IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Auringonkukka, on kyllä ihana kun pääsee aina välillä tarkistamaan että mahassa on kaikki kunnossa. Itsekin esikoista odottaessa kävin töissä kurkkimassa harva se päivä :wink

Selina, tuo punktio varmaan aika lailla kropalle on ovulaatiota vastaava tilanne, vaikka hormonilääkitys onkin käytössä. Sulla varmaan normaali kierrossa ovis tulee myöhemmin?

Vauvaton, mulle papa on aina epämiellyttävä, lievästi kivuliaskin, mutta alkionsiirrot (viisikö niitä jo on takana...) ovat aina olleet täysin kivuttomia, kuten inssitkin.

Höh DB, pahoittelut!

Blanca onpa aivan huippuhieno tilanne! Tuossahan teille jo melkoinen lapsikatras on odottelemassa :)

DB :Heartbigred.
Veikkaan että tuun kohta perästä. To olis virallinen veritesti päivä. Aikamoisia menkkaoloja tässä pari päivää ollut. Tein tossa iltasella testin mikä kyllä oli nega. Sydän hetkeksi pompahti kun yhtäkkiä reunasta rupesikin piirtymään toinen viiva, mutta taisi kyllä loput värit vaan siirtyä kontrolliviivaan. Jonkun viivan paikan olen näkevinäni, ikinä ei sellaistakaan ole tullut. Nyt on siis pp 11 ja alkio oli 2päiväinen eli ei välttämättä vielä näkyisikään mutta luulis että jotain. Torstaina se taas selvii. Jos ei vuoto ala lugejen läpi niin käyn verikokeessa tilanteen tarkistamassa.

Mites muut piinailijat? Onko oireita... vastavirrassa ja keitäs muita plastosiirtoja siellä oli?
Tsemppiä kaikille eri vaiheisiin.

Mulla oli ensimmäinen punktio viime perjantaina. Se meni ihan hyvin ja saalis oli 5 kypsää munasolua. Lauantaina tuli sitten musertava puhelu. Yhtään solua ei ollut hedelmöittynyt :( Maailma musteni hetkessä. Nyt ollaan saatu itseämme henkisesti vähän kasattua ja pystytään miettiä jo uusia mahdollisuuksia. Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla icsi:tä. Fyysinen palautuminen tuntuu nyt vain takkuilevan. Mulla on ihan järkyttävä turvotus ja hengästyttää. Olo on tosi ahdistava. Pelkään hyperiä. Onko kokemuksia siitä? Mitä oireita? Millon menitte hoitoon ja mikä siihen auttoi? Entä onko punktion jälkeiset menkat yleensä normaalia kivuliaammat tai onko kierto yleensä normaali punktion jälkeen?

Babelle pahoittelut tilanteesta ♡
Auringonkukalla onnenpäivät ko saa itte tiirailla miten pikkunen jaksaa ♡
Omaa napaa... tänään pp7, mulla on useesti vähän jomottanu päätä ( epäilen et luget tekee ), alavatta on ollu arka siirrosta asti, itku tullee aika helposti ja aamupäivisin on vähän ällö olo ja se 21.4 ei tuu ikinä että sais testata

Babe, itselläni ei ole ollut hyperiä mutta suosittelen että soitat klinikalle ja kysyt heidän mielipidettään. Pahimmillaan hyperin takia voi joutua osastolle lääkitykseen. Punktion jälkeen turvotusta on kyllä aina ollut. Menkat on olleet ehkä tavallista runsaammat... Tsemppiä! Muista juoda! :)

Babe toi kuulostaa hyperiltä. Hengenahdistus kuuluu siihen. Mulla tuli se myös ekassa ivfssä. Toivuin onneksi nopeasti. Olin viikon saikulla ja piistelin verenohennuslääkkeitä. Ja join nesteitä. Juo todella paljon mutta muista suolatasapaino eli juo muutakin kuin vettä. Soita klinikalle ihmeessä. Apua saa ettei tarvitse kärsiä ja elää epätietoisuudessa.
Kökkö tilanne että ei yhtään hedelmöittynyt. Ensin kärsii ja toivoo ja sitten vedetään matto jalkojen alta. Voimia.

