IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Hei kertokaas, koska lukasin omapolun ohjeet nyt loppuun, että miten teijän puolisot on alkoholia käyttäneet ivf-hoidon aikana? Sitä tulis välttää, mutta onks se täys 0-linja vai onko ottaneet tyyliin sen pari saunassa? Huvitti kanssa maininta, että valvomista pitäs hoidon aikana välttää myös😅
Alkoholilla on vaikutusta myös miehen siittiöihin eli punktioon asti kannattaa olla kohtuullisella linjalla (toki jokainen tekee omat päätökset) ja etenkin male factorin kanssa me pidettiin täysin nollalinja punktioon kun jokaisella siittiöllä oli väliä. Et varmaankin myös tuolla kulmalla on noita omapolun ohjeita kirjoitettu. Mut tosiaan, jokainen tekee kuitenkin tyylillään :smiling-eyes: nyt kun on pakastesiirrot yms niin mies mennyt ihan normilinjalla koska enää ei voi niihin pakasteessa oleviin alkioihin vaikuttaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Haaveita_: Joo kiveskohju kannattaa varmasti hoitaa! Meillä miehellä oli sellainen myös, hoidettiin jo ennenkuin ollaan tavattu, ei ollut kai iso homma.

Heipsy: Vai valvomista pitäis välttää, apua 🙈 En ollut tällaista ohjetta lukenut, ehkä se on uusi tai meidän hoitopolulla ei lue… Mulla on sellainen työ jossa on mahdotonta olla stressaamatta ja valvomatta, noin kerran viikossa 24h päivystysvuoro. En tiedä onnistuiskohan työnantajan puolesta tehdä vähän aikaa pelkkää päivävuoroa jos se oikeasti vaikuttaa hoitotuloksiin 🤔 Mutta kuinkakohan kauan/missä vaiheessa sitä valvomista pitäisi vältellä? Ennen stimulaatiota/sen aikana/ennen alkionsiirtoa/siirron jälkeen? 🤔

Oon kysellyt useampaan otteeseen että milloin on mahdollista päästä hoidonsuunnitteluun tuulimunaraskauden jälkeen, ja nyt kyselyt tuottivat tulosta: saatiin aika jo helmikuulle! Hcg-kontrolli tyhjennyksen jälkeen on vielä tulossa, toivotaan että se ois asianmukaisesti laskenut ja päästäis uuteen hoitokierrokseen loppukeväästä. Oma ikä stressaa tällä hetkellä aika paljon, tuntuu ettei ole yhtään aikaa tuhlattavaksi. Pohdiskelin jo yksityiselle siirtymistä mutta ollaan saatu ihan huippuluokan hoitoa julkisella niin toistaiseksi jatketaan siellä kun näyttäisi että voidaan päästä suht nopsaan ☺️

Tiedätte varmaan: jos on mahdollista, että on yksi päivä kun menkat eivät saisi alkaa, niin menkat alkavat just silloin. Eli ivf-hoidot lykkäytyvät meillä kuukaudella. Epäonnisesti helmikuulle sattuu siis pari sellaista päivää, kun tuolla klinikalla ei ole lääkäreitä lainkaan, ja punktio olisi varmaan osunut näihin päiviin.

Harmittaa vaan vietävästi, sillä söin viikon progynovaa turhaan, ja se aiheutti minulle aika kovia oireita. Pahoinvointia, ruokahaluttomuutta, vatsan vetämistä kuralle, väsymystä. Otan yhteyttä klinikkaan kun seuraava ovulaatio on ohi, ja pohditaan sitten jätetäänkö progynova pois ensi yrityksestä vai ei. Sen avulla siis pystyy pitämään munasarjoja levossa niin, että saa 4 päivää pelivaraa pistosten alun suhteen, mutta tässä kierrossa se pelivara ei riittänyt. Jotenkin uskomatonta, että on valmis maksamaan tuhansia euroja hoidoista ja silti kaikki kaatuu siihen että menkat alkaa päivää liian aikaisin. Oli toki lääkäri pohtinut että onko mitään muuta mahdollisuutta, mutta liikaa riskejä että rakkulat eivät ole kypsiä tai sitten karkaavat.

