IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ValkoinenOrkidea, Juupasjaapas sekä Jopsukka pidän peukkuja että teillä kaikilla onnistuisi siirto hienosti!

Vaihdoin nimimerkin, ent. BlueBaby, kun kyllästyin :)

Anyways täällä oli karmea yö kun yhtäkkiä siinä aamuneljän aikaan iski todella kova kipu tuonne ihan alas vatsalle keskelle ja se kouristi sekä viilsi kuin pahemman luokan menkkakipu nostaen kylmän hien pintaan. Olin lähes varma että nyt siellä tehdään kuolemaa ja vaapuin wc:hen, mutta olin liian peloissani laittaakseni valot päälle - en uskaltanut katsoa tuleeko verta. Koitin sitten keskittyä hengittämiseen ja rauhoittua. Pikkuhiljaa aloin ymmärtää kivun kohdistuvan enemmänkin suolistoon, koska wc-käynnin jälkeen se alkoi helpottaa. Kyllä olin helpottunut myös siitä että verta ei näkynyt yhtään, ja siten uskoin kaiken kohdussa olevan kuitenkin hyvin. Mutta huh kyllä se tosissaan säikäytti! Mitä vuoristorataa tämä todella on. o_O

Tsempit kaikille!

JoLa80: inhottavia tommoset säikyttelyt, mut onneks löyty luonnollinen selitys. :-)

Juupasjaapas: Hieno saalis, hyvä kun viljelevät blastoiksi asti, niillä on parempi onnistumismahdollisuus ja sulla niin hyvä saalis että voivat niin tehdä. :-)

Mites Jopsukan punktio meni?
Maleen 7+0

Liljatar ja seesam! Pp5!
Mites teillä menee? :)

Mulla on eilen/tänään turvonneet rinnat, ja tänään ilmestyi myös menkkamaiset jomotukset.. tuntuu jo nyt että pieleen meni :/
Mutta eihän sitä tiedä!
Täytyy yrittää olla positiivinen..

JoLa hurjan kuuloisia kipuja, onneksi ei vakavampaa. Paljon tsemppiä sinne!

JuupasJaapas joo sama täällä ihania hoitajia ja rauhotti muo hyvin ku aloin itkee ihan alkumetreillä :D
Mulla tyhjennettiin 12 rakkulaa mutta 15 munasolua tuli :D ja sama maanantaina ainakin toistaseks siirto :)
Mennää sit Iha käsikädessä piinan kanssa :)

Ninuok tsemppiä! :)

Tosiaan tänään 12 rakkulaa ja 15 munasolua nyt vaan toivotaan että ovat kypsiä ja hedelmöittyvät ja ma ainakin toistaiseksi siirto. Sanoivat kyllä että pidä puhelin lähellä et voi muuttua myös pe jos näyttää siltä.
Jännitti ihan kamalasti ja heti ku pääs valmistutumistilaan niin itkuhan siinä tuli mutta onneks hoitaja otti hyvin kopin ja anti heti rauhoittavan. Myös itse toimenpide meni hieman itkussa ja vähän ehkä sumussa kans ku lääkkeet oli kohdillaan. Mutta vaikka pelotti nii jäi kans kaikinpuolin hyvä mieli päivästä ja nyt päikkäreiden jälkeen olokin on parempi, vatsaa vähän sattuu mutta se vissiin kuuluu asiaan tänään :)

Jopsukka

Heippa,

Tosi paljon tsemppiä, iloa ja voimia jokaiselle jokaiseen vaiheeseen.

Oon muutaman kerran täällä kirjoittanut mut ei ole vielä hoidot olleet ajankohtaiset joten olen jäänyt aina lukemaan vain.
Nyt kun yritystä on parin viikon päästä 4 vuotta, alkaa meillä tosi toimet. Niihin vuosiin on mahtunut yksi tai kaksi kemiallista ja olis päästy hoitoihin jo tuossa reilu vuosi sitten, mut ei oltu valmiita vielä. Ja lisäks mun kilpirauhashässäkkä oli sillon vähän epävakaa, niin päätettiin oottaa.
Kävin tuossa syyskuussa gynellä ja hän sanoi että pitkällä kaavalla mentäis. Ivf siis. Mutta nyt siis, huomenna olis suunnittelu käynti ja jos hoitava lääkäri ei ole muuttanut tai löydy syytä miksi muuttaisi mielensä, ensi kierrossa alkaa sumut. Nyt kp19.
Mulla on ihan tosi sekavat fiilikset, pelottaa ihan turkasen paljon mut varmasti vähintään yhtä paljo oon innoissani.
Nyt teiltä konkareilta kysyisinkin, onko jotain erityistä mitä pitäs huomenna kysyä? Oon tehnyt vähän päässäni listaa kysymyksistä, en tiiä pitäskö kirjottaa ylös. Eniten mua mietityttää henkiset sivuoireet lääkkeistä. Fyysisiä en pelkää, ne on vaan kipua ja epämiellyttävää oloa, menee ohi. Mut pelkään nyt hirveesti just et jos on kauheen kiukkuinen tjn. Millasia hän tyypin oireita ootte saanu lääkkeistä?

