Joulukuiset 2018

Itsellä kanssa kuulunut kahdesta paikasta, mutta oon ajatellut, että kerta napanuorakin sykkii niin siitä varmaan toiset äänet

Eilen neuvolalääkäris,kaikki hyvin,paikat niin kun pitää ja ultras ja ultras ja sitten kysyin kumpi siellä on ,pitkään ultras ja sanoi ehkä poika,sitten ultras taas nyt näyttää enemmän tytöltä ja lopuksi en tiiä! :laughing002täytyy vaan jännittää 3.8 asti!olis alkuun jo sanonu ettei osaa kattoo niin se olis ollu sillä selvää!

Mutta se oli hyvä juttu ku sanoin etten oo liikkeitä tuntenu,niin se sanoi heti että kyllä se ainakin liikkuu kokoajan että istukka on edessä ja se voi vaikuttaa ja vauvan asento :)

Onko täällä ketään jolla olis koira ja käyttäis jotain ainetta punkkien torjuntaan? Tänään taas nyppäsin sormenpään kokoisen mollukan toisen hurtan kuonosta ja pähkäilen uskaltaisiko koirille vihdoin laittaa punkkiliuoksen niskaan..teratologisesta tietokeskuksesta eivät osanneet oikein sanoa mitään kun ei näitä aineita kuulemma ole tutkittu tai niiden vaikutusta sikiöön. Sen sain irti että raskaana oleva ei saisi ainetta laittaa ja vissiin eka vuorokausi pitäisi vältellä koiran ihon kosketusta.
Käyttääkö täällä kukaan noita punkkiliuoksia tai -pantaa koiralla myös raskaana ollessa? o_O

Onko täällä ketään jolla olis koira ja käyttäis jotain ainetta punkkien torjuntaan? Tänään taas nyppäsin sormenpään kokoisen mollukan toisen hurtan kuonosta ja pähkäilen uskaltaisiko koirille vihdoin laittaa punkkiliuoksen niskaan..teratologisesta tietokeskuksesta eivät osanneet oikein sanoa mitään kun ei näitä aineita kuulemma ole tutkittu tai niiden vaikutusta sikiöön. Sen sain irti että raskaana oleva ei saisi ainetta laittaa ja vissiin eka vuorokausi pitäisi vältellä koiran ihon kosketusta.
Käyttääkö täällä kukaan noita punkkiliuoksia tai -pantaa koiralla myös raskaana ollessa? o_O
Meidän koiralla on käytetty Bayvantic liuosta. Nyt on pidempi väli ettei olla laitettu kun koira on niin kova uimaan, ja sen liuoksen jälkeen ei saisi muutamaan päivään mennä. Ollaan tehty niin että mies laittaa sen litkun ja mä pidän koiran karvoja ”jakauksella”. En pidä kovin vaarallisena kun se laitetaan niin harvoin eikä itse koske siihen litkuun.

Meidän koiralla on käytössä yrttipunkkipanta. Tänä vuonna ostettiin testiin Symppis-merkkinen panta ja on kyllä ollut hyvä. Pannan laittamisen jälkeen ei olla poistettu yhen yhtä punkkia koirasta. Kun sen paketin avaa, haju on aivan järkyttävän voimakas ja ensimmäiset päivät koira ja koko asunto haisee sellaiselle hyttysmyrkylle, mutta aika nopeasti se haju rupeaa laantumaan. Ja jos se haju ärsyttää, niin voihan sen pannan laittaa ensiksi muutamaksi päiväksi ulos, että se voimakas haju tasaantuu, ennenkuin laittaa koiralle sen käyttöön. Tuon pannan käyttöä en ole kokenut vaaralliseksi.

