IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voisinpa pitkästä aikaa kirjoitella tähänkin ketjuun, kun hoidot ovat taas ajankohtaiset. Viimeksi kirjoitellut tänne viime keväänä ja sitten vain satunnaisesti taustaillut. En tiedä kuinka moni muistaa mut?! Viime keväänä tulin toisesta PASista raskaaksi, mutta se meni sitten kesken yhdeksännellä viikolla :'( Sen jälkeen tehtiin toukokuussa viimeinen PAS, josta nega. Ihmeesti sain hoidon järjestymään heti tähän kesäsulun jälkeen. Nyt starttaa siis toinen ICSI lyhyellä kaavalla. Samoilla suunnitelmilla mennään kuin ensimmäinenkin marraskuussa: gonal-f+orgalutran. Tänään siis kp2 ja illalla gonalia eka tuikkaus.

Vaikka olen välillä taustaillut, olen vähän pihalla teidän kuulumisista. Onko muita yhtä aikaa stimulaatiossa?
 
Janel, meillä alkaa toinen ivf/icsi- hoito pitkällä kaavalla. Jos kaikki on ultrassa mallikkaasti niin ke alkaa puregonin piikitys :) tervetuloa takaisin!
 
Kiitos Larissa! Vaikka mieluustihan tämän rulianssin olisi jättänyt välistä. Mutta elämä ei mene useinkaan niin, miten toivoisi.. :sorry: Tsempit sulle sumutteluun ja tulevaan piikittelyyn! Miltä susta tuntuu tämä toinen kerta? Oon itse pohtinut, onko se hyvä vai huono, kun tietää mitä on tulossa?! Osaa ehkä pelätäkin eri tavalla tiettyjä asioita. Itse saan herkästi haittavaikutuksia, joten nyt tämä menee vain niitä odotellessa. Mulla meni pahoinvointi viimeksi tosi pahaksi kp9 kohdalla ja nyt pelottaa kuinka tällä kertaa käy :sad001 Keskiviikkona mulla on eka ultra, joten sitten tietää vähän tilanteesta. Viimeksi pelotti tämä alku, kun on ns. tyhjän päällä, mutta nyt uskaltaa luottaa, että kyllä siellä jotakin tapahtuu.
 
Heippa, uutena täällä kirjoittelen. Ensimmäinen IVF-hoito lyhyellä kaavalla meneillään (inssejä tehtiin Väestöliitolla kolme alkuvuodesta tuloksetta, selittämättömiä ollaan). Nyt kp 8 ja Menopuria pistellyt + kaksi päivää myös Orgalutrania. Suuret hormonimäärät vie minulta näköjään taas yöunet (samaa oiretta ollut aikaisemminkin ovulaation / menkkojen lähestyessä), että ei vain tule uni vaikka väsyttää. Eilisestä lähtien on myös munasarjoissa alkanut olla epämukavaa tunnetta, joten tuntuu myös pahalta maata kyljellä. Onko muilla ilmennyt unettomuutta?

Perjantain ultrassa näkyi vasemmalla puolella 7-10 munasolua ja oikealla vähän vähemmän - maanantain ultrassa selviää sitten kuinka moni niistä todella on jatkanut kasvamistaan. Lääkäri vähän ennusti, että keskiviikkona (kp 11) saattaisi jo olla keräys, mikä sinänsä olisi "mukava" kun arvelen ettei tämä olotila taida tästä ainakaan leppoisammaksi käydä :D

Jonkun verran oon ehtinyt lukea teidänkin viestejä, joten jaksamista kaikille eri vaiheissa oleville <3
 
Muokattu viimeksi:
Janel, meillä meni ekassa ivf:ssä monta asiaa pieleen joten todella tiedän mitä voi mennä pieleen :D nollaultrassa limakalvo oli liian paksu ja toiseen munasarjaan oli ilmestynyt iso nestekysta. Normaalisti hoitoa olisi lykätty viikolla, mutta polin kesätauko painoi päälle joten piikit aloitettiin. Kystan (ja toisen munasarjan endometriooman) takia vaste oli huono ja lähtöannos (150 ui) osoittautui aivan liian pieneksi. Kaiken kukkuraksi aloin vuotaa kesken hoidon, joten tuoresiirtoa ei voitu edes harkita. Folleja tuli vain 6 tai 7 ja lääkäri antoi minun päättää, että lähdetäänkö punktioon vai muuttuuko hoito inseminaatioksi. Päätin että munasolut kerätään, sillä haluan tietää onko niiden laatu hyvä vai huono. Lopulta saatiin 4 munasolua joista 3 alkiota, kaikkien laatu oli hyvä :) kaikki meni pakkaseen, yksi pas niistä saatiin tehtyä. Nyt lähden positiivisin mielin hoitoon, sillä tiedän mitä voi mennä pieleen :D vähän huolettaa että mitä nollaultrassa tällä kertaa näkyy ja se, että onko maaliskuun leikkaus vaikuttanut liikaa vasempaan munasarjaan... mutta turha näitä on murehtia, kun ei näihin voi itse vaikuttaa. puregonin lähtöannos tulee olemaan mojova 250-300ui jotta saadaan munasarjat hereille ;) olen kertonut nyt työnanatajalle ja useammalle työkaverille sekä vanhemmilleni hoidosta joten olen helpottunut kun ei tarvitse enää salailla tätä :)

Meillä onkin samana päivänä ultra :) tule sitten kertomaan kuulumiset :)

ValkoinenOrkidea, tervetuloa mukaan :)
 
Vastavirrassa, mulle tehtiin tuo kyseinen hoito 2014, josta saatiin se 18 solua. Tuoresiirrosta ei koskaan lähtenyt raskaus, mutta olen nyt raskaana 28+2 toisen kerran saman hoidon alkioista. Tää oli neljäs PAS. Ekasta yhden alkion passista saatiin kaksospojat alulle, mutta yksi lapsi syliin.
 
ValkoinenOrkidea tervetuloa! Mulla on joskus luomukierroissa tuota unettomuutta 2-3 pv ennen menkkoja. En oo sitä sen kummemmin ajatellut mutta hormoneihinhan se voisi tosiaan liittyä! Mulla on molemmissa hoidoissa alkanut ensimmäisenä tuntumaan istuminen, jotenkin ilmeisesti painaa munasarjoja ja tekee ikävän tunteen. Ikävä kyllä mulla ei oo helpottanu ennen punktioo, muttei onneksi oleellisesti pahentunutkaan..

Janel kiva nähdä sua, vaikka ikävää että jouduit seuraan liittymään! ;)
 
ValkoinenOrkidea Mä kärsin todella paljon unettomuudesta. Se on ihan kroonista ja syitä sille on monia, mutta hormonit on isossa osassa erityisesti hoitojen aikaan. Ensimmäisen stimulaation aikaan mulla sattui olemaan kaikilla käynneillä sama lääkäri ja hän huolestui todella musta, kun mun vointi meni niin fyysisesti kuin henkisestikin aika haasteelliseksi. Sanoin vaan sille, ettei mulla ole hätää jos saan jotenkin nukuttua. En ollut osannut ennalta varautua siihen, että unettomuus roihahtaa niin pahaksi. Nyt toisella rundilla on sen osalta paremmat valmiudet ainakin henkisesti ja ehkä olosuhteet muutekin, kun olen lomalla. Viimeksi kävin töissä, enkä ollut saikulla punktioviikkoa lukuunottamatta. Tsemppiä sulle tukaliin olotiloihin ja unettomuuteen! Toivottavasti saatte hyvän saaliin!

Larissa Onpa todella ollut kurja ensimmäinen kerta :( Toivottavasti kaikki menee nyt aivan toisin! Salailu on todella kurjaa. Itse en ole ollut kovin avoin asian kanssa, vaikka ensimmäisellä stimulaatiokerralla mainitsinkin miespomolle saikkulappua viedessä, että ollaan hoidoissa. Nyt olen kesälomien takia nähnyt pomoa viimeksi kesäkuun alussa, joten hän ei tiedä, etten ole nyt ens viikon jälkeen päättyvältä kesälomalta tulossa heti töihin. Tästä toisesta stimulaatiosta tietää sisko, pari hyvää ystävää ja toki mun muut "hoitavat tahot". Toivotaan meille molemmille hyviä ultrakuulumisia :thumright
 
c117cee19f90e858123466d9c00ea6f1


Nyt onnistui! Plussa oli siis eilen :)
 
Mulla on alkamassa 6. kierros, menopurilla, suurin mahdollinen annos 450iu ja orgalutran.. vuotoo odotellessa, nyt jo 32/~28..hohhoijaa :mad: Menee vaan punktio sitten niin loppukuulle että tulee jo vaikeuksia järjestää lapsen hoito sille aikaa. Sukulaiset jotka yleensä auttanu, on lähdössä sillon mökille. Ja joo, mitään r-testejä ei tarvi tehdä kun luomuihmeeseen ei oo nyt mitään mahdollisuutta (mies puuttuu). Suunnittelun ultrassakaan ei näkyny mitään kystia tms. outoo mikä vois viivyttää. Yks päivä viikolla oli jo lupaava punerrus v-vuodossa, sit sekin katos eikä oo enää näkyny.
ValkoinenOrkidea, mulla zumenon aiheutti karseeta unettomuutta keväällä lääkkeellisessä pas:issa, tosin joudunkin käyttään tavallista suurempaa annosta, 4 tabl/pv kun ei limakalvo meinaa kasvaa tavallisella 3:lla.

Niin ja kovasti toipumisia Blancalle, aivan kohtuuttoman vaikeita joudut kestään!! :(
 
Janel ja kookos, kiitti kokemuksien jakamisesta. Pirullinen on kyllä tuo unettomuus... Väsyneenä sitä on mieli tummempi ja tunneherkempi.

Mulla kanssa Menopur on auttanut limakalvoon, luomukierrossa se on ollut melko ohut. Toivotaan, että itse kullakin tämä piina ois pian ohi.
 
Unettomuus on kyllä todella rasittavaa. Sen kourissa maailma vääristyy: Valkoinen muuttuu harmaaksi, harmaa mustaksi ja musta niin sysipimeäksi kuin vain voi olla.
 
Takaisin
Top