IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Tänään tuli omapolulle nettiin tiedot, että 18 munasolusta 13 oli kypsää ja 9 oli hedelmöittynyt normaalisti.

Vaikka sitä kuinka tietää keskimääräiset onnistumisprosentit, niin aina näissä hoidoissa kokee pettymystä. Onneksi ainakin aiemmin hedelmöittyneistä melko moni on aiemmin selvinnyt blastokystiksi, mikä luo toivoa.

Meillä tosiaan arviolta 1/4 blastoa on siirtokelpoisia alkiodiagnostiikan jälkeen. Siksi kato tuntuu niin pahalta, vaikka tiedän hyvin että tuloksemme on ihan tosi hyvä.

Kirjoittelenpa nyt itsekin tänne. Olen näitä keskusteluja vuoden verran lukenut ja saanut kyllä paljon vertaistukea tältä foorumilta. Olen 39-vuotias, mies 41 ja ei selkeää syytä lapsettomuudelle. Olen tehnyt aiemmin töitä kaikenlaisten kemikaalien kanssa ja välillä mietin tuhosinko mahdollisuuteni lapseen siinä.

Aloitettiin IVF-hoitojen suunnittelu syksyllä 2023. Tällä hetkellä meillä on kolmas ja suurella todennäköisyydellä viimeinen kierros meneillään. Aiemmilla kerroilla on saatu hyvin munasoluja (13 ja 14) mutta alkioita on tullut vain 1 ja 2. Tuoresiirtoon ei hyperin/hypeririskin takia olla koskaan päästy ja kaikki kolme alkiota siirrettiin pakkasesta. Mikään ei ole edes yrittänyt tarrata kiinni ja olo on aika epätoivoinen myös tämän viimeisen kierroksen suhteen.

Olin kovasti toivonut, että nyt oltaisiin voitu tehdä tuoresiirto, jos se olisi vaikka toiminut paremmin mutta kävin tänään viimeisessä ultrassa ennen punktiota keskiviikkona ja lääkäri oli sitä mieltä, että pistetään kaikki vaan suoraan pakkaseen. Aiemmilla kerroilla ongelmana on ollut myös, että iso osa soluista ei ole ollut kypsiä (viimeksi kolmestatoista vain neljä), joten nyt kokeillaan tuplatriggeriä, mikä vähän jännittää myös. Jos jollain on kokemuksia tuplatriggeristä niin kiinnostaa kuulla!

@Sinertävää huojentava kuulla, että kaikki siellä matkassa oli ollut! Meille ei joo ohjattu muuta kun että suunnilleen samoihin aikoihin lääke ja musta 30 min on jo iso heitto🫣 ehkä siks pieni paniikki iski. Täällä kanssa libido aivan nollissa, ja ajatuskin läheisyydestä jopa vähän epämiellyttävä, kun pistokohat ilmottaa itestään😅 millanen olo sulla noin muuten?☺️

@Kirppuliini no niimpä! Toki meillä lääkäri myös puhu niin hiljaa, etten ihmettelis jos joku asia ois menny ohi🫣
Vähän tukala olo, pistoskohdat eivät tunnu. Vähän väsyttää lähinnä, toisaalta välillä tulee sellaisia siivouspömeleitä. Läheisyys tuntuu täälläkin epämiellyttävältä, kun olen jotenkin kosketusherkkä. Lisäksi rinnat ovat turvonneet ja kipeät, välillä mahassa tuntuu sellaisia pahempia kramppeja (mutta samantapaisia kuin normaalistikin ennen ovulaatiota). Hieman huolettaa kun illalla jo pitää ottaa Ovitrelle (irrotuspiikki) maanantaita varten, että miten tilanne sitten muuttuu.

Aiemmilla kerroilla ongelmana on ollut myös, että iso osa soluista ei ole ollut kypsiä (viimeksi kolmestatoista vain neljä), joten nyt kokeillaan tuplatriggeriä, mikä vähän jännittää myös. Jos jollain on kokemuksia tuplatriggeristä niin kiinnostaa kuulla!
Mitä tarkoitat tuplatriggerillä? Itsellä ekalla kerralla yksi irrotuspiikki, muistaakseni Ovitrelle. Seuraavalla kahdella kerralla 1,5. Viimeksi sitä 1,5 ja päälle vielä Gonapeptyl. En osaa sanoa millainen vaikutus noilla ollut.

