IVF/ICSI-HOIDOT 2026

@Cirice olen pahoillani. Toivotaan nyt vielä kuitenkin, että alkiot kehittyisivät.

@Teekoo olipa mahtava saalis siellä. Tylsää, että tulee viivästyksiä. Meille niistä ei puhuttu mitään, mutta johtuu ehkä siitä, että mulla on eri labra kun ei lähdetty meidän 2019 perustettuja tietoja siirtämään.

Meillä ylittyivät villitkin haaveet. Hedelmöittyneitä munasoluja oli siis 9, ja saatiin 8 blastokystiä pakkaseen ja testattavaksi. Meillä on ennenkin ollut tässä kohtaa tosi hienot onnistumiset, ja suurin kato on ollut kypsien vs. raakojen munisten kohdalla. Kaksi blastoa oli ehkä vähän rupuisempia, mutta ei liian. Olen siinä käsityksessä, että meille tulee soitto 23.4. Eli nyt hetken aikaa voi nautiskella elämästä.
Voi toivotaan että samat saatavuusongelmat ei koske teidän labraa, mietin että vaikuttaako tuo sota jotenkin siihen ettei jotkin labrojen tarviimat asiat liiku niinku ennen. Jostai saatavuusongelmasta on nimenomaan tuon Juno Geneticsen viivästymisis syynä. Mutta että jos tulee omapolulle infoo että puhelu siirtyy viikolla niin ei oo mitään huolestuttavaa kyseessä 🙏🏻

ON: Mulla oli nyt nää punktion jälkeiset menkat tosi niukat ja lyhyet, jännä nähdä kuinka kierto tasaantuu... Toisaalla jos tää nyt on se uus kierto niin sitten meidän lisäviikolla ei ois muutenkaa mitää merkitystä. Toukokuussa joka tapauksessa toivottavasti PAS 🤞🏻 Tän uuden kiertoaikataulun myötä toki karisee myös se alle 3v aikaraja mitä olin toivonut esikoiseen nähden. Tylsää kun on matkaan sattunut itsestä johtumattomia viivästyksiä (mm. Paperit Lontooseen oli 6vko jumissa jonkun työpöydällä ja sinä päivänä kun odotin soittoa että menetelmä on valmis, sainkin omapolulle tiedon että nyt on lähetetty tiedot eteenpäin...).

@Teekoo
Koronan aikana tuli ainakin meille määräys että pitää olla 3kk varasto kaikkia reagensseja. En sitten tiedä briteistä, mutta hurjaa että tolleen näytteet viivästyy 😬 TOKI välillä meilläkin on valmistajan päässä vaikeuksia ettei saada vaikka kuinka tilataan.

@Teekoo
Koronan aikana tuli ainakin meille määräys että pitää olla 3kk varasto kaikkia reagensseja. En sitten tiedä briteistä, mutta hurjaa että tolleen näytteet viivästyy 😬 TOKI välillä meilläkin on valmistajan päässä vaikeuksia ettei saada vaikka kuinka tilataan.
Joo, tosiaan täysin spekulaatiota että mistä voi toimitusvaikeudet johtua 😅 Meille punktiossa sanottii että vois tulla viikkoa paria aiemminki tulokset ni oli aika jännä et biologi suoraan sit sano et semmonen ei ainakaan tuu tapahtuun.

Tässä pohdin polille soittoa kun ny vähän pistelly vasemmalta puolen eilen ja tänään, et onko normaalia tällee yli viikko punktion jälkeen. Toki nyt oon touhunnut paljon kaikkea et voi myös johtua siitäkin... Mut pakko varmaa soittaa ja kysyä mihin asti uskaltaa seurata kotona 😅

Onko kellään kokemusta pidemmästä estrogen primingistä Progynovalla? Söin sitä viimeksi 10,5 päivää. Nyt tulisi 16,5 päivää, koska stimulaation alkua pitää hiukan viivästyttää klinikan pääsiäissulun takia. Tekoälyn mukaan Progynovaa käytetään yleensä 7-14 päivää. Alkoi hiukan epäilyttämään voiko pistokset tosiaan Progynovalla siirtää alkamaan vasta kierron seitsemäntenä päivänä, kun aiemmin pistokset aloitettu toisena tai kolmantena päivänä.

