IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Mulle ei ole ehdotettu PGTA testausta vielä vaikka ikä kohta 40, luulen että syy on blastojen vähäinen määrä, ja kolme siirtoa maksaa yhtä paljon kuin PGTA testaus yksityisellä :Upside Down Face: Enkä tiedä kumpi olisi kauheampi, kolme siirtoa josta nolla tulos vai kolme blastoa jota todettaisiin siirtokelvottomiksi!:Eyes: Ja jos vaikka todettaisiin mosaiikki, tai epäselväksi kliniikka ei välttämättä siirrä sitä vaikka voisi olla terve vauva...

Meillä oli tänään väliultra ja punktio sit ensi viikon tiistaina. Maanantaina olis ollut optimaalisin päivä mut koska pyhä 🫠 Yllättäen siirto suunniteltiin jo perjantaille eli kolmepäiväisellä alkiolla. Tämäkin tulevan viikonlopun vuoksi, kun meillä julkisella ei tehdä viikonloppuisin siirtoja 😅 Tukilääkkeenä Terolut ja Gonapeptyl kerta annoksena sit kuudentena päivänä. Sama lääkitys oli viimeksikin ☺️

Onnea plussanneille 😍

Okei. Kyllä ärsyttää niin tää kun koko ajan joutuu odottamaan..noh, ei se auta kun vaan odotella! Eiköhän se muutama kuukausi kuitenkin nopsaa mene..ei auta ku vaan yrittää pysyä positiivisena kuitenkin, et kyl se vielä tärppää!
Ymmärrän halun päästä asiassa eteenpäin ja sen, että jokainen kuukausi tuntuu pitkältä. On silti keholle hyvä saada rauhassa palautua hoidosta. Vaikka olo tuntuisi normaalilta, niin munasarjat voi olla vielä suurentuneet tai nestettä tai kystia.

Uskon, että laittavat teidät heti jonoon, mutta todennäköisesti uusi hoito vasta kesän jälkeen. Kesäsulku on Tilkassa harmillisen pitkä. Kannattaa miettiä voiko ajan käyttää jotenkin hyödyksi ja käydä läpi löytyisikö elintavoista ja ravinteista jotakin kohennettavaa. Onneksi teillä ei tule ikärajat vielä vastaan, niin ei ole sen puolesta kiirettä.

Yksityisellä voi myös käydä joissakin lisätesteissä tai kysymässä toisen lääkärin mielipidettä. Oliko nyt lääkkeenä Gonal? Meillä tehtiin sillä julkisella kolme hoitoa. Yksityisellä vaihdettiin Pergoverikseen.

Pistän tän tännekin kun täältä taisi vasta plussata porukkaa.

Hohhoijaa. Tänään ollut aika selkeää etovaa oloa. Päätin että testaan ovulaatiotestillä eka ja jos se näyttää positiivista, niin teen oikean raskaustestin. Joku henkinen akrobatia tässä oli siis meneillään 😂

No sehän pamahti heti selkeäksi positiiviseksi. Tässäpä sitten kusisen raskauskeijun ilmaistesti ja pregcheckin perustesti.
1000022600.jpg

Tänään pp 10 eli dpo 15. Oon vähän pettynyt viivojen vahvuuteen mutta jooh. Onpahan ensimmäinen plussa vähän yli vuoden IVF-rumban jälkeen.

Pistän tän tännekin kun täältä taisi vasta plussata porukkaa.

Hohhoijaa. Tänään ollut aika selkeää etovaa oloa. Päätin että testaan ovulaatiotestillä eka ja jos se näyttää positiivista, niin teen oikean raskaustestin. Joku henkinen akrobatia tässä oli siis meneillään 😂

No sehän pamahti heti selkeäksi positiiviseksi. Tässäpä sitten kusisen raskauskeijun ilmaistesti ja pregcheckin perustesti.
View attachment 154752

Tänään pp 10 eli dpo 15. Oon vähän pettynyt viivojen vahvuuteen mutta jooh. Onpahan ensimmäinen plussa vähän yli vuoden IVF-rumban jälkeen.
Hyviltähän nuo näyttää, onnea😍

Hyviltähän nuo näyttää, onnea😍
Kiitos tsempeistä!🫶🏼

Oonhan mää seurannut näillä palstoilla sivusta tuota muiden viivojen analysointia ja vertailua ja ajatellut että elkää itteenne kiusatko! Ja kuinka sitä sitten onkaan samassa jamassa omien viivojen kanssa😂 Ehkäpä testaan seuraavan kerran vasta virallisena testipäivänä eli tiistaina.

