IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei, olen nyt selannut koko ketjun läpi (osissa) ja tässä vaiheessa alkaa jo minun kyselyikäni. :) koittakaa jaksaa sarjassamme näitä tyhmiä kysymyksiä. :D Näihin en siis vielä ole löytänyt vastausta. :)

1. Miten seksielämä ivf/isci kierron aikana? Tuleeko kieltoja milloin ei saa harrastaa seksiä?

2. Saikkuasia pohdituttaa, miksi tulee saikkua punktion aikoihin? Onko sitä niin kipeä sen jälkeen? Ite en saikkua haluais, mut jos ei pysty seisomaan/istumaan, niin sitten on pakko.

3. Mistä tulee lyhenne pp?

4. Voiko Kelalta hakea korvauksia matkoista sairaalaan?

Ihania tarinoita ekoista punktioista, kiitos kun ootte jaksanut kirjoittaa, taas on itse hieman viisaampi ja jännittyneenpi. :)
Mulla on viikonloppu aikalailla mennyt tätä teidän ketjua lukiessa...

Toivottavasti se lääkäri huomenna soittaa, jotta tiedän miten edetään asian suhteen. Omakanta kun päivittyy niin hirveän hitaasti. Sen näin, että tietoni oli avattu perjantaina, mutta mitään tekstiä sinne ei vielä ole tullut. Miehelle en ole uskaltanut kertoa paljon tähän uppoo rahaa, sen verran kerroin vaan, että paljon. :D
On mulla rahat jemmassa pelkästään jo itelläni, aina pitää olla sukan varassa pahan päivän varalle. :) Lugeja on jo kaapissa valmiina kevään kierroista ylimääräisenä. Onneksi en hävittänyt niitä, vaan säästin. :)

Sen verran muistelin tossa viime lääkärikäyntiä, kun lääkäri puhui jatkohoidoista. Silloin ne tuntui niin kaukaiselta, kun olimme päättäneet ettemme näihin lähde. Nyt on ihan mahtava fiilis kun kuitenkin kokeilemme. :)
Lääkäri jotain selitti, että pienillä annostuksilla lähdetään mun tapauksessa, tosin en tiedä mitä annostuksia tarkoitti? Ja maksusitoumus yksityiselle tehdään, niin ei tartte ajaa 400km hoitoihin, vaan selvitään vain 250km matkalla. :) katsotaan nyt mitä tapahtuu... Tää on jänskää! :D
 
Murkku, tässä vähän vastauksia :D

1. Seksiä voi olla ihan sen mukaan miten huvittaa ja omat olot salliin. Mulla ei juuri olo ollut normaalia ihmeellisempi, osalla taas on aika turpea ja kivulias olo ennen punktiota sekä sen jälkeen, joten seksi ei ehkä kiinnosta. Riippuu ihan siitä millainen munasolusaalis on tulossa, miten reagoi hormoneihin yms. Jokainen on yksilö tässä suhteessa ja eri hoitokerrat voi mennä eri tavoilla. Miehen pitää pidättäytyä 2-4 pv ennen punktiota, jotta saadaan mahdollisimman hyvälaatuinen näyte. Meillä toimi hyvin, että 2 pv ennen punktiota oli viimeiset "puuhastelut", siten laatu ja määrä olivat miehellä parhaassa suhteessa :)

2. Saikkua tulee, koska olo SAATTAA olla kehno punktion jälkeen. Mulla ei ollut juuri mitään oloja ja olisin periaatteessa samana päivänä jo voinut mennä töihin. Olin kuitenkin saikulla 3 päivää määrätystä 4 päivästä, sillä henkisesti se oli tarpeen ison rumban jälkeen. Punktiopäivä oli mulle henkisesti pahin, sillä olin täysin varma, että yksikään munasolu ei hedelmöity ja koko hoito sekä rahan tuhlaus on ollut turhaa. Onneksi 3 alkiota saatiin neljästä munasolusta :) IVF:n/ICSI:n saikku ei normaalisti ole palkallinen, mutta oma työnantajani ei näemmä tarkistanut koodia vaan sain sairausajan palkan :)

3. pp tarkoittaa piinapäiviä (tai näin minä olen sen ymmärtänyt?) Eli pp 3 on esim. 3 pv alkionsiirron jälkeen.