Muokattu viimeksi:
Heippa kaikille! Olen täällä noviisi ja tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta kysynpä silti. Ollaan miehen kanssa menossa toukokuussa ensimmäiseen ivf kiertoon. Alustavan aikataulun mukaan jarrutushoito alkaa ensi kuussa ja kiertopäivä 21 pitää saada passaamaan viikon aikaikkunaan. Olen käyttänyt Terolut lääkettä ennen jonoon asettumista tukemassa loppukiertoa. Jonoon päästyämme jätin terolutin pois, vaikka sen käytöstä ei lääkärin mukaan ole kyllä haittaakaan. Kiertoni terolutin aikana oli noin 29 päivää ja tämän mukaisesti hoidon aikataulu on nyt varmaan laskettu. Kun jätin lääkkeen pois, niin kiertoni lyheni noin 26 päivään, joten alkuperäinen laskettu aika ei nyt oikein täsmää. Mitä olette mieltä, että voisinko lääkityksen uudelleen aloittamalla saada aikataulun vielä ns. kiinni? Pelkona on, että jos kuukautiset alkavat liian aikaisin muuttuu aikataulu, joka voi ehkä perua tai siirtää hoitomme, jota olemme pitkään odottaneet. Kiertoni pitäisi saada noin 32 päivän mittaiseksi, että kiertopäivä 21 tulisi juuri aikaikkunan ensimmäiseksi "sallituksi" päiväksi ja tämä tarkoittaisi 14pv ajan lääkkeen ottamista. Onko kellään kokemusta, että kumpi on pienempi paha: yrittää venyttää kieroa vai ilmoittaa lasketun aikataulun kusseen? Kiitos ja anteeksi.

Mitä tarkoitat tuplatriggerillä? Itsellä ekalla kerralla yksi irrotuspiikki, muistaakseni Ovitrelle. Seuraavalla kahdella kerralla 1,5. Viimeksi sitä 1,5 ja päälle vielä Gonapeptyl. En osaa sanoa millainen vaikutus noilla ollut.
Minulla on aiemmilla kerroilla ollut pelkkä Ovitrelle irrotuspiikkinä mutta nyt sen kaveriksi sain klinikalta toisen spruutan, näyttäisi lukevan Suprefact siinä.

Jäi tosiaan sanomatta, että asun ulkomailla, joten voi olla, että sanasto ei ole ihan kohdillaan. Täällä tuota toisen lääkkeen lisäämistä kutsuvat tuplatriggeriksi, en tiedä onko sille joku muu sana suomeksi. 🤔 Tarkoitus on siis yrittää buustata munasolujen kypsymistä sillä.

Edit: typo

Minulla on aiemmilla kerroilla ollut pelkkä Ovitrelle irrotuspiikkinä mutta nyt sen kaveriksi sain klinikalta toisen spruutan, näyttäisi lukevan Suprefact siinä.

Jäi tosiaan sanomatta, että asun ulkomailla, joten voi olla, että sanasto ei ole ihan kohdillaan. Täällä tuota toisen lääkkeen lisäämistä kutsuvat tuplatriggeriksi, en tiedä onko sille joku muu sana suomeksi. 🤔 Tarkoitus on siis yrittää buustata munasolujen kypsymistä sillä.
Meillä lisättiin ensin Ovitrelle-annos yhdestä puoleentoista ja toivottiin, että se auttaisi hedelmöittymiseen. Sitten tosiaan seuraavassa vielä Gonapeptyl.

Kysyin lääkäriltä mistä näkevät mitkä munasolut kypsiä, niin hänen mukaansa se on ihan yksiselitteistä, koska silloin näkyy poistosolu. Ei ole siis ikään kuin jatkumo, vaan joko se on tai ei.

