IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Tänään tuli omapolulle nettiin tiedot, että 18 munasolusta 13 oli kypsää ja 9 oli hedelmöittynyt normaalisti.

Vaikka sitä kuinka tietää keskimääräiset onnistumisprosentit, niin aina näissä hoidoissa kokee pettymystä. Onneksi ainakin aiemmin hedelmöittyneistä melko moni on aiemmin selvinnyt blastokystiksi, mikä luo toivoa.

Meillä tosiaan arviolta 1/4 blastoa on siirtokelpoisia alkiodiagnostiikan jälkeen. Siksi kato tuntuu niin pahalta, vaikka tiedän hyvin että tuloksemme on ihan tosi hyvä.

Kirjoittelenpa nyt itsekin tänne. Olen näitä keskusteluja vuoden verran lukenut ja saanut kyllä paljon vertaistukea tältä foorumilta. Olen 39-vuotias, mies 41 ja ei selkeää syytä lapsettomuudelle. Olen tehnyt aiemmin töitä kaikenlaisten kemikaalien kanssa ja välillä mietin tuhosinko mahdollisuuteni lapseen siinä.

Aloitettiin IVF-hoitojen suunnittelu syksyllä 2023. Tällä hetkellä meillä on kolmas ja suurella todennäköisyydellä viimeinen kierros meneillään. Aiemmilla kerroilla on saatu hyvin munasoluja (13 ja 14) mutta alkioita on tullut vain 1 ja 2. Tuoresiirtoon ei hyperin/hypeririskin takia olla koskaan päästy ja kaikki kolme alkiota siirrettiin pakkasesta. Mikään ei ole edes yrittänyt tarrata kiinni ja olo on aika epätoivoinen myös tämän viimeisen kierroksen suhteen.

Olin kovasti toivonut, että nyt oltaisiin voitu tehdä tuoresiirto, jos se olisi vaikka toiminut paremmin mutta kävin tänään viimeisessä ultrassa ennen punktiota keskiviikkona ja lääkäri oli sitä mieltä, että pistetään kaikki vaan suoraan pakkaseen. Aiemmilla kerroilla ongelmana on ollut myös, että iso osa soluista ei ole ollut kypsiä (viimeksi kolmestatoista vain neljä), joten nyt kokeillaan tuplatriggeriä, mikä vähän jännittää myös. Jos jollain on kokemuksia tuplatriggeristä niin kiinnostaa kuulla!

@Sinertävää huojentava kuulla, että kaikki siellä matkassa oli ollut! Meille ei joo ohjattu muuta kun että suunnilleen samoihin aikoihin lääke ja musta 30 min on jo iso heitto🫣 ehkä siks pieni paniikki iski. Täällä kanssa libido aivan nollissa, ja ajatuskin läheisyydestä jopa vähän epämiellyttävä, kun pistokohat ilmottaa itestään😅 millanen olo sulla noin muuten?☺️

@Kirppuliini no niimpä! Toki meillä lääkäri myös puhu niin hiljaa, etten ihmettelis jos joku asia ois menny ohi🫣
Vähän tukala olo, pistoskohdat eivät tunnu. Vähän väsyttää lähinnä, toisaalta välillä tulee sellaisia siivouspömeleitä. Läheisyys tuntuu täälläkin epämiellyttävältä, kun olen jotenkin kosketusherkkä. Lisäksi rinnat ovat turvonneet ja kipeät, välillä mahassa tuntuu sellaisia pahempia kramppeja (mutta samantapaisia kuin normaalistikin ennen ovulaatiota). Hieman huolettaa kun illalla jo pitää ottaa Ovitrelle (irrotuspiikki) maanantaita varten, että miten tilanne sitten muuttuu.

Takaisin