IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Voi @punktiopikkarit! Oispa se nyt jotain kiinnittymiseen tai yleiseen hoitojen ronkkimiseen liittyvää vuotoa. En vielä menettäisi toivoa, raskauksissakin ymmärtääkseni ihan yleistä että tulee kaikenlaista tuherrusta.

Ja @Miimu_ soittaisin aamulla ivf-hoitajalle ja varmistaisin jos se arveluttaa. Mutta ainakin mulle sanottiin että muutaman päivän voi jotain veristä tihutella punktion jälkeen. Ja jos on rusehtavaa vuotoa niin se kai sit on vanhaa verta, eli ehkä puhdistuu vaan punktiossa tulleet vuodot ulos?

@punktiopikkarit vinkkinä tuon supon kanssa jos laittaa Toiseen Mahdolliseen Paikkaan, kastelee supon jääkylmällä vedellä ja sit melko nopsasti siitä sit tuikkasee sisään, liukuu paremmin!
Hoitajana voin sanoa että voit myös laittaa perusrasvaa siihen suppoon esim aqualan keltaista tai ceridal öljyä 👍🏻 näillä vanhainkodissa laitetaan panadol supot. Ceridalia voit myös käyttää jos emättimen limakalvot kuivuu, mulla teki molemmissa stimulaatioissa lääkkeet sen ja letrotzol tuetuissa kierroissa samaten

Voi @punktiopikkarit! Oispa se nyt jotain kiinnittymiseen tai yleiseen hoitojen ronkkimiseen liittyvää vuotoa. En vielä menettäisi toivoa, raskauksissakin ymmärtääkseni ihan yleistä että tulee kaikenlaista tuherrusta.

Ja @Miimu_ soittaisin aamulla ivf-hoitajalle ja varmistaisin jos se arveluttaa. Mutta ainakin mulle sanottiin että muutaman päivän voi jotain veristä tihutella punktion jälkeen. Ja jos on rusehtavaa vuotoa niin se kai sit on vanhaa verta, eli ehkä puhdistuu vaan punktiossa tulleet vuodot ulos?

Huhhei ei ollut este siirrolle elikkäs meille on nyt siirretty 3 päivän ikäinen alkio kyytiin🥹 4 munasolusta 3 hedelmöittyi eli kaksi saatiin pakkaseen 🙏

@Miimu_ oi miten ihanaa, tosi paljon tsemppiä piinapäiviin! Kunpa pikkuinen tarrautuisi tiukasti kiinni :red-heart: Ja superhienoa että saitte pakkaseenkin, menikö ne sinne siis 3-päiväisinä?

Täällä oli tänään ensimmäinen ultra ennen punktiota, maanantaina tulee vielä toinen. Silloin määritellään punktion ajankohta. Rakkuloita oli noin 10 molemmin puolin, ja kuulemma saattaa vielä joku ruveta kasvamaan kaveriksikin. No, en odottanutkaan mitään tuoresiirtoja mutta hyvä tietää jo tässä vaiheessa tosiasiat. Kaikki ok, huomenna aloitan jarrun pistelyn.

Viuh, me saatiin eilen tieto että päästään tälle kierrokselle mukaan :smiling face with heart-eyes: Huomenna alkaa pistelyt. Mulle kans määrättiin kaksi ultraa, se oli jo suunnittelukäynnillä merkinnöissä, että mieluiten kaksi. Voisikohan se johtua PMOS:stä, että haluavat tarkemmin seurata, että mitä lähtee tapahtumaan? Eli mulla eka ultra ensi viikolla, ja toinen + punktio todennäköisesti sitä seuraavalla. Jännittävää!

@*Ninni* ihan mahtavaa!😍😍 vihdoin tekin pääsitte! Mulla oli kanssa alkuun varattu suoraan 2 ultraa, mutta yhessä kävin ja totesivat silloin, että punktio tehdään silloin kuin toinen uä olisi ollut☺️ eli voi olla jos kaikki näyttää hyvälle, ei toista tarvita. Tsemppiä pistelyyn ja hautomiseen🥚

@Miimu_ tsemppiä piinapäiviin😍😍✨

Julkisellahan on perusperiaate että tarjoavat 3 alkionsiirtoon johtanutta ivf-kierrosta.
Kolmesta hoidosta puhutaan ja siitä, että onnistumistodennäköisyys pitäisi olla vähintään kymmenen prosenttia. Riippuu alueesta ja sen käytännöistä ja myös hoitohistoriasta, että tarjotaanko hoitoja enemmän vai vähemmän. Meidän ensimmäisessä hoidossa ei hedelmöittynyt yksikään munasolu. Sen jälkeen yksi lääkäri sanoi, että hoitoa ei laskettaisi. Kun kysyin asiasta myöhemmin vastaanotolla eri lääkäriltä, niin oli eri vastaus. Meille tehtiin julkisella kolme hoitoa, joissa ei päästy yhteenkään siirtoon. Sen perusteella olisi kai voitu tehdä lisää hoitoja, mutta sanottiin, että enempää ei tehdä ja että heidän keskityttävä siihen, että rajalliset resurssit riittävät. Yksittäisiin potilaisiin ei siis voida panostaa ihan niin paljon kuin yksityisellä, jossa vain oman lompakon paksuus ratkaisee.

Itsellä maaliskuussa 1 IVF, josta tulos 0. Toukokuun alussa oli 2 IVF:n suunnittelukäynti ja oli tarkoitus näistä kuukautisista mennä hoitoihin. No eihän näissä asioissa mikään mene niinkuin ajatellaan ja itsellä tässä kuussa siis pitkittynyt kierto ja tänään ensimmäinen vuotopäivä.
Pahoittelut ensimmäisen hoidon tuloksesta. Osasiko lääkäri tai biologi selittää syytä? Oliko munasoluja vähän? Siittiöitä vähän tai heikkolaatuisia? Ongelmia hedelmöittymisessä tai alkioiden kehittymisessä?

