Jaksaminen töissä ja arjessa

lexie

Satasella mukana keskusteluissa
Miten pärjäilette tällä hetkellä te, joilla on kova väsymys ja pahoinvointia, kun pitäisi käydä ihmisten ilmoillakin? :puke_r Onko teillä jotain oloa helpottavia konsteja käytössä muita kuin mm. säännöllinen syöminen?

Itsellä meinaa takuta ja olla ihan toistaitoinen olo, kun olen niin kamalan väsynyt. Tällä viikolla mukaan tuli pahoinvointikin. On tämä mystinen olotila ja niin kummallista verrattuna siihen normaaliin virkeään oloon. Olen hyvin kiitollinen raskaudesta ja oireista, mutta kieltämättä mietin että kauanko tätä kestää ja häämöttääkö jossain sitten se energinen vaihe. :think005 Toki oireet on niin yksilöllisiä, toisilla on vähemmän ja toisilla enemmän läpi raskauden.

Tsemppiä ja virkeyttä kaikille päiviinne! :)
 
Kuulostaa tutulta ja tsemppiä myös sinne arkeen!

Mulla on tää arki tällä hetkellä selviytymistä tunnista toiseen. Pahoinvointia tulee heti jos ei ehdi syömään säännöllisesti ja huimaa herkästi. Sitten on tuo 10kk esikoinen, joka harjoittelee kävelyä ja kiipeilyä joka paikkaan, joten se siitä lepäämisestä ja säännöllisestä ateriarytmistä.

Niin ja kaupan päälle saa huonon omantunnon, kun ei jaksa tällä hetkellä olla kovin pedagoginen ja opettaa sekä kannustaa uusiin asioihin, vaan lähinnä kaadan kaikki lelut lattialle ja menen makaamaan viereen ja toivon, että pikkuinen jaksaisi edes 10 minuuttia leikkiä paikoillaan, eikä lähtisi kiipeilemään mihinkään tai juomaan koiran vesikupista.

No ajattelen, että tää jäätävä ja todella uuvuttava väsymys helpottaa varmaankin kuukauden tai kahden päästä [emoji4]
 
Tsemppiä Jemilia, on varmasti tekemistä kun on pikkuinen siellä vahdittavana ja oma olo on mikä on. Mutta helpottaahan se sitten tosiaan jonkin ajan kuluttua..:)
 
Kieltämättä on vaikuttanut töissä olemiseen kun kahvin haju ja hajuvedet etoo ja lisäksi vatsaa vihloo useita kertoja päivässä. Jännä nähdä paheneeko oireet vielä..
 
Itse olen amk opiskelija viellä. Ja kyllä vaikuttaa opiskeluun tällä hetkellä selkeästi. Ajatukset huitelee ihan muualla kuin luentojen aiheissa, väsymys syö loputkin aivojen toiminnasta ja pahan olon kanssa on ikävä koittaa istua pitkiä aikoja paikallaan :depressed:
 
Opiskelija minäkin, oon tähän mennessä päivän ollut pois kun ei vaan jaksa istua tunnilla ja pari tehtävää on menossa nyt tiukille, että ehdinkö. Älyttömän väsynyt ja jotenkin ihan tööt. Sekavakin jopa välillä :bag: Kolmevuotias tuntuu myös aistivan äidin väsyn ja koettelee enemmän.
Pahoinvointikin ärsyttävää, onneksi on vaan äklöä oloa, oksentanut en ole vielä. En sitten tiedä mitä teen kun sekin alkaa :yuck:
 
Täällä myös opintovapaalla lokakuun loppuun, jonka jälkeen paluu 3-vuorotyöhön. Todella haastavaa aivotyö tällä hetkellä, koska aivosumu tuntuu olevan valtava ja ajatukset tuppaa pyöriä lähinnä navan alla. Todella työlästä pysyä aikataulussa, kun kroppa vaatii päiväunet kerran päivässä ja mieli ulkoilmaa parin tunnin välein. :drunken_smilie Ja sit tuleekin jo lapset koulusta ja meno on sen mukaista. Täytyy varmaan muuttaa ensi viikolla kirjastoon, jos siitä olisi apua. :think005
 
Tein tänään raskaustestin ja paluu äitiyslomalta töihin on maanantaina Hieman jännittää miten jaksan. Isovanhemmat hoitavat onneksi kotona 10kk vauvaamme. Jotenkin on jännät fiilikset kun on juuri ollut äitiyslomalla ja sitten taas åian jään pois. Mutta tälläista se sitten on kun ikä alkaa tulemaan vastaan ja pitää nopeasti saada lapset Tämä olisi sitten minun neljäs ja viimeinen raskaus. Aijon nauttia tästä kyllä ihan kunnolla❤ Töissä jaksaminen ainoastaan huolestuttaa,mutta toivon ettei ihan hirveän huonoa oloa tule.
 