Minä hyppään tänne nyt mukaan, juuri tuli pisteltyä ensimmäinen piikki Gonal-F:ää.

Meillä oli viime vuonna ensimmäinen IVF-kierros, jossa 23 follikkelia, 19 munasolua, 16 kypsää, 10 hedelmöittyi, 5 blastoksi -> 0 tervettä alkiodiagnostikassa (miehen kromosomivirhe). Käteen jäi siis lopulta vain lievä hyperstimulaatio :)

Nyt uuteen kierrokseen, yritän vakuutella itselle että oli vain tosi huono tuuri tuossa ensimmäisellä kierroksella, kun kuitenkin tilastollisesti olisi pitänyt olla 50-50 tsänssi periytyä miehen tila ja kuitenkin kaikille periytyi (lisäksi 2:lla oli ilmeisesti jotain muutakin häikkää).

Tällä kierroksella olen syönyt ubikinolia (plus d-vitamiini, raskausvitamiini, kalkki - nämä jo ed kierroksella oli) ja yrittänyt panostaa stressinhallintaan, ruokavalioon ja unirytmiin (hups, mitäs teen tähän aikaan foorumilla?). Syksyllä hieman ennen hoitoja oltiin myös ulkomailla jossa tuli juotua alkoholia jonkin verran (ei läträttyä mutta kuitenkin), nyt edellisen kiekan jälkeen olen vain annoksen pari satunnaisesti ottanut enkä viime aikoina enää ollenkaan. En tiedä onko nyt jo myöhäistä, mutta vähän tässä mietiskelin olisiko miehenkin hyvä jotain lisäravinnetta tai folaattia ottaa... Monivitamiinia syö.

Olen lueskellut foorumia jo jonkin aikaa ja etenkin edellisen kierroksen aikaan, mutta omaan stressinhallintaan auttoi silloin se, että keskittyi pääasiassa muihin asioihin ja yritti unohtaa nämä hoidot. Yritän nytkin pitää minimissään, mutta toisaalta vertaistuki olisi myös tervetullutta!

Taustalla kaksi aiempaa keskenmenoa luomuraskauksista (nämä alkoivat ns ensiyrittämällä niin toivoisin että lupaisi hyvää, jos joskus siirtoon asti päästään...). Ikää 31v.

Tsemppiä kaikille paljon hoitoihin ja kiitos kaikille tänne kirjoittaneille, olette olleet iso tuki vaikka olenkin vain hiljaa lueskellut sivusta <3

Yön aikana tuli mieleen kysymyskin: mitä kokemuksia, missä määrin pistosten aloitusultrassa (onko se se nollaultra?) nähtyjen alkurakkuloiden (? sori termit hakusessa) määrä korreloi saatuihin follikkeleihin/munasoluihin? Minulle edellisellä kierroksella oli tähän ultraan merkitty 20 + 30 määräksi (23 follikkelia lopulta), nyt vain 13 + 20... Yritän kovasti olla lannistumatta liian aikaisin:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: ja eipä se iso määrä viimeksikään mitä taannut!

Edit/lisäys: Tuntuu ettei kroppa ole kunnolla toipunut vieläkään viime kierroksesta vaikka useampi kuukausi, kiertojen pituudet vähän heitelleet ja en ole saanut esim normaaleja ovulaatio-oireitani (lääkäri kyllä synarela-ultrassa oli sitä mieltä että olin ovuloinut, vaikkei keltarauhasta löytänytkään) ja mietin onko se vaikuttanut tähän lukumäärään, ehkä pitäisi olla selkeämpi tauko seuraavaan hoitoon jos tarvitaan (no kesähän tässä pakostakin tulee).