Heippa kaikille! Olen täällä noviisi ja tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta kysynpä silti. Ollaan miehen kanssa menossa toukokuussa ensimmäiseen ivf kiertoon. Alustavan aikataulun mukaan jarrutushoito alkaa ensi kuussa ja kiertopäivä 21 pitää saada passaamaan viikon aikaikkunaan. Olen käyttänyt Terolut lääkettä ennen jonoon asettumista tukemassa loppukiertoa. Jonoon päästyämme jätin terolutin pois, vaikka sen käytöstä ei lääkärin mukaan ole kyllä haittaakaan. Kiertoni terolutin aikana oli noin 29 päivää ja tämän mukaisesti hoidon aikataulu on nyt varmaan laskettu. Kun jätin lääkkeen pois, niin kiertoni lyheni noin 26 päivään, joten alkuperäinen laskettu aika ei nyt oikein täsmää. Mitä olette mieltä, että voisinko lääkityksen uudelleen aloittamalla saada aikataulun vielä ns. kiinni? Pelkona on, että jos kuukautiset alkavat liian aikaisin muuttuu aikataulu, joka voi ehkä perua tai siirtää hoitomme, jota olemme pitkään odottaneet. Kiertoni pitäisi saada noin 32 päivän mittaiseksi, että kiertopäivä 21 tulisi juuri aikaikkunan ensimmäiseksi "sallituksi" päiväksi ja tämä tarkoittaisi 14pv ajan lääkkeen ottamista. Onko kellään kokemusta, että kumpi on pienempi paha: yrittää venyttää kieroa vai ilmoittaa lasketun aikataulun kusseen? Kiitos ja anteeksi.
Hei! En osaa ihan tarkkaan sanoa, mutta aikataulua päivitetään hoidon aikana riippuen siitä millainen vaste on lääkkeisiin. Mulla kierto on yleensä ollut 27-29 päivää, sitten IVF:ään ilmoittautumisessa kierto päättikin olla 26 päivää, eikä siitä mitään ongelmia tullut. Alustava punktioaikakin on varattu viikon tarkkuudella.

@Puolikuu

Kiitos! Olen joo positiivisesti yllättynyt alkioden määrästä suhteessa kerättyjen munasolujen määrään. Ensin tuo määrä oli hieman pettymys kun todennäköistä ois ollut että oltais saatu vain muutama alkio tosta määrästä jos sitäkään muiden kokemuksista päätellen.

Olin määrään pettynyt myös sen takia koska vuosi sitten ultrassa laskettiin multa 50! kpl antraalifollikkeleita ja siksi mulla aloitettiinkin stimulaatio matalahkolla annoksella että hyperstimulaatiolta vältytään. Odotettavissa oli ollut noin 20 munasolua niin kahdeksan tuntui hyvin pieneltä määrältä. Ilmeisesti laatu korvaa määrän 😉

Keräystä seuraavana päivänä biologi soitti ja kertoi vain kahden hedelmöittyneen normaalisti, mutta oli toiveikas että jokunen muukin sieltä ois ehkä hedelmöittynyt mutta sitä ei vain tarkastelun hetkellä voinut havaita.

Siksi ajattelinkin siirtoon mennessä että todennäköisyyksien mukaan ois vaan yksi siirrettävä mutta pakkaseen ei jäis mitään. Kun sitten saavuin paikalle, juttelin sihteerin kanssa joka kertoi että yksi on nyt valmisteltu siirtoon ja 5 kpl meni juuri pakkaseen. Olin alkuun ihan epäuskoinen ja aattelin että hän katseli jonkun muun tietoja! 😅 Aivan erinomainen tulos kahdeksasta munasolusta, en ois osannut tästä edes unelmoida Kaikki vielä 5 päiväisiä hyvälaatuisia blastoja 💖

Biologi tuli sitten vielä kertomaan että ne loput alkiot olivat olleet vain niin nopeita hedelmöittymään että olivat olleet sellaisessa kehitysvaiheessa tarkastelun aikaan että siitä ei voinut nähdä ovatko hedelmöittyneet vai eivät.

Tuntuu jotenkin väärältä ajatella että meillä ois lopulta mennyt näinkin helposti tämä kun lukee monen teistä pettymyksistä 😕 Toki lopputulosta ei voi vielä tietää. Toivon teille kaikille onnea tulevaan ja paljon voimia raskaisiin kokemuksiin ❤️

Olin utelias tuossa kypsä vs. raaka munasolu, ja googletin asiaa. Kyllähän noilla on aika iso ero ulkonäössä!

Edit: täällä vielä lisää kuvia raaoista, noi tuossa olevat on jotain meriotuksen soluja mutta aika samanlaisia ovat: https://www.advancedfertility.com/fertility-gallery/immature-ivf-eggs

Puuha-Pete: STRESSA-TAANKO?
Minä: TIETENKIN!

Liitteet

• Screenshot_20260315-092728~2.jpg
    Screenshot_20260315-092728~2.jpg
    128.6 KB · Katsottu: 28
  • Screenshot_20260315-092722~2.jpg
    Screenshot_20260315-092722~2.jpg
    99.4 KB · Katsottu: 28
Muokattu viimeksi:
Joo siis näinhän se on, että munasolu on tosiaan joko kypsä tai ei. Jälkimmäisessä tapauksessa sitä ei varmastikaan voida yrittää hedelmöittää, koska se ei ole oikeassa tilassa sitä varten. Mun ongelmana on, että jostain syystä solut kypsyy kai sitten oletettua hitaammin (esim syksyllä vain 4/13 kypsiä kun punktio tehtiin) ja sitä varten sitten lisättiin tuo ekstrapiikki, jolla kai pitäisi vähän avittaa kypsymistä.