Laitoin tästä kyssärin klinikalle, mutta olisi kiva kuulla, jos jollakulla kokemuksia pidemmästä estrogen primingista.

@Kirppuliini saitko sellaisen ohjelapun siitä progynovasta? Siinä ainakin luki että jos vuoto alkaa viikonloppuna niin progynovaa jatketaan ainakin torstai-iltaan saakka. Näin ainakin jos pgt:n takia ajoitetaan. En tiedä haittaako tuo päivä pari lisää. Toivottavasti saat pian vastauksen.

@Kirppuliini saitko sellaisen ohjelapun siitä progynovasta? Siinä ainakin luki että jos vuoto alkaa viikonloppuna niin progynovaa jatketaan ainakin torstai-iltaan saakka. Näin ainakin jos pgt:n takia ajoitetaan. En tiedä haittaako tuo päivä pari lisää. Toivottavasti saat pian vastauksen.
En ole saanut. Lääkettä jäi kaappiin joulu-tammikuun hoidosta, niin ei tarvinnut edes hakea apteekista uutta pakettia.

Ymmärsin lääkärin puheista, että la olisi viljelyn ja mahdollisen siirron kannalta ideaali aloituspäivä, koska punktio ajoittuisi torstaille. Klinikka on kiinni sen viikon maanantain ja edeltävän perjantain, joten ultrat pitäisi olla ke-to ja ti.

En ole saanut. Lääkettä jäi kaappiin joulu-tammikuun hoidosta, niin ei tarvinnut edes hakea apteekista uutta pakettia.

Ymmärsin lääkärin puheista, että la olisi viljelyn ja mahdollisen siirron kannalta ideaali aloituspäivä, koska punktio ajoittuisi torstaille. Klinikka on kiinni sen viikon maanantain ja edeltävän perjantain, joten ultrat pitäisi olla ke-to ja ti.
Onko sulla kestänyt aiemmin stimulaatio 10pv ja vaikuttiko sulla progynova aiemmin stimulaation kestoon? Minulla olisi tarkoitus olla punktio vappuviikolla joten siinä on vain keskiviikko ja torstai mahdollisia päiviä. Vähän jännittää vaikuttaako toi progynova jotenkin hidastavasti follien kasvuun..

Onko sulla kestänyt aiemmin stimulaatio 10pv ja vaikuttiko sulla progynova aiemmin stimulaation kestoon? Minulla olisi tarkoitus olla punktio vappuviikolla joten siinä on vain keskiviikko ja torstai mahdollisia päiviä. Vähän jännittää vaikuttaako toi progynova jotenkin hidastavasti follien kasvuun..
Stimulaatio oli viimeksi 10 päivää. Aloitin pistokset kierron toisena päivänä ja keräys oli 14. päivänä. Kummallakaan kerralla Progynovan syönti ei ole vaikuttanut kierron pituuteen ja myös stimulaation pituus pysynyt samana. Toki aiemmilla kerroilla eri stimulaatiolääke.

Itselläkin kävi mielessä voiko se, että syön Progynovaa pidempään vaikuttaa siihen kuinka follikkelit lähtevät kasvuun. Josko menevät pidemmästä kuurista syvempään lepotilaan. En tiedä. Pakko vaan luottaa lääkärin osaamiseen.

Katsoin kalenteria tarkemmin ja totesin, että ensi viikon lauantai on ainoa mahdollinen stimulaation aloituspäivä. Sillä aikataululla saadaan ultrat ke/to ja ti. Jos aloittaisin pistelyn päivää aiemmin, niin punktion ajankohda jouduttaisiin määrittämään jo todella aikaisin ja vain yhden ultran perusteella, joka olisi kuuden pistelypäivän jälkeen.