Yön aikana tuli mieleen kysymyskin: mitä kokemuksia, missä määrin pistosten aloitusultrassa (onko se se nollaultra?) nähtyjen alkurakkuloiden (? sori termit hakusessa) määrä korreloi saatuihin follikkeleihin/munasoluihin? Minulle edellisellä kierroksella oli tähän ultraan merkitty 20 + 30 määräksi (23 follikkelia lopulta), nyt vain 13 + 20... Yritän kovasti olla lannistumatta liian aikaisin:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: ja eipä se iso määrä viimeksikään mitä taannut!
Nuo määrät kuulostaa kyllä isoilta!

Minulla näkynyt follikkeleita ennen hoitoja 10-30. Kyllä alkumäärällä on ollut yhteys kasvamaan lähteneiden follikkeleiden ja saatujen munasolujen määrään. Kirjoitin tänne tuosta aiemmin tarkoilla luvuilla.

Toisaalta ensimmäisessä hoidossa oli pitkä kaava, jossa tyhjennettiin parikymmentä ja vain alle puolessa oli munasolu. Lääkärin mukaan normaalin raja on, että vähintään puolissa rakkuloissa munasolu. Seuraavassa tyhjennettiin vähemmän, mutta saatiin enemmän munasoluja. Viimeksi aloitusluku oli ennätys, mutta sitten ultrissa näkyi, että vain osa lähtenyt kasvuun, mikä oli valtava pettymys. Punktiossa tyhjennettiin kuitenkin enemmän kuin aiemmin eli ilmeisesti osa pienistä oli ottanut loppukirin ja osa oli ollut toisten takana piilossa ja ultrattu luku oli siksi pienempi.

Oma kokemus on, että määrään on aina pettynyt. Toisaalta tuntuu, että määrä voi olla hoidon aikana mitä tahansa, eikä välttämättä korreloi tyhjennettyjen määrään, munasolujen määrään ja hoidon tulokseen. Olen ymmärtänyt, että 15-20 olisi ideaali, jotta määrä iso, mutta vältettäisiin hyperstimulaatio. Jotkut sanovat myös, että jos määrä pienempi, niin laatu parempi, mutta itse koin sen lähinnä ärsyttävänä lohdutteluna hoidossa, jossa selkeästi pienempi määrä.

Nuo määrät kuulostaa kyllä isoilta!

Minulla näkynyt follikkeleita ennen hoitoja 10-30. Kyllä alkumäärällä on ollut yhteys kasvamaan lähteneiden follikkeleiden ja saatujen munasolujen määrään. Kirjoitin tänne tuosta aiemmin tarkoilla luvuilla.

Toisaalta ensimmäisessä hoidossa oli pitkä kaava, jossa tyhjennettiin parikymmentä ja vain alle puolessa oli munasolu. Lääkärin mukaan normaalin raja on, että vähintään puolissa rakkuloissa munasolu. Seuraavassa tyhjennettiin vähemmän, mutta saatiin enemmän munasoluja. Viimeksi aloitusluku oli ennätys, mutta sitten ultrissa näkyi, että vain osa lähtenyt kasvuun, mikä oli valtava pettymys. Punktiossa tyhjennettiin kuitenkin enemmän kuin aiemmin eli ilmeisesti osa pienistä oli ottanut loppukirin ja osa oli ollut toisten takana piilossa ja ultrattu luku oli siksi pienempi.