Äää. En kestä! :D

Ilpuri, jännät paikat teillä, toivotaan hyviä tuloksia tulevasta prosessista :)
Mä en saanut mainittavia oireita mistään, paitsi gonapeptylille olin allerginen. Mies kertoo, että nukuin huonosti. Itsellä takana kolme pitkän kaavan IVF:ää. Sitku tulin toisen kerran raskaaksi itkeä tihrustin hyvissä ajoin ennen plussaa. Mutta ekassa (ku) ja vikassa (tytön kanssa) ei mitään tämmöstä hormoniryöppyä.

Kiitos vastauksista. Mä oon vähän pelottavankin toiveikas. Mutta kun täältä olen lukenut monen todella kivikkoisesta tiestä niin kyllä on pelkokin päätään nostanut.
Sitä oon miettinyt, et kun meidän diagnoosi on selittämätön lapsettomuus niin onkohan tuolla ivf:llä merkittävästi parempi onnistumismahdollisuus verraten selkeään diagnoosiin. Kun jotenkin järkeen käyvempää on et hoidoilla onnistuu paremmin kun on selkeä syy. Entä jos meidän solut ei sovi yhteen? Sitä pelkään eniten koska kaikki järjen mukaan muuten pitäs olla hyvin.

Mua ei haittaa itkut ja herkkyydet, muutenki itken tosi usein, oon superherkkä :D mut ollaan molemmat miehen kanssa tosi temperamentisia niin ärsyttää jo valmiiksi jos suutun helpommin kun muutenkin vedän herneen nenään helposti :D

Ninuok: Mulla on melko lailla normaali olo. Iltaiset turvotukset jäi pois jo pari päivää sitten. Pientä nippailua on mahassa tuntunut, mut ei mitään isoa. Jotenkin hankala saada päätä uskomaan, et täs vois oikeesti olla raskaanakin, kun ei vaan oo mitään tuntemuksia. Toisaalta mun laskujeni mukaan mahdollinen kiinnittyminenkin olis vasta aikaisintaan tänään, kun siirretty alkio oli tosiaan 1-päiväinen. :)

Ninuok ja Seesam,
Täällä sitä kans piinaillaan! :)
Maanantaina olis ehkä voinu olla kiinnittyminen, ku kolmipäivänen siirrettiin ja oli vasemmalla jotain tuntemusta. Mutta tänään oli oikealla samanlaista tunnetta, että ottaapa selvää. :D
Rinnat on olleet punktiosta saakka (ehkä Ovitrellen takia aluksi) hellät, toissapäivänä olivat vähemmän, mut eilen ja tänään taas ovat! No, usein ennen menkkojaki on.
Että lopputuloksena: ei mitään selkeää oiretta mahdollisesta raskaudesta.

Ilpuri,
Tervetuloa joukkoon! :)

Meillä on kans selittämätön lapsettomuuden syy ja huonosti on hoidot onnistuneet vs. mun ystävät (2kpl), joilla on syy. Että tiiäppä sitte, kumpi on parempi/huonompi.

Mulla oli ekassa pitkän kaavan ivf:ssä Suprecur-suihke (oireena pääkipu), Menopur-pistokset (oireena alamaha/munasarjojen alueen kivut) ja Pregnyl-irrotuspiikki (en muista oliko oireita).
Nyt toisessa oli myös Suprecur (mutta ei oireita), Bemfola (sain yhen ”hysteria-/raivokohtauksen, mikä on mulle outoa) ja Ovitrelle-irrotukseen (rinnat tuli tosi herkiksi).
Että ei mitään radikaaleja mun kohalla :)

Ilpuri kannattaa kirjottaa ylös jos on mielessä jotain koska muuten unohtaa kyl kysyy. Mun mielestä ei ollu isoimpia oireita ainkaaa henkistä. Itelle epämukavinta toi jäätävä turvotus. Henkisistä ehkä vaan sellainen herkkyys normaalia enemmän ja siitä sit itkuisuus jos oikein kärjisty tilanne. Tsemppiä hoitojen aloitukseen :)

