IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Kiitos onnitteluista @Ananana @*Ninni* ja @punktiopikkarit ☺️🙏 todellakin helpottunut olo kun näillä alkioilla voi kokeilla tarvittaessa aika monta kertaa. Määrä oli ehdottomasti positiivinen yllätys ja valoi uskoa siihen että tällä matkalla voi yllättyä positiivisesti uudestaankin.

@*Ninni* tuoresiirrosta ei oireita, pientä kramppailua ja rintojen turvotusta mitkä menee varmasti cyclojen piikkiin. Testipäivä on vasta puolentoista viikon päästä! Miten sun pistelyt ja olot?

@Tiana lle myös tsemppiä vikojen päivän pistelyihin ja ultrauutisten jännittämiseen!

Täällä on pistelyt sujunut oikein hyvin, täytyy sanoo että ihan positiivinen yllätys, että ainakin Gonal-piikit on mennyt tosi sujuvasti :Smiling Face With Smiling Eyes: Ja oireitakaan ei juuri vielä ole. En tiiä onko vainoharhaa, että vähän olisi nyt alkanut vatsassa olla tuntemuksia, mutta tää voi hyvin olla vaan kuvitelmaa ja ylitulkintaa. Keskiviikkona ultra jossa sitten näkee että onko alkanut tapahtua :Smiling Face With Smiling Eyes:

Täällä on pistelyt sujunut oikein hyvin, täytyy sanoo että ihan positiivinen yllätys, että ainakin Gonal-piikit on mennyt tosi sujuvasti :Smiling Face With Smiling Eyes: Ja oireitakaan ei juuri vielä ole. En tiiä onko vainoharhaa, että vähän olisi nyt alkanut vatsassa olla tuntemuksia, mutta tää voi hyvin olla vaan kuvitelmaa ja ylitulkintaa. Keskiviikkona ultra jossa sitten näkee että onko alkanut tapahtua :Smiling Face With Smiling Eyes:
Jes kiva kuulla. Keskiviikko tulee ihan pian! 🤞🤩

Kiitos tsempeistä @punktiopikkarit! Pitää huomenna kysellä. Oletan että punktio menis ok, mutta tiedän että jollain tuo alkionsiirto ei ole onnistunut kallellaan olevan kohdun takia, mutta ei sitä tiedä pääseekö siihen vaiheeseen edes niin turha sitä vielä stressailla😁

Onnea @Pikkuviikuna! Aivan upea saalis!

Mulla on tosi vähän oireita vaikka jo 6 pistelypäivää takana. En tiedä pitäskö olla huolissaan että eikö follikkelit ole lähtenyt kasvamaan. Maha oli alkuun turvoksissa/täys olo, mutta tuntuu että se turvotus enemmänkin vähentynyt kun lisääntynyt tai sitten oon tottunnut tähän turvotus oloon. Ei auta kun jännäillä huomiseen ultraan😬

Kiitos tsempeistä @punktiopikkarit! Pitää huomenna kysellä. Oletan että punktio menis ok, mutta tiedän että jollain tuo alkionsiirto ei ole onnistunut kallellaan olevan kohdun takia, mutta ei sitä tiedä pääseekö siihen vaiheeseen edes niin turha sitä vielä stressailla😁

Onnea @Pikkuviikuna! Aivan upea saalis!

Mulla on tosi vähän oireita vaikka jo 6 pistelypäivää takana. En tiedä pitäskö olla huolissaan että eikö follikkelit ole lähtenyt kasvamaan. Maha oli alkuun turvoksissa/täys olo, mutta tuntuu että se turvotus enemmänkin vähentynyt kun lisääntynyt tai sitten oon tottunnut tähän turvotus oloon. Ei auta kun jännäillä huomiseen ultraan😬
Itsellä oli myös hyvin vähäoireista, urheilin normaalisti eikä juuri ainakaan mitään mahdotonta oireilua. Sitten siinä ihan vasta punktiota ennen ja sen jälkeen oli vähän ikävämpi olla, muttei mielestäni mitenkään mahdoton silloinkaan. Munasoluja kuitenkin saatiin ja nyt tehty ensimmäinen pas, jonka onnistumista jännitetään! Tsemppiä sinne odotteluun ja punktioon🙏🏻

@Pikkuviikuna Upea saalis! Paljon onnea!