Oma kokemus on, että määrään on aina pettynyt. Toisaalta tuntuu, että määrä voi olla hoidon aikana mitä tahansa, eikä välttämättä korreloi tyhjennettyjen määrään, munasolujen määrään ja hoidon tulokseen. Olen ymmärtänyt, että 15-20 olisi ideaali, jotta määrä iso, mutta vältettäisiin hyperstimulaatio. Jotkut sanovat myös, että jos määrä pienempi, niin laatu parempi, mutta itse koin sen lähinnä ärsyttävänä lohdutteluna hoidossa, jossa selkeästi pienempi määrä.
Kiitos vastauksesta! Nämä on kyllä mielenkiintoisia juttuja. Ajattelen että lukemia on turha vertailla muiden kanssa, kun on niin yksilöllisiä ne määrät ja laatu, tässä jotenkin meinannut vain tulla surku siitä kun ero omaan edelliseen on iso, niin mietityttää näkyykö lopputuloksessakin. Tosin jos se hyperi jäisi tulematta niin siitä olisin ihan iloinen. Olin itse tosi tyytyväinen viimeksi tuloksiin, kun saatiin viisi blastoa tutkimuksiin (vaikka hirveää olikin seurata sitä määrän tippumista jokaisessa vaiheessa, onneksi tästä oli kuitenkin varoiteltu paljon etukäteen) ja lääkäritkin piti tätä hyvänä määränä, mutta sitten tuntuikin ihan hirvittävän lannistavalta, kun kaikkiin osui se vika. Niin pakostakin mieli menee sinne, että jos saisi nyt enemmän tai vähintään saman verran niin olisi parempi mahdollisuus, vaikka kolikonheittoahan se silti on. Ja tiedän että tuuri voi osua toisinkin päin, eli vaikka saataisiin vain pari blastoa niin kolikko voikin kääntyä sinne hyvälle puolelle kaikkien kohdalla.

Mutta vaikka ehkä ei pitäisi vertailla niin enpä voi itselleni mitään ja menenkin seuraavaksi etsimään aiempia viestejäsi! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: hyvä muistutus ettei niissä ultrissakaan välttämättä niin tarkasti kaikkia rakkuloita näe!

@Trieste Olipa teillä huono tuuri viimeksi. 😞 En todellakaan ole asiantuntija, kun yksi ainoa hoitokierros takana, mutta sanon nyt kuitenkin sen mitä omasta kokemuksesta olen pohtinut. Mulla ei ollut nollaultraa, joten en tiedä sitä lähtötasoa. Kp8 ultrassa näkyi 8+4, joista yksi pieni 5mm. Kp12 ultrassa näkyi 7+4 isompaa ja lisäksi pienempiä. Lukumääriä ei laskettu, mutta ymmärsin että ei nyt hirvittävän paljoa kuitenkaan "ylimääräisiä". Mulla pidempi kierto, joten kypsyteltiin vielä muutama päivä ja punktio oli kp17. Siellä tyhjättiin kaikkien yllätykseksi X määrä folleja, saaliina 30 munasolua! 25 oli kypsiä ja 23 hedelmöittyi (ICSI). 5. päivänä mukana oli 9 alkiota, mutta 5 oli erottunut hyviksi alkioiksi. Biopsointipäivänä ei ollutkaan enää muita potentiaalisia. Joten valtavasta alkumäärästä lopulta tuli vain se viisi, joka toki sekin on enemmän kuin uskalsin alunperin toivoakaan. 🙏 Eli eli.. Uskon kyllä jotenkin, että aina niitä ei niin hyviä folleja ja munasoluja on mukana ja voi hyvinkin olla, että pienempi määrä ei tarkoita automaattisesti huonompaa lopputulosta. Ja toisaalta matkan varrella tilanne ehtii muuttua vielä moneen kertaan. Toivon sinne positiivista lopputulosta, todennäköisyyksien ajattelisi olevan teidän puolella tällä kertaa. 💖🌈

@Puolikuu kiitos:red-heart: Meillekin kävi itse asiassa niin, että siinä punktion ajoitus ultrassa (en nyt osaa sanoa mikä kp oli... mutta pe oli (aikaistettiin nopean estrogeenin nousun takia) ja ke punktio) näkyi muistaakseni 13 potentiaalista ja sitten 10 kpl niitä pienempiä, joista sanottiin että tuskin ehtivät mukaan, mutta 23 kpl sieltä sitten lopulta kuitenkin tyhjennettiin. No, aika näyttää miten tällä kerralla! Toivon sinnekin paljon hyviä uutisia ja positiivista lopputulosta :red-heart:

