoa että ultrassa sikiö vastasi aivan omia laskuja, eli tänään 12+2. Kysyin myös koronarokotteesta, mutta ei sieltä osattu sanoa juuta eikä jaata, sama tietysti kuin THLn linja eli että kaytannossa että jokainen tekee päätöksensä itse. Jotenkin ois helpompi tehdä päätös jos asiantuntijat jotenkin painokkaammin suosittelis sen rokotteen ottamista. :rolleyes:

Mulla pomppasi tänään maha 12+3 kunnolla esiin melkein yhdessä yössä. Tätä ei kyl enää peitellä töissä :wideyed: housut tuntuu jo tosi epämukavilta vyötäröstä

Onko muut huomannut vastaavaa?

Mulla pomppasi tänään maha 12+3 kunnolla esiin melkein yhdessä yössä. Tätä ei kyl enää peitellä töissä :wideyed: housut tuntuu jo tosi epämukavilta vyötäröstä

Mulla kans pikkuhiljaa alkanut maha tulla esiin, nyt viikkoja 13+0. Alkaa olla kohta hankala piilotella vaatteilla. Työhousuissa oon jo useamman viikon käyttäny jatkopalaa ku ei mahdu enää kiinni :grin

Mulla on myös jo näkyvä vatsa, koska muuten olen hoikka. Turhaa piilotella kesävaatteissa :stop:.

Täällä myös jo raskausvatsa näkynyt useamman viikon (eteenpäin kallistunut kohtu, lisäksi olen hoikka). Viikkoja 13+5 tänään. Nyt näkyy melko selvästi jo vaatteistakin, ja kangashousuissakin tullut käytettyä ponnaria jatkopalana :grin eikä esim farkkuja ole voinut käyttää koko raskausaikana turvotuksen vuoksi.

Täytyis lähteä mammavaateostoksille!

Tänään tuli soitto Nipt-tuloksesta, joka oli normaali :Heartbigred. Tyttö tulossa :love7. Ensi viikon alussa on nt-ultra.
Mikä on Nipt testi? Ensikertailesena en ole aiemmin kuullut eikä neuvolassa ainakaan muistaakseni puhuttu asiasta. Tehdäänkö niitä myös julkisella vai kävittekö yksityisellä?

Mies väittää pötsin pyöristyneen, mutta musta mä olen vain lihava :meh: Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, painoa ja muutenkin olen iso, niin en usko että se vielä näkyy. Onneksi käytän muutenkin usein löysiä vaatteita, niin ei ehkä herää muilla epäilykset aivan heti.

Mikä on Nipt testi? Ensikertailesena en ole aiemmin kuullut eikä neuvolassa ainakaan muistaakseni puhuttu asiasta. Tehdäänkö niitä myös julkisella vai kävittekö yksityisellä?

Jos ikää on (yli) 40-v tai takana aiempi kromosomipoikkeava raskaus, niin ainakin täällä Varsinais-Suomessa tehdään julkisella ilmaiseksi.

Yksityisellä ko. verikoe maksaa kai noin 700 euroa. Nipt-testi vastaa tavallista sikiöseulaa, mutta on tarkempi 21-, 18- ja 13-trisomioiden havaitsemisen suhteen. Nt-ultra tehdään silti Niptin lisäksi. Itse olin julkisella, koska ikää on 42-v.

Muokattu viimeksi:
Jos ikää on (yli) 40-v tai takana aiempi kromosomipoikkeava raskaus, niin sinakin täällä Etelä-Suomessa tehdään julkisella ilmaiseksi.

Yksityisellä ko. verikoe maksaa kai noin 700 euroa. Nipt-testi vastaa tavallista sikiöseulaa, mutta on tarkempi 21-, 18- ja 13-trisomioiden havaitsemisen suhteen. Nt-ultra tehdään silti Niptin lisäksi. Itse olin julkisella, koska ikää on 42-v.
Missä sairaanhoitopiirissä näin? Ainakaan HUS:issa ei pääse pelkän iän perusteella, vaan yhdistelmäseula hälytys ainoastaan "oikeuttaa" NIPT testiin.

Me käytiin juuri yksityisellä NIPTissä. Neuvolassa tosiaan suoraan sanottiin, että HUSissa pelkkä ikä ei oikeuta NIPT-testiin julkisella. Ois kyllä kiva, kun olisi samat mahdollisuudet kaikissa sairaanhoitopiireissä.

Auttakaapa epätietoista. Olen lukenut nuo kaikki ruokasuositukset, mutta minulle on edelleen epäselvää voiko tuoretta inkivääriä käyttää ruuassa raskauden aikana? Onko siis turvallista mennä syömään esim. etniseen ravintolaan (jossa käytetään inkivääriä) silloin tällöin. Muutoin emme juuri käytä inkivääriä kotona. Valmisteiden käyttöön ohjeissa on selkeä kanta, mutta tuohon tuoreeseen inkivääriin ei juuri oteta kantaa. o_O

Auttakaapa epätietoista. Olen lukenut nuo kaikki ruokasuositukset, mutta minulle on edelleen epäselvää voiko tuoretta inkivääriä käyttää ruuassa raskauden aikana? Onko siis turvallista mennä syömään esim. etniseen ravintolaan (jossa käytetään inkivääriä) silloin tällöin. Muutoin emme juuri käytä inkivääriä kotona. Valmisteiden käyttöön ohjeissa on selkeä kanta, mutta tuohon tuoreeseen inkivääriin ei juuri oteta kantaa. o_O

Mielestäni mausteena sitä saa käyttää - tai ainakin itse käytän tuoretta inkivääriä oikeastaan joka kerta, kun laitan ruokaa :)

Tuore inkivääri on ok, inkiväärivalmisteet ei (eli esim jossain teessä voi olla). Eli voi hyvin mennä syömään ravintolaan jossa ruoanlaitossa käytetään inkivääriä. :)

Kiitos. Näin itsekin järkeilin, mutta alkoi vaan epäilyttää että mikä on turvallisen käytön raja. Mutta ei sitä tosiaan tuoreena varmastikaan niin paljoa laiteta ruokaan kuin mitä noihin valmisteisiin on saatetttu pakata.

Inkivääri tuoreena tai muuten on satunnaisesti käytettynä OK. Tutkimuksia asiasta ei ole tehty tarpeeksi ja ulkomailla inkivääriä voidaan edelleen suositella raskauspahoinvointiinkin. Tuohan on jokaisen omassa harkinnassa, kuinka paljon haluaa sitä raskausaikana nauttia.

Takaisin