On tämä kyllä tällaista odottamisen hupia.

Onko täällä muita, ketkä olisi Hus jonotusaikana käyneet yksityisellä ivf hoidoissa? Hus sivuilla sanotaan, että jonotusaikana voi käydä yksityisellä, mutta sitten olisi hyvä toimittaa tiedot hoidosta niiden päätyttyä.

Me ilmottauduttiin keväällä 2025 hus ivf jonoon ja saatiin ilmottautumislupa syksylle 2025. Kävimme tässä jonotusaikana yksityisellä yhden ivf hoitokierroksen (ei lasta) ja nyt olisimme siirtymässä julkiselle. Hus:ssa meille sanotiin nyt, että meidän tulee jonottaa jono uudestaan, kun kerroimme yksityisistä hoidoista. Vaikka ilmottautumisoikeus on yhä aktiivinen omapolussa. Eli rangaistaanko meitä siitä, että kerroin meidän käyneen jonotusaikana yksityisellä.. olen tänään itkenyt niin paljon tätä, koska kaikki etenee muutenkin niin hitaasti. Onko muille käynyt vastaavaa?

Tiedätte varmaan: jos on mahdollista, että on yksi päivä kun menkat eivät saisi alkaa, niin menkat alkavat just silloin. Eli ivf-hoidot lykkäytyvät meillä kuukaudella. Epäonnisesti helmikuulle sattuu siis pari sellaista päivää, kun tuolla klinikalla ei ole lääkäreitä lainkaan, ja punktio olisi varmaan osunut näihin päiviin.

Harmittaa vaan vietävästi, sillä söin viikon progynovaa turhaan, ja se aiheutti minulle aika kovia oireita. Pahoinvointia, ruokahaluttomuutta, vatsan vetämistä kuralle, väsymystä. Otan yhteyttä klinikkaan kun seuraava ovulaatio on ohi, ja pohditaan sitten jätetäänkö progynova pois ensi yrityksestä vai ei. Sen avulla siis pystyy pitämään munasarjoja levossa niin, että saa 4 päivää pelivaraa pistosten alun suhteen, mutta tässä kierrossa se pelivara ei riittänyt. Jotenkin uskomatonta, että on valmis maksamaan tuhansia euroja hoidoista ja silti kaikki kaatuu siihen että menkat alkaa päivää liian aikaisin. Oli toki lääkäri pohtinut että onko mitään muuta mahdollisuutta, mutta liikaa riskejä että rakkulat eivät ole kypsiä tai sitten karkaavat.

On tämä kyllä tällaista odottamisen hupia.
Nämä hoidot jatkuvia pettymyksiä pettymysten perään ja odottelua odottelun jälkeen. Ja samalla yrittää jaksaa olla toiveikas, että joskus kaikki vielä onnistuu.. toivotaan, että teidän seuraava kierto menee paremmin ❤️

Onko täällä muita, ketkä olisi Hus jonotusaikana käyneet yksityisellä ivf hoidoissa? Hus sivuilla sanotaan, että jonotusaikana voi käydä yksityisellä, mutta sitten olisi hyvä toimittaa tiedot hoidosta niiden päätyttyä.

Me ilmottauduttiin keväällä 2025 hus ivf jonoon ja saatiin ilmottautumislupa syksylle 2025. Kävimme tässä jonotusaikana yksityisellä yhden ivf hoitokierroksen (ei lasta) ja nyt olisimme siirtymässä julkiselle. Hus:ssa meille sanotiin nyt, että meidän tulee jonottaa jono uudestaan, kun kerroimme yksityisistä hoidoista. Vaikka ilmottautumisoikeus on yhä aktiivinen omapolussa. Eli rangaistaanko meitä siitä, että kerroin meidän käyneen jonotusaikana yksityisellä.. olen tänään itkenyt niin paljon tätä, koska kaikki etenee muutenkin niin hitaasti. Onko muille käynyt vastaavaa?
Voiko olla, että ajattelevat, ettei uutta hoitoa kannata tehdä heti ensimmäisen perään? Erikoiselta kuulostaa, että jonotusaika alkaisi alusta.