Matkakorvauksista en osaa sanoa, mutta luulisin että voi? Kannattaa kysyä! Muoks. Ei näemmä luultavasti saa lapsettomuushoidoista matkakorvauksia :/ http://www.kela.fi/matkat Tuolla lukee, että "Kela maksaa korvausta julkiseen tai yksityiseen terveydenhuoltoon tehdyn matkan kustannuksista, kun matka on tehty sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi." Mutta ainahan sitä kannattaa koittaa hakea niitä korvauksia, ei siinä mitään menetäkään!

Toivottavasti se lääkäri soittaa sulle huomenna :)
 
Muokattu viimeksi:
Täällä aloitettu oviksen testailut ajoissa :D eipähän mene ovis ohi ja pas-kierto pilalle ;) siitä se viiva vahvistuu hiljalleen!

ImageUploadedByVau Foorumi1472386123.922267.jpg
 
Larissa, kiitos nopeasta ja kattavasta vastauksesta! <3 oot kyllä niin ihana tuki ollu tässä matkan varrella!! <3
Parempi aloittaa ajoissa testailu, varsinkin jos testejä kaapissa ihan vahingossa paljon on ;) nim.kokemusta on :)

Meillä varmaan mennään sitten minimi päivän mukaan miehen pidättäytymisessä, että mahd. Vähän kerkee tulee epämuodostumia. Näin siis jostain luin tosta teratozoospermiasta jotain, että mitä pidempään simpat hengailee miehen kasseissa, niin sitä enemmän epämuodostumia kerkee kehittymään. Nähtäväksi jää miten lääkäri sitten ohjeistaa.

Saikku siis kannattaa ottaa vastaan jo ihan mielenterveydenkin kannalta. :)

Hetki menee, että kaiken sisäistää. Paljon on tullut uutta tietoa viikonlopun aikana. Villasukka-kikankin meinaan ottaa käyttöön. <3
Mulla on yhet hyvin rakkaat villasukat jotka oikein sopivasti sopii tällekkin matkalle mukaan. :) ja lökäpöksyt punktio ja siirto päiville. :)

Mites kannattaako icsi kierrossa sitten sitä greippimehua juoda limistä paksuntamaan?

Hileinen, voi kumpa testiisi toinenkin viiva piirtyisi! <3
 
Piinailijoille tsemppiä pitkiltä tuntuviin päiviin. Meitä on niin monenlaisia testailijoita, toiset kaivaa tikut esiin pp 5 ja toiset ei haluais vielä virallisena päivänäkään testata. Molemmissa on puolensa...

Mä sain plussan pp 8, mut meillä alkio oli siirrettäessä nelipäiväinen, joten näkyi ehkä vähän tavallista aikaisemmin. Niin ja tosiaan päivää ennen virallista testipäivää tuli jo digiin 2-3 vkoa.

Muurahainen, meillä oli vähän samanlainen tilanne, eli oltiin alunperin ajateltu, ettei lähdetä rankempiin hoitoihin inssien jälkeen, mut nyt oon kyllä erittäin iloinen, että lähdettiin. Vaikka tämä raskaus ei meniskään loppuun asti, tuo se toivoa siitä, että voin ylipäätään tulla raskaaksi. Olin nimittäin todella epäileväinen inssien jälkeen.

Mä oon myös ollut niin kiitollinen tästä palstasta, koska oon saanut purettua ahdistusta ja epätietoisuutta muuallekin kuin miehelle. Ja täältä oon saanut niin paljon tietoa ja kokemuksia koko prosessista, ettei lääkäri koskaan pystyisi samaan. :happy:
 
Murkku, itse ainakin litkin greippimehua, vehnistä ja vadelmanlehtiteetä limiksen parantamiseksi ivf-kierrosskin :) Mutta periaatteessa lääkkeillä sen limiksen pitäisi kyllä kasvaa, mutta ei poppaskonsteista haittaakaan ole.
 
Murkku me ollaan saatu kilometrikorvaukset joka reissusta mitä ouluun on tehty (200km suuntaansa), mutta en muista paljonko siitä tulee... Ite tarvin tuon sairasloman vaikka en siitä rahaa saanutkaan. Punktiopäivänä ajeltiin ouluun ja siellähän se päivä menikin, punktion jälkeisen päivän olin vielä aika kipeä ja kolmantena päivänä piti taas ajaa ouluun hakemaan alkio kyytiin :)
 
Vähän tylsä vaihe menossa kp10 ja nyt pitää vaan odotella luomumenkkoja. Noin 45 päiväinen oli viime luomukierto, tuskin tästä tulee ainakaan lyhempi eli lokakuulle menee. Voi olla että taustailen vähän kun oma tilanne on tämä.

