IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Mikä täällä oli TYKSissä hoidossa olevien kokemus. Kuinka pian suunnittelukäynnin jälkeen olette saaneet ilmoittautua hoitoon?

Me saatiin viime elokuussa ilmoittautua lokakuusta ja mukaan päästiin vasta marraskuusta. Nyt saatiin suunnitteluaika vasta maaliskuun puolivälin jälkeen ja samalla laskutavalla päästäis sit itse hoitoihin vasta toukokuusta tai kesäkuusta.

Mikä täällä oli TYKSissä hoidossa olevien kokemus. Kuinka pian suunnittelukäynnin jälkeen olette saaneet ilmoittautua hoitoon?

Me saatiin viime elokuussa ilmoittautua lokakuusta ja mukaan päästiin vasta marraskuusta. Nyt saatiin suunnitteluaika vasta maaliskuun puolivälin jälkeen ja samalla laskutavalla päästäis sit itse hoitoihin vasta toukokuusta tai kesäkuusta.
Yksi tuttu oli hoidonsuunnittelussa tammikuussa ja heille oli sanottu että heti helmikuussa pääsee. Me ollaan yleensä päästy aina siinä kuussa aloittamaan kun on saatu lupa ilmoittautua, mutta sitä on välillä pitänyt odottaa useampi kuukausi. Toivoisin että mekin päästäisiin aloittamaan touko-kesäkuussa seuraavalla kierroksella 🤞

Sulla on täysi oikeus hakea sairaslomaa huomiselle, jos töihin meno tuntuu raskaalta. Ja varmasti tuntuukin kokemuksesi jälkeen ❤️ Mä pidin keskenmenon jälkeen viikon sairaslomaa (todettiin varhaisultrassa ja piti tehdä lääkkeellinen tyhjennys). Sairasloma oli henkisesti todellakin tarpeen. Mutta sieltäkin kuopasta on noustu ja hoidot jatkuu. Mutta edelleen se on tottakai mielessä ja tekee surulliseksi. Hurjasti tsemppiä sinulle StellaMom siis ❤️
Kiitos :red-heart: minä sissinä juoksin ajoissa töihin eilen ottamaan vastaan uusia työntekijöitä. Olen huomannut että oma tapa jatkaa elämää on joskus se että pitää itsensä busy busy busy. Koko aamu meni tähän ja vasta kun istahdin alas, niin tuli se melankolinen fiilis vasta. Vuoto alkoi eilen myös mikä hieman piristi. Ei tarvitse kovin kauan odottaa seuraavaa PAS luultavasti. Mutta tulos pelottaa, jospa kaikki omat solut ovat tällaisia huonoja yksilöitä silti.

@StellaMom tsemppiä kovasti, nuo ovat aika raskaita päiviä kuitenkin. Kiireet ja muu elämä onneksi auttavat jaksamaan.

Täällä yllätyimme aikatavalla. Meillähän on tosiaan ollut julkiselle puolelle alkiodiagnostiikka-IVF- hoitoihin lähete vetämässä. Se prosessi alkoi syyskuun puolivälissä ja tässä odotellessa ollaan tehty yksityisellä inseminaatioita lahjasiittiöillä. Pari puhelua oli HUSin kliinisen genetiikan yksikön kanssa marraskuun alussa ja nyt "ihan heti" sen perään sain tänään tekstarin, jossa oli etätapaamiseen aika. Ja tämä aika on ensi viikolla. On tää kyllä tällaista, mietin aika kauan että onkohan lähete eksynyt, ja sitten yhtäkkiä saa tietää että viikon päästä on aika. Olin siis ajatellut kysellä lähetteen perään vasta kun kun yksityisen ivf on takana.

