IVF/ICSI-HOIDOT 2026

@punktiopikkarit ääh, noi ristiriitaiset tunteet on kyllä niin tuttuja ja rankkoja. Toivottavasti siellä pian vuoto edes vähän helpottaisi ja alkaisi tunteetkin rauhoittumaan. Todella nauti Lapin reissusta ja ota hetki itsellesi. Uskon, että välikierto tekee hyvää ja kroppa saa toipua punktiosta ja kaikesta ennen seuraavaa siirtoa, joka toivottavasti on The siirto ❤️

No niin... Koitan vielä elätellä vähän toiveita aamuun 🌈 Ja tosi kivoja kesäsuunnitelmia @punktiopikkarit!

Hei miten kun meillä Tilkassa on neuvottu että jos olisikin plussa, niin tuoresiirrosta cycloja käytettäisiin vaan testiaamuun saakka. Mutta oon ymmärtänyt että etenkin yksityisellä monet jatkaa käyttöä useamman viikon? Reseptiä kyllä olisi. Onkohan tässä millainen logiikka, että Tilkassa ainakin neuvotaan lopettamaan testiin?
Dextralla neuvotaan jatkamaan 7-9 viikoille (katsovat varhaisultrassa). Siis ei keskenmenotaustaisille vaan kai kaikille, kun tuo punktiokierto taitaa aiheuttaa aikamoisen hormonipudotuksen, ja keltarauhanen tukisi raskautta (ennen istukan olemassaoloa ja täyttä toimintaa). Keltarauhanen on surkastunu johtofollikkeli, ja punktiossa ei ees oo johtofollikkelia vaan sitä ¨ovuloi¨ joka follikkelista.
Toi epämuodostumaepäily, @Höperö , oli muistaakseni pieni brittitutkimus mutta siitä ei oo väestötasolla tilastollista merkitystä eikä laajaa otantaa - ei tarkota etteikö siitä pitäis tehä laajaa tutkimusta!

edit vai onkohan jotain meta-analyysiä jo, tää ainakin näyttäis siltä että olis? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38344249/
(en oo akateeminen enkä lääketieteellinen henkilöhahmo, eli mitään ammattimaista täällä ei oo meneillään, googlasin vaan, jos joku tietää tarkemmin nii oon hiljaa :D)

Muokattu viimeksi:
@punktiopikkarit ääh, noi ristiriitaiset tunteet on kyllä niin tuttuja ja rankkoja. Toivottavasti siellä pian vuoto edes vähän helpottaisi ja alkaisi tunteetkin rauhoittumaan. Todella nauti Lapin reissusta ja ota hetki itsellesi. Uskon, että välikierto tekee hyvää ja kroppa saa toipua punktiosta ja kaikesta ennen seuraavaa siirtoa, joka toivottavasti on The siirto ❤️
Oon ollu sohvalla koko päivän yhtä väsyneenä ku jos ois migreenikohtaus lauennu ja pystyis taas ajattelemaan muttei nousemaan 😅 iha törkeetä olemista. Oh yeah.

Mä kysyin tätä cyclojen lopetusta viimeksi Tilkassa ja lääkäri sanoi vaan topakasti, ettei cyclojen pidemmästä käytöstä ole todettu olevan mitään hyötyä. Kysyin myös gonapeptylistä, kun sen pistin aina yksityisellä alkion siirron jälkeisenä päivänä, ja nyt sitä ei Tilkassa ollut määrätty. Lääkäri sanoi, että jos sen toivon, niin hän kirjoitti siihen reseptin., mutta ei automaattisesti kuulu heidän hoitoprotokolaan. Eli gonapeptyliin sain heti myönteisen vastaanoton, mutta tuli tunne, että cyclojen pidemmästä käytöstä ei kannata edes keskustella. Mutta mun testi olikin nega, joten ei tarvinnut edes pohtia olisinki jatkanut niiden käyttöä salaa. :D
Mulla täs viime tuoresiirrossa lääkäri pyöri mietteliäänä (mun haaroissa lol) että pitäisköhän laittaa gonapeptyl, että laittavat sen pakastesiirrossa, mutta nyt oli ollut hieman alustavaa näyttöä maailmalla että tuoresiirrossakin voisi olla hyötyä, mutta ei ole kovin suurta tai varmaa näyttöä. Olin vaan että noh jos nyt on mitään näyttöä ja kun se on mulle ollu joka tapauksessa sivuoireeton lääke nii miksipä ei, pistä vaan. Sit joku kiltti kätilö tuikkas sen mun mahaan. No, tuo alkio ei tarttunu mutta tulipahan annettua sille kaikki mahikset.

Kaukohali täältäkin @punktiopikkarit , tosi inhottavan kuuloiset menkat ja monts ikävää juttua nyt yhtä aikaa. Mutta ei kyllä mitään syyllisyyttä tarvitse tuntea jos kesätauko tuntuu helpottavalta. Mutta toki täysin luonnollinen tunne sekin!

Ja pahoittelut @Tove21 että menee ohi nyt PAS mutta onneksi löytyi ajoissa toi tulehdus!

@*Ninni* tosi paljon tsemppiä sulle testipäivään❤️ toivon tosi paljon että tulisi iloinen yllätys sieltä ja vuoto olisi tällainen ns positiivinen oire.