Kovasti tsemppiä kaikille ihan mikä vaihe teillä vaan onkaan. Hileiselle erityisesti :) ja oli joku muukin testausta odottava...
 
Junttura, eli kyllä mäkin kokeilen niitä kilometrikorvauksia, tosin eipä ne paljoa oo, mut aina se kotiappäin on :)
Tsemppiä sinne <3

Täällä tällä hetkellä luomuovis menossa. Eilen tikkuun plussan sain ja nyt on tuntemukset just sitä luokkaa, et jotain alapäässä tapahtuu... Saas nähä monta turhaa kiertoa tässä vielä joutuu sitten odottamaan ennen kuin tosi hommat alkaa...
 
Kiva saada Murkku sut tännekin ryhmään. Oon tosi onnellinen että päätitte kuitenkin kokeilla hoitoja. Ei jää sitten kaihertamaan mieltä myöhemmin.
Mä käytän myöskin vehnistä ja creippiä kasvattamaan limistä. Paksunee toki hoidon aikana muutenkin mutta en halua ottaa riskiä ettei olisi tarpeeksi paksu siirtoon. Mulla ei hoitojen aikanakaan ole koskaan ollut kovin paksu limis. Ennätys taitaa olla 10mm. Mikä on jo ihan hyvä
 
Jospa se Frostino oli tosiaan vain kropan alkushokki uuteen tilanteeseen. Hyvä että meni oireet ohi!

Olet kyllä Hileinen sissi! Ymmärrän, että jos testaaminen ja mahdollinen nega pelottaa niin sitä sitten pitkittää... Mulle kyllä epätietoisuus on paljon paljon pahempaa kuin se negan tuoma pettymys. Tai ajattelen sen niin, että parempi pettyä heti eikä joutua kärsimään sitä epätietoisuuden piinaa vielä pari päivää - ja silti pettyä. Mielellään myös testaan aikaisin, koska se negan tuoma pettymys ei ole läheskään niin iso jos sen pystyy vielä itselleen selittämään sillä, ettei se vaan ehkä vielä näy testissä. Mutta jos jotain näkyykin, niin säästyypähän muutamalta piinapäivältä :) Taitaa siis olla tosi persoonakohtaista kumpaa pitää pahempana, sitä mahdollista negaa vai sitä kamalaa epätietoisuutta :p

Murkku saitkin jo osaan asioista vastauksia. Kyllä se sairasloma ainakin mulle ihan tarpeeseen tuli, en olisi omaan työhöni pystynyt. Sen verran kipeä olin vielä monta päivää punktion jälkeen. Kelalta saa matkakorvaukset, kun muistaa polilta pyytää kyytilapun. Onpa ihanaa että pääset meidän kanssa jännäilemään!

Onnea Larissa oviksen metsästykseen! Täällä menossa nyt pp 5. Menkkaolot ja turvottelu jatkuu. Alkaa jännittää. Samanlaista oli tosiaan tuoresiirron jälkeen eikä negakierroissa ole ollut, mutta en tiedä voiko Lutinus tehdä menkkakipuja?! Turvotusta varmasti ainakin.

Juntturalle toivotaan lyhyttä kiertoa :)
 
Oi vitsi kun näitä teidän viestejä lukee niin alkaa itelläänkin jännitys nousta pintaan. Soitettiin vihdoin klinikalle ja 5.9. ois hoitosuunnitelman teko. En sitten tiiä meinaako ne passia lääkkeelliseen vai luomukiertoon. Miulla tehtiin lääkkeellinen kierto synarelalla ja jollain muulla hormonilla. Synarelasta sain pahimmat mahdolliset sivuvaikutukset. Minusta tuli ihan raivotautinen kusipää ja rakas mieheni joutui sietämään sitä. En esim tuntenut häntä kohtaan mitään positiivisia tunteita. Järkyttävää.

Murkku, myö käytii yksityisellä koska saatiin sinne maksusitoumus, niin kyllä ne muistaakseni joitain kymppejä meille maksoi matkakorvauksia. Mut myö käytiin kaikki ultratkin siellä eikä esim oman kaupungin sairaalassa, jossa ois voinu käydä. Meille suositeltiin että koko hoito tehdään kokonaisuudessaan felicitaksessa jotta hoitava osapuoli on mahdollisimman kärryillä asioistamme. Ja siellä henkilökunta on ollutkin aivan uskomatonta. Ne muisti heti meidät kun taas soitettiin sinne puolentoista vuoden tauon jälkeen.
 