Selina mulla alko menkat 5 vrk punktiosta ja silloin oli vasta kp 17. Kirjallisessa ohjeessa luki, että alkaa yleensä 1-2 vkon kuluttua.

Äh, en muista taaskaan kenelle piti kirjotella..

Mannaharin piinailut vaikuttaa tosi piinaavilta!

Ja mäkin soittaisin noista hyperin oireista/epäilystä, niin ei vaivaisi mieltä ja pääsisi tarvittaessa hoitoon.

Tänään pp8 ja 13vrk Pregnylin tupla-annoksesta, alkaa testit poltteleen kaapissa! Mitään selkeitä oireita ei oikeestaan oo, mistä voisi mitään päätelmiä tehdä..siksi alan valmistautuun negaan..

Babe mulla tuli hyperi vasta plussauksen aikoihin mutta oireet lienee samat kaikissa vaiheissa ja tuo kyllä kuullostaa siltä. Soita varmuudeksi klinikalle.

Mä pärjäilin lepäämällä ja juomalla paljon. Join aika paljon urheilujuomaa veden lisäksi koska auttaa nesteyttämään. Sen lisäksi luin monesta keksustelusta että esim jenkeissä kehotetaan lisäämään proteiinin määrää niin vedin sitten myös niitä valion pro feel tuotteita muutaman päivässä. En tiedä oliko niistä mitään iloa mutta ei ainakaan pahentunut ja selvisin ihan kotihoidolla.

Babe: Kannattaa soitella klinikalle, kuulostaa kyllä hyperiltä munkin korviin noi oireet. Tsemppiä uuteen yritykseen!

Pisama: Toivotaan, että menkkakivut olisi jotain muuta! Älä vielä heitä kirvestä kaivoon :)

Vastavirrassa: Milloin meinasit testailla?

Mulla on pp5.. Maanantaina eli pp3 vihlo alavatsaa aina liikkuessa, ja se loppui kun oli paikallaan. Tiistaina vain muutaman kerran vihlaisi. Muuten ei oikeastaan oireita, väsyttää ja paleltaa kyllä kokoajan mutta epäilen Lugeja (ai että nää hormonit on muutenkin perkeleestä, nestettä kerääntyy kroppaan niin että koko naamakin ihan turvoksissa esim. aamuisin). Taitaa olla joku flunssapöpö tulossa, kun kurkku on aikas karheen tuntunen. Ajattelin tehdä testin pp11!

Hei,

ajattelin esittäytyä, kun olen seuraillut keskusteluja noin vuoden verran ja saanut vertaistukea kauttanne Tämä ei ole kovin lyhyt tarina, joten pahoittelut etukäteen. Eli täällä kirjoittelee 30 v nainen ja siippa on 35 v. Me päädyttiin hoitoihin suoraan pari vuotta sitten miehen vakavan perinnöllisen sairauden vuoksi, kun tarkoituksena oli käyttää alkiodiagnostiikkaa apuna. No hoitojen alussa selvisi, että perinnöllisen sairauden lisäksi miehellä on todella siis tooodella vähän siittiöitä. No lisätutkimuksissa selvisi, että hänellä oli erittäin harvinainen kiveskasvain, joka johti kiveksen poistoon. Hoitoja varten kerättiin seitsemän olkea siittiöitä ja kiveskudospalanen. Poiston jälkeen ei ole enää tullut yhtään siittiöitä, joten ilmeisesti kasvain oli onnistunut jotenkin tuhoamaan koko siittiötuotannon myös toisesta kiveksestä.

Itselläni on PCOS harmina. Pari ensimmäistä ICSI-hoitoa tehtiin julkisella, jossa ongelmaksi nousi munasolujen saaminen. Reagoin kyllä lääkkeisiin, mutta munasolut olivat erikokoisia ja ne punktoitiin aina aivan liian aikaisin, mikä johti siihen, että reilusta parista kymmennestä rakkulasta saatiin muutamia munasoluja, jotka olivat aivan liian raakoja hedelmöittyäkseen. Eli kaksi ekaa hoitoa epäonnistui niin pahasti kuin olla voi eri hoitokaavoista huolimatta. Näiden jälkeen julkinen totesi meidät toivottomiksi tapauksiksi ja toivotti onnea lahjasolupuolella.