Veikkaan, että tästä alkaa vasta koko ivf-jonotus, mutta ihan kohta ollaan viisaampia. Luulen, että joka tapauksessa teemme nyt sen yhden ivf-hoidon yksityisellä tähän väliin. Jos se ei tuota tulosta, jatkamme julkisella omilla sukusoluilla. Meillä on siellä esikoisen jäljiltä geenikartat ym jo perustettuna, eli sikäli hoidot voisivat jatkua tänä vuonna. Julkisellahan alkiodiagnostiikka on vielä normaalia ivf-hoitoa paljon hitaampaa, siinä helposti tuhraantuu aikaa vaikka kuinka.

Meillä oli suunnittelukäynti touko-kesäkuussa, sit sai ilmoittautua syyskuussa ja hoidot aloitettiin marraskuussa, jos ihan oikein muistan. Siitä on nyt kohta 2v. aikaa.

Kuinka nopeasti tulee tieto siitä onko mahduttu kierrokselle vai ei?
Voi riippua paikasta. Husilla tullut päivässä tai kahdessa. Kyllä sen aika nopeasti täytyy tulla, koska pistokset aloitetaan toisena, kolmantena tai neljäntenä kierron päivänä.

Minä en ole jollain kerroilla nähnyt Omapolun viestiä, että mahdutaan mukaan, mutta olen huomannut asian siitä, että alkanut tulla varausviestejä. Aikatauluttavat siinä heti hoidon, niin kännykkään/mailiin tulee useita viestejä varatuista ajoista.

Olin tänään enometrioositapaamisessa ja minut lisättiin leikkausjonoon. Lääkäri uumoili että pääsisin leikkaukseen jo huhti-toukokuussa. Kysyin että jääkö siirrot tauolle, niin sanoi että todennäköisesti siirto välissä voidaan tehdä jos niin haluan. Nyt onkin sitten vaikea paikka miettiä, että odotetaanko vai ei. Tutkimustulokset on niin ristiriitaisia sen suhteen, että auttaako se implantaatiossa/raskauden onnistumisessa vai ei. Jotkut lääkärit maailmalla suosittelee leikkausta ennen siirtoja. Muistanko oikein että jollain täällä oli omakohtaisia kokemuksia?
Samaan aikaan tuntuu että ikää tulee hirmuista vauhtia...
Vaikka pelkkä LDN saattaisi auttaa endometrioosin aiheuttamaan tulehdukseen, niin tosiasia on se, että endometrioosipesäke vetää kohtua mutkalle taaksepäin ja mistä tietää jos se vaikuttaa kohdun toimintaan niin ettei implantaatio ota onnistuakseen. Tai voisiko se mahdollisesti haitata raskautuessa. Tai olisiko kivut taas mahdollisen raskauden jälkeen helvetilliset kuten viimeksi...

Olin tänään enometrioositapaamisessa ja minut lisättiin leikkausjonoon. Lääkäri uumoili että pääsisin leikkaukseen jo huhti-toukokuussa. Kysyin että jääkö siirrot tauolle, niin sanoi että todennäköisesti siirto välissä voidaan tehdä jos niin haluan. Nyt onkin sitten vaikea paikka miettiä, että odotetaanko vai ei. Tutkimustulokset on niin ristiriitaisia sen suhteen, että auttaako se implantaatiossa/raskauden onnistumisessa vai ei. Jotkut lääkärit maailmalla suosittelee leikkausta ennen siirtoja. Muistanko oikein että jollain täällä oli omakohtaisia kokemuksia?
Samaan aikaan tuntuu että ikää tulee hirmuista vauhtia...
Vaikka pelkkä LDN saattaisi auttaa endometrioosin aiheuttamaan tulehdukseen, niin tosiasia on se, että endometrioosipesäke vetää kohtua mutkalle taaksepäin ja mistä tietää jos se vaikuttaa kohdun toimintaan niin ettei implantaatio ota onnistuakseen. Tai voisiko se mahdollisesti haitata raskautuessa. Tai olisiko kivut taas mahdollisen raskauden jälkeen helvetilliset kuten viimeksi...
Olen käynyt leikkauksessa ennen IVF-hoitojen aloittamista. (Lääkäreiltä vahva suositus koska oli kans tulehdus taustalla) Se kannatti vaikka ennen leikkausta pelotti että onko mitään jäljellä leikkauksen jälkeen kun leikattiin mm. Molemmat munasarjat.