Mulla ei vielä ole ollut ongelmaa jaksamisen kanssa, plussan tienoilla oli vähän kaikenlaista oiretta, mutta ne on nyt helpottaneet melkeen kaikki. Enemmän pelottaa miten seuraavat kolmisen viikkoa menee, viimeksi alkoi 6+0 tienoilla oireet ja se olisi viikon päästä tulossa. Eli nautitaan vielä tästä oireettomuudesta :grin

Tsemppiä kaikille muille, kyllä se onneksi suurimmalla osalla muutamassa viikossa menee ohi!:Heartred
 
Vielä jees mutta aika voimakasta väsymystä sekä pahoinvointi alkaa nostaa päätään. Sit kun tiedän että ei mulla ole suurella todennäköisyydellä pelkästään ekan kolmanneksen ongelma vaan se jatkuu pahimmassa tapauksessa koko raskauden. Kaikenmaailman keksimehukeittosyösäännöllisesti on aiemmissa raskauksissa ollut maailman suurin vitsi. Samoin kyllä se ohi menee. Joo, synnytyksessä. Noh, yritetään pärjätä ja pitää positiivista asennetta yllä. Tärkein on lopputulos. Toivottavasti nyt ei tarvitsisi olla osastolla tipassa vaan pärjäisin ilman. 2-vuotiaan hoito on hankalaa osastolta käsin.
 
Nyt alkaa olla ihan eri meininki kun olen töissä - ekat kolme raskautta meni opiskelijana, mutta nyt... Deadline painaa päälle ja on tää mieletön väsy nyt iltäpäivällä. Oeh, aika on näköjään kullannut muistot. Tsemppiä kaikille väsymyksen kanssa taisteleville ✨.
 
Mulla kans tuntuu olevan aivot ihan narikassa :grin Yöllinen unettomuus ei auta asiaa, mut oon kyl mielestäni ihan raskauden aiheuttamassa pöpperössä :hungover: Kaikki unohtuu heti, en muista mitä eilen tapahtui... Pelkään, että jään heti töissä kiinni tästä :rolleyes:

Miten muut aattelitte hoitaa mahdollisen pahoinvoinnin töissä? Mun edellisessä roolissa oli paljon vapaampaa etätöiden kans, nyt joudun olemaan avotoimistolla jossa on vaan kaksi vessaa... Mietin, että miten siellä voi oksentaa salaa :depressed: Ehkä voin hipsiä käytävän vessaan huomaamatta. Tai sitten vaan paljastan asian. Edellisessä raskaudessa taisin kertoa töissä noin 11-12 viikoilla kun oli vaan niin huono olo :depressed:
 
tänään oli kyllä ihan tokkurainen olo töissä, vaikka paikalla oli niin tuntui että ei läsnä laisinkaan:inpain: onneksi huomenna vapaapäivä kun tätä 60% työaikaa teen.. muuten kyllä ollut varsin virkeä vielä, välillä mahassa kipua mutta pitää yrittää vaan höllentää tahtia.. :)
 
Tää väsymys kyllä vaikuttaa töihin keskittymiseen vähän liian kanssa. Välillä pelottaa, että mitä kaikkea mahdan unohdella, kun aivot ei meinaa pysyä perässä millään. :woot:
 
Mulla kans hirvee väsymys ja aivosumu. Jotenki vielä töissä pystyn skarppaamaan mutta kotona unohtelen ja hukkaan koko ajan jotain. Iltavuorot yritän nyt kuitenkin tulevilta viikoilta perua. Eilen nukahdin nojatuoliin esikoista nukutellessa :dead: :rolleyes: rv6+0
 
Sympatiat on teijän kaikkien puolella! Mua kanssa jännittää miten jaksan, kun alkaa kuuden viikon harkka. Mulla aiemmissa raskauksissa rv 7-10 on olleet pahimmat pahoinvoinnin kanssa ja oksennus lentänyt kiitettävästi :yuck:
 
Täällä myös vähän vaikeuksia jaksamisen suhteen väsymyksen ja pahoinvoinnin takia. Meinaan nukahtaa kokouksissa, oman työn organisointi tuntuu takkuavan ja pitkiin asiakaskäynteihin on vaikea keskittyä.

