IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillekin biologi kertoi ennen siirtoa siitä siirrettävästä, ja kysymällä sai lisätietoa mm. siemennestehommista. En vaan tajunnut kysyä kaikkia juttuja siinä kohtaa kun jännitti niin hitosti :p

Ruokavaliosta: ruokavalio on kyllä monipuolistunut edelleen ja koitan suosia aina luomujuttuja niin lihassa kuin kasviksissa/hedelmissäkin. Punkunkin vaihdoin luomuun :woot: Juon pelkästään punaista maitoa(sitä ei käsitellä liikoja ja maatalon tyttönä se maistuu parhaalta), jotkut tutkimukset puoltaa rasvaisten maitotuotteiden käyttöä raskautta suunniteltaessa. Eli ei muuta kuin jäätelöä syömään, mars! Ja syön siemeniä ja pähkinää päivittäin jogurtin kanssa. Mutta kuten Dansku kirjoitti, eipä näistä tiedä että mikä auttaa..

Rive, olitteks työ missä hoidoissa? Kun taysissa ei biologi kommentoinut viimeks yhtään mitenkään, gyne kertoi alkion luokituksen mut ei muuta. Tarttee nyt ite kysellä jos siirtoon päästään! :)

Munafarmilla viimeinen pistopäivä tänään! Aamulla meni vika orgalutran ja illalla pistän pregnylin, ke sitten punktio. Voi jospa siirtoon päästäisi...

Hileinen kp 11

Kiitos Aawa ja nopeaa ajankulua piinapäiviin! Samoin muille samassa tilanteessa oleville! Ja rutkasti onnea testailuihin :)

Auringonkukka noista vasta-aineista.. Täälä on molemmat kans melekeen 100%, ei tiietä mistä johtuu.. Mitään selittävää ei oo löydetty. Mahkut on huonot, mutta luomustikki on kuulemma jotku vasta-aineista huolimatta raskautunu. Hoitojen myötä on panostettu ruokavalioon, ja simpat onkin hieman parantuneet matkan varrella, eli määrä lisääntynyt ja hyvin liikkuvien osuus parantunu. Tutkimuksia aiheesta sais olla enempi!

Ompa Rive ikävä ku ei oo asiaan aikanaan puututtu! Toivon tosissaan ja pidän peukut pystyssä että nyt tärppäis!

Katjusha teillä on kyllä ollut pitkä taival! Olen kyllä onnellinen puolestasi! Kaikkea hyvää odotusajallesi! Itse voi vain kuvitella miltä se tuntuisi..

Dansku julkisella puolella on kaikki tiedot tarttenu kaivella ja kysellä. Viimeksi hoitojen jälkeen pyysin tiedot mm alkiosta ja siittiöstä, lähettivät laput postissa.

Ruokavaliosta oon kans huomannu ton vähäsokerisen ja -viljasen auttavan ovulaatiokipuihin ja nyt hoidon aikana eritoten on helpottanu oloja ku jättäny herkut pois. Toki kuidun saanti täytyy turvata kasviksilla ja hedelmillä, siemeniä ja pähkinöitä syön myös joka päivä.

Tänään ultrassa 3 rakkulaa, joista 2 14-15mm ja yksi alle 10mm (12 pv gonal 300iu pistelyiden jälkeen!). Olin varautunu ettei punktoida, ja kysyinkin inssi-vaihtoehdosta, johon lääkäri ei ollu niin innostunu.

Tiiättekö on kellään inssit onnistunu vasta-aineista huolimatta? Ollaan vaan mietitty ku pesujen jälkeen oli yli 70% hyvin liikkuvia ja n3milj siittiötä..

Malttamattomana pe punktiota odotellen
-tipu82

Ps tsempit punktioon Hileinen ja kehitysonnea hedelmöitykseen ja alkioille!

Pitkästä aikaa ehdin kirjottelemaankin jotain!

Tervetuloa uusille ja pikaisia plussia ihan kaikille! Mukavan aktiivista jutustelua täällä, ja ihanaa kun moni on "tositoimissa". Ihan pakostakin niitä plussiakin sieltä alkaa tulla...!!

Hileiselle tsemppiä punktioon ja laadukkaita munasoluja!

Tsemppiä superpiinapäiville Aawa ja Rive!