Nyt raskaudessa ei ole ollut mitään endon oireita, luulen että jos olisin tullut raskaaksi ennen leikkausta niin olisin kärsinyt enemmän kohtuun liimautuneista elimistä.

Facebookissa on sellainen ryhmä kuin Nancy’s Nook endometriosis education, sinne on koottu artikkeleita leikkauksen vaikutuksesta hedelmällisyyteen. Luin niitä paljonkin ennen omaa leikkausta koska olo oli niin epävarma.

@Sinertävää on tosi kurjaa taas joutua odottamaan😭 teillä kun noita perumisiakin viikonlopun ym takia jo on ollut ihan liikaa, niin olisin toivonut että mahtuisitte tähän. Toivotaan, että ees sit seuraavasta mutta hitto kun siihenkin pitää oottaa taas koko hemmetin kierto. Eikä ees helpota, että tollanen pettymys läväytetään naamalle just sillon kun olo muutenkin saattaa olla kurja. Hirveesti tsemppiä😞💗

Olihan lukemista kertynyt tässä, kun oli pakottava tauko ketjun kanssa. Nyt sitten täällä huolet nousee uudestaan ihan eri syistä. Edelliset alkiot tosiaan lopetti kehittymisen kesken, eilen olisi ollut kontrolli aika ja uuden kierroksen suunnittelu. Jouduttiin se perumaan, koska jouduin itse keskiviikkona sairaalaan sappiperäisen haimatulehduksen vuoksi ja nyt odotellaan sappirakon poistoa. Täällä lääkäri oli sitä mieltä, että ei olisi välttämättä esteitä toipumisen jälkeen jatkaa hoitoja, mutta ei myöskään osannut varmaksi sanoa, koska ei ole alaan perehtynyt. Nyt on aika suuri epätoivo käynnissä, enkä tiedä miten jatkaa tästä. Useampi kierto menee varmasti ohitse joka tapauksessa, ellei sitten kaikkea jouduta lopettamaan tähän ja äitiä ei minusta ikinä tule.

Ensimmäistä ivfää jonotellessa liityn minäkin tähän ketjuun 👋🏼

Ei hitto @Sinertävää mikä tuuri! Kaiken odottamisen ja vaiheiden jälkeen. Äh. Onneksi ei oo kesätaukoa tms heti näköpiirissä, ehkä ensi kierto on jo teidän!

Ja @Haaveitako mikä takaisku! Voimia sinne sairaalahoitoon ja leikkaukseen. Saisitkohan yhteyden lapsettomuushoitoja antavaan lääkäriin ja häneltäkin arvion hoitojen jatkosta nyt tuollaisessa tilanteessa? Jos tarkempi tieto rauhoittaisi huolia? Voihan olla että toipumisen jälkeen hoidot voikin jatkua ihan normaalisti.

Olihan lukemista kertynyt tässä, kun oli pakottava tauko ketjun kanssa. Nyt sitten täällä huolet nousee uudestaan ihan eri syistä. Edelliset alkiot tosiaan lopetti kehittymisen kesken, eilen olisi ollut kontrolli aika ja uuden kierroksen suunnittelu. Jouduttiin se perumaan, koska jouduin itse keskiviikkona sairaalaan sappiperäisen haimatulehduksen vuoksi ja nyt odotellaan sappirakon poistoa. Täällä lääkäri oli sitä mieltä, että ei olisi välttämättä esteitä toipumisen jälkeen jatkaa hoitoja, mutta ei myöskään osannut varmaksi sanoa, koska ei ole alaan perehtynyt. Nyt on aika suuri epätoivo käynnissä, enkä tiedä miten jatkaa tästä. Useampi kierto menee varmasti ohitse joka tapauksessa, ellei sitten kaikkea jouduta lopettamaan tähän ja äitiä ei minusta ikinä tule.
Ei varmasti ole mitään estettä hoitojen jatkamiselle, kunhan tulehdus rauhoittuu ja olet toipunut leikkauksesta. Sappirakon poisto on yleensä melko pieni leikkaus, jos tehdään ei-tulehtuneessa vaiheessa niin voi päästä jo samana päivänä kotiinkin. Toipuminen on tosi yksilöllistä, joten varmasti kirurgi tai lapsettomuuslääkäri ei tässä vaiheessa vielä halua antaa vielä arviota milloin hoitoja olisi järkevä jatkaa. Yrittäisin ehkä itse tuossa tilanteessa miettiä että miten ajan voisi käyttää asioiden optimointiin seuraavaa kierrosta varten, uskoisin että kovin pitkää taukoa ei tarvita jos kaikki sujuu hyvin. Tsemppiä ❤️

