Nuo mÀÀrÀt kuulostaa kyllÀ isoilta!
Minulla nÀkynyt follikkeleita ennen hoitoja 10-30. KyllÀ alkumÀÀrÀllÀ on ollut yhteys kasvamaan lÀhteneiden follikkeleiden ja saatujen munasolujen mÀÀrÀÀn. Kirjoitin tÀnne tuosta aiemmin tarkoilla luvuilla.
Toisaalta ensimmÀisessÀ hoidossa oli pitkÀ kaava, jossa tyhjennettiin parikymmentÀ ja vain alle puolessa oli munasolu. LÀÀkÀrin mukaan normaalin raja on, ettÀ vÀhintÀÀn puolissa rakkuloissa munasolu. Seuraavassa tyhjennettiin vÀhemmÀn, mutta saatiin enemmÀn munasoluja. Viimeksi aloitusluku oli ennÀtys, mutta sitten ultrissa nÀkyi, ettÀ vain osa lÀhtenyt kasvuun, mikÀ oli valtava pettymys. Punktiossa tyhjennettiin kuitenkin enemmÀn kuin aiemmin eli ilmeisesti osa pienistÀ oli ottanut loppukirin ja osa oli ollut toisten takana piilossa ja ultrattu luku oli siksi pienempi.
Oma kokemus on, ettÀ mÀÀrÀÀn on aina pettynyt. Toisaalta tuntuu, ettÀ mÀÀrÀ voi olla hoidon aikana mitÀ tahansa, eikÀ vÀlttÀmÀttÀ korreloi tyhjennettyjen mÀÀrÀÀn, munasolujen mÀÀrÀÀn ja hoidon tulokseen. Olen ymmÀrtÀnyt, ettÀ 15-20 olisi ideaali, jotta mÀÀrÀ iso, mutta vÀltettÀisiin hyperstimulaatio. Jotkut sanovat myös, ettÀ jos mÀÀrÀ pienempi, niin laatu parempi, mutta itse koin sen lÀhinnÀ ÀrsyttÀvÀnÀ lohdutteluna hoidossa, jossa selkeÀsti pienempi mÀÀrÀ.