joko nyt onnistaisi

Eveliina, minkä kuvan sait gyneltä siitä ovulaatiosta? Eli, voiko olla niin, että sitä ei tapahdu ollenkaan vaikka oireita olisikin? Ja voiko sen ovulaation todeta helposti jollain gynekologisella tutkimuksella? Itse olen aika varma että munaolu irtoaa, kun olen kerran sen aikaisen plussan saanut, mutta sitä en ole tiennyt, että jos munasolu irtoaa väärään aikaan, niin kiinnittyminen ei onnistu. Tarkoittaako tuo väärään aikaan sitten liian myöhään kierrossa?
Meillä yritystä on 8 kk, ja ensi viikolla ajattelin varata kyllä itsekin gynelle ajan, jos kuukautiset alkaa viikonloppuna. Tosin itse käyn YTHS:llä, kun olen opiskelija, ja sinne ei yleensä heti saa aikaa. Voi mennä kuukausikin ennen kuin pääsen. Mutta yksityinen on mulle tällä hetkellä vähän turhan kallis..

Tulipas kysymyksiä, kiitos jos jaksat edes johonkin vastata![;)]

hh83, sain niin paljon tietoa, etten edes sisäistänyt kaikkea =) Keltarauhashormooni vaikuttaa nimenomaan munasolun kiinnittymiseen ja sen määrä on korkeimmillaan n. 14 vrk menkkojen ensimmäisestä päivästä. Eli jos munasolu tippuu liian aikaisin tai liian myöhään, se ei välttämättä kiinnity vaan tulee pois. Tuon hormoonin puute voi vaikuttaa myös raskauden onnistumiseen, eli voi tulla keskenmenokin. MInä epäilen, että minulla munasolut tipahtelevat liian aikaisin tai sitten ei ollenkaan. Edellinen raskaus alkoi kierron alkuvaiheilla, heti menkkojen jälkeen, ja tuli sitten kesken. Ainoa mikä tässä arveluttaa, on moniraskaus riski. Minä en pääse seurantaan kun asun susirajan väärällä puolen. Ainoa mitä seurataan on hormoonin arvo, se otetaan verikokeella kuukautiskierron 22pvä. Lääkkeen nimi on clomifen, jos haluat tutustua siihen tyylikkäästi googlettamalla =)

Eve

Kiitos paljon vastauksesta, Eveliina!
En ollut tuosta hormoonista kuullutkaan. Taas siis yksi hormooni naisen elämässä lisää..[:D] Mahtavaa, että on olemassa lääke jolla oikeasti voi auttaa raskauden alkamisessa.[:)] Olen kuullut vain Teralut-nimisestä lääkkeestä, joka ilmeisesti auttaa ovuloimaan, mutta että tuo keltarauhashormoni sitten auttaa munasolua kiinnittymään, niin siitä en ollut aikaisemmi kuullut. Aina oppii uutta!

Tsemppiä Eveliina sinulle seuraaville kuukausille! Toivottavasti saat avun siitä Clomifen-lääkkestä![;)]

Eveliina:
Kävin gynellä kun yritystä oli takana n.5kk, lähinnä siksi etten ollut käynyt pidempään aikaan. Silloin puhuin myös tästä vauvatoiveesta, johon sain aika ylimielistä kommenttia (niihin nyt sen kummemmin en mene). Sisätutkimus+ sisäinen ultra+papa, ja parin-kolmen sadan lasku. Siinä saldo![:'(]

Ihmettelin vähän kun itsellä nyt ikää 32v, ja ensimmäinen lapsi toiveissa. Kuukautisissa on ollut häiriöitä, kystiä munasarjoissa jne. Ei tuntunut ottavan ollenkaan tosissaan. Nyt sitten odotellaan että tulee melkein vuosi yritystä, ja sitten uudestaan maksamaan itseään kipeäksi jostain ylimielisestä/ylimalkaisesta käynnistä. Arvaappa jurppiiko?[>:]

Niin, ja se vuosi yritystä tulee kyllä piankin täyteen...

