IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Hei kertokaas, koska lukasin omapolun ohjeet nyt loppuun, että miten teijän puolisot on alkoholia käyttäneet ivf-hoidon aikana? Sitä tulis välttää, mutta onks se täys 0-linja vai onko ottaneet tyyliin sen pari saunassa? Huvitti kanssa maininta, että valvomista pitäs hoidon aikana välttää myös😅
Alkoholilla on vaikutusta myös miehen siittiöihin eli punktioon asti kannattaa olla kohtuullisella linjalla (toki jokainen tekee omat päätökset) ja etenkin male factorin kanssa me pidettiin täysin nollalinja punktioon kun jokaisella siittiöllä oli väliä. Et varmaankin myös tuolla kulmalla on noita omapolun ohjeita kirjoitettu. Mut tosiaan, jokainen tekee kuitenkin tyylillään :smiling-eyes: nyt kun on pakastesiirrot yms niin mies mennyt ihan normilinjalla koska enää ei voi niihin pakasteessa oleviin alkioihin vaikuttaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Haaveita_: Joo kiveskohju kannattaa varmasti hoitaa! Meillä miehellä oli sellainen myös, hoidettiin jo ennenkuin ollaan tavattu, ei ollut kai iso homma.

Heipsy: Vai valvomista pitäis välttää, apua 🙈 En ollut tällaista ohjetta lukenut, ehkä se on uusi tai meidän hoitopolulla ei lue… Mulla on sellainen työ jossa on mahdotonta olla stressaamatta ja valvomatta, noin kerran viikossa 24h päivystysvuoro. En tiedä onnistuiskohan työnantajan puolesta tehdä vähän aikaa pelkkää päivävuoroa jos se oikeasti vaikuttaa hoitotuloksiin 🤔 Mutta kuinkakohan kauan/missä vaiheessa sitä valvomista pitäisi vältellä? Ennen stimulaatiota/sen aikana/ennen alkionsiirtoa/siirron jälkeen? 🤔

Oon kysellyt useampaan otteeseen että milloin on mahdollista päästä hoidonsuunnitteluun tuulimunaraskauden jälkeen, ja nyt kyselyt tuottivat tulosta: saatiin aika jo helmikuulle! Hcg-kontrolli tyhjennyksen jälkeen on vielä tulossa, toivotaan että se ois asianmukaisesti laskenut ja päästäis uuteen hoitokierrokseen loppukeväästä. Oma ikä stressaa tällä hetkellä aika paljon, tuntuu ettei ole yhtään aikaa tuhlattavaksi. Pohdiskelin jo yksityiselle siirtymistä mutta ollaan saatu ihan huippuluokan hoitoa julkisella niin toistaiseksi jatketaan siellä kun näyttäisi että voidaan päästä suht nopsaan ☺️

Tiedätte varmaan: jos on mahdollista, että on yksi päivä kun menkat eivät saisi alkaa, niin menkat alkavat just silloin. Eli ivf-hoidot lykkäytyvät meillä kuukaudella. Epäonnisesti helmikuulle sattuu siis pari sellaista päivää, kun tuolla klinikalla ei ole lääkäreitä lainkaan, ja punktio olisi varmaan osunut näihin päiviin.

Harmittaa vaan vietävästi, sillä söin viikon progynovaa turhaan, ja se aiheutti minulle aika kovia oireita. Pahoinvointia, ruokahaluttomuutta, vatsan vetämistä kuralle, väsymystä. Otan yhteyttä klinikkaan kun seuraava ovulaatio on ohi, ja pohditaan sitten jätetäänkö progynova pois ensi yrityksestä vai ei. Sen avulla siis pystyy pitämään munasarjoja levossa niin, että saa 4 päivää pelivaraa pistosten alun suhteen, mutta tässä kierrossa se pelivara ei riittänyt. Jotenkin uskomatonta, että on valmis maksamaan tuhansia euroja hoidoista ja silti kaikki kaatuu siihen että menkat alkaa päivää liian aikaisin. Oli toki lääkäri pohtinut että onko mitään muuta mahdollisuutta, mutta liikaa riskejä että rakkulat eivät ole kypsiä tai sitten karkaavat.