Katsoin kalenteria tarkemmin ja totesin, että ensi viikon lauantai on ainoa mahdollinen stimulaation aloituspäivä. Sillä aikataululla saadaan ultrat ke/to ja ti. Jos aloittaisin pistelyn päivää aiemmin, niin punktion ajankohda jouduttaisiin määrittämään jo todella aikaisin ja vain yhden ultran perusteella, joka olisi kuuden pistelypäivän jälkeen.
Sullakin on sitten jännät paikat kun niin vähän liikkumavaraa. Mulla kesti viimeksi stimulaatio 10pv ja 11 olisi ollut myös ihan ok, nyt jos aloitan perjantaina niin mahdollisuus jompaan kumpaan. Toivottavasti ehtivät kypsyä tuossa ajassa!

Sullakin on sitten jännät paikat kun niin vähän liikkumavaraa. Mulla kesti viimeksi stimulaatio 10pv ja 11 olisi ollut myös ihan ok, nyt jos aloitan perjantaina niin mahdollisuus jompaan kumpaan. Toivottavasti ehtivät kypsyä tuossa ajassa!
Lääkärin kanssa oltiin sovittu, että jos kierto alkaa lauantaina, niin aloitan pistelyn heti ja keräys pääsiäistorstaina. Siinä ei olisi ollut yhtään pelivaraa, kun klinikka kiinni perjantaina.

Nyt kun kierto alkoi sunnuntaina, niin ei ehdi enää pääsiäistä ennen, vaan syön Progynovaa lisäpäivät, että keräys pääsiäisen jälkeen. Melkoista kikkailua, että yhden päivän ero kierron alussa siirtää punktiota viikolla. Noh, ehdin syödä nyt sitten pidempään lisäravinteita. Olen harmitellut, että vähensin niiden määrää selkeästi tammikuun jälkeen ja aloitin isoilla annoksilla vasta, kun hoito varmistui noin kuukausi sitten. Sitä päässään kehittelee kaikenlaista, että jos tekisi sitä tai tätä tai jättäisi jotain tekemättä, niin olisiko se ratkaiseva muutos.

Mullahan juuri päätettiin punktiopäivä ainokaisessa ultrassa viiden pistelypäivän jälkeen, että ihan mahdollista sekin on 🙈

Estrogen primingissa (tai lääkkeellisessä pas:ssa, johon itse käytän) mekanismi on se, että korkea estrogeenitaso estää kehon oman FSH-tuotannon, jolloin kierto ei ala/follikkelit ei lähde kasvuun. Ne vaan odottelee rauhassa FSH:ta, joka sulla sitten stimulaation alkaessa tulee käyttöön. En toki ole lääkäri, mutta en usko että muutamaa päivää pidempi priming vaikuttaa tilanteeseen mitenkään.

Lääkärin kanssa oltiin sovittu, että jos kierto alkaa lauantaina, niin aloitan pistelyn heti ja keräys pääsiäistorstaina. Siinä ei olisi ollut yhtään pelivaraa, kun klinikka kiinni perjantaina.

Nyt kun kierto alkoi sunnuntaina, niin ei ehdi enää pääsiäistä ennen, vaan syön Progynovaa lisäpäivät, että keräys pääsiäisen jälkeen. Melkoista kikkailua, että yhden päivän ero kierron alussa siirtää punktiota viikolla. Noh, ehdin syödä nyt sitten pidempään lisäravinteita. Olen harmitellut, että vähensin niiden määrää selkeästi tammikuun jälkeen ja aloitin isoilla annoksilla vasta, kun hoito varmistui noin kuukausi sitten. Sitä päässään kehittelee kaikenlaista, että jos tekisi sitä tai tätä tai jättäisi jotain tekemättä, niin olisiko se ratkaiseva muutos.
Samaistun tähän, itsellä oli tarkoitus kokeilla gluteenitonta ja ajattelin, että pidän koko kevään huolta tasaisesta verensokerista ym. mutta eipä noista käytännössä tullut mitään. Lisäravinteita sentään on tullut syötyä.