Tänään aamulla mahassa kupli useamman kerran peräkkäin, joten koitin painaa vatsaa kädellä ja sainkin siihen heti pari mojovaa potkua! <3 Kyllä sydämessä läikähti, kun ensimmäisen kerran tuntui asia ihan varmalta :)

Oli neuvolakin tänään ja siellä sama meno jatkui; pikkuinen moukaroi doppleria niin että kolina kävi, mutta sydänääniään ei päästänyt kuuntelemaan. Siksi päästiin ultraan ja olipa ihanaa nähdä pientä duracellia! Sukupuoli jäi vielä salaisuudeksi, mutta ehkä se 1,5 viikon päästä rakenneultrassa selviää, jos pikkuinen sen sallii :D

Paino on mulla noussut alkuperäisestä vasta 900g eikä masuakaan juuri näy. Neuvolassa sanoivat, että on taaksepäin kallistunut kohtu ja niin napakat vatsalihakset, ettei pääse ihan heti masu pullahtamaan. Noh, eipähän tarvi kaikkien vielä tietää, jos en halua kertoa!

Nyt niiiin iloinen ja helpottunut taas <3
Rv 18+1

Mä en oo uskaltanut punkkipantaa tai muita meidän koiralle hankkia, kun eikö ne kuitenkin perustu siihen, että luovuttavat koko ajan niitä jotain kemikaaleja? En haluu pientäkään määrää meidän kotiin, mun iholle/hengitykseen tai meidän taaperolle. Punkkeja on kyllä ihan todella paljon! Googlettelin että jotkut eteeriset öljyt toimivat jonkun verran myös. Oliko mm. laventeli. Voisi kokeilla.

Aloitanpa tännekin tämän keskustelun, kun en saanut tuolla salaisella puolella tähän kannanottoja/kokemuksia. :)

Olen siis miettinyt tulevaa äitiyslomaa ja päivää, millon pitää ilmoittaa esimiehelle jääväni äitiyslomalle. Toki, töissä tiedetään, että olen raskaana ja lokakuussa jään äitiyslomalle, mutta nyt olenkin käynyt pohtimaan sitä, josko aloittaisinkin tällä kertaa äitiysloman varhennettuna...
Oletteko te jo ehtineet asiaa miettimään ja miten aiotte äitiysloman aloittaa?
Onko kokemusta äitiysloman aloittamisesta varhennettuna, onko se harmittanut sitten siellä loppupuolella tieto siitä, että jos ei olisikaan aloittanut aiemmin, niin saisi olla kotona vielä sen ja sen aikaa..??! Vai oletteko kokeneet sen hyvänä juttuna? Enemmän aikaa olla kotona ennen vauvan syntymää..?!

Itse olen miettinyt tosiaan kovasti sitä, että aloittaisin äitiysloman nyt varhennettuna, kaksi viikkoa aikaisemmin, kuin mitä viimeistään äitiysloma alkais. Mutta nyt kuitenkin mietityttää se, että harmittaako se sitten siellä toisessa päässä, kun pitääkin aloittaa työt taas pari viikkoa aiemmin?!

Aloitanpa tännekin tämän keskustelun, kun en saanut tuolla salaisella puolella tähän kannanottoja/kokemuksia. :)

Olen siis miettinyt tulevaa äitiyslomaa ja päivää, millon pitää ilmoittaa esimiehelle jääväni äitiyslomalle. Toki, töissä tiedetään, että olen raskaana ja lokakuussa jään äitiyslomalle, mutta nyt olenkin käynyt pohtimaan sitä, josko aloittaisinkin tällä kertaa äitiysloman varhennettuna...
Onko kokemusta äitiysloman aloittamisesta varhennettuna, onko se harmittanut sitten siellä loppupuolella tieto siitä, että jos ei olisikaan aloittanut aiemmin, niin saisi olla kotona vielä sen ja sen aikaa..??! Vai oletteko kokeneet sen hyvänä juttuna? Enemmän aikaa olla kotona ennen vauvan syntymää..?!

Itse olen miettinyt tosiaan kovasti sitä, että aloittaisin äitiysloman nyt varhennettuna, kaksi viikkoa aikaisemmin, kuin mitä viimeistään äitiysloma alkais. Mutta nyt kuitenkin mietityttää se, että harmittaako se sitten siellä toisessa päässä, kun pitääkin aloittaa työt taas pari viikkoa aiemmin?!

Itse mietin viime raskaudessa, mutta neuvolassa meinasi ettei kannata, voi alkaa kaduttaa myöhemmin ja sanoi jos ei töissä jaksa olla enää äitiysloman alkuun asti niin sitten kyllä antavat lääkärin kanssa sairaslomaa ja niinhän siinä kävi että joutuikin jäämään sairaslomalle 1,5kk ennen äitiyslomaa kun selkä kipeyty sen verran (toimin lähärinä vanhainkodissa). Olis siinä mennyt sitten varhennettu ns. Hukkaan ja olis kyllä harmittanut.

Mulla on kokemusta varhennettuna alotetusta äitiyslomasta. Tein toimistotyötä, ja halusin ko. työpaikasta kipeästi pois. Äitiyslomalle jäinkin sillä mielin, etten enää palaa. Olin aika hyvässä kunnossa koko raskauden. Laskettu aika oli helmikuun puolessa välissä ja jäin joulukuun puolessa välissä jo varhennetulle. Se oli todellakin oikea ratkaisu! Sain tavallaan monta ylimääräistä lomapäivää joulun pyhinä, kun Kela ei niitä laskenut siihen mukaan. Muuten äitiysloma olisi alkanut tammikuun puolella vasta. Leikkaus toisesta päästä ei tuntunut musta miltään, sillä jäin vielä hoitovapaalle. Oli todella ihanaa jäädä kamalasta työpaikasta pois aiemmin, ja kotonakin ehdin olla hyvässä kunnossa ja siivoilla ja järjestää paikkoja ja asioita rauhassa.

Tämän äitiysloman aion kuitenkin aloittaa vasta varsinaisena päivänä. Olen eri paikassa töissä nyt, ja mulla on loppuvuodesta tulossa tärkeitä töitä, mitkä pitäisi saada tehtyä ennen lomaa, ja mitä sijaisen on hankala kylmiltään tehdä. Ja eihän siihen lomaan enää olekaan kuin 3 kk! :)

Muokattu viimeksi:
Tuo kannattaa varmaan ajatella ihan puhtaasti rahan kannalta? Loppupäässä ne lisäeurot voi olla ihan tärkeitä, jos hoitovapaalle kuitenkin jää. Samoin muuten kannattaa katsoa koska työ-kk kannattaa katkaista lomien kertymisen kannalta. Saikkua saa, jos olo on huono, mut jos vaan v€&@ttaa, niin onhan sekin hyvä syy jäädä ajoissa pois ja nauttia elämästä ja joulusta kun kerrankin luvalla saa (olettaen, että pysyy hyvässä kunnossa loppuun asti, sitä kun ei voi tietää). :D

Mä mietin tuota esikoisen kanssa myös, mutta olin lopulta tyytyväinen että äippärahaa sai mahd pitkään, kun vasta siinä vaiheessa vanhempainvapaa alkoi tuntua kivalta. Ekat puoli vuotta meni koliikkisumussa ja olisin vain halunnut takaisin töihin :) Nytkin mietin ja päätin, että haluan kerryttää 6kk-säännön rahaa, jotta vanhempainvapaaraha laskettaisiin sen mukaan + saan sit palkkaa x kk vielä äitiyslomalla. Miehenkin isyysrahaan pvm taitaa vaikuttaa (tästä en oo ihan varma). Jos rahalla ei oo väliä, niin mene fiiliksen mukaan, elämä on nyt :)

Pari viikkoa voi olla rahallisesti tärkeät tai sitten ei. Ei mullakaan rahaa liikaa tuolloinkaan ollut, kun aloitin varhennetun, mut mielenterveydessä mitattuna jäin kyllä reippaasti plussalle.. Toki saahan sitä saikkuakin ilmeisesti melko helposti, riippuen vähän työstä ja paljonko viitsii valittaa vapaan eteen.