Mä oon siis miettinyt ihan tuota samaa cycloista, että lopetanko vai ei. Viidelle päivälle niitä nyt tän jälkeen vielä riittäisi niin mietin tekisikö niin että laittaisi 10 päivän ajan yhden. Toisaalta mulla ei ole koskaan ollut mitään luteaalitiputtelua ja raskaudetkin jatkuneet sinne kasi-ysiviikolle vaikka alkio jo kuollut aikaa sitten ja ongelmana pikemminkin että saadaan tyhjentymään kuin että alkaisi limakalvot pettää. Mutta tuntuu myös tosi pelottavalta lopettaa nyt yhtäkkiä. Ja siis jos tulisi keskenmeno lähipäivinä/viikkoina niin varmasti syyttäisin sitten itseäni vaikkei mikään toki takaa että johtuisi lopetuksesta...

Täälläkin huomenna siis virallinen testipäivä, toki tulos on jo tiedossa. Toivottavasti saisi jo huomenna tiedon varhaisultrasta. Neuvolaan meinasin soitella myös. Jotenkin ahdistaa kun ei oikeesti mitään kauheen selkeitä oireita tai sellaisia "objektiivisia", eli vaikka jtn rintojen kipua tai pahoinvointia, tuntuu että kaikki väsymys ja sellainen on vaan mun pään sisässä ja ylenmääräistä tunnustelua... tällaista ihan samaa oloa oli keskenmenneissäkin että ei ikinä selkeitä oireita tullut. Toki vasta 4+4.

P.s siis onneksi tuli tää cyclokeskustelu luettua kun tajusin siitä että oon unohtanut sen viimeisen tökätä sisään kun tässä jo yöpuulle rupeamassa sängyn pohjalla😱

Hitto pakko muuten kommentoida tota gonapeptyliä, ärsyttää kun meillä yksi ylimääräinen jääkaapissa kun vahingossa ekassa punktiossa se määrättiin ja ehin ostaa ennen kuin korjattiin että piti olla ovitrelle. Piti kysyä alkionsiirrossa saisiko sen pistää mutta pissapäissäni unohdin. No ei sitä nyt vissiin sitten tarvittu mut aina kun avaan jääkaapin ja nään sen 50e siel lojumassa niin ketuttaa. En tiiä mitä sillä tekisi, ärsyttää niin rahan kuin lääkkeiden tuhlaus.

Hitto pakko muuten kommentoida tota gonapeptyliä, ärsyttää kun meillä yksi ylimääräinen jääkaapissa kun vahingossa ekassa punktiossa se määrättiin ja ehin ostaa ennen kuin korjattiin että piti olla ovitrelle. Piti kysyä alkionsiirrossa saisiko sen pistää mutta pissapäissäni unohdin. No ei sitä nyt vissiin sitten tarvittu mut aina kun avaan jääkaapin ja nään sen 50e siel lojumassa niin ketuttaa. En tiiä mitä sillä tekisi, ärsyttää niin rahan kuin lääkkeiden tuhlaus.
Mulla kans sieppaa sielusta tää kalliiden ylijääneiden lääkkeiden tilanne - nyt ei oo jääkaapissa mitään, ekasta IVF kierrosta jäi puol kynää gonal äffää kun ostin vahingossa liian ison kynän. Mut nytkin ois maksukatto täynnä ja käyttämättömiä reseptejä (esim ovitrelle), saisin niitä 2.5€ samalla kun tiedän että jotku pariskunnat/itselliset on tuolla murtumispisteessä, laskemassa rahoja mahdollisuuteen raskaudesta. Äh!
Ja siitäkään syystä en haluis heittää ¨roskikseen" (takas apteekkiin hävitykseen) käyttämättömiä että näistä suurin osa on biologisia tuotteita. Siis ei synteettistä kamaa - siis aidoista yksilöistä kerättyjä. Tiesittekö? Osa on menopausaalisista, osa raskaana olevista naisista kerättyjä. Lahjottaako joku hormoneja kuten mä oon lahjottanu verta? Toki hävikki kuuluu lajiin.. mutta nää on lahjoja elämästä joiltain joita me ei tunneta.

edit ja kiitos etähalauksesta @Trieste ! Jos halaat sillee taianomasesti et tuplaviivat tarttuu! Ei oo kenties näyttöö et niin vois käydä mut silti!

Täällä lomalainen haettu tänään kyytiin🥰 testipäivä 12.7 sunnuntaina. Onneksi kaikkea mukavaa lomatekemistä ennen testin tekoa niin ei pää ihan räjähdä.

Meillä pakkaseen oli mennyt jo yksi alkio ja toinen jäi vielä jatkoviljelyyn⛄
Oi, jes!!! Onnea matkaan pienelle! Ja kaikkea hyvää kesätekemisiin sulle! :) tsemppiä viljelyyn myös!

Tosi mielenkiintoisia nuo cyclojen ohjeistukset... No, saa nähdä onko ees ajankohtaista.

Tosi ihanaa @Trieste että pääset huomenna varailee neuvola-aikaa :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: Oon iloinen, että meistä piinailijoista ainakin joitain onnisti tällä kierroksella :Two-hearts:

Cycloista vielä: sain kans tilkasta ohjeeksi lopettaa testipäivään. Sain plussan ja pohdin tätä ihan samaa kun kuullut että yksityisellä on jatkettu. Keräsin rohkeutta vielä päivän ja lopetin siihen. Muutaman viikon on ainakin pysynyt mukana eikä ole tiputellut. Totesin lopulta vaan että itellä ei oo asiasta minkään sortin osaamista, lääkäri tietää ja luotan siihen ☺️

Takaisin