Vain kaksi blastoa pakkaseen. ☹️ Ei taida tuoresiirrollakaan olla hyvät tsänssit.
Blastoilla on aina hyvät tsäänssit! Häntä pystyyn. :Two-hearts:Vaikka ymmärrän kyllä pettymyksen, varsinkin jos soluja on ensin ollut tulevinaan paljon. Itsellä on aina ollut lopullinen alkioiden määrä 1-4, mutta raskaus on silti alkanut neljä kertaa. Esikoinen sai alkunsa kierroksesta, joissa alkioita tuli se tasan yksi. :Upside Down Face:

Onko kellään kokemusta pidemmästä estrogen primingistä Progynovalla? Söin sitä viimeksi 10,5 päivää. Nyt tulisi 16,5 päivää, koska stimulaation alkua pitää hiukan viivästyttää klinikan pääsiäissulun takia. Tekoälyn mukaan Progynovaa käytetään yleensä 7-14 päivää. Alkoi hiukan epäilyttämään voiko pistokset tosiaan Progynovalla siirtää alkamaan vasta kierron seitsemäntenä päivänä, kun aiemmin pistokset aloitettu toisena tai kolmantena päivänä.

Laitoin tästä kyssärin klinikalle, mutta olisi kiva kuulla, jos jollakulla kokemuksia pidemmästä estrogen primingista.
Ei ole kokemusta pidemmällä käytöllä, mutta huomasin että ohjeet tästä lääkkeestä ovat kirjavat yksityisen ja julkisen välillä. Oltiin siis menossa yksityiselle juuri hoitoihin, kunnes selvisi yllättäen että päästäänkin julkiselle. Joka tapauksessa Ovumialla sanottiin, että tuon avulla voi siirtää 4 päivää aloitusajankohtaa. Eli jos stimulointi alkaa normaalisti kp 2-4, niin tuon avulla aloitusta voi siirtää alkamaan kp 1 tai just kp 7.

Tunnustan että myös sooloilin aloituspäivän suhteen, koska mun vatsa ei kestänyt tuota lääkettä ilman vahvaa precosa-piimä-kefir-kuuria. Julkisen ohje oli aloitus kp 21. Ovumialla noin viikko ovulaatiosta. No, koska ovulaatio on mulla suht myöhäinen ja tapahtui kp 18, aloitin progynovan vasta muistaakseni kompromissina näiden kahden ohjeen väliltä kp 24 . Säästin siinä vatsaani useamman päivän lääkkeen käytöltä. Ja lääkehän toimi tästä huolimatta. (en kannusta ketään kokeilemaan tätä neuvoa, jokainen saa omat ohjeensa lääkäristä).

Minulla tuo Progynova mielestäni lyhensi kiertoa päivällä tai kahdella. Minulla omasta mielestäni oli tasaisimmin kasvaneet follikkelit tällä kaavalla, ja tätähän juuri estrogen primingin pitäisi muun muassa korjata.

Lääkärin mukaan Progynovaa voi huoletta syödä pidempään. Pitää uuden kierron poissa tarvittavien lisäpäivien ajan, jotta vältetään pääsiäinen. Periaatteessa lyhyempikin siirto olisi ollut mahdollinen, mutta näin varmistetaan, että saadaan ultrat ja keräys sopiville päiville. Aloitan siis pistokset lauantaina. Toivottavasti edessä ei ole taas suuri suru ja isot vaikeat päätökset hoidon jälkeen.

Hei kaikille 👋 Olen seurannut tätä ketjua hetken aikaa ja ajattelin nyt osallistua, kun meilläkin hoito lähenee. Ollaan siis menossa ivf suunnitteluun tällä viikolla! Meillä vuoden ikäinen poika ivf+pas hoidolla saatu 🥰 On tämä niin jännittävää taas ja samalla stressaavaakin töiden ja perheen arjen järjestelyjen kannalta 😅Mutta toivottavasti päästään mahdollisimman kivuttomasti toivottuun tulokseen 🤞 Tsemppiä kaikille omiin vaiheisiin ☘️

Takaisin