Mä oon myös tätä miettinyt ja miettinyt samoja asioita. Näillä näkymin aloitan äitiysloman varhennettuna. Se kaksi-kolme viikkoa on mitä mä tarvitsen silloin kun sitä tarviin, sillä työstäni kovasti tykkään enkä halua kadota äitiyslomalle saikun kautta. Omaa aikaa kun ei rahalla voi ostaa. Oon miettinyt, että taapero menee normaalisti päiväkotiin ja minä voin käydä itseni sekä ystävieni kanssa kahvilla ja nauttia hetkestä ennen vauvan tuloa. Käydä kampanjalla, laittaa ripset ja käydä hierojalla päiväsaikaan. Lukea kirjoja ja siivota/valmistautua vauvan tuloon. Nauttia siitä kahdesta viikosta, sillä en halua jäädä lomille ja tippua suoraan arkeen ison mahan ja kenties vaivojen kanssa. Siinä välissä on sitä oma aikaa. Aah...saa nukkua pitkään ja olla päivisin YKSIN kotona. Koska tällä tavalla tiedän, että jaksan (nykyinen taapero itki kuin syötävä ekat pari kuukautta IHAN kokoaika) siltä varalta otan rennosti nyt.

Pari viikkoa voi olla rahallisesti tärkeät tai sitten ei. Ei mullakaan rahaa liikaa tuolloinkaan ollut, kun aloitin varhennetun, mut mielenterveydessä mitattuna jäin kyllä reippaasti plussalle.. Toki saahan sitä saikkuakin ilmeisesti melko helposti, riippuen vähän työstä ja paljonko viitsii valittaa vapaan eteen.

Mä en vaan halua jäädä saikun kautta äitiyslomalle vaan otan varhennetun. Jos sairastun lomani aikana niin sille ei voi mitään. Mun kaveri jäi 5 viikkoa sitten äitiyslomalle ja ei kerinnyt olla kuin sen 3 viikkoa touhuten kotona niin vauva tupsahti sitten maailmaan. Kyllä on ihminen väsynyt kuin olla voi. Eikä sitä tiedä koska se vauva syntyy.

Mä oon myös tätä miettinyt ja miettinyt samoja asioita. Näillä näkymin aloitan äitiysloman varhennettuna. Se kaksi-kolme viikkoa on mitä mä tarvitsen silloin kun sitä tarviin, sillä työstäni kovasti tykkään enkä halua kadota äitiyslomalle saikun kautta. Omaa aikaa kun ei rahalla voi ostaa. Oon miettinyt, että taapero menee normaalisti päiväkotiin ja minä voin käydä itseni sekä ystävieni kanssa kahvilla ja nauttia hetkestä ennen vauvan tuloa. Käydä kampanjalla, laittaa ripset ja käydä hierojalla päiväsaikaan. Lukea kirjoja ja siivota/valmistautua vauvan tuloon. Nauttia siitä kahdesta viikosta, sillä en halua jäädä lomille ja tippua suoraan arkeen ison mahan ja kenties vaivojen kanssa. Siinä välissä on sitä oma aikaa. Aah...saa nukkua pitkään ja olla päivisin YKSIN kotona. Koska tällä tavalla tiedän, että jaksan (nykyinen taapero itki kuin syötävä ekat pari kuukautta IHAN kokoaika) siltä varalta otan rennosti nyt.

Minä olen miettinyt kans just tätä, että jos jään pari viikkoa aiemmin varhennetulle, niin ehdin hetken huokaista ja nauttia omasta ajasta, ennen kuin sit tytön päivähoito päättyy ja jäädään marraskuun alusta kahdestaan kotiin. Esikoisen aikaan en ehtinyt nauttia äitiyslomastani, koska lähes heti jäätyäni äitiyslomalle perhettämme kohtasi valtava suru ja aika ennen tytön syntymää meni siihen. Toki, näitä ei voi ennustaa, mutta nyt vain tuntuu että haluaisin jäädä aiemmin kotiin. Että mahdollisesti ehtisin nähdä ystäviä, laitella kotia vauvaa varten valmiiksi ja olla vain.
Työstäni tykkään, mutta nyt on kovin rauhallista, joten sen vuoksi on motivaatio hukassa - haluaisin töissä oikeasti tehdä töitä.
Rahan kannalta asiaa en ole miettinyt, saan joka tapauksessa sen n.3kk palkkaa ennen kuin jään sille äitiysrahalle ja kun vanhempainvapaa loppuu sitten ens vuoden elokuussa, jään kesälomalle, joten sielläkin palkka sitten tulee.
Täytyy vielä miettiä ja tuumailla, mutta vahvasti alan olla varhennetun kannalla!

Takaisin