JuupasJaapas joo Mä en oo viel tohtinu ottaa panadolia ku sain siellä vielä tippana just ennen lähtöä :D mutta yöks kyl otan! :) joo tai siis me matkustetaan Keravalta että ei nyt ihan kauheen kaukana mut kyl melkee tunti menee aina ajoon varsinki ruuhka aikana :) Mistä päin te tuutte?
On kyl hauska miten samaa tahtia mennää ;)

Ninuok, seesam ja liljatar paljon tsemppiä piinailuun! :)

Jopsukka

Ilpuri:

Tervetuloa!

Kerronpa vähän meidän hoitojen taustaa ja lääkkeistä mitä vielä muistan. :-)

Meillä on takana 5 IVF (icsillä kaikki).
Ensimmäiset kaksi hoitoa siis pitkällä kaavalla. Lääkkeinä synarela, josta minulla tuli oireina mm. Pääkipu, hiusten lähtö. Mielialan vaihtelut lievinä. Lisäksi vaihdevuosioireina mm. hikoilukohtaukset.

Pistoslääkkeenä oli menopur, siitä oireina lähinnä mahan turvotus ja mahan vihlaisut. Irrotuspiikkinä oli Pregnyl. Siitä oireina tissikipu ja turvotus, ei muuta.

Toisessa hoidossa, pitkä kaava. Samat lääkkeet muuten, mutta menopurin tilalla Gonal-F, josta en huomannut mitään oireita.

Pahimmat oireet siis Synarelasta. Kolmanteen hoitoon lähdettiin sillä ehdolla, että lyhyellä kaavalla mennään ja tuolloin synarela jäi pois, muutoin lääkkeet samat kun eka hoidossa, mutta lisäksi jarruksi orgalutran (oireita en huomannu, ainoastaan inhosin sen pistämistä, koska tuntu ettei se neula mene ihosta läpi millään). Siirrosta 6pvä lisäksi gonapeptyl, josta ei oireita.

Neljäs hoito samalla kaavalla kun kolmaskin, mutta siirtoon ei päästy, koska vaadin blastokysti-viljelyä ja se olisi mennyt viikonlopulle. Siirto siis vasta parin kuukauden päästä (PAS) Siirrosta 6päivä gonapeptyl jälleen. Ei oireita.

Lugesteron joka hoidossa kiinnitymistä tukemaan, siitä oireina menkkakipuilua ja turvottelua.

Yhdessä hoidossa lugesteronin tilalla oli lutinus, siitä em. oireiden lisäksi meni alapää ihan verille, kuivatti niin paljon. Sitä en siis pysty käyttämään.

Viimeinen hoito ( toive siitä, että olisi onnistunut, ainakin raskaustestit kertoo niin)

Lääkehoito täsmälleen sama stimulaation suhteen kun edellisessäkin, mutta aloitus vähän myöhässä lääkärin mokan takia.

Lisäksi siirrosta primasman ja muutama päivä ennen puntiota kortisoni mukaan kuvioihin. Näistä ei pahemmin oireita, mutta raskauden alkaessa primaspan aiheutti nenäverenvuotoa joten jouduin sen lopettamaan aika pian positiivisen testin jälkeen samaan aikaan kortisonihoidon päättymisen kanssa.

Tässä hoidossa poikkeavaa aikaisempaan myös se, että alkioliimaa käytettiin, koska se on otettu felisitaksella mukaan hoitopakettiin, joten kuuluu automaattisesti ivf ja icsi- hoitoihin.

Tänään siis ultra ( jota oon jännittäny positiivisesta testistä lähtien), jossa selviää onko mahassa mitään ja jos on niin onko oikeassa paikassa ja vastaako viikkoja.

Maleen

Maleen hurjasti tsemppiä ultraan! :)

Meille soitti naistenklinikalta että siirto on siirtynyt huomiseksi koska 15 munasolusta VAIN 1 on hedelmöittynyt :o En takia miten tää voi olla mahdollista, mistäköhän se voi johtua? Miehen spermassa ei pitäisi olla mitään vikaa että onko sitten niin että mun munasolut ei ole hyviä tms? :( Toivottavasti tämä yksi selviäisi syliin asti mutta kyllä alko pelottaa ihan kamalasti et onko tää ollu kaikki turhaa :(

Jopsukka

Takaisin