Kävin punktion ajoitusultrassa, ennakkoon arveltiin, että tulee samanmittainen pistely ja perjantaille punktio kuten viimeksi, mutta ei. Tätä hupia riittää viikonlopun yli ja punktio vasta viikon päästä! Follikkeleita oli taas 22 suht samankokoista ja joku pienempi kaveri myös, joita ei jaksettu edes laskea. Labran koittavat saada siten, että voitaisiin pakastaa 5pv alkioina, mutta on mahdollista ettei onnistu vaan pitää pakastaa aiemmin. Sen verran tulee kaavaan muutoksia, että viimeiset stimulointiannokset ovat vähän pienempiä ja pistän vielä ylimääräisen jarrun sinä aamulla, kun pistän irrotuspiikit illalla. Rauhoiteltiin myös, että jos joku munasolu karkaisikin, niin on äärettömän epätodennäköistä, että kaikki karkaisivat. Mutta luultavasti näin ei siis käy.

Pikkaisen ärsyttää, kun nyt on jo ajoittain tukalaa ja väsyttää. Toisaalta aiemmissakin hoidoissa paras tulos on tullut isommilla follikeleilla, ja minulla on aiemminkin kestänyt stimulointi vähän pidempään. Eipä tälle mitään mahda. Täytyy nyt nautiskella tästä viimeisestä ivf-hoidosta ja parista lisäpäivästä...

No teillä pitenee sitten pistokset useamalla päivällä @Enkelinsiipi ! Moneskos pistospäivä sulla nyt onkaan menossa, tai mille kp:lle punktio tulee osumaan? Onneksi follikkeleita on kasvanut hyvin siellä :Smiling Face With Smiling Eyes: Ja toivotaan tosiaan, että eivät ehdi karkailla. Varmasti ovat lääkärit ihan oikeassa, että karkailu olisi tosi harvinaista.

Kertailin sinun allekirjoitusta vielä. Mikäs teillä olikaan tilanne, kun ekaan punktioon ei onnistunutkaan päästä (2019)? Haluaisitko muistuttaa? :Smiling Face With Smiling Eyes:

@Enkelinsiipi hyvän kuuloinen määrä kyllä ja onneksi sulla on jo kokemusta että isommat follikkelit toimii paremmin 👍 voimia puurtamiseen!

Tuosta pakastuksesta: tietääkö joku miten pakastuspäivät valikoituu? Miksi esim 3. tai 5. päivä? Meillä osa meni 4.päivänä mikä oli jännä kun luulin että sinne viidenteen kasvatellaan. Ja sit 5-6 päivinä kuitenkin osa myös, eli viikonloppu ei siihen vaikuttanut. Täällä Utelias taas 🤓

@Pikkuviikuna Mä luulen, että tuon sun uteliaisuuden vois jaotella muutamaan eri kysymykseen! :) Eli miksi välillä valitaan pitkä viljely tai lyhyt viljely? Miksi joillakin alkioilla kestää pidempään saavuttaa jokin tietty vaihe? Esim me toivottiin blastokystivaiheeseen asti viljeltyjä, ja joskus ne saavuttaa ton vaiheen 5-, joskus 6-päiväisinä. Kai siinä vaikuttaa et halutaanko siirtää tuoreena, halutaanko tutkia... En tiiä ihan täyttä vastausta tähän pohdintaan. Ihmisalkioita käsittelevät biologit taitaa työskennellä joka päivä.

@Enkelinsiipi hyvän kuuloinen määrä kyllä ja onneksi sulla on jo kokemusta että isommat follikkelit toimii paremmin 👍 voimia puurtamiseen!

Tuosta pakastuksesta: tietääkö joku miten pakastuspäivät valikoituu? Miksi esim 3. tai 5. päivä? Meillä osa meni 4.päivänä mikä oli jännä kun luulin että sinne viidenteen kasvatellaan. Ja sit 5-6 päivinä kuitenkin osa myös, eli viikonloppu ei siihen vaikuttanut. Täällä Utelias taas 🤓
Jos yhtään muistan oikein biologin puheita muutaman vuoden takaa (en välttämättä muista), niin liittyi juuri tuohon PP:n mainitsemaan solujen jakautumiseen. Eli toiset saavuttavat optimivaiheen aiemmin kuin muut.

@*Ninni* tänään on 10. pistospäivä, ja kp 11. Punktio menee siis kp 17 . Minulla normaalisti ovulaatio ajoittuu kp 15-18, eli sikäli ei aivan tavatonta, mutta pitkä stimulaatiohan tämä on. Eilen riittävän isoja follikkeleita oli vaan 3-4kpl perjantaipunktiota varten, niin mieluummin tämä riski.

Meillä tosiaan hoitopolku alkoi heti huonosti, eli kyselin useampaan otteeseen millainen tauko pitää olla minipillereiden lopettamisesta siihen, kun aloittaa hoidot. Tuossa vaiheessa olin itsekin vielä niin noviisi, että en ihan aidosti tajunnut ajatella että tietenkin kierron pitäisi tasautua pari kuukautta. Meillä kun ei perinnöllisen sairauden takia ollut luomuyritystä. Kolme kertaa Tilkasta sanottiin, että ei väliä, aloita vaan hoidot putkeen. Sittenpä kun pitkällä kaavalla hoitoja tehtiin, niin mitään menkkoja ei koskaan kuulunut vaan käytin synarelaa jonkun 2-3 viikkoa ylimääräistä (kallista, ja kyseinen lääke ihan hirveä). Lopulta sitten seuraavan ivf-hoidon palaverissa yksi lääkäri myönsi, että jos on minipillerit käytössä eikä menkkavuotoja ole (mulla ei ollut), niin silti jollain tapaa se hormonikierto pyörii siellä taustalla. Että synarela aloitettiin siis väärään aikaan kiertoa, ja tästä syystä menkkoja ei koskaan tullut. Tästä keissistä jaksoin vielä jättää hoitovirhe-reklamaatio mikä lie olikaan -ilmoituksen, mutta myöhemmistä episodeista (esim en päässyt osastotyhjennykseen keskenmenon jälkeen vaikka viikkoja oli yli rajojen) en ole jaksanut. Se on aika raskasta, eikä se tuo itselle oikein mitään lisäarvoa vaivaan nähden. Mulle riittää, että mun ei tarvitse enää (yrittää) asioida esim Helsingin Naistenklinikalla toivottavasti ikinä.

Ja sitten kun seuraavista kahdesta punktiosta tuli molemmista komplikaatiot, niin voitte kuvitella ehkä, että on ollut iso kynnys palata ivf-hoitoihin. Vasta mun 4. ivf-hoitoyritys oli normaali, jossa ei käynyt mitään erikoista vaan kaikki meni tavallisesti (paitsi ettei sitten saatu siirtokelpoisia alkioita, mutta se ei ollu hoitotahon vika mitenkään).

Meillä pakastuspäivä on täysin nyt siitä kiinni, saadaanko biologia vai ei. Toisaalta mulla on hyvä kokemus aiemmista hoidoista, että ne munasolut jotka hedelmöittyvät, kehittyvät myös liki kaikki sinne blastokystivaiheeseen. Eli en ole tästä asiasta nyt niin huolissani.

@*Ninni* tänään on 10. pistospäivä, ja kp 11. Punktio menee siis kp 17 . Minulla normaalisti ovulaatio ajoittuu kp 15-18, eli sikäli ei aivan tavatonta, mutta pitkä stimulaatiohan tämä on. Eilen riittävän isoja follikkeleita oli vaan 3-4kpl perjantaipunktiota varten, niin mieluummin tämä riski.

Meillä tosiaan hoitopolku alkoi heti huonosti, eli kyselin useampaan otteeseen millainen tauko pitää olla minipillereiden lopettamisesta siihen, kun aloittaa hoidot. Tuossa vaiheessa olin itsekin vielä niin noviisi, että en ihan aidosti tajunnut ajatella että tietenkin kierron pitäisi tasautua pari kuukautta. Meillä kun ei perinnöllisen sairauden takia ollut luomuyritystä. Kolme kertaa Tilkasta sanottiin, että ei väliä, aloita vaan hoidot putkeen. Sittenpä kun pitkällä kaavalla hoitoja tehtiin, niin mitään menkkoja ei koskaan kuulunut vaan käytin synarelaa jonkun 2-3 viikkoa ylimääräistä (kallista, ja kyseinen lääke ihan hirveä). Lopulta sitten seuraavan ivf-hoidon palaverissa yksi lääkäri myönsi, että jos on minipillerit käytössä eikä menkkavuotoja ole (mulla ei ollut), niin silti jollain tapaa se hormonikierto pyörii siellä taustalla. Että synarela aloitettiin siis väärään aikaan kiertoa, ja tästä syystä menkkoja ei koskaan tullut. Tästä keissistä jaksoin vielä jättää hoitovirhe-reklamaatio mikä lie olikaan -ilmoituksen, mutta myöhemmistä episodeista (esim en päässyt osastotyhjennykseen keskenmenon jälkeen vaikka viikkoja oli yli rajojen) en ole jaksanut. Se on aika raskasta, eikä se tuo itselle oikein mitään lisäarvoa vaivaan nähden. Mulle riittää, että mun ei tarvitse enää (yrittää) asioida esim Helsingin Naistenklinikalla toivottavasti ikinä.

Ja sitten kun seuraavista kahdesta punktiosta tuli molemmista komplikaatiot, niin voitte kuvitella ehkä, että on ollut iso kynnys palata ivf-hoitoihin. Vasta mun 4. ivf-hoitoyritys oli normaali, jossa ei käynyt mitään erikoista vaan kaikki meni tavallisesti (paitsi ettei sitten saatu siirtokelpoisia alkioita, mutta se ei ollu hoitotahon vika mitenkään).

Meillä pakastuspäivä on täysin nyt siitä kiinni, saadaanko biologia vai ei. Toisaalta mulla on hyvä kokemus aiemmista hoidoista, että ne munasolut jotka hedelmöittyvät, kehittyvät myös liki kaikki sinne blastokystivaiheeseen. Eli en ole tästä asiasta nyt niin huolissani.
Mulla oli pitkä ivf ja punktio oli kp 18 ja aika samanlainen tilanne kuin sinulla. Alunperin punktio piti olla keskiviikkona mutta vain pieni osa oli kasvanut sen verran isoksi, että saataisiin hyvä määrä punktiossa. Punktio tapahtui sitten vasta maanantaina. Follikkelit meni kyllä 24–>40 joka oli shokki punktion jälkeen. Tärkeintä on kuitenkin saada niitä alkioita niin siinä mielessä muutama lisäpäivä stimulaatiota voi välillä tehdä hyvää.

Punktio itsessään meni hyvin mutta sain hyperin sitten ja se oli aika vaikea. Silti koin, että ne muutama päivä olivat ihan hyviä vaikka mulla varmasti aiheuttivat sen hyperin.
Mulla oli punktio toukokuun alussa ja pidetään tää kesä ilman siirtoa ja palataan niihin kesän jälkeen.

Mulla oli pitkä ivf ja punktio oli kp 18 ja aika samanlainen tilanne kuin sinulla. Alunperin punktio piti olla keskiviikkona mutta vain pieni osa oli kasvanut sen verran isoksi, että saataisiin hyvä määrä punktiossa. Punktio tapahtui sitten vasta maanantaina. Follikkelit meni kyllä 24–>40 joka oli shokki punktion jälkeen. Tärkeintä on kuitenkin saada niitä alkioita niin siinä mielessä muutama lisäpäivä stimulaatiota voi välillä tehdä hyvää.