Huh nämä asiat kyllä tuntuu siltä että kun antaa pikkusormen niin imaisee ihan mukanaan, viime kierroksella tosiaan onnistuin pitämään hyvin taka-alalla, kun on onneksi niin paljon muita hyviä juttuja elämässä nyt meneillään, joihin menee aikaa ja energiaa, niin olen yrittänytkin pitää nämä hoidot "sivuprojektina", että a. muut jutut edistyisi b. ei kasvaisi liian suureksi mielessä. Houkuttelisi tuo salaiselle puolelle liittyminen, mutta ehkä yritän nyt hetken vielä sinnitellä ja keskittyä muihin juttuihin ja antautua lähempänä punktiota/tuloksia piinallisesti odotellessa sitten kunnolla:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Mulla molempien ivf-hoitojen nollaultrissa näkyi yht. +-20 follikkelia, mutta kummallakin kerralla kasvamaan lähti 7 follia. Siispä yksi hoidon ikävimmistä pettymyksistä on tullut ekassa seurantaultrassa, johon on mennyt toiveikkain mielin lupaavan nollaultran jäljiltä. Ekalla kerralla luultiin syyksi pientä lääkeannosta (joka määriteltiin tuon ikään nähden suurehkon follimäärän vuoksi), toisella kerralla lääkäri tuntui olevan sitä mieltä, että munasarjoissani jostain syystä vain hengaa reserviä, joka näkyy ultrissa mutta jota ei stimulaatiossa kiinnosta lähteä kasvamaan (ja että tulos on AMH-arvoni mukainen).

Punktioissa tyhjennettäviä folleja on molemmilla kerroilla ollut melko tarkalleen just se määrä, joka on näkynyt seurantaultrissakin, vaikka molemmilla kerroilla haaveilin, että joku olisi kirinyt kasvussa tai ollut piilossa toisten takana. Onneksi folleissa on ollut hyvin soluja. Olen kuullut joskus arvion, että 10-15 solua voisi olla määrä, jota tavoitellaan, mutta se on tosiaan tosi yksilöllistä.

Mutta tämä tosiaan sinua lähes 10 vuotta vanhemman kokemus. Kuulostaa siltä, että reagoit stimulaatioon hyvin, joten solumäräärästä voi varmasti tuolla oikein hyvä, vaikka nollaultran follimäärät vähän vaihtelevatkin. Paljon myötätuulta uuteen hoitoon. ❤️

Muokattu viimeksi:
Täällä on viime aikoina näkynyt paljon isoja saaliita 🤩 Olen miettinyt monta kertaa, että ”onneksi” ei ollut silloin kun vedin itse ekan punktiokirroksen -koska kyllähän sitä aina tulee verrattua muiden omiin lukuihin ja haettua kaikupohjaa omalle tilanteelle 😊

Joten tässä myös yksi vertailukohta: lähtötilanne oli 7+6, joista viimeisessä ultrassa nähtiin 4 kasvaneen. Puntiossa kerättiin 5, joista kypsiä 4, joista hedelmöittyi 3, joista yksi tuoresiirto ja 2 pakkaseen.

Eli haluaisin rohkaista niitä, keiden omat pienet luvut harmittaa -koskaan ei voi tietää mitä niistä seuraa 💕

ON: Itse toivon hartaasti, että jos tällä kierroksella päästäisiin vielä samoihin lukuihin 😅 Mulla vaihdettiin lääkitystä tälle kierrokselle, joka myös jännittää.

Täytyy itsekin tulla vielä huuteleen tästä vaikka aiemmin täällä jo kirjoitin asiasta.

Meillä siis kerättiin 8 munasolua joista 7 helmöittyi ja 6 kehittyi hyvälaatuiseksi blastoksi joista 1 kasvaa nyt seitsemännellä viikolla mun masussa ja 5 on pakkasessa.

Mulla ei nollaultraa ollut ollenkaan niin en tiedä mikä lähtötaso olisi ollut, seurantaultan perusteella veikkaisin noin 12, mutta lääkäri ei halunnut oikein kertoa todellista määrää vaikka siitä kysyin. Varmaankin juuri siksi että pettymyksiä ei tulisi turhaan.