Viikonlopun jälkeen kävin lukemassa näitä lukuisia viestejä, joita tänne on tullut.

Joku kyseli jotain testaamisajankohdasta:

Oltiin reissussa joten piinapäivät meni kohtuullisen nopeesti. Sorruin testailemaan heti eilen reissusta kotiuduttuamme. No ei ois pitäny, tikkuun piirty yks ainoa viiva. Samanlainen viiva siihen piirty tänäänkin, yksi ainoa.

No eihän se vielä mitään tarkoita, kun virallinen testipäivä on vasta keskiviikkona. Tänään siis vasta pp12
Joillakinhan se plussa näkyy jo tässä vaiheessa.

Perjantaina tilasin pari raskaustestiä, niitä viikkonäytöllä olevia, et josko tekis sen sitten keskiviikkona - torstaina jos ei oo menkat alkanut.

Joku kyseli oireista:

Tällä hetkellä mulla ei oo juurikaan oireita. Rinnat aristaa vähän, ei häiritsevästi. Ajoittain munasarjojen kohdilla juilii ikävästi, mut ei jatkuvasti. En näillä oireilla osaa odottaa menkkoja, mutta raskauskin olis täys yllätys. :)

Niin tässä hoitokierrossa Lugesteron ei oo aiheuttanut niin voimakasta menkkaturvotusta eikä menkkajomotusta ku aiemmissa hoidoissa, liekkö sitten hyvä vai huono asia.

Niin ja uusille tervetuloa mukaan!
 
Hei! Täällä lopetellaan pikkuhiljaa Lugeja, ja oon ihan paniikissa siitä että entäs jos se vuoto sieltä alkaa sitten kun ei ole enää keltarauhastukea mukana. Ihan täysin mennyt luotto oman kropan toimintaan tässä yrityksen aikana :hilarious: Pliiiiis, sanokaa että kaikki menee hyvin!!!

Oireista voisi mainita sen verran että yöunet on edelleen tosi huonot, katkonaista pyöriskelyä kun välillä on kuuma ja välillä kylmä. Unet myös edelleen ihan pimeitä. Häntäluuta jomottaa vähän väliä ja nivusia juilii myös ja nämä säteilevät sitten milloin minnekin. Rinnat on aikas herkät ja turvoksissa (-> taas saa ukkoa potkia muualle kun NE ON JUMALAUTA OIKEESTI KIPEET!! :smiley-angry026). Muuten on melko oireetonta, välillä hieman huippaa ja tulee semmoinen kuvotuksen tunne mutta se nyt voi johtua muustakin. Toivon niin lujaa että pikkuisella menis kaikki hyvin:Heartred

Murkku: itelle tuli todella tarpeeseen se 4 päivää saikkua, olin sen verran kipeä että ei olis onnistunut töihin palaaminen. Punktio oli tiistaina niin ajattelin torstaina aamusta että nyt on parempi olo ja himmasin vedenjuonnin kanssa niin eikös iltapäivällä ollutkin sitten kaikista kipein olo. Eli sitä vettä saa ja kannattaa tosissaan kiskoa sitten :grin TAYSilla kysyttiin että haluaako siihen saikkulapulle oikean syyn vai vatsakivun(otin sen vatsakivun kun en vielä halunnut töissä mitään tästä mainita). Ainiin ja seksiin liittyen: meillä oli petihommia silloin perjantai-iltana ja sai kyllä aika varovasti touhuta kun paikat oli sen verran hellinä, meillä oli siis n. 5 rakkulaa kummallakin puolella kasvamassa(joista sitten suurin osa ei ollut vielä kypsiä punktiossa).

Toivotaan kunnon plussavyöryä meidän ketjuun ja tsemppiä kaikille piinailijoille. Kyllä myö kaikki vielä saadaan pikkuinen nyytti syliin saakka :drunken_smilie
 
Hei Rive!
Kuinka pitkälle ajalle sulle määrättiin luget? Itelleni määrättiin vain 15vrk ja aloitettiin siirtopäivän aamuna.

Sullahan ei ole keltarauhashormonin vajaatoimintaa todettu, joten sen puolesta voit huoletta olla, vaikka luget loppuukin.

Mulla on muuten ollu myöskin yöllä välillä hirveitä kuumuuskohtauksia ja välillä palelee kauheesti, että mihin lie liittyy nämäkin oireet.