On tämä kyllä tällaista odottamisen hupia.

Onko täällä muita, ketkä olisi Hus jonotusaikana käyneet yksityisellä ivf hoidoissa? Hus sivuilla sanotaan, että jonotusaikana voi käydä yksityisellä, mutta sitten olisi hyvä toimittaa tiedot hoidosta niiden päätyttyä.

Me ilmottauduttiin keväällä 2025 hus ivf jonoon ja saatiin ilmottautumislupa syksylle 2025. Kävimme tässä jonotusaikana yksityisellä yhden ivf hoitokierroksen (ei lasta) ja nyt olisimme siirtymässä julkiselle. Hus:ssa meille sanotiin nyt, että meidän tulee jonottaa jono uudestaan, kun kerroimme yksityisistä hoidoista. Vaikka ilmottautumisoikeus on yhä aktiivinen omapolussa. Eli rangaistaanko meitä siitä, että kerroin meidän käyneen jonotusaikana yksityisellä.. olen tänään itkenyt niin paljon tätä, koska kaikki etenee muutenkin niin hitaasti. Onko muille käynyt vastaavaa?

Tiedätte varmaan: jos on mahdollista, että on yksi päivä kun menkat eivät saisi alkaa, niin menkat alkavat just silloin. Eli ivf-hoidot lykkäytyvät meillä kuukaudella. Epäonnisesti helmikuulle sattuu siis pari sellaista päivää, kun tuolla klinikalla ei ole lääkäreitä lainkaan, ja punktio olisi varmaan osunut näihin päiviin.

Harmittaa vaan vietävästi, sillä söin viikon progynovaa turhaan, ja se aiheutti minulle aika kovia oireita. Pahoinvointia, ruokahaluttomuutta, vatsan vetämistä kuralle, väsymystä. Otan yhteyttä klinikkaan kun seuraava ovulaatio on ohi, ja pohditaan sitten jätetäänkö progynova pois ensi yrityksestä vai ei. Sen avulla siis pystyy pitämään munasarjoja levossa niin, että saa 4 päivää pelivaraa pistosten alun suhteen, mutta tässä kierrossa se pelivara ei riittänyt. Jotenkin uskomatonta, että on valmis maksamaan tuhansia euroja hoidoista ja silti kaikki kaatuu siihen että menkat alkaa päivää liian aikaisin. Oli toki lääkäri pohtinut että onko mitään muuta mahdollisuutta, mutta liikaa riskejä että rakkulat eivät ole kypsiä tai sitten karkaavat.

On tämä kyllä tällaista odottamisen hupia.
Nämä hoidot jatkuvia pettymyksiä pettymysten perään ja odottelua odottelun jälkeen. Ja samalla yrittää jaksaa olla toiveikas, että joskus kaikki vielä onnistuu.. toivotaan, että teidän seuraava kierto menee paremmin ❤️

Onko täällä muita, ketkä olisi Hus jonotusaikana käyneet yksityisellä ivf hoidoissa? Hus sivuilla sanotaan, että jonotusaikana voi käydä yksityisellä, mutta sitten olisi hyvä toimittaa tiedot hoidosta niiden päätyttyä.

Me ilmottauduttiin keväällä 2025 hus ivf jonoon ja saatiin ilmottautumislupa syksylle 2025. Kävimme tässä jonotusaikana yksityisellä yhden ivf hoitokierroksen (ei lasta) ja nyt olisimme siirtymässä julkiselle. Hus:ssa meille sanotiin nyt, että meidän tulee jonottaa jono uudestaan, kun kerroimme yksityisistä hoidoista. Vaikka ilmottautumisoikeus on yhä aktiivinen omapolussa. Eli rangaistaanko meitä siitä, että kerroin meidän käyneen jonotusaikana yksityisellä.. olen tänään itkenyt niin paljon tätä, koska kaikki etenee muutenkin niin hitaasti. Onko muille käynyt vastaavaa?
Voiko olla, että ajattelevat, ettei uutta hoitoa kannata tehdä heti ensimmäisen perään? Erikoiselta kuulostaa, että jonotusaika alkaisi alusta.