Mäkin varasin ensi viikon tiistaille gyneajan. Menen pyytämään sitä Clomifenia. Omalle kivalle gynelle en saanut aikaa, kun ainoa, mikä oli oikealla paikkakunnalla on aikaan, jolloin en pääse. Ehkä toinen osaa auttaa, kun näkeehän hän lääkärikeskuksen tiedostoista taustani. Heti tuli parempi mieli. [:)]

Kiva kuulla Eveliina, että rohkenit hakeutua gynelle. Nyt pidän peukkuja, että lääkityksestä on sinulle apua ja vauva saisi pian alkunsa!

Ja Silveri, sinä myös. [:)]

Täällä mennään ihan vielä luomumeiningillä joka suhteessa. Kohta puolin alkamassa 4. kierto, josta raskaus on mahdollinen... Ei tikutella, eikä lasketa päiviä vaan pupuillaan, kun siltä tuntuu. [;)]  Vielä ainakin toistaiseksi pystyn suhtautumaan asiaan näin rennosti, vaikka pikkuinen toiveissa onkin. 

Meinasin jo perua sen gyneajan, kun tuntuu, että olen liian aikaisin sinne säntäämässä. Nyt on menossa vasta yk 5, mutta toisaalta oma ikä ajaa hakemaan jo apuja. Mutta ehkä menen sinne tiistaina ainakin mielenrauhan toivossa ja voihan sitä aloittaa sen kuurin vaikka vasta yk 7:stä, jos ei vielä ensi kierrolla halua. Tekisi mieli kokeilla vyöhyketerapiaa myös. Käyn aina suurella mielenkiinnolla kokeilemassa erilaisia hoitoja ihan hemmottelumielessäkin niin miksei myös terveysmielessä. Käynhän hierojalla selkää hoidattamassa ja vyöhyketerapia auttaisi myös siihen. [:)] Hyvät yöt kaikille! Suloisia vauvaunia! Näin muuten viime yönä ekan kerran unta meidän vauvasta, oiskohan se enneuni! Edellisyönä mentiin naimisiin unessa. [;)]

Täti sitten löysi kuin löysikin tiensä tänne [:@] tasan neljä viikkoa pillereiden lopettamisesta. Joten kaikki mun oireeni olivatkin sitten jotain ihan muuta kuin merkki raskaudesta... Mut tiedänpähän nyt jotain mun kierrosta (ehkä, kai??), joten tästä on hyvä jatkaa juhannusvauva toiveissa [:D]

Meillä on itseasiassa molemmilla kesäkuun lopussa synttärit, mies täyttää 30, joten mikä olisikaan parempi lahja [:)] Enkä toisaalta olisi meidän toukokuisissa häissä ihan, ihan viimeisilläni, vaikka varmasti maha olisi jo iso. No joo, jalat takaisin maanpinnalle [;)] haaveilla saa ja pitääkin, eikös?! Ja kerrankin jaksan löytää jostain asiasta myös hyviä puolia, yleensä kun tuppaan olemaan suomalaisesti perusnegatiivinen [&o]

Onnea ja plussatuulia kaikille *phuuuuuh*

MMI, ajatteles jos oisit ollut nyt jo raskaana etkä olisi päässyt teidän toukokuisiin häihin ollenkaan! [;)] Tuota samaa minäkin haaveilin, että lapsi syntyisi samoihin aikoihin kuin itse vaan enpä helmivauvaa saanut ja toivon, ettei seuraavaan helmikuuhun saakka mene. Miehellä on synttärit kesäkuussa, joten sitä nyt toivotaan ajankohdaksi! [:)]

Jänniä aikoja elellään täälläkin. Eveliinasta olen hurjan ylpeä!

Jotenkin lohduttaa edelleen huomata, että yrityksestä ja pettymyksistä huolimatta kaikki jaksaa tsempata ja elää sitä tulevaa unelmaa [:D]

Itse olen vuotanut verta viikosta 3+2 lähtien... tuntuu ihan normi tädeiltä, mutta jokin sai eilen (vk tasan 4)tekemään r-testin ja ihan selkeä viiva siinä oli. Eli joko on lapsi menossa kehon pesuveden mukana, tai sitten nämä ovat sellaiset "feikki"-menkat. Ehkä se viikonloppuna sitten selviää, kun uskaltautuu tekemään seuraavan testin.

Mitään selkeitä oireita (pahoinvointi, väsymys, alavatsakipua jne.) ei tietenkään ole ollut. Ainoastaan pikkasen mieliala ollut parempi ja hieman huippaillut silloin tällöin. Edes nämä "menkat" eivät ole tuntuneet miltään basic-menkoilta.