Vapaa-ajalla en ole myöskään juuri mitään jaksanut vaan ällötys ja päänsäryt ovat pitäneet sohvalla. Tekevänä ja hieman vaativanakin persoonana on vaikea sietää tätä tekemättömyyttä. Juttelin tästä yhdelle ystävälle, joka totesi että nyt kuuluukin levätä kun elimistö hoitaa tärkeintä asiaa mitä on tähän mennessä tehnyt. Ehkä olen vähän saanut taottua tätä myös omaan kalloon nyt, lisäksi olo alkaa vähitellen helpottaa (nyt 10+1).

Tsemppiä kaikille ja luotetaan siihen, että parempia päiviä on myös edessä :)
 
Mulla on ollut tässä raskaudessa kahta edellistä raskautta vähemmän pahoinvointia. Suoranaisesti ei edes ole pahoinvointia, mutta hajuille olen tosi herkkä (esim. hajusteet, tupakka ja pakokaasut) ja pahat hajut alkaa oksettaa. Nyt on menossa 7+4.

Eniten töissä pelottaa se henkinen kuorma, asiakkaiden kohtalot ja suuri vastuu lasten tilanteesta. Oon siis lastensuojelussa sosiaalityöntekijänä. Esimiehelle kun kerroin raskaudesta (päästäkseni työajalla neuvolaan) hän onnitteli ja totesi heti että nyt et sitten stressaa töistä yhtään. Joo, helpommin sanottu kuin tehty! Tykkään mun työstä ihan älyttömästi ja mielestäni oon siinä tosi hyvä, mutta pelottaa miten raskaushormonit vaikuttaa siihen, miten "iholle" asiakkaiden asiat ottaa.

Työpäivän saan aina jotenkin tsempattua, mutta illat kotona oon aivan toimintakyvytön väsymyksen takia! En jaksaisi puuhata lasten kanssa mitään enkä oikein keskittyä mihinkään. Eilen juuri kysyin mieheltä olinko edellisissä raskauksissa näin väsynyt. Mies ei muistanut :dead:
 
Meillä tulee ennen vuoden vaihdetta firmassa suuria muutoksia ja koska meillä myös alkoholi isossa osassa, vaihtuu sielläkin puolella lähes kaikki tuotteet. Nyt marraskuun kalenteri onkin sitten täynnä tastingeja ja mietin miten tilanteen saisi hoidettua. Toki, mun vastuualueisiin kuuluu suurimpana viinit ja se onkin ainut mihin mun olisi mitään mahdollisuutta osallistua koska sen makumaailmaan pääsee vaikka viiniä ei joisikaan. Onko kenelläkään kokemusta? Olen ennenkin ollut viinitastingeissa autolla, eli vain pyöräyttänyt viiniä suussani ja sylkenyt pois, mutta voiko tällä olla samaa vaikutusta kun viinin juomisella raskaana ollessa? Mietin siis, onko alkoholin mahdollista imeytyä alkioon asti suun limakalvojen kautta vaikka juomaa ei käytännössä nielaise ollenkaan? Tähän asti ei ole vielä ollut tätä ongelmaa vaikka iso osa työtäni onkin. Maanantaina toki juttelen asiasta vielä terveydenhoitajan kanssa, mutta itse kun pidän tärkeänä nollatoleranssia raskauden ajan tietenkin, alkaa mietityttämään. Ja oman työni kannalta on tastingit ovat hyvin tärkeitä, niitä kun pidän itsekin välillä ja kerran muistan nähneeni yhden asiakkaan josta mietin, olisikohan hän raskaana ja hän ainakin vain jätti viinin vain nielemättä, mutta tuolloin en ainakaan miettinyt asiaa sen enempää.
Sori ei ihan kuulunut täysin aihepiiriin mutta en löytänyt muutakaan keskusteluaihetta mistä kyselisin fiksumpien kokemuksia :grin
 
Takaisin
Top