Itselleni jäi inhottava kuva, kun yksityisen lääkäri sanoi, että toivottavasti julkisella ei rangaista siitä, että olemme käyneet yksityisellä. Julkisella sitten tuntuivat akuun suhtautuvan nihkeästi, mutta lopulta ymmärsivät tilanteen ja lääkäri sanoi, että olisi todennäköisesti itse tehnyt samoin.

Julkisella tarkkaa, ettei hoitoja saa olla samaan aikaan käynnissä yksityisellä. Ainakin meidän julkisen lääkäri oli käynyt ennen soittoaikaa katsomassa tietoja ja nähnyt, että olemme aloittaneet hoidon yksityisellä, vaikka yritin puhelimessa esittää, että vasta harkitaan vaihtoehtoja.

Kaikkinensa tullut nihkeä kuva suhtautumisesta ja olen ihmetellyt, että eikö kaikkien pitäisi olla samalla asialla. Miksi vastakkainasettelua? Jos joku käy yksityisellä ja saa sitä kautta apua, niin julkiselta vapautuu paikka jollekin sitä tarvitsevalle.

Voiko olla, että ajattelevat, ettei uutta hoitoa kannata tehdä heti ensimmäisen perään? Erikoiselta kuulostaa, että jonotusaika alkaisi alusta.

Itselleni jäi inhottava kuva, kun yksityisen lääkäri sanoi, että toivottavasti julkisella ei rangaista siitä, että olemme käyneet yksityisellä. Julkisella sitten tuntuivat akuun suhtautuvan nihkeästi, mutta lopulta ymmärsivät tilanteen ja lääkäri sanoi, että olisi todennäköisesti itse tehnyt samoin.

Julkisella tarkkaa, ettei hoitoja saa olla samaan aikaan käynnissä yksityisellä. Ainakin meidän julkisen lääkäri oli käynyt ennen soittoaikaa katsomassa tietoja ja nähnyt, että olemme aloittaneet hoidon yksityisellä, vaikka yritin puhelimessa esittää, että vasta harkitaan vaihtoehtoja.

Kaikkinensa tullut nihkeä kuva suhtautumisesta ja olen ihmetellyt, että eikö kaikkien pitäisi olla samalla asialla. Miksi vastakkainasettelua? Jos joku käy yksityisellä ja saa sitä kautta apua, niin julkiselta vapautuu paikka jollekin sitä tarvitse

Kaikkinensa tullut nihkeä kuva suhtautumisesta ja olen ihmetellyt, että eikö kaikkien pitäisi olla samalla asialla. Miksi vastakkainasettelua? Jos joku käy yksityisellä ja saa sitä kautta apua, niin julkiselta vapautuu paikka jollekin sitä tarvitsevalle.
Mitään estettä ei ole sille, ettei uutta hoitoa voisia aloittaa heti. Yksityisellä se aloitettaisiin heti seuraavasta kierrosta jo. Toivon, että kyse on väärinkäsityksestä. Missään ei ole ollut mainintaa, että jos käy yksityisellä jonotusaikana hoidoissa, niin jonotus lähtisi alusta. Se kerrotaan selkeästi, että hoitoja ei aloiteta ennen kuin yksityisen kaikki alkiot on käytetty ja yksityisessä tehdyt hoidot voivat vaikuttaa julkisen hoitokierrosten lukumäärään. Joten itselle on hyvin pettynyt olo, ja koen tulleeni huijatuksi tietyllä tapaa.

Tylsää, että sinulle Kirppuliini tuollainen kokemus julkisen suhtautumisesta yksityiseen hoitoon. Ei lisää omakaan luottamusta julkiselle siirtymisestä.