Mitäs, onko muita samanlaisessa tilanteessa?

Muikku,
itselläni asiasta ei ole kokemusta, mutta ystävälläni nämä feikkimenkat oli. Hän kertoi, että menkat oli ihan normaalit, ja ei osannut epäillä niiden perusteella mitään. Kun menkoista oli mennyt parisen viikkoa, hän oli huomannut aamupahoinvointia jne ja päätyi tekemään raskaustestin joka oli siis ollut positiivinen. Kuulemma oli ollut aika iso yllätys niiden oletettujen menkkojen jälkeen! [:D]

Joten, jälleen kerran ei vois muuta sanoa kuin että kaikki se on mahdollista tässä raskaus-hommassa...[;)]

Piti kysymäni näistä clomifem ja terolut lääkkeistä, että testattiinko niiden tarvetta jotenkin verikokeilla? Vai miten niiden määrämiseen päädytään?

Muikku; en halua pelotella, mutta oma kohdunulkoinen raskauteni alkoi saman kaltaisesti: menkat tuli ajallaan, mut nepä vaan jatkui ja jatkui, parin viikon päästä sitten vasta varmistui että olin raskaana. JA keskenhän se meni...

Anteeksi muutenkin pessimistisyyteni, mut multa alkaa jo kaikki toivo mennä. Toisin kuin Eveliinalla minä en saanut apua naistentaudeilta. Tänään mulla oli se pitkään odotettu poliaika, jossa piti alkaa tutkia lapsettomuutta. Nuori erikoistuva lääkäri olisi tehnytkin kaikki tutkimukset, mutta ylilääkäri kielsi kaiken; pitää kuulemma taas puoli vuotta odottaa kun kesällä olin onnistunut raskautumaan.  Itkuhan siinä pääsi, kun jalat levälläni tutkimuspöydällä ylilääkäri tämän ilmoitti ja keskusteli mun asiasta sen toisen lääkärin kanssa ihan kuin mua ei olis ollut olemassakaan.

Eli voitte ehkä uskoa että olen aivan romuna. Ei tällä hetkellä oikein näy mitään valoa tunnelin päässä. Teroluteja pitäis alkaa taas syömään kierron säännöllistämiseksi, mut empä tiedä. Tää on niin toivotonta - menee ihan oikeesti kohta mielenterveys.

Voi Angervo! Voimia ja halauksia sinne. Kuulostaa varmasti lattealta, mutta koita jaksaa, kyllä se vielä siitä.
Täällä pikkusen hymy on hyytymäänpäin, liekö syy tädissä, jonka tunnen kolkuttelevan jo ovea, maanantaina varmaan taas tapaamme...[:'(]
Kuitenkin, jollain tavalla kun päätin purra hammasta ja tsempata, niin tää kierto oli kyllä edellistä helpompi ja jotenki keveämpi sietää, eli olkaa kilttejä itsellenne!
Varasin ajan lekuriin marraskuulle, toki sen lähinnä kontrolli-papaan kun heinäkuussa oli 2 tason muutos... Enpä kuitenkaan siitä niin kovin huolissaan kun siskolla oli taannoin sama ja ihan kunnossa oli hänkin. Ajattelin kuitenki röyhkeästi haastatella sen lääkärin että mikä on ku ei nappaa..
Meillä on nyt menossa laskujen mukaan yk 9 ja nyt on mies pikkuhiljaa alkanut epäilee tätä projektia siis niin, että kummastako johtuu vai johtuuko kummastakin tai kummastakaan... Jotenki lohdullista, koska varmistun yhä enemmän ukkoni olevan täysillä mukana, vaikka ei se näistä kovin osaa jutella.
voimakkaita plussatuulia ja hirveesti voimahalauksia!

Hitsi! Mä kirjotin hirveen pitkän viestin ja kaikki katos, ärh!!!