Itselleni jäi inhottava kuva, kun yksityisen lääkäri sanoi, että toivottavasti julkisella ei rangaista siitä, että olemme käyneet yksityisellä. Julkisella sitten tuntuivat akuun suhtautuvan nihkeästi, mutta lopulta ymmärsivät tilanteen ja lääkäri sanoi, että olisi todennäköisesti itse tehnyt samoin.

Julkisella tarkkaa, ettei hoitoja saa olla samaan aikaan käynnissä yksityisellä. Ainakin meidän julkisen lääkäri oli käynyt ennen soittoaikaa katsomassa tietoja ja nähnyt, että olemme aloittaneet hoidon yksityisellä, vaikka yritin puhelimessa esittää, että vasta harkitaan vaihtoehtoja.

Kaikkinensa tullut nihkeä kuva suhtautumisesta ja olen ihmetellyt, että eikö kaikkien pitäisi olla samalla asialla. Miksi vastakkainasettelua? Jos joku käy yksityisellä ja saa sitä kautta apua, niin julkiselta vapautuu paikka jollekin sitä tarvitsevalle.

Voiko olla, että ajattelevat, ettei uutta hoitoa kannata tehdä heti ensimmäisen perään? Erikoiselta kuulostaa, että jonotusaika alkaisi alusta.

Itselleni jäi inhottava kuva, kun yksityisen lääkäri sanoi, että toivottavasti julkisella ei rangaista siitä, että olemme käyneet yksityisellä. Julkisella sitten tuntuivat akuun suhtautuvan nihkeästi, mutta lopulta ymmärsivät tilanteen ja lääkäri sanoi, että olisi todennäköisesti itse tehnyt samoin.

Julkisella tarkkaa, ettei hoitoja saa olla samaan aikaan käynnissä yksityisellä. Ainakin meidän julkisen lääkäri oli käynyt ennen soittoaikaa katsomassa tietoja ja nähnyt, että olemme aloittaneet hoidon yksityisellä, vaikka yritin puhelimessa esittää, että vasta harkitaan vaihtoehtoja.

Kaikkinensa tullut nihkeä kuva suhtautumisesta ja olen ihmetellyt, että eikö kaikkien pitäisi olla samalla asialla. Miksi vastakkainasettelua? Jos joku käy yksityisellä ja saa sitä kautta apua, niin julkiselta vapautuu paikka jollekin sitä tarvitse

Kaikkinensa tullut nihkeä kuva suhtautumisesta ja olen ihmetellyt, että eikö kaikkien pitäisi olla samalla asialla. Miksi vastakkainasettelua? Jos joku käy yksityisellä ja saa sitä kautta apua, niin julkiselta vapautuu paikka jollekin sitä tarvitsevalle.
Mitään estettä ei ole sille, ettei uutta hoitoa voisia aloittaa heti. Yksityisellä se aloitettaisiin heti seuraavasta kierrosta jo. Toivon, että kyse on väärinkäsityksestä. Missään ei ole ollut mainintaa, että jos käy yksityisellä jonotusaikana hoidoissa, niin jonotus lähtisi alusta. Se kerrotaan selkeästi, että hoitoja ei aloiteta ennen kuin yksityisen kaikki alkiot on käytetty ja yksityisessä tehdyt hoidot voivat vaikuttaa julkisen hoitokierrosten lukumäärään. Joten itselle on hyvin pettynyt olo, ja koen tulleeni huijatuksi tietyllä tapaa.

Tylsää, että sinulle Kirppuliini tuollainen kokemus julkisen suhtautumisesta yksityiseen hoitoon. Ei lisää omakaan luottamusta julkiselle siirtymisestä.

Meillä kanssa oli aika nihkeä suhtautuminen ensikäynnillä insseissä, kun oltiin hoitopolku yksityisellä aloitettu. Ei haluttu oikein huomioida sieltä tuloksia, kun kysyin jotain, lääkäri ei oikein edes vastannut tai jos vastasi niin tosi tosi lyhyesti. Eräällä käynnillä sanoinkin, että saa sanoa jos kyselen liikaa, mihin hoitaja vastasi että tottakai saa kysyä. Meinasin hoidon loputtua jättää palautetta, mutta vielä en uskalla koska jos sitten saa siitä paskaa niskaan siitä.