Meillä kanssa oli aika nihkeä suhtautuminen ensikäynnillä insseissä, kun oltiin hoitopolku yksityisellä aloitettu. Ei haluttu oikein huomioida sieltä tuloksia, kun kysyin jotain, lääkäri ei oikein edes vastannut tai jos vastasi niin tosi tosi lyhyesti. Eräällä käynnillä sanoinkin, että saa sanoa jos kyselen liikaa, mihin hoitaja vastasi että tottakai saa kysyä. Meinasin hoidon loputtua jättää palautetta, mutta vielä en uskalla koska jos sitten saa siitä paskaa niskaan siitä.

Mä just eilen kysyin HUS:lla lääkärikäynnillä tästä, ja sain kyllä sen käsityksen, että on mahdollista käydä jonon aikana yksityisellä hoidossa, eikä se suoraan vähentäisi julkkarin tarjoamia hoitoja, ellei sitten voi ajatella että todennäköisyyksiin vaikuttaisi. Ja mitään ei kyllä mainittu siitä ette se jono lähtisi sitten alusta - luulen että lääkäri olisi tästä kyllä maininnut, jos näin olisi, koska ajattelen että oli hyvin selkeää, että kysyin tästä yksityisestä siitä vinkkelistä, että jos pohtisi prosessiin nopeutusta. Ja sen lääkäri sanoi kanssa, että tärkeää jakaa sitten kaikki dokumentaatio yksityiseltä, niin voi ottaa oppia sieltä myös julkkarin hoitoon. Olisikohan sulla Kasterpisara mahdollista vielä kysyä tästä uudestaan?

Mä oon kans miettinyt noita hoitojen palautteita, että kuinka rehellisesti niihin uskaltaa laittaa, että voiko koitua haitaksi.. Tosin, meidän vasta hyvin alussa olevalla polulla ollaan oltu kyllä hyvin tyytyväisiä HUS:in asiakkaita.

Mä olen antanut huomautuksen ja ihan todella huonon palautteen yhdestä Tilkan viuhkan lääkäristä. Ihan aiheesta siis. Ei tullut mitään huonoa vaan paikan johtaja soitti mulle ja käytiin tilanne läpi. Ei tarvinnut mennä sille lääkärille enää. Tosin taisi olla punktiossa painamassa vatsaa, mutta ei onneksi puhunut.

Tämä lääkäri oli todella epäystävällinen, ei osannut kannasta lukea hoitosuunnitelmaa ja tiukkasi minulta että olen ottanut väärin lääkkeitä. En ollut, otin ihan ohjeen mukaan. Lisäksi hoitaja merkkasi vahingossa painoni 6kg väärin ja lääkäri uhkasi lopettaa hoitomme kokonaan. Ei pyytänyt mitään virheitään anteeksi vaan totesi mulle ja puolisolle kun itken siellä vastaanotolla että ”ette taida olla tyytyväisiä”

Kyselin tuosta Omapolun chatissa syksyllä. Ensimmäinen vastaus oli, että jonotus lähtisi alusta, mutta sitten kysyin, onko todella niin, ja vetosin tuohon Omapolun UKK-vastaukseen. Siihen totesivat, että olin oikeassa ja että ensimmäisen vastauksen antajalla oli väärää tietoa. Varoittelivat kuitenkin siitä, että kun yksityisen hoito on päättynyt, hoitoon ei välttämättä pääse heti ensimmäisistä tai toisistakaan kuukautisista. Päättelin tuon liittyvän siihen, että jonon pituus voi vaihdella. Sen myös mainitsivat, että yksityisellä tehty hoito saattaa vaikuttaa julkisella tarjottavien hoitojen määrään.

Kannattaa kysyä vielä uudelleen ja vedota siihen, että jos kyse on toiminnasta, joka on sallittu jonotuksen _aikana_, se ei voi tarkoittaa sitä, että jonotus lähtisi alusta.

Toivottavasti kyse on väärinymmärryksestä heidän puolelta ja asia järjestyy. 🙏

Takaisin