TyhjäSyli: Minä olen 33v ja sain todella hyvää hoitoa, kävin yksityisellä. Ultratutkimus, resepti ja roppakaupalla sympaattista neuvontaa maksoi 120 euroa. Lääkkeet oli yli 50 euroa. Mutta jos tämä tepsii, niin halvaksi tuli! Kunnalliselta puolelta olisin joutunut odottamaan jopa 6kk että tutkimukseen pääsisin. Kun minulta poistettiin viime marraskuussa kierukka, silloin jo sanottiin, että pitää mennä tutkimuksiin jos ei 6-8kk raskaudu onnistuneesti. Ikäkriisi oli lähellä, kun joka välissä sanottiin vanhaksi!!! Ois tietty voinut aikaisemminkin aloittaa, mutta kun elämä ei aina anna myöten.

Angervo: Minkä ikäinen sinä olet? Ole kovana! Jos nainen ei raskaudu onnistuneesti vuoden sisään (keskenmeno ei nollaa "laskuja"), hänellä on oikeus tutkimuksiin. Varaa uusi aika ja tee selväksi, että et anna periksi. Ylilääkäri yrittää vain säästää sairaalan kuluja raukkamaisella tavalla. Tämä on ihan tuttua susirajan väärällä puolen, hoitoon ei pääse jos ei iske jalkaa oven väliin.

Nyt hippasen nukkumaan, öitä kaikille!

Eve

heissan taas.
mulla onnistui viime viikon ainakin ihan hyvin tää etten
ressaa tai mieti raskautumista, vaan keskityn muihin juttuihin välillä.
tai parikin viikkoa, muista enää,aika lentää muuttoa tehdessä...
tää puuha on kyllä niin rasittavaa,pakkaaminen siis.
sitten kun uudessa on tulossa ikkunaremppa kk sisällä,
tietää lisää kaaosta [:D]
selkänikin onnistuin venäyttämään ja nyt istuminenkin on tuskaa[>:]

niin nyt sitten kun menkkojen pitäs alkaa su-to (riippuen mitä tämä kierto onkaan)
niin on tullu jotain ihme "oireita" taas.
kiukuttaa oikeen kun kroppa kiusaa.
valkovuotoa tulee huomattavasti, normaalisti se on ihan olematonta.
sitten närästää vähän väliä,vaikka mitään en olis syönyt,saati sopimatonta.
kun se täti pukkaa kuitenkin kylään, usko menny kyllä tästä touhusta,
siksi vähän "taukoa" yritän pitääkin. ainakin olla niin kokoaikaa miettimättä asiaa.
ensi kierron jälkeen soittelen itelleni yksityiseltä lekurin, kohta 14kk yritystä takana,
osa enemmän osa vähemmän.
Kun oli KM niin kun olin ultrassa niin se sano siellä et kaikki näyttää ookoolta,
siis ettei siellä pitäs olla vikaa,siksi oo soitellutkaan aikaisemmin.
ja kun ei periaatteessa ole mikään hätä,kun ikääkin tulee marraskuussa sen 23.
välillä alkanu miettimäänki epätoivossani että josko olenkaan valmis ja muuta.
mutta kyllä se niin vaan on,että olenhan minä.
tälläistä tällä kertaa[:D]

niin ja tosiaan alamahasta nippaillut jo hetken aikaa,
ihan kunnollakin, ei mene tädin piikkiin tuokaan,
kun nippaillut jo viikon ainakin.
ei se täti sentään 1,5-2v ennen tulostaan ilmoita [:D]

wastis, pakko vastaa, että tajusin itse tehdä testin sen takia, kun oli vatsaa kipristellyt pari viikkoa [;)] Toivon todella, että nyt olisi tärpännyt teillä, eli täällä olen sormet ristissä[:D]
Ja tietenkin kaikki muutkin plussaatte perässä [:D]

Wastis, Minulla tuota ihmeellistä nippailua ja vihlomista nyt myös vaikka tädin pitäisi kai viimeistään tänään tehdä visiittinsä (jos kierto yhtä pitkä kuin edellinen eli 37 päivää). Menkkatuntemuksiakin oli muutama päivä sitten, mutta ne hävisivät. Osaa taas olla niin vaikeaa tämä itsensä tunteminen ;) Sinulla kyllä kuulostaa ihan siltä, että voisi olla tärpännytkin ja hienoa jos on :) Pidän peukkuja pystyssä!

Minulla nyt viimeinen yövuoro ennen vapaita eli jos täti ei poikkea visiitille niin viimeistään maanantaina ennen seuraavia työvuorojani teen testin, todennäköisesti jo viikonloppuna jos ei edes tunnu siltä, että tekisi tuloaan. Mahdollisuudet raskautumiseen ovat mielestäni tässä kierrossa kuitenkin niin pienet, että uskon tädin olevan vaan myöhässä aikataulustaan, mutta eihän sitä voi koskaan tietää jos vaikka vahingossa joku superyksilö olisi osannut jäädä munasolua väijymään riittävän pitkäksi ajaksi..

Mutta vielä muutaman tunnin puristus töitä ja sitten kotiin nukkumaan. Eiköhän se tätikin sieltä tule nukkuessa, kuten kovin usein tapana hänellä on ollut..

Juuuuh...

3.10 pitäisi tädin pölähtää kylään..vielä pitkä aika .
Nännit ovat oleet viikon kipeänä..voiko ne olla viikon kipeänä kun oli hieman raju lauantai?[;)]
Luulisi että se olisi tässä jo hälvennyt.[:-]
Luulen että  ovis oli viime torstaina,ja joka päivä pupuiltiin su-su.eli aloitettiin muutama päivä ennen ovulaatiota.
Tiistaina olin hölkkäämässä..ja tunsin painetta alavatsalla.Kun en enään hölkännyt en tuntenut,jne.[:-]
Hitto että sitä kehittää kaikenmoista oiretta mukamas..[&:]
Olen ollut tosi väsy koko viikon,-mennyt 10 aikaan nukkumaan,palellut hieman.
No joo,sekin nyt sitten eilen alkaneeseen lievän kurkkukivun piikkiin[8|]
Huomenna olisi yhdet häät ja mietinkin että uskaltaa kai sitä ottaa siellä sitten alkoa?
Vielä kun ei voi testiäkään tehdä.
Toisaalta,tää nänniarkuus on mun mielestäni jo jonkinlainen merkki raskautumisesta...
Muistan vaan kun 8 vuotta sitten odottelin niin eka oire,viikkoa ennen menkkoja oli käsittämätön turvotus vatsalla,nännien arkuus mukaan lukien.
Voi että,voikun sitä voisikin tietää jo[;)]
Foolihappoa olen puoltoista kuukautta napsinut sekä 2 dl valion grapemehua,yhtä kauan.
Nyt ei muuta kuin mieli tyynenä ja odotellaan..kumman tyyni se onkin ollut viimeisen viikon.[8|]

Kaikille mahtavia +++++++++++++++++plussatuulia pimeneviin iltoihin[:D]

Eveliina:
Tosi mukava, että sait asiallista/tietoa antavaa palvelua [:)] Nostaa omaakin uskoa, että se on mahdollista vaikka oma kokemus oli ihan sanonko mistä[:'(]
Itse kävin myös yksityisellä, täällä Helsingissä, ja en voi siis kehua...
Hitsi, jotenkin olisi kiva jos joku SUOSITTELISI jotain hyvää gyneä, kun ei ole semmmosta "omaa" gyneä tullut hankittua.

Mä kahlasin eilen nettiä läpi tuon clomifemin tienoilta, ja mietin asiaa nyt erikannoilta, että pitäsikö vai ei...
Jotenkin tämäkin luomuna yrittäminen ON aika raskasta pitkän päälle, ja tuntuisi melko sietämättömältä jos olisin turhaan itkenyt joka kuukausi pettymystäni jos kävisi ilmi että raskautuminen luomuna ei edes ole mahdollista!

Sekavaa, mutta ehkä joku kanssa-sisar ymmärtää..[;)]

Täällä yhdellä jos toisellakin outoja tuntemuksia menossa, ja niin mullakin! Tarttuuko ne näin netin välityksellä?[:D]

Siis menkat loppui sunnuntaina, ja tissit kipeet ja kuukautistuntemuksia vieläkin... tänään jotain ihme vuotoa, lähinnä ovulaatioliman tyyppistä jossa verta mukana. Eilen sattui tosi viiltävästi mahaan, kohtaus kesti puolisen tuntia ja kipu oli niin kova ettei pystynyt hengittämään kunnolla. Mitä se tämäkin nyt sitten taas, äh...[8|]
Voi kun oppisi olemaan kyttäämättä näitä tuntemuksiaan kokoajan, ihan hölmöä tämmönen!!![&:]

Takaisin