Täällä PAS-kierto meneillään... toivottavasti! IVF:n jälkeen on ollut kaksi ihan ihmeellisen normaalia kiertoa. Siis samanlaisia, kuin ennen esikoista, eli ei tuhrua ja vain 3 päivän menkat! Näitä ei siis ole ollut synnytyksen jälkeen kertaakaan aiemmin. Mietin, että onko kropassa ollut vielä synnytyksen ja imetyksen jäljiltä jotain hormonihässäköitä sekaisin?! No, nyt siis kuitenkin kp 7 menossa ja tänään viimeisen letrozolin otin. Huomenna on ultra ja sitten pääsen jututtamaan lääkäriäkin. En tiedä yhtään, miten tässä edetään. Käytetäänkö ovikseen irrotuspiikkiä ajoitusta tarkentamaan vai odotetaanko omaa ovista ja jos odotetaan, niin meneekö tämä kierto ohi jos siirtopäiväksi sattuisi viikonloppu?! Olen IVF:n jälkeen jutellut vain hoitajan kanssa puhelimessa, kun kysyin että tehdäänkö PAS nyt sitten luomu- vai letrokiertoon, ja hänen ohjeensa oli että saan itse päättää. Päätin sitten alottaa letrot, kun luomuna se oviksen tulo on niin epävarmaa.

Mutta onpas kiva, että täällä on kovasti muita joiden puolesta jännittää, vaikka oma PAS siirtyisikin seuraavaan kiertoon :)

Ai niin, ja joku oli kysellyt niistä letrojen sivuvaikutuksista (en nyt muista kuka, sori)... Mulla on nyt 12. tai 13. kierto letroilla, en pysy enää laskuissakaan, eikä ole kyllä ollut mitään haittavaikutuksia havaittavissa :)

Dansku mun käsittääkseni letrozol avusteinen kierto ei ole lääkkeellinen kierto... Vai mitä sanoo kokeneemmat, Katjusha esimerkiksi. Lääkkeellisessä kierrossa kasvatetaan limis lääkkeillä ja siinä ovulaatiolla ei oo niin suurta merkitystä vaan kohdun limiksen paksuudella. KUn taas letrozol auttaa oviksen kanssa, sillä se kasvattaa muniksia.

Hileiselle tsempit, peukut ja varpaat on pystyssä että pääsette siirtoon!

Kaakao meille sanottiin tässä kierrossa, joka siis oli letroavusteinen ja oli tarkoitus tehdä PAS, että siirtoon päästään aina kunhan limis on riittävän hyvä. Keskiviikko on sellainen päivä, että pitää tikuttaa aamulla ja illalla ovista. Jos plussa tulee aamulla niin siirto on perjantaina ja jos se tulee illalla niin siirto tehdään maanantaina.

Tipulla on ollut hurjat gonal määrät ja valitettavan pieni vaste. Oliko teillä nyt eka ivf? Lääkkeitähän on monenlaisia ja onneksi niiden vaihtaminen saattaa parantaa vastetta. Pääsettekö nyt kuitenkin punktioon?

on: kp30 menossa, menkkoja odotan ovisplussan perusteella keskiviikoksi tai viimeistään torstaiksi. Huomenna soittaa meidän toinen lääkäri ja pääsen keskustelemaan tuosta hysteroskopiasta (toiselta nimeltään kait kohdun tähystys) sekä tulevista kierroista. Toivoisin että yritettäisiin yksi PAS lääkkeelliseen kiertoon ja jos se ei tuota tulosta niin sitte tehtäis vasta tuo tähystys, mutta katotaan nyt...

Mä olen kans käsittänyt, että lääkkeellinen kierto perustuu estrogeeni- ja keltarauhashormonikorvaushoitoon. Silloin ovulaatiota ei tule, vaan siirto voidaan tehdä vapaasti minä päivänä vaan, kun limiksellä vain on tarpeeksi paksuutta. Keltarauhashormonit aloitetaan simuloimaan ovista ja tukemaan kohdun limistä ja alkion kiinnittymistä sopivasti ennen pakaste- tai tuoreluovutusalkion siirtoa.
Olisko tuo letro-avusteinen kierto tavallaan lääkkeillä tuettu luonnollinen kierto? Siinä ovulaation kuuluu tapahtua, jotta siirtoon päästään.