Ajattelin, että tämä olisi aika yleistä ja siksi kyselin, että jos jollain olisi kokemuksia siitä, että auttoiko kypsyttelyyn mutta ehkä sitten ei? Taas yksi esimerkki miten yksilöllistä puuhaa tämä on. 😅

Joo siis näinhän se on, että munasolu on tosiaan joko kypsä tai ei. Jälkimmäisessä tapauksessa sitä ei varmastikaan voida yrittää hedelmöittää, koska se ei ole oikeassa tilassa sitä varten. Mun ongelmana on, että jostain syystä solut kypsyy kai sitten oletettua hitaammin (esim syksyllä vain 4/13 kypsiä kun punktio tehtiin) ja sitä varten sitten lisättiin tuo ekstrapiikki, jolla kai pitäisi vähän avittaa kypsymistä.

Ajattelin, että tämä olisi aika yleistä ja siksi kyselin, että jos jollain olisi kokemuksia siitä, että auttoiko kypsyttelyyn mutta ehkä sitten ei? Taas yksi esimerkki miten yksilöllistä puuhaa tämä on. 😅
Kyllä tuo tuplatriggeri mun käsittääkseni auttaa munasolujen kypsyttelyssä. 👍🏻 Mulla se on mukana automaattisesti, koska ikää (kenties siksi).

ON: Tauon jälkeen alan taas verryttelemään ajatuksia tämän palstan avulla, meidän ilmoittautuminen hyväksyttiin 🥳 Viimeinen julkisen IVF starttaa kuun vaihteessa pitkällä kaavalla, mikäli tsekkikäynnillä kaikki kunnossa. Tulen tänne panikoimaan varmaan viimeistään huhtikuun puolivälissä kun pitää taas ottaa piikit käyttöön 😅

Jännittää ja pelottaa jo valmiiksi, kun tietää, että tähän tämä polku sitten päättyy (toki yksityisen takaportti on vielä sitten harkittava). Alkuvuoden kkm jälkeen mieli kävi tosi syvissä vesissä, mut sisuunnuin, ostin dosetin ja aloin napsimaan kaikenlaisia lisäravinteita ja koittanut etsiä kaikenmaailman poppakonsteja joilla edistää onnistumista. Mies pitää mua varmaan jo täysin hurahtaneena, mutta eipähän tartte sit jossitella 🤪

Tsemppiä hurjasti kaikille prosessin eri vaiheisiin 💕

@StellaMom me ollaan otettu välikierrot yleensä rennosti, mä en ole esim. tikuttanut oviksia (tokihan sitä välintään alitajuisesti on tiennyt kierron vaiheet), mut ollaan enemmän harrastettu vain harrastamisen ilosta, ja jätetty puuhailematta jos siltä on tuntunut 🤗 Välillä on ollut pitkiäkin taukoja, mut koitetaan ajatella, että silti parisuhde on ykkönen, ja lapsiprojekti kakkonen. Me ollaan jo tosi lähellä sitä hetkeä, että pitää todeta sylin jäävän tyhjäksi, niin siksi päädytty tuohon priorisointiin.

Heippa kaikille! 🌞

Tulin tänne ekaa kertaa kirjottelemaan.. pahoittelut, jos vähän pihalla näistä vielä.😅

Takana 8v lapsettomuutta, nyt miehen kanssa oltu reilu vuosi julkisella puolella lapsettomuushoidoissa.. itse oon 35v ja mies 40v. Kummalakaan ei omia lapsia.. 12/24 ekan kerran tehnyt positiivisen raskaustestin, meni kesken rv5.. muuten sitten tässä 8v ei oo raskautumisia ollut.
Mulla hyvin tarkka ovulaatio, ja kaikki näyttää itselläni kuulemma testeissä hyvältä sekä miehellä tosi hyvät siittiöit..mut ei vaan raskautuminen onnistu. 🥺

No nyt saatiin vihdoin tieto että mahdutaan IVF-hoitoon..eilen olikin eka GonalF piikki.. ja nyt sitten jännitän miten tää tulee menee. Aivan järkyttävä pääkipu ainakin heti aamusta ollut.. 🫣

Miten ootte saanut töissä hoidettua kun on noita käyntejä, ootteko siellä puhunut asiasta? Ite en haluisi edes pomolle puhua asiasta..mut mietin mitä siinä saikku lapussa sitten lukee et pitääkö tässä vaan pomolle puhua kuitenkin?