Minäkin liityn mukaan keskusteluun, luettuani palstaa nyt 1,5 vuotta meidän lyhyeksi jääneen (ovuloimattoman) luomuyrityksen ja pian vuoden kestäneiden hoitojen jälkeen. Yksityisellä siis ollaan ja ovulaatiohäiriön lääkitsemisen jälkeen selittämättömiä. Kerran jo aloitettiin IVF stimulaatio, mutta päätettiin keskeyttää huonon vasteen takia. Muutama rakkula jätti muut täysin taakseen kasvussa.

Nyt sitten välikierto meneillään, ja hyödynnettiin tämä kohdun limakalvonäytteen ottamiseen. Minulla on kohdussa ollut toisinaan nestekertymää, ja selvitellään voisiko syy olla endometriitti. Huomenna pääsen aloittamaan Zumenonin, jolla tavoitellaan munarakkuloiden tasaisempaa kasvua. En pitkään aikaan ole odottanut kuukautisia yhtä paljon, kuin nyt. Jännittää niin kovasti, miten meille IVF:ssä käy.

Onko täällä muita, joilla on kokeiltu Zumenonia tai jotain muuta estrogeenipohjustusta? Tuliko kypsiä soluja enemmän kuin ilman sitä?

ON: edelleen olo hyvin negatiivinen, en oikein osaa selittää tätä tunnetta. Haluaisin että seuraava alkionsiirto tulisi nopeasti, mutta samalla pelkään sitä tietoa mitä se tuo tullessaan. Pelkään lähteä uuteen stimulaatiokierrokseen ja odottaa sitä tulosta, olisiko siellä enää munasoluja. Pelkään että joku kyselee asiasta ja mä romahdan. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin eteenpäin, ja me tehdään tätä varmaan siihen asti kunnes mulla ei ole munasoluja enää, kallista touhua mutta se on ainoa tapa saada tietää onko meillä mahdollisuus. Tiistaina on tämän kierroksen eka UÄ jolloin saan tietoa pystytäänkö tässä kierrossa tehdä seuraavaa siirtoa. Oli niin oudot menkat että odotan huonoja uutisia 👀 toki kaikki asiat jotka ovat erilaisia ovat huonoja mun aivoissa nyt. Odotan että lääkärin kanssa juttelu rauhoittaisi mieltäni, mutta voihan se olla että ei mene näin. Jännittää ja ahdistaa. If you know, you know.

@LeilaElovena mulla oli ensimmäisessä stimulaatiossa Zumenon kierron lopussa ja lopetus oli siihen kunhan vuoto alkaa. Sen jälkeen menopurilla ja fyremadelilla stimulaatio. Mulla ollut laskennallinen afc 10+10 yleensä kun oon gynellä käynyt ja tässäkin kohtaa saatiin 20 follia tyhjennettyä jossa olikohan 19/18 kypsää hedelmöitystä varten. Tuntui että mun follit kasvo aika hitaasti, ekassa ultrassa tuntu et siel oli tosi pientä follia mut kyl se sit loppuakohti nousi määrät. Mulla ainakin siis toimi tuo zumenon tuohon alkuun tasaamaan follien kasvamista samaan tahtiin 😊

Takaisin