Nuo määrät kuulostaa kyllä isoilta!
Minulla näkynyt follikkeleita ennen hoitoja 10-30. Kyllä alkumäärällä on ollut yhteys kasvamaan lähteneiden follikkeleiden ja saatujen munasolujen määrään. Kirjoitin tänne tuosta aiemmin tarkoilla luvuilla.
Toisaalta ensimmäisessä hoidossa oli pitkä kaava, jossa tyhjennettiin parikymmentä ja vain alle puolessa oli munasolu. Lääkärin mukaan normaalin raja on, että vähintään puolissa rakkuloissa munasolu. Seuraavassa tyhjennettiin vähemmän, mutta saatiin enemmän munasoluja. Viimeksi aloitusluku oli ennätys, mutta sitten ultrissa näkyi, että vain osa lähtenyt kasvuun, mikä oli valtava pettymys. Punktiossa tyhjennettiin kuitenkin enemmän kuin aiemmin eli ilmeisesti osa pienistä oli ottanut loppukirin ja osa oli ollut toisten takana piilossa ja ultrattu luku oli siksi pienempi.
Oma kokemus on, että määrään on aina pettynyt. Toisaalta tuntuu, että määrä voi olla hoidon aikana mitä tahansa, eikä välttämättä korreloi tyhjennettyjen määrään, munasolujen määrään ja hoidon tulokseen. Olen ymmärtänyt, että 15-20 olisi ideaali, jotta määrä iso, mutta vältettäisiin hyperstimulaatio. Jotkut sanovat myös, että jos määrä pienempi, niin laatu parempi, mutta itse koin sen lähinnä ärsyttävänä lohdutteluna hoidossa, jossa selkeästi pienempi määrä.