Joulukuisten mietteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja marie14
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ajattelin Siman sijasta kokeille OddBird nimistä 0% kuohuviiniä, jota ystäväni kehui. Maistuu kuulemma todella lähelle normaalia ja nimetty yhden maailmankuulun sanppanja-asiantuntijan mukaan, joka ollut mukana kehittämässä alkoholitonta versiota

Minä taidan suruaskelin vain kävellä sinne Mehukattihyllylle ja kaapata kainaloon yhden Mehukatti-siman :hilarious:

Tervetuloa Untuvaiset! Itsellä myös aurallinen migreeni, ja estolääkitys nyt raskauden takia tauolla. Vähän on jännittänyt, sillä mulla kohtaukset saattaa jäädä päälle ja kestää kaksikin viikkoa. Mutta toistaiseksi pysynyt poissa! Pari kertaa on aurat tulleet, mutta särkyä ei onneksi. Oon yrittänyt nyt pitää erityisen hyvää huolta niskasta, ettei mikään lihasjumi laukaise migreeniä. Stressiä myös yrittänyt välttää, mutta aika mahdotontahan se on. Rentoutuminen on tärkeää.

Kävin tänään taas siellä ultrassa, ja tyyppi voi onneksi hyvin! :love7 Syytä vuodoille ei edelleenkään löytynyt, mutta sain keltarauhasreseptin josko se auttaisi. Ensi viikolla onkin sitten jo eka neuvolakäynti!

Ajattelin, että tästä vapusta selviääkin helpolla, kun ei voi juhlia kenenkään kanssa eikä tarvitse selitellä juomattomuutta, mutta miten ollakaan naapurit pyysivät juuri skumpalla heidän terassille. Mies on onneksi lähdössä käymään kaverillaan, niin saatiin väistettyä. Mutta ehdottivat, että ehkä huomenna jos on kaunis sää. Mä melkein toivon, että ei ole kaunis sää . En haluaisi heille kertoa, kun raskaus on niin alussa.

Ajattelin, että tästä vapusta selviääkin helpolla, kun ei voi juhlia kenenkään kanssa eikä tarvitse selitellä juomattomuutta, mutta miten ollakaan naapurit pyysivät juuri skumpalla heidän terassille. Mies on onneksi lähdössä käymään kaverillaan, niin saatiin väistettyä. Mutta ehdottivat, että ehkä huomenna jos on kaunis sää. Mä melkein toivon, että ei ole kaunis sää . En haluaisi heille kertoa, kun raskaus on niin alussa.

Voisitko sanoa, että otat omat juomat mukaan, koska olet tällä hetkellä antibioottikuurilla, jonka kanssa alkoholia ei voi ottaa?

Tervetuloa mukaan Untuvaiset! Ihana kuulla, että ultrassa löytyi sykkivä sydän :Heartpink toivottavasti saat apuja ja vinkkejä migreenin hoitoon! Ehkä neuvolassa osataan myös neuvoa..?

Kiitos! Neuvolasta sai esikoisen aikaan vähän huonosti apuja, mutta riippuu paljon varmasti myös hoitajasta ja lääkäristä. Täytyy sielläkin ottaa asia puheeksi.

Tervetuloa Untuvaiset! Itsellä myös aurallinen migreeni, ja estolääkitys nyt raskauden takia tauolla. Vähän on jännittänyt, sillä mulla kohtaukset saattaa jäädä päälle ja kestää kaksikin viikkoa. Mutta toistaiseksi pysynyt poissa! Pari kertaa on aurat tulleet, mutta särkyä ei onneksi. Oon yrittänyt nyt pitää erityisen hyvää huolta niskasta, ettei mikään lihasjumi laukaise migreeniä. Stressiä myös yrittänyt välttää, mutta aika mahdotontahan se on. Rentoutuminen on tärkeää.

Kiitos!
Minullakin vähän samaa, että kohtaukset pitkittyy ilman estolääkitystä. Nyt korona-aikaan, kun on tullut oltua enemmän vaan kotona ja työ- ja opiskelustressiä vähemmän, niin kohtauksia on ollut huomattavasti harvemmin ja yritän nyt pitää tästä seesteisestä olotilasta kiinni edelleen :D tietysti helpommin sanottu kuin tehty.
Esikoisen aikaan mulla auttoi pahimpina vaiheina paracetamoli-tippa eli siis laskimoon suoraan,j a sen jälkeen saattoi mennä parikin viikkoa ilman kohtauksia. TK:ssa vaan riippui aina lääkäristä, että suostuiko sitä määräämään:meh:
Mutta toivotaan meille rauhallista ja stressitöntä odotusta

Voimia kaino-vieno, balina ja sanu80 teidän rankkoihin tilanteisiin! :Heartred

Ja kiva että saadaan uusia mukaan, tervetuloa :cat:

Onko teillä kellään kokemuksia siitä, kuinka paha merkki on jos raskausoireet tuntuu aika nopeasti katoavan? Tänään rv 7+4, oon ollut viime aikoina hyvillä ja luottavaisella mielellä, mutta eilen ja tänään olo on tuntunut jotenkin "liian normaalilta". Keskenmenon pelko siis palasi rytinällä. Ei oo kipuja eikä vuotoja, mutta selkeät raskausoireet on hiipuneet, siis yhtäkkiä pystyn syömään jopa makeaa ihan hyvällä ruokahalulla vaikka aiemmin se ällötti tosi paljon, pahoinvointia ei juuri tunnu ja tuntuu että rintojenkin arkuus on hellittänyt. Väsyttää kyllä edelleen.