Punktio itsessään meni hyvin mutta sain hyperin sitten ja se oli aika vaikea. Silti koin, että ne muutama päivä olivat ihan hyviä vaikka mulla varmasti aiheuttivat sen hyperin.
Mulla oli punktio toukokuun alussa ja pidetään tää kesä ilman siirtoa ja palataan niihin kesän jälkeen.
Mullakin on takana yksi korkeintaan keskitason hyperstimulaatio, että asia jännittää kyllä minuakin. Toisaalta ajattelen itsekin, että mieluummin nyt kerralla iso saalis, niin ei ehkä enää ikinä tarvitse tehdä ivf-hoitoja.

Tsemppiä yhteisesti kaikille sinne hoitojen omiin vaiheisiin. @Pikkuviikuna hieno määrä meni blastoja teillä pakkaseen.

Onko kenelläkään kokemusta Primolut ja Synarela käytöstä? Aiheuttiko kenelläkään muulla ihan järjetöntä väsymystä, erityisesti päiväaikaista? Oon täällä lueskellut välillä kuulumisia, mutta tää väsymys on ajanut siihen tilanteeseen, että kirjoittaa en ole jaksanut. Primolut alkoi itsellä viime tiistaina 3*päivässä ja Synarela lauantaina sumutukset 2*2krt päivässä. En jaksaisi kaikkia kauniita päiviä tällä viikolla maata peiton alla, jos jollain vinkkejä tämän väsymyksen selätykseen, niin otan vastaan.

Tsemppiä yhteisesti kaikille sinne hoitojen omiin vaiheisiin. @Pikkuviikuna hieno määrä meni blastoja teillä pakkaseen.

Onko kenelläkään kokemusta Primolut ja Synarela käytöstä? Aiheuttiko kenelläkään muulla ihan järjetöntä väsymystä, erityisesti päiväaikaista? Oon täällä lueskellut välillä kuulumisia, mutta tää väsymys on ajanut siihen tilanteeseen, että kirjoittaa en ole jaksanut. Primolut alkoi itsellä viime tiistaina 3*päivässä ja Synarela lauantaina sumutukset 2*2krt päivässä. En jaksaisi kaikkia kauniita päiviä tällä viikolla maata peiton alla, jos jollain vinkkejä tämän väsymyksen selätykseen, niin otan vastaan.
Mulla oli vain synarela käytössä, ja se oli kyllä jo itsessään vaikea lääke. Se aiheutti mulle väsymystä, ahdistusta ja masennusta, oikea elämänilon viejä. Hormonaaliseen väsymykseen auttaa mielestäni lähinnä kävely ulkona, vaikka sinne väsyttäisi lähteä. Ja sitten lepääminen.

Olen ollut ihan tuhottoman väsynyt. Olen käynyt lueskelemassa päivittäin kuulumisia. Mutta jotenkaan ei ole voimia ole ollut vastailla. Hirmuisesti kuitenkin kaikille teille voimia 🤍

Meillä tosiaan piikittelyt tehtynä ja suunnitelmien muutoksiin totutellessa. Päästiin kuin päästiinkin punktioon eilen 5 munasolua... Huh olihan kokemus, ei onneksi kuitenkaan niin paha mitä pelkäsin. Torstaina olisi sitten siirtopäivä, mikäli kaikki sinne asti nyt menee hyvin🫶🏻

Lueskelin nyt pari sivua juttuja ja unohdin puolet mitä piti kommentoida, mutta ainakin @Pikkuviikuna onnea mainiosta tuloksesta ja tsemppiä @vanilj punktiosta toipumiseen❤️

Mulla tosiaan lopulta alkoi ne menkat 37 kiertopäivän jälkeen ja saatiin nyt ohjeita ultran varaamiseen ja ovulaation tikutukseen. Uhkaavastihan toi ennustaisi nyt juhannusaatolle sitä siirtopäivää. Mutta eipä mitään hajua millainen kierto tästä sitten tulee. Kiva kuitenkin et päästään ees yrittämään, jos jää kalenterista kiinni niin sille nyt ei sitten voi mitään! Ensi viikolla pitäisi alkaa tikutella, hui miten jännää, en ole tainnut edes ennen seurailla ovista. Jos on jtn lempimerkkiä testeihin niin saa suositella! HUS:lta ne suositteli digitaalista Clearblueta mutta taitanee olla vähän kalliimpi.

Takaisin