Onko punktion jälkeen teillä olo ollut millainen, et ootteko päässyt hyvin takas töihin sen sairasloman jälkeen? Ite katoin nii vissiin vaa se toimenpide pvä + seuraava vaan ois saikkua?

Mulla kuulemma on iso riski siihen hyperiin.

Tsemppiä kaikille hoitoihin! 🤗

Miten ootte saanut töissä hoidettua kun on noita käyntejä, ootteko siellä puhunut asiasta? Ite en haluisi edes pomolle puhua asiasta..mut mietin mitä siinä saikku lapussa sitten lukee et pitääkö tässä vaan pomolle puhua kuitenkin?

Onko punktion jälkeen teillä olo ollut millainen, et ootteko päässyt hyvin takas töihin sen sairasloman jälkeen? Ite katoin nii vissiin vaa se toimenpide pvä + seuraava vaan ois saikkua?
Kannattaa varmistaa omasta työehtosopimuksesta tai liitosta miten lapsettomuushoitoihin liittyvät sairauspoissaolo korvataan. Joillakin aloilla ultrakäynnit sekä operaatiopäivän ja seuraavan päivän saikkutodistus hyväksytään, toisilla menee ns. omaan piikkiin. Tuo johtuu siitä, että hoidot eivät ole varsinaisesti sairauden hoitoa ja niissä käytettävä koodi ei suoraan oikeuta sairauslomakorvaukseen. Koodista voi myös helposti tarkistaa netistä millaisesta asiasta kyse. Noiden seikkojen vuoksi en ole vienyt töihin kertaakaan saikkutodistusta, vaan olen ollut poissa omalla ilmoituksella.

Lääkäri voi käyttää muutamaa eri koodia ja sekin vaikuttaa onko sairasloma korvattava. Esim. päivystyksessä käyttivät eri koodia (muistaakseni alavatsakipu), joka olisi oikeuttanut saikkuun.

@MiuMarja Mä kans pohdin tuota pomolle kertomista.. Mut vielä en oo kertonut. Voi olla omia menoja saldoilla pois, niin toistaiseksi en ainakaan vielä ole kertonut. Yritän pitää lomapäiviä punktion aikaan. Joo, ehkä tyhmää, mutta ennemmin pitäisin asian vielä omana tietonani.
Mun mielestä ei yhtään tyhmää tollanen kikkailu, ite tekisin kanssa jos pystyisin. Ite oon SOTE alalla, ja vuorotyö.. noh, kyl mä tiedän että jotenkin tääkin asia kyllä selvii! 😊
Kannattaa varmistaa omasta työehtosopimuksesta tai liitosta miten lapsettomuushoitoihin liittyvät sairauspoissaolo korvataan. Joillakin aloilla ultrakäynnit sekä operaatiopäivän ja seuraavan päivän saikkutodistus hyväksytään, toisilla menee ns. omaan piikkiin. Tuo johtuu siitä, että hoidot eivät ole varsinaisesti sairauden hoitoa ja niissä käytettävä koodi ei suoraan oikeuta sairauslomakorvaukseen. Koodista voi myös helposti tarkistaa netistä millaisesta asiasta kyse. Noiden seikkojen vuoksi en ole vienyt töihin kertaakaan saikkutodistusta, vaan olen ollut poissa omalla ilmoituksella.

Lääkäri voi käyttää muutamaa eri koodia ja sekin vaikuttaa onko sairasloma korvattava. Esim. päivystyksessä käyttivät eri koodia (muistaakseni alavatsakipu), joka olisi oikeuttanut saikkuun.
Okei, hyvä tietää! Tätä en edes tullut ajatelleeksi! 🫣 pitääkin ihan ruveta tutkimaan tätä.

Mun mielestä ei yhtään tyhmää tollanen kikkailu, ite tekisin kanssa jos pystyisin. Ite oon SOTE alalla, ja vuorotyö.. noh, kyl mä tiedän että jotenkin tääkin asia kyllä selvii! 😊

Okei, hyvä tietää! Tätä en edes tullut ajatelleeksi! 🫣 pitääkin ihan ruveta tutkimaan tätä.
Noh, ainakin sote-alalla menee niin että punktiopäivä ja sen jälkeinen päivä ovat palkallista saikkua. Ultrakäynnit pitää hoitaa omalla ajalla. Sitten jos on hussilla töissä ja asioi hussilla, niin kannattaa mainita olevansa henkilökuntaa.

Takaisin