Junttura meillä on 2.icsi menossa, muita hoitoja ei oo kokeiltukkaan. Viimeksi saalis oli 3 solua (5 rakkulasta) ja nyt nostettiin annoksia. Alkaa vähän mietityttämään että onkohan täsä vikaa vähä itssäänki, ku hoidoissa ollaan siittöiden vuoksi :wideyed: Mutta siis punktioaika pe.. Kattoappa sitte mitä on jäljellä ennää.

Kiitos infosta Junttura! Voin siis olla toiveikkaana, että PASiin päästään :)

Itse olen samassa käsityksessä, että letroilla tuetaan omaa ovista, ei siis ole varsinainen lääkkeellinen kierto. Sellainen siis nyt itsellä menossa.

Pyyh, täällä ei vieläkään mitään merkkejä että täti ois ees tuloillaan... Tää venyy kuitenkin taas ihan uusiin sfääreihin ennen ku päästään uuteen pas:iin. Noh, tällä viikolla tarvii poiketa labrassa (hcg kontrolli, että on varmasti laskenu) ja perjantaina sit km jälkitarkastus. Ruinaan kyllä että saan alottaa terot heti!

Mites meidän piinistelijöillä? :)

Tsempit kaikille joilla hoito päällä!!

Hileinen: TAYSissa oltiin kanssa hoidoissa. Tämäkin homma on varmasti henkilöstä riippuvainen mutta olisi siinä tilanteessa kiva kuulla mahdollisimman paljon kaikkea mahdollista. Jännään jo nyt huomista siun puolesta!!!!! Siis semmoinen hyvänlaatuinen tärinä päällä :woot: Tsemppiä huomiseen, ja ilmoittele sitten kuinka kävi!

Tipullakin on jännät paikat tällä viikolla, pidetään peukkuja että kaikki menee hyvin :happy:

Kaakaolle tsempit PAS-kiertoon :happy090 Joko käväisit lääkärissä?

Toivottavasti Junttura jatkon kuviot selkiytyvät, kertoilehan sitten mikä on tilanne PASsin/hysteroskopian suhteen :happy:

Täällä pitäisi kaiken järjen mukaan kiinnittymisen olla vuorossa seuraavaksi. En voi kyllä sanoa tunteneeni vielä mitään, eilen vähän kramppaili mahaa ja tänä aamuna myös mutta paikat voi edelleen kipuilla sen punktion vuoksi. Odotan sellaista norsun kokoista merkkiä joltain suunnalta jonka perusteella voisi päätellä että onnistuimme tällä kertaa mutta vielä ei ole näkynyt :angel7 Veikkaan että loppuviikkoa kohti mentäessä alkaa jännittää tosissaan. Virallinen testipäivä siis perjantai 26.8.

Tässä odottelen ultraan pääsyä.

Voi jännitys Rive, kun onkin piinaavaa. Mulla alkoi kyllä 2-3 pvää tuoresiirrosta sellaiset menkkakramppimaiset olot, että arvelin että jotain siellä tapahtuu. Harmi vaan kun ei pysyvä plussa tullut, mutta tässähän sitä ollaan taas menossa kohti uutta yritystä. Joku taisi muuten sitä testausajankohtaakin kysellä jossain vaiheessa... Mulla näkyi tuoresiirron jälkeen pp10 jo apteekin testissä selvä plussa.

Kaakao, tsemppiä ultraan!
Mulla on semmoinen kutina, että hyvin kehittyneellä alkiolla tuoresiirrossa kiinnittyy ja näkyy aikasemmin. Ainakin meillä on ollu tämmöstä kokemusta :)
Sitte niitä plussia ketjuun!!!

Onpa kiva, kun täällä on näin paljon kaikilla äksöniä! Toivotaan, että se ennakoi huikeaa plussa-aaltoa. :-)

Hileiselle ja Tipulle isot tsempit punktioon! Ja muillekin hoitojen eri vaiheisiin!

Meillä biologi selitti alkioiden tilannetta puhelimessa ja pystyin siinä itsekin kyselemään. Siirrossa kysyin myös lääkäriltä, millainen alkio oli. Muuten en ehkä olisikaan saanut niin tarkkoja tietoja. Kannattaa siis itse olla aktiivinen, jos haluaa tietää laadusta yms.