Onko kokeneemmilla tietoa onko tää ihan normaalia et raskauaoireet välillä katoaa, vai voiko tää kertoa keskenmenosta? Yritän olla maalailematta ja malttaa odottaa varhaisultraan joka on ens viikon keskiviikkona, mut on vaan aika huolestunut olo :confused005

Onko teillä kellään kokemuksia siitä, kuinka paha merkki on jos raskausoireet tuntuu aika nopeasti katoavan? Tänään rv 7+4, oon ollut viime aikoina hyvillä ja luottavaisella mielellä, mutta eilen ja tänään olo on tuntunut jotenkin "liian normaalilta". Keskenmenon pelko siis palasi rytinällä. Ei oo kipuja eikä vuotoja, mutta selkeät raskausoireet on hiipuneet, siis yhtäkkiä pystyn syömään jopa makeaa ihan hyvällä ruokahalulla vaikka aiemmin se ällötti tosi paljon, pahoinvointia ei juuri tunnu ja tuntuu että rintojenkin arkuus on hellittänyt. Väsyttää kyllä edelleen.

Onko kokeneemmilla tietoa onko tää ihan normaalia et raskauaoireet välillä katoaa, vai voiko tää kertoa keskenmenosta? Yritän olla maalailematta ja malttaa odottaa varhaisultraan joka on ens viikon keskiviikkona, mut on vaan aika huolestunut olo :confused005

Mulla on ollut aiemmissa onnistuneissa raskauksissa tätä ja se säikäytti molemmilla kerroilla yhtä paljon. Voi olla, että vanhat ja uudet oireet tulee viikon sisällä rytinällä taas päälle :) tai sitten saat jatkaa raskautta loppuun asti ilman suurempia oireita :)

Sama kokemus, että raskausoireet ovat välillä kadonneet. Ja toisaalta kkm:ssä raskausoireet jatkuivat vahvoina ihan lääkkeellisen tyhjennykseen saakka. Silti ihan sanoja pohdintoja on itsellänikin taas, kun pari päivää oli oireettomia ja makeaakin teki mieli. Nyt taas rintoja kihelmöi ja palelee ja turvottaa.

Oireet voi vaihdella päivittäin ja jopa päivänkin sisällä. Mullakin on välillä oireettomampia päiviä ja sitten taas tuleekin huono olo, pyörryttää, hengästyttää jne eli oireet palaa. Itse en aio tressata lainkaan, koska tressaaminen on pahasta. Niin kauan, kun ei ole kovia kipuja tai suuria vuotoja on syytä olettaa, että kaikki on hyvin. :cat:

Oireet voi vaihdella päivittäin ja jopa päivänkin sisällä. Mullakin on välillä oireettomampia päiviä ja sitten taas tuleekin huono olo, pyörryttää, hengästyttää jne eli oireet palaa. Itse en aio tressata lainkaan, koska tressaaminen on pahasta. Niin kauan, kun ei ole kovia kipuja tai suuria vuotoja on syytä olettaa, että kaikki on hyvin. :cat:

Oon kanssa yrittäny olla nyt stressaamatta, vaikka välillä oireettomina päivinä mietin ihan samaa kuin @Marcipa ja @manteli21. Päivän pari on välillä oireet pois ja sitten toisessa hetkessä iskee huono olo, vatsaa nipistää tai alaselkä kipeytyy.

Josta tulikin mieleen, että onko muut huomanneet, että ruoasta täyttyy nopeammin kuin normaalisti? Lämmin ruoka ei tahdo upota kunnolla ja oon kuitenkin normaalisti varustettu hyvällä ruokahalulla. Ja ei siis tule huono olo välttämättä, vaan ei vaan jaksa enää syödä. :grin

Josta tulikin mieleen, että onko muut huomanneet, että ruoasta täyttyy nopeammin kuin normaalisti? Lämmin ruoka ei tahdo upota kunnolla ja oon kuitenkin normaalisti varustettu hyvällä ruokahalulla. Ja ei siis tule huono olo välttämättä, vaan ei vaan jaksa enää syödä. :grin
Joo, ei voi syödä isoja annoksia, koska tulee nopeasti ähky. Mulla ainakin vatsa on ollut turvonnut plussasta saakka ja se jotenkin vaikuttaa myös siihen, että täysi olo tulee todella nopeasti.

Enpä minäkään haluaisi stressata, mutta minkäs sille voi, jos stressaa. Hyvin päivä kerrallaan tässä edetään, mutta kyllä väkisin nuo viime vuonna huonosti päättyneet raskaudet on mielessä.

Kiitos näitten kokemusten jakamisesta :cat: oon koittanut itekin keskittyä olemaan stressaamatta, kun ihan turha kahteen kertaan murehtia, ehtii murehtia sitten jos huonosti käy. Mutta aika helposti se huoli nousee kuitenkin vaikka luin yrittää, kun tietää miten yleisiä nuo keskenmenot on ja varmasti varsinkin jos on historiaa, niinku @Marcipalla, voi olla äärimmäisen vaikeaa olla huolestumatta.

Onneksi on enää vaan muutama päivä tuohon varhaisultraan niin sitten on taas selvemmillä vesillä suuntaan tai toiseen.

On tuttua @berryown tuo että maha täyttyy helpolla. Oon ajatellut et mahalaukun koko on ehkä pienentynyt kun on pahoinvoinnin takia joutunut syömään vähän ja usein :rolleyes:

On tää alku jotain uskomattoman piinaavaa, kun ei mistään tiedä mitään ja pitää vain odottaa ja odottaa. Nää on pahempia piinaviikkoja kuin ovisplussasta plussatestiin/menkkoihin. En osaa uskoa että olisin oikeasti ja kunnolla raskaana, vaikka testit niin näyttääkin. Oireita ei oikein ole ja tuntuu että nekin vähät mitä oli, on hävinneet. Varasin huomiselle gynelle ajan, että saan jotain selvyyttä tähän, edes verikokeen hcglle, kun digitestin viikot on jämähtänyt 1-2 viikkoon, vaikka pitäis olla jo 3+ reilusti.

On tää alku jotain uskomattoman piinaavaa, kun ei mistään tiedä mitään ja pitää vain odottaa ja odottaa. Nää on pahempia piinaviikkoja kuin ovisplussasta plussatestiin/menkkoihin. En osaa uskoa että olisin oikeasti ja kunnolla raskaana, vaikka testit niin näyttääkin. Oireita ei oikein ole ja tuntuu että nekin vähät mitä oli, on hävinneet. Varasin huomiselle gynelle ajan, että saan jotain selvyyttä tähän, edes verikokeen hcglle, kun digitestin viikot on jämähtänyt 1-2 viikkoon, vaikka pitäis olla jo 3+ reilusti.

Hei! Ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, mutta kieltämättä tuo jämähtäminen kyllä kuulostaa hieman huolestuttavalta. :sorry:

Tulee mieleen vaan, että oletko kastanut testiä ohjeessa olevan ajan mukaan? Ettei liian pitkään tai liian vähän aikaa? Ja tehnyt aamuvirtsasta?
Tai oletko varma ovulaatiosta? Jos olisikin ollut myöhemmin, kuin olet luullut?
Oletko testannut muilla testeillä, että onko viiva vahvistunut niillä?

Toivottavasti olisi vain joku virhemittaus ja kaikki olisi hyvin. :smiley-angelic001

Hienoa, että olet ollut yhteydessä terveydenhuoltoon. Jos siellä pystyvät verikokeella varmistamaan hcg:n nousua ja ultraamaan. Olen kyllä kuullut, että se nousukin on yksilöllistä ja joillakin se vain on hitaampaa, mutta en tiedä sitten miten hidas on vielä normaalia. :dontknow
Toivottavasti saat jo huomenna jotain vastauksia, koska epätietoisuudessa oleminen on todella kurjaa. :Heartred Tsemppiä!

Muokattu viimeksi:
Mullahan on siinä mielessä keskenmenoista kokemusta, että menetin pojan keskiraskaudessa 2019 ja kolmannen sikiön, jonka sukupuoli jäi arvoitukseksi, 2020. Tämä kolmannen sikiön menettäminen aiheutti riskin ennenaikaiseen synnytykseen viikolla 22 ja kahden muun sikiön menettämiseen.

Yksi iso syy, miksi sain raskauden jatkumaan loppuun asti, oli se, että pidin pääni kylmänä. En tressannut tai itkenyt, koska tunnekuohu ja verenpaineen vaihtelut olisivat voineet aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Asioihin, kuten varhainen keskenmeno ei voi vaikuttaa, jos muuten elää normaalisti. Siksi skiön/sikiöiden takia, en tressaa :Heartbigred, vaikka mieli tekisi.

Mulla kehittyi hcg hitaasti, mutta mitään ei voinut vahvistaa ennen varhaisulttaa n. 6+2 koska olisi ollut liian pieni tulkitsemaan. Hyvä käydä gynellä, jos vähänkään mietityttää jo oman mielenrauhan kannalta :) toivotaan että kaikki on hyvin ja olet vain onnellisesti oireeton

Ultrassa käyty ja ei merkkejä kohdunulkoisesta. Kohdussa näkyi pieni rakkula, josta ei voi tässä vaiheessa sanoa mitään kuin että ei ole munatorveen jäänyt ainakaan. Uus ultra viikon päähän ja parin päivän välein verikokeista hcg seuraavaksi. Keskenmeno ei mua pelota, jos ei ole eläjäksi niin sitten ei ole. Tuo kohdunulkoinen eniten pelottaa just ettei tulis mitään pysyviä vauriota itselle.

Takaisin