Mä just eilen kysyin HUS:lla lääkärikäynnillä tästä, ja sain kyllä sen käsityksen, että on mahdollista käydä jonon aikana yksityisellä hoidossa, eikä se suoraan vähentäisi julkkarin tarjoamia hoitoja, ellei sitten voi ajatella että todennäköisyyksiin vaikuttaisi. Ja mitään ei kyllä mainittu siitä ette se jono lähtisi sitten alusta - luulen että lääkäri olisi tästä kyllä maininnut, jos näin olisi, koska ajattelen että oli hyvin selkeää, että kysyin tästä yksityisestä siitä vinkkelistä, että jos pohtisi prosessiin nopeutusta. Ja sen lääkäri sanoi kanssa, että tärkeää jakaa sitten kaikki dokumentaatio yksityiseltä, niin voi ottaa oppia sieltä myös julkkarin hoitoon. Olisikohan sulla Kasterpisara mahdollista vielä kysyä tästä uudestaan?

Mä oon kans miettinyt noita hoitojen palautteita, että kuinka rehellisesti niihin uskaltaa laittaa, että voiko koitua haitaksi.. Tosin, meidän vasta hyvin alussa olevalla polulla ollaan oltu kyllä hyvin tyytyväisiä HUS:in asiakkaita.

Mä olen antanut huomautuksen ja ihan todella huonon palautteen yhdestä Tilkan viuhkan lääkäristä. Ihan aiheesta siis. Ei tullut mitään huonoa vaan paikan johtaja soitti mulle ja käytiin tilanne läpi. Ei tarvinnut mennä sille lääkärille enää. Tosin taisi olla punktiossa painamassa vatsaa, mutta ei onneksi puhunut.

Tämä lääkäri oli todella epäystävällinen, ei osannut kannasta lukea hoitosuunnitelmaa ja tiukkasi minulta että olen ottanut väärin lääkkeitä. En ollut, otin ihan ohjeen mukaan. Lisäksi hoitaja merkkasi vahingossa painoni 6kg väärin ja lääkäri uhkasi lopettaa hoitomme kokonaan. Ei pyytänyt mitään virheitään anteeksi vaan totesi mulle ja puolisolle kun itken siellä vastaanotolla että ”ette taida olla tyytyväisiä”

Kyselin tuosta Omapolun chatissa syksyllä. Ensimmäinen vastaus oli, että jonotus lähtisi alusta, mutta sitten kysyin, onko todella niin, ja vetosin tuohon Omapolun UKK-vastaukseen. Siihen totesivat, että olin oikeassa ja että ensimmäisen vastauksen antajalla oli väärää tietoa. Varoittelivat kuitenkin siitä, että kun yksityisen hoito on päättynyt, hoitoon ei välttämättä pääse heti ensimmäisistä tai toisistakaan kuukautisista. Päättelin tuon liittyvän siihen, että jonon pituus voi vaihdella. Sen myös mainitsivat, että yksityisellä tehty hoito saattaa vaikuttaa julkisella tarjottavien hoitojen määrään.

Kannattaa kysyä vielä uudelleen ja vedota siihen, että jos kyse on toiminnasta, joka on sallittu jonotuksen _aikana_, se ei voi tarkoittaa sitä, että jonotus lähtisi alusta.

Toivottavasti kyse on väärinymmärryksestä heidän puolelta ja asia järjestyy. 🙏

Kyselin tuosta Omapolun chatissa syksyllä. Ensimmäinen vastaus oli, että jonotus lähtisi alusta, mutta sitten kysyin, onko todella niin, ja vetosin tuohon Omapolun UKK-vastaukseen. Siihen totesivat, että olin oikeassa ja että ensimmäisen vastauksen antajalla oli väärää tietoa. Varoittelivat kuitenkin siitä, että kun yksityisen hoito on päättynyt, hoitoon ei välttämättä pääse heti ensimmäisistä tai toisistakaan kuukautisista. Päättelin tuon liittyvän siihen, että jonon pituus voi vaihdella. Sen myös mainitsivat, että yksityisellä tehty hoito saattaa vaikuttaa julkisella tarjottavien hoitojen määrään.