Tsemppii kaikille olipa menossa sit mikä vaihe ite kelläkin!
 
IVF/ICSI/PAS-lista:

Junttura, lyhyt kaava, toinen ivf, punktio 17.5, soluja 25kpl => 17hedelmöittyi, yksi top siirrettiin =>nega, pakkasessa 9 huurunenää, PAS syksyn aikana toivottavasti
Pisama, lyhyt kaava, punktio pe 20.5. Siirto 25.5. Testi 6.6. Kotitesti negatiivinen. 3.IVF elo/syyskuu
Helmilotta, 1.ivf 1/2016, tuoresiirto nega, 4 alkiota pakkaseen, 1. PAS luonnolliseen kiertoon 5/2016 nega, 2. PAS yritetään lääkkeelliseen kiertoon syyskuussa 2016
Kaakao, lyhyt kaava, punktio 7.6. -> soluja 11 kpl, 7 hedelmöittyi, tuoresiirrosta plussa ja samantien km, PAS 23.8., testipäivä 3.9.
Larissa, pitkä kaava, punktio 8.6. --> soluja 4 kpl, 3 hedelmöittyi, PAS syyskuussa
Hileinen, pitkä kaava, punktio 20.6, 1 solu, se hedelmöittyi ja siirto 22.6., 4.7. kotitesti nega, 2. ICSI lyhyt kaava: 1 solu. Punktio 17.8, siirto 19.8. Testi 2.9.
Birita, lyhyt kaava, punktio 17.6, 5 solua ja 2 hedelmöittyi, testi 1.7.
Tipu82, 2.icsi, pitkä kaava, punktio 19.8?
Hopsan, ICSI, lyhyt kaava, punktio 2.9?
Ninukki 2.ivf:n 2.pas syyskuun puolessa välissä
Auringonkukka!, pitkä kaava, ensimmäinen ivf(icsi?), punktio vk 36
Dansku, 1. IVF 5/2016, tuoresiirto nega, 3 alkiota pakkaseen, 1. PAS kemialliseen kiertoon 8-9/2016.
Maleen77 Lyhyt kaava 3. ICSI, punktio 15.8, tuoresiirto 17.8
Floral2 lyhyt kaava,ICSI punktio vk 38
'muurahainen' ICSI syksyllä


Plussanneet:

PikkuTikku
Mustikk4, 1.ivf/tuoresiirto plussa 20.6.
Aawa 1. ivf tuoresiirto, plussa 20.8.
Rive 1.icsi tuoresiirto, plussa 24.8


Lisäsin itseni listalle. Vielä ei ole lääkäri soittanut...
 
Miulla oli siirtopäivästä eli 12.8 eteenpäin 3 X 200mg ja nyt olen pikkuhiljaa lopetellut niitä niin että tänään ja huomenna laitetaan enää se 1 X 200mg ja keskiviikosta eteenpäin ei enää ollenkaan. Olen vähän kauhuissani kun miulla on ollut sitä tiputtelua ennen menkkoja yleensä n.4 päivän ajan..jotenkin siitä on jäänyt niin huono havina päälle. Vajaatoimintaa ei kylläkään ole todettu. Täytyis vaan nyt luottaa itseensä ja uskoa että keho tajuaa mitä tehdä kun tilanne on tämä. Päivitän tilanteen kehittymistä tänne :wink
 
Rive, miksei sulla jatketa lugeja pidemmälle? Mulla ainakin oli ohjeistuksena lääkäriltä (silloin kun lugeja käytin) että jos raskaudun niin jatketaan muutama viikko positiivisen testin jälkeen. Tosin mulla historiassa kaksi keskenmenoa takana. Et se ehkä vaikutti tähän.
 
Musta on kans outoa että osalle luget lopetetaan jo plussaan tai vähän sen jälkeen! Mulle on polilta ohjeistettu että lugeja käytetään varhaisultraan tai viikolle 9 asti vaikka ei mullakaan ole progesteronin vajaatoimintaa.

Tsemppiä Rive <3
 
Täällä myös yksi joka ihmettelee noita lääke-eroja. Esikoisen kanssa luget, nyt lutinukset ja molemmissa piti ottaa 12 viikolle saakka. Eikä mullakaan oo todettu vajaatoimintaa.
Nyt juuri sain vihdoin lopettaa perjantaina lutinukset. Huh, mitä puuhaa kyllä on.

Mielettömästi onnea Rive ja Aawa ja tsemppiä piinailijoille!
 
Takaisin
Top