No me lähdimme yksityiselle vielä kokeilemaan, jossa lyhyellä kaavalla tupla-annoksella saatiin minut kunnolla reagoimaan lääkkeisiin ja noin 50 punktoidusta rakkulasta löytyy 27 kypsää munasolua. Näistä sitten 7 hedelmöittyi ja niistä loppujen lopuksi saatiin yksi blasto. Ongelmana oli hyvien siittiöiden löytäminen ja ilmeisesti kesti liian kauan ennenkuin munasolut ehditiin hedelmöitää ICSI:llä, jonka seurauksena hedelmöittymisprosentti oli huono.

Päädyimme tekemään uuden stimulaation heti perään (ei iskenyt hyper, vaikka paljon oli muniksia), josta saatiin saman verran kypsiä munasoluja ja tällä kertaa kokeiltiin hedelmöittää puolet lahjasiittiöillä ja puolet mieheni siittiöillä, jotta saataisiin selville oliko vika minun munasoluissa kenties. Toisella kerralla hedelmöittymisprosentti oli hyvä, kun sulatimme kaikki loput siittiöolkemme. Saimme 5 blastoa omilla soluilla ja 6 blastoa lahjasoluilla. Omille 6 blastolle tehtiin PGD+PGS, joista selvisi, että meillä oli 3 kelpoa blastoa. Näitä lähdetiin sitten yksi kerralla, mutta toisen epäonnistuneen siirron jälkeen minulle päätettiin tehdä ERA selvittämään oliko siirtoaika oikea. No eipä tietenkään oltu siirretty oikeaan aikaan, vaan siirtoa piti aikaistaa yhdellä päivällä, sillä kohtu ei ollut vakiokaavalla enää vastaanottavainen.

Viimeinen blasto siirrettiin helmikuussa ja voi sitä ilon määrää, kun plussasin teidän plussa-aallon mukana! Kohtalo ei kuitenkaan ollut puolellamme, sillä varhaisultrassa selvisi, että alkio oli jakautunut kolmeen ja tehnyt kolme tyhjää sikiöpussia eli tuulimunaraskaus. Meidän tie on ollut varsin kivinen, mutta emme vieläkään ole luovuttaneet, vaan lähdemme seuraavaksi yrittämään lahjasiittiöillä tehtyjen blastojen avulla raskautta.

Anteeksi hirveä romaani, mutta tuossa on tiivistetysti meidän pari vuoden taival tähän saakka. Toivottavasti pääsen toukokuussa piinailemaan teidän kanssanne seuraavaa siirtoa. :)

Helios, onpas teilläkin ollut projekti takana. Toivotaan, että lahjasoluilla saatte asiaan positiivisen käänteen! Meijän lahjamunasoluihme (4,5 kk ikää) on kyllä ihaninta, mitä voitiin toivoa :)
Pahoittelut negoista ja kenellä vasta epämääräinen menkkatunne, olkoon se virheluulo!
Liljatar, onnea kasvatteluun.
Kaikille kaikkea hyvää hoitojenne vaiheisiin, toipumisiin, piinapäiviin, välikiertoihin ja mitä ikinä!!

Mä testasin tänään aamulla ja nyt illalla uudestaan. Aamun testissä kun olin kovin näkevinäni tooodella haalean viivan.. Mutta illan testissä sitä ei enää ollut. :( Yhä enemmän musta tuntuu, ettei tämä(kään) ollut se meidän hoito..

Muoks. tänään siis tosiaan pp8

Liljatar koska sulla alkaa menopur? Mulla on huomenna eka päivä. Mut ultras sellanen tympee lääkäri, joka on siis ennenkin ollut ja aina yhtä tympee, eikä se kertonut mitään mitä ultrassa näkyi. Vaikka kysyin. Sanoi vain että kaikki on niin kuin kuuluu.
Mutta hyvältä kuulostaa sulla :)

Takaisin