Sitä ennen tutkimuksissa mulla oli 20/30 antraalifollikkelia todettu niin pieni määrä tuntui järkytykseltä, mutta turhaan. Näin vältyttiin hyperstimulaatioilta ja päästiin tuoresiirtoon.

Eli älkää vaipuko epätoivoon pieneltä vaikuttavan keräysmäärän takia ❤️ Se voi hyvin tarkoittaa että kerätyt munasolut ovat parempilaatuisia, joku tästä taisi mainitakin ja omalla kohdalla se kävi toteen.

Paljon tsemppiä kaikille ❤️

On kyllä tosi rohkaisevaa lukea että monenlaisilla määrillä on päästy hyvään lopputulokseen! Eipä se vaadi kuin sen yhden hyvän, joka sitten jaksaisi tarrata matkaan... Minusta on tosi mielenkiintoista kuulla muiden tarinoita, täytyy vain pitää huoli ettei fiksoidu mihinkään numeroihin ja aiheuta itselleen turhaa stressiä, kun ei sekään ole hyväksi (tosin yritän myös olla armollinen itselle siinä että ei tämä nyt kaadu siihen jos välillä ahdistaa tai stressaa tai nukkuu huonosti). Olen nyt kevään käynyt yin-joogassa ja vaikka itselle henkilökohtaisesti onkin tosi vaikeaa päästä sellaiseen rauhalliseen, läsnäolevaan tilaan mitä siitä haetaan (kertoo varmaan että sitä suurempi tarve ko. harjoittelulle on) niin on kyllä jäänyt käteen juurikin oppeja tästä armollisuudesta ja erilaisten tunteiden ja ajatusten sallimisesta.

Kaksi piikkiä nyt takana, pistäminen on kyllä paljon helpompaa kuin viime kerralla, vaikka aina hetki pitää itsensä kanssa keskustella (t. entinen neulafoobikko, on kyllä yllättävää miten ihminen tottuu asioihin jotka olleet joskus tosi vaikeita!). Synarelasta loppua kohden sain öisin kuumia aaltoja jotka herätti ja myös unettomuutta, nyt viime yönä kuuma aalto oli jo selkeästi lievempi. Edelleen kyllä tulee herättyä tosi aikaisin normaaliin rytmiin verrattuna mutta se on ehkä rehellisesti vain parannus...

Viime kierroksella selvisin omasta mielestäni tosi lievillä oireilla, oli lopussa vain nännikipua ja toki aika turvonnut olo alamahalla, sitten punktion jälkeen iskikin se hyperi ja aivan jäätävä närästys (särkylääkkeistä?) lisäksi, ei kiva. Jännityksellä odotan että miten nyt, toivoisin että pian tulisi jotain tuntemuksia, vähän jännittää nimittäin noiden meidän Gonal-F:ien toimivuus, kun unohdin laittaa ne hakemisen jälkeen jääkaappiin (haettiin viikko pari etukäteen) ja kun huomasin illalla, jätin sitten tarkoituksella huoneenlämpöön kerta olivat jo lämmenneet ja säilyvät kuitenkin sen 3 kk. No, puoliso oli aamulla herättyään säikähtänyt ja iskenyt ne jääkaappiin, minkä huomasin vasta joitain tunteja myöhemmin, eli lämpötila heitteli aika paljon. Tuttu farmaseutti kylläkin sanoi, että varmaan on ihan ok kunhan ei ole jäätynyt...

En tiedä huomaako muuten että olen Savosta kun mulla on aina näin pitkät nämä sepustukset :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :rolling:

Täällä näkynyt kivamäärä plussanneita, varovaiset onnittelut kaikille🥰

Meillä oli tällä viikolla kauan odotettu ensikäynti ja samalla saatiin lupa ilmoittautua hoitoihin toukokuussa 🤩. Jännityksellä odotan alkavia hoitoja ja näin neulakammoisena pistoksia odotan vähiten.

Takaisin