Jos syy tiedossa tai siitä edes aavistus, niin voisit käyttää seuraavat kuukaudet siihen, että selvittäisit voiko omilla teoilla vaikuttaa asiaan. Esim. voiko lisäravinteilla tai jollakin lääkkeellä tai elämäntapamuutoksella parantaa mahdollisuuksia.

@*Ninni* jesss ihan mahtavaa että pääsitte nyt!! 👏👏 Paljon tsemppiä ja tuu kertoo tiuhaan kuulumisia matkan varrella! Onneksi saitte ekan ultran jo pian ja ylipäätään kaksi🤩ehkä pmos tosiaan voi vaikuttaa määrään. Toivottavasti pistelyt ja kaikki sujuu hyvin ja ens viikolla on jo sopivan kokoisia ympyröitä ultran ruudulla 🤞

@Enkelinsiipi toivon niin kovasti että tämä kierros olisi nyt se josta teitä onnistaa! ❤️

@Miimu_ oii onnea ja niin hienoa että saitte pakkaseenkin alkioita! Hyvä ettei vuoto/tai krampit olleet este. Nyt toivotaan että tää sujuu hyvin 🤗

Meillä siirrettiin myös tänään 3-päiväinen alkio matkaan mukaan!☺️🩷 Jännitin koko aamun tuleeko puhelua että ei oo siirrettävää ja pääsin biologin luukulle ja olin ihan äimistynyt että kaikki hedelmöittyneet oli jakautuneet ja vielä nyt 3-päiväisinä porskuttamassa! Yksi siirrettiin ja muut jäi viljelyyn ja mahdollisesti myöhemmin pakastettaviksi. Varmaan seuraavina päivinä tulee kyllä pudotusta mutta oon vaan niin kiitollinen ja onnellinen että alkioita on ylipäätään muodostunut 🙏 me ollaan saatu jo niin monta peräkkäistä onnistumista tän hoidon aikana (verrattuna pelkkiin epäonnistumisiin luomuna ja kevyillä hoidoilla) että johan tässä on yhdelle kierrolle ihmeitä! Oon näillä onnistumisilla jo valmis kesälomalle ja jatkamaan projektia syksyllä 😄 en tiiä saatteko kiinni mutta siis olo on vaan epäuskoinen että voiko tässä projektissa useampi vaihe peräkkäin sujua hyvin 🙏

no nyt mä oon se jolla on ollu verinen ja itkunen päivä, klinikalta sain oman lääkärin kiinni iltapäivystyksestä (helpottavaa). Hän haluaa että teen kuitenkin vielä huomenna raskaustestin (oon vuotanu nii paljon että ei kyl mitään mahkui et tuolla kukaan pysyis mukana).
Voi eiii, oon tosi pahoillani sun puolesta! Onko sulla kipuja?

Oikeesti eilisen paras oli kun lääkäri soitti, juuri se sama joka on ultrannu mua jo vaikka kuinka monta kertaa ja mikä tärkeintä, joka sen alkion nosti kyytiin mulle viime viikolla. Mua siis rupes jännittämään että jos ei oo uutta karttaa ennen viikonloppua, ja en voi alottaa injektioita, niin menee kesäkuun kierto ohi - ja heinäkuussa on 3 viikkoa kun he ei tee punktioita joten menis sekin ohi, niin seuraava punktio ois elokuussa ja seuraava alkionsiirto SYYSKUUSSA. Olin jo täällä itkua vääntämässä että alotan vaikka omin luvin kun jääkaappiin jäi viime kierrosta iso määrä gonal äffää....
No joo hän rauhotteli että ota nyt vielä yks cyclogest ja tee aamulla vielä yks raskaustesti ja sit jos siltä näyttää niin alottele lauantaista injektiot ja sit se varaili mulle ultra-ajat ens ja sitä seuraavalle viikolle.. Oikeesti kuin maailman rauhottavin ASMR lähetys kun hän naputteli näppäimistöään ja klikkaili jtn hoitosuunnitelmaa ja lempeällä äänellä kyseli miten jaksan ja miten hän on sitä mieltä että voitaisiin toivottavasti saada mikrohedelmöityksellä useampi alkio meille.

Mutta nyt kun oon rauhottunu YLEn aamun ja kahvikupin kanssa niin tuolla vessassa mua odottelee jäähtynyt mukillinen pissaa, jes. Se on siis nii verinen näyte että ihan tuhlausta dippailla sinne raskaustestiä 😅 Mutta, mun ihana lempeä asmr-näppäimistöä klikkaileva lääkäri tietää että mä täällä pyyhin verta ja kyyneleitä ja silti toivo että teen tän nii tää on sit hänelle.
Täällä nää huolella ultraillut ja letrolla pohjustellut kalvot nyt on.

@punktiopikkarit mulla oli siis edellinen kemiallinen sellainen, että suht pientä vuotoa oli pari päivää ennen raskaustestiä, sit se olikin yhtäkkiä positiivinen. No mut kuitenkin siis hcg arvo todella alhainen, 31, ja sovittiin kontrollit siihen. Aloin sit vuotamaan aina aamuisin reilusti, mut silti se hcg arvo siellä reilun viikon verran jakso tuplaantua kunnes sit oisko 4'llä kerralla ei sit enää nousua ollut. Sillon lopetin sit tukilääkkeet. Mut kyl siis se hcg arvo nousi siellä vaikka vuosinkin todella runsaasti. Mut oli kyl ikävä toi neulatyynynä oleminen 2-3 päivän välein.

Kaikki tsemppi sinne :red-heart:

Takaisin