ON. Mä luulisin, että jos alkio on meinannut kiinnittyä, sen olis pitänyt tehdä se jo. Koska eikös se kiinnittymisajankohta riipu alkion iästä ja mulla oli pe nelipäiväinen siirrettäessä? Eilen ja tänään on ollut menkkamaisia jomotuksia varsinkin aamulla ja muutenkin kaikenlaista vihlontaa. Mut kuten sanottu, ne voi kaikki johtua niin lugeista, menkoista tai raskaudesta. Argh!! :nailbiting:

Mä oon niin malttamaton, että aion luultavasti testata jo pe tai la. :p

Aawa, nopeasti kehittyneet alkiot lähtee tarttumaan 6. päivänä ja hitaammat 7. päivänä. Meillä oli torstaina kerätyt munikset, siirrettiin ti ja tarttui ke :) Mutta siis päivän hitaammalla voi hyvin päästä äidiksi :)

Moikka kaikille!

Olen tässä jo melkein koko kesän ajan seuraillut tätä ketjua ja lukenut mielenkiinnolla kaikkien juttuja. :)

Meillä on yritystä takana "vasta" kaksi vuotta, mutta siihen kahteen vuoteen on mahtunut kaikenlaista. Kaksi kohdun ulkopuolista raskautta, kaksi keskenmenoa sekä useita turhautuneita kuukausia, kun yrityksistä huolimatta ei vain ole tärpännyt. Nyt diagnoosi on selittämätön lapsettomuus.

Seuraavaksi vuorossa olisi ivf. Tämä kierto käytetään vielä hyväksi ja yritetään luomusti, mutta jos mitään ei tapahdu, niin syyskuun alkupuolella alkaa pistäminen ja munafarmin kasvattelu.

En yleensä kirjoittele foorumeille, mutta nyt on jotenkin sen verran isosta asiasta kyse, että tarvitsen vertaistukea. Vaikka tässä onkin vielä yksi mahdollisuus käytettävänä ennen mahdollisia hoitoja, niin en todellakaan usko mitään tapahtuvan ja koeputkihedelmöitys jo pelkästään sanana hirvittää ja pelottaa todella paljon. :nailbiting:

Tervetuloa, Sagi! Täytyypä sanoa sen verran, että kyllä minuakin edelleen hirvittää omalla tavallaan tämä ivf-touhu, enkä olisi 2 vuotta sitten uskonut tässä nyt olevani: jo toista punktiota jännäämässä. Mutta niin vain sitä kaikki konstit sitten kuitenkin tahtoo käyttää ja kokeilla :) Tsemppiä nyt kuitenkin luomuyritykselle, ja mitä mahd.tuleviin hoitoihin tulee, tämä on oivallinen paikka vertaistuelle! :) :)

Napaa: huh huh kun huominen punktio sitten kuitenkin jännittää! Ei se kipu tai itse toimenpide lainkaan, vaan ne solut! Onko niitä, onko kypsiä..... Ähh!

Hileinen samojen asioiden äärellä.. Mulla vielä jännättävää pari päivää! Tuntemukset menee laidasta laitaan, mutta aika lievin oirein tällähetkellä. Kävellessä alkaa kyllä juilimaan munasarjoissa ja turvotusta on mutta ei mitenkään tukala olo.. Välillä miettii ku levossa tuntuu ettei mitään tapahu tuolla et kuivuuko ne kasaan siellä kehittymisen sijaan. Tänään vika gonal ja huomen illalla pregnyl! Mies vähä kipiänä flunssaisena, onneksi on ne pari päivää aikaa toipua, kuhan ei muhun nyt tarttus! Mutta siis tsemiä ja runsasta satoa! En malta odottaa sun kuulumisia mitenkä kävi!

Tervetuloa Sagi! Ja onnea luomuyritykseen! Itse myös ekaa kertaa foorumeilla.. Ja vaikutus muhun on positiivinen!

Aawa mää niin toivon että tarrais ja tartaiski sitte tiukasti! :smiley-angelic001 Tsemiä testailuihin! Samoin Rivelle!

Ninukki toivottavasti pääsette pian siirtoon! Mistä tuo "täti" tulee :confused004.. Joku ei nyt tajuu :) Liittyy vissiin menkkojen alkuun?

Toivottavasti Kaakaolla ultrassa kaikki hyvin!

Takaisin