Kannattaa kysyä vielä uudelleen ja vedota siihen, että jos kyse on toiminnasta, joka on sallittu jonotuksen _aikana_, se ei voi tarkoittaa sitä, että jonotus lähtisi alusta.

Toivottavasti kyse on väärinymmärryksestä heidän puolelta ja asia järjestyy. 🙏
Kiitos Ehtoo. Munkin täytyy yrittää vedota tuohon ja katsoa olisiko sillä merkitystä. Nyt keskustelu omapolussa kesken aiheesta ja jatkuu vasta ensi viikolla.

Ja kiitos kaikille muillekin vastauksista ❤️ on ahdistavaa jäädä tämmöisen asian kanssa viikonlopuksi epätietoisuuteen, niin teidän vastaukset on olleet tärkeitä ❤️

komppaan kyllä muita että kannataa yrittää vielä. Olisi todella epäreilua jos rankaistaisiin siitä että käy yksityisellä, ja erityisesti kun omapolussakin lukee että jokotusaikana saa käydä muualla hoidossa.

Meidän lähete (toista lasta varten) hyväksyttiin 11/2025 ja silloin soitin husiin ja että millainen jono ja sanoivat silloin että joissain tapauksissa voisi päästä takautuvasti ivf jonoon lähetteen päivämäärästä jos on tällainen tapaus että ihan selkeä ettei muuta vaihtoehtoa kuin ivf/icsi. Nyt kuitenkin hoidonsuunnittelukäynnillä lääkäri sanoi että ei koskaan pääse takautuvasti jonoon, sillä heidän toiminta pitää olla läpinäkyvää (😂). Ihmettelen tuota ristiriitaista ohjeistusta ja mietin että kävikö tässä niin että meitä rankaistiin siitä että lähetteen saamisen jälkeen käytiin yksityisellä hoidossa vai onko tämä heidän läpinäkyvä toiminta tosiaan niin selkeää siellä että edes henkilökunta ei tiedä miten tehdään ja mahdollisesti eri lääkäreillä eri käytäntö.

Onko kukaan päässyt toista lasta aloitettaessa yrittämään takautuvasti ivf-jonoon lähetteen päivämäärästä?

Me päästiin ekan kerran IVF jonoon tammikuussa 2024. Jouduin välissä leikkaukseen ja aina on jouduttu jonottamaan uudestaan, vaikka alkuperäinen jonotuspäivä oli lopulta 1.5 vuoden päässä meidän tokasta IVF hoidosta.

Husilla on muutenkin muutettu sääntöjä. Ennen tuloksettoman IVF:n jälkeen pääsi ilman jonoa yrittämään uudestaan (yksi kierto välissä tosin), nykyään joutuu samaan jonoon kun kaikki muutkin. Näin ainakin meille kerrottiin.

Me päästiin ekan kerran IVF jonoon tammikuussa 2024. Jouduin välissä leikkaukseen ja aina on jouduttu jonottamaan uudestaan, vaikka alkuperäinen jonotuspäivä oli lopulta 1.5 vuoden päässä meidän tokasta IVF hoidosta.

Husilla on muutenkin muutettu sääntöjä. Ennen tuloksettoman IVF:n jälkeen pääsi ilman jonoa yrittämään uudestaan (yksi kierto välissä tosin), nykyään joutuu samaan jonoon kun kaikki muutkin. Näin ainakin meille kerrottiin.
Siis liittyikö leikkaus ivf hoitoihin? Ja ette siis käyneet ivf hoidoissa tuossa välissä ollenkaan? Jouduitte siis jonottamaan jonon uudestaan, kun ette heti menneet hoitoihin jonotusajan loputtua? Jos noin, niin todella typerä systeemi ja tosi huonosti informoitu..

Siis liittyikö leikkaus ivf hoitoihin? Ja ette siis käyneet ivf hoidoissa tuossa välissä ollenkaan? Jouduitte siis jonottamaan jonon uudestaan, kun ette heti menneet hoitoihin jonotusajan loputtua? Jos noin, niin todella typerä systeemi ja tosi huonosti informoitu..
Leikkaus liittyi IVF hoitoihin ja ekalla IVF suunnittelukäