Joskus meitä pelottaakin <3

täällä odotetaan kauhun sekaisin tuntein ekaa ultraa keskiviikkona.
Painajaisia näen joka yö. nukkumaan mennessä miettii vaan kaikkea ikävää, vaikka ei pitäisi.
Jotenkin vain ne ikävät aatteet pinnassa enemmän kuin onnellisuus. Koska tietää että alkuraskaus se heikoin aika ja milloin keskenmenot pääsääntöisesti tapahtuu ja sitten ajattelee että noh, minä nyt ainakin kuulun siihen ryhmään joka saa keskenmenon tai että tirppa on ihan väärässä paikassa,
Kaikki tuntemukset mitä tuntee niin niitä pohtii että onko nyt normaalia ja miksi tuntuu nyt tältä, ja sitten kun ei tunnu mitään niin sekään ei ole hyvä, sitten sitä on että nonni nyt se oli tässä kun ei tunnu mitään.
Tämän takia hieman stressaantunut olen.....

Nyt pelottaa! Äsken tuli vähän rusehtavaa vuotoa vessakäynnillä.. Mulla ei loppuun menneissä raskauksissa oo koskaan ollut minkäänlaista vuotoa, mut km alkoi just tollasella vuodolla ja muistaakseni kohdunulkoinenkin oireili tuollasella vuodolla aluks.. :( En jaksa jos tämäkin menee kesken..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tsemppiä Sheidi! <3 Toivottavasti ei merkitse mitään, vaan ns. kuuluu asiaan. Taustatekijät varmasti hankaloittavat positiivista ajattelua, mutta toivotaan parasta!

Itsellänikin vuosi alussa (joskus viikolla 5) jonkin verran parin päivän ajan ja viime viikollakin yhtenä päivänä paperiin jäi pientä veristä tuhrua. Ultrassa silti kaikki hyvin, eikä lääkäri kommentoinut verentuloa mitenkään.

Pelkään keskenmenoa ja sitä, ettei vauvalla ole kaikki hyvin. Vaikka todennököisesti on. Eikä se vielä vauva ole vaan solurykelmä, kun on viikkoja 4+4. :D

Aijon ehdottomasti varata yksityiseltä lääkäriasemalta varhaisultran viikolla 8, nähdään toivottavasti syke ja ruskuaispussi, niiin sitten aletaan olemaan jo aika kuivilla vesillä. Tää on niiin tuskallista, ennen ekaa ultraa... :/

Kiitos Avea80. Kovasti yritän olla positiivisin mielin ja murehtimatta (keskenmenoa kun ei kuitenkaan voi estää). Hankalaa silti on.. Vuotoa ei onneks vielä ole tullut enempää, joten toivoa on :)

Minuakin hieman pelottaa se, että tämän on tuulimuna tai kohdunulkoinen, eka neuvola/ultrakin kun on vasta edessä ja sinne asti pitäs kestää ootella... Sen jälkeen varmaan pelkään kaikkea mahdollista kehityshäiriötä ja muuta, mutta aion myös tulevaisuudessa ottaa kaikki kokeet mitä mahdollista on.

Eniten kuitenkin pelottaa tämä koko homma yleisesti. Lapsi on toki hyvin toivottu ja "tekemällä tehty", mutta silti sitä miettii että mitäs jos se pilaakin kaiken? Jos menetän kaikki lapsettomat kaverit ja koko oman elämän tämän myötä? Juuri viime yönä näin unta, että oltiin kokoonnuttu kaverien kanssa ja minun piti kertoa raskaudesta, mutta en uskaltanut sanoa mitään. Kaverit kyllä tietävät, että jätettiin ehkäisy kesällä, eikä kenelläkään ollut siitä pahaa sanottavaa, mutta eihän sitä silti voi tietää mikä lopputulos sitten on kun lapsi syntyy.

Lisäksi pelottaa sukulaisille kertominen. Miehellä on yksi lapsi jo ennestään ja hänen vanhemmillaan on useita muitakin lapsenlapsia, ja todnäk ovat vain iloisia uudesta vauvasta. Tosin, sieltä suunnalta on tullut jo sanomista siitä että emme kuulu kirkkoon emmekä aio kastaa lasta (joo, puhuvat siitä jo vaikka eivät edes tiedä koska me aiomme lisääntyä), katsotaan millainen poru siitä sitten tulee...

Itse olen ainoa lapsi ja tämä tulee olemaan omien vanhempieni eka lapsenlapsi. Isä on varmasti ihan iloinen, mutta äiti... hän ei todellakaan ole mikään lapsirakas, ja kommentit aikoinaan minun ja miehen kihlautumiseen ja yhteenmuuttoonkin olivat tyyliin "jaa". Vaikea kuvitella, että hän osais olla ilonen vauvauutisesta, ja tekis mieli melkein jättää kokonaan kertomatta...

Sheidi, nyt se ruskeahko vuoto iski täälläkin :sad001 Tosi inhottavaa ja epätietoisuus todellakin lisää tuskaa! Mulla se tuli, kun kävin vessassa isommalla hädällä, ja jouduin vähän pinnistelemään. Viimeksikin huomasin sen verenvuodon samassa yhteydessä. Liekö sitten jotain verisuonten paukkumisia, en tiedä. Ultrassa kuitenkin viikko sitten käyty, ja siellä kaikki oli hyvin. Toivottavasti tämä oli vaan tämän yhden kerran. Mieli tietysti kehittelee koko ajan kaikkia nipistyksiä vatsalle, oon niin hyvä ylikuulostelemaan omaa kroppaani . Aina löytyy jotain kipua ja pistelyä, jos alan ajatella asiaa. Nyt on vaan pakko yrittää pysyä rauhallisena ja yrittää olla murehtimatta asiaa.

Jatkuiko sulla Sheidi tuo vuoto vai oliko vaan kertalaaki?

Avea80 voi ei! :( Mut ehkä sulla tosiaankin kyse joidenkin pienten verisuonten repeämisistä jos oot havainnu, että ponnistellessa tuota vuotoa tulis. Koita siis sinäkin olla rauhallisin mielin :) Varsinkin, jos ultra on kertaalleen näyttänyt kaiken olevan hyvin!

Mulla ei onneks vuoto oo vielä ainakaan jatkunu. Eli oli kertajuttu. Toivottavasti ei toistuis, olin koko illan ihan hermoraunio.. :o

Mä näin muutamia viikkoja sitten kans unta, että aloin vuotaa verta. Onneksi en sitten kuitenkaan oikeasti, mutta oli kaameeta herätä unesta ja jännittyinen mielin käydä vessassa. Muakin tuo keskenmeno pelottaa. Meillä on kuitenkin takana hedelmöityshoitoja ja tämä pikkuinen rv 9+2 on ainoa plussa hoidoista.

Mulla ruskea vuoto vihdoin loppunu, nyt ei oo muutamaan päivään tullu ollenkaan. Mut ei kyllä edelleenkään muuta varmistusta raskaudesta kuin testit.

Liityin oikeastaan koko foorumiin lukeakseni teidän muiden odottajien viestejä, ajatuksenani, että saisin vähän mielenrauhaa. Itselläni edellinen raskaus päättyi v. 2011 viikoilla 36+0 fetus mortus -tilanteeseen eli kohtukuolemaan. Synnytin kuolleen lapseni silloin kun olin jo valmistautunut ihan elävän, oman lapsen synnytykseen ja voin sanoa, että olen kauhusta kankea nyt odottaessani tulevia kuukausia.

Neuvola on 2.12. ja ensimmäinen ultra 23.12. Pitää yrittää vaan ajatella positiivisesti ja yrittää olla liikaa muistelematta edellistä raskautta. Kaikin puolin olokin on ollut nyt erilainen kuin edellisessä raskaudessa, mutta aika tavalla suureen suruun päättynyt raskaus varjostaa olotilojani kuitenkin...

Huh, mitä ikäviä tapahtumia sinulla on taustalla Annamak! Voin kuvitella, millaiset tunteet sisällä jyllää tuollaisen kokemuksen jälkeen. Kovasti tsemppiä, ja eikö se ole maailman epätodennäköisintä, että sinulle tapahtuisi vastaavaa uudelleen?

ON: Mä joudun ehkä varaamaan uuden ultran rauhoittamaan mun hermoja. Pientä vuotoa on taas tullut, ja miten tänään sopivasti tuntuukin, että lähes kaikki oireet ovat kertalaakista hävinneet. :sad001 Viimeksikin vuodon aikaan mulle kävi samalla tavalla, mutta oireet palasivat parin päivän päästä ja sen jälkeen tehty ultra näytti, että kaikki on ok. Mä en millään jaksa odottaa sinne joulukuun puoliväliin np-ultraan. Tuun huluksi tämän kanssa ennen sitä, varsinkin jos tämä vuoto vielä jatkuu.

Tänään tosin huomasin, että pyöräilyn jälkeen kaksi kertaa oli tullut p.housunsuojaan pienen pieni tummempi läntti. Jotenkin mietin, että vuodankohan sittenkin emättimestä? Mulla on aina ollut kuivat limakalvot, ja jotenkin tuo alapää on aika arka nytkin. Tosi rasittavaa tämä arvailu ja miettiminen. Toi vuoto on niin ärsyttävää, ja laittaa heti miettimään kaikki kauhuskenaariot läpi, vaikka tiedän, että on myös mahdollista, että se on jokseenkin asiaan kuuluvaa, vaikka ei normaalia olisikaan. Ärgh! :mad:

Avea ja KK 8+6

Avea80, kiitos tsempistä! Todennäköisyys on onneksi pieni saman käymiselle uudelleen, mutta tietysti minun pääni sisällä olemassa. Silläpä nyt yritän vähän rauhoitella itseäni ja keskittyä hyviin tuntemuksiin!

Oon lukenut, että tuo tumma vuoto kuuluisi ihan asiaan, ettei mitään hätää ole, ellei vuoto muutu runsaaksi ja veriseksi. Jossakin kirjoitettiin, että tumma vuoto liittyisi istukan kiinnittymisen jälkeisiin tiloihin, eli että kiinnityskohta saattaa aluksi vähän vuotaa ja siitä tuo johtuisi. Eli älä huoli. Ja jos tilanne muuttuu, voithan soittaa neuvolaan aina!

Kiitos Annamak! :) Mä yritän pitää mielen positiivisena, vaikka se välillä hankalaa onkin. Ja varsinkin yritän nyt muistella, että tässä on aiemminkin käynyt näin ja silti kaikki oli ok.

Tsemppiä meille kaikille! :)

Annamak, todella kurja kokemus ollut sinulla :( Meidän sukulaisperheessä sattui samanlainen tapaus muutama vuosi sitten, sitä tuskan määrää on vaikea edes kuvitella. Toivon kovasti, että pystyt nauttimaan tästä raskaudesta, kaikista huolista huolimatta.

Avea80, tsemppii! Uskon, että sulla on kaikki hyvin :)

Sain tämän omalta ystävältäni kun ruskeaa vuotoa panikoin..

Alkuraskauden verenvuodot ovat yleisiä ja ne pelästyttävät odottavan äidin pahanpäiväisesti. Erityisesti vuotoja on usein ensimmäistä lasta odottavilla. ”Ne liittyvät istukan kasvamiseen. Alkuraskaudessa istukka hankaa kohdunsuuta ja se aiheuttaa vuotoa. Kun kohtu kasvaa, istukka siirtyy istukan suulta pois ja verenvuoto loppuu. Myös hormonaalista vuotoa voi olla silloin, kun normaalisti olisi kuukautiset. Niin kauan kuin vuoto ei ole voimakasta, ei ole aihetta huoleen”, Ekroth kertoo. Jos verenvuoto on runsasta tai siihen liittyy voimakasta ja pitkäaikaista alavatsakipua, on syytä mennä lääkäriin. Kuukautiskipumainen alavatsakipuilu on sen sijaan osa normaalia raskautta. Kipu voi olla melko voimakastakin, mutta lyhytkestoista. Myös painontunne alavatsalla on tavallista.

Joten otetaan rauhallisesti kanssa sisaret :)

Kuukauden päästä olisi esikoisen laskettu aika, mutta niin pitkälle ei ikinä päästy vaan raskaus jouduttiin keskeyttämään rv 16+0 kun pojallamme todettiin T18-kromosomihäiriö. Nyt tuo sama mörkö on koko ajan ajatuksissa, vaikka uusiutumisen mahdollisuus uudessa raskaudessa on 1-1,5% luokkaa, eli pitäisi olla paska tsäkä koska kyseessä ei ollut perinnöllinen muoto kromosomihäiriöstä.

Muttamutta... Nytkin raskaustesteistä saan edelleenkin vain hailakoita plussia vaikka viikkoja on "jo" 6+0 ja sama vika oli edellisessä raskaudessa. Viimeisimmän testin tein tänä aamuna ja haalea on väri siinä oikeassa viivassa. Testiviiva kun kuitenkin on todella näkyvä...

Mörkö on todella voimakkaasti läsnä tänään. Vielä en voi sikiötutkimusyksiköstäkään varata aikaa vaan on kärsittävä epätietoisuudessa. Neuvolaa en meinaa varata ennen kuin olen tuolla sikiötutkimusyksikössä käynyt, sillä edelliskerralla sain niin paskaa kohtelua neuvolasta kuin olla ja voi. Kivaa syyllistämistä vaikka itse ei juurikaan voi vaikuttaa tuohon kromosomihäiriön kehittymiseen tai kehittymättömyyteen.

Helmerielviira,
ihanko totta sua/teitä on syyllistetty asiasia...? Ihan kauheaa! Mutta itse tiedätte kuitenkin, että sille ei juuri mitään voi, se on pääasia.

Tsemppiä kaikille ja toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Muo rupesi taas pelottamaan listeria.ole kyllä ollut hyvin tarkka ruoista, mitä syön, mutta tiistaina söin fatzerin kahvilassa huimiotta vhalloumjuustoa. No enhän minä tiedä onko sitä pastöroitu.... Ja nyt mulle iski pieni flunssa, kurkkukipee, nenä vuotaa,,, veto poissa. No veto on muutenkin pois. Ehkä panikoin liian herkästi!? Tiedän, x) mutta siltä vaan pelottaa

Mun käsittääkseni halloumi tehdään yleensä pastoröidusta maidosta, eli listeriariskiä ei suuremmin pitäis olla. Toisekseen se on niin tönkkösuolattua ja tarjoillaan grillattuna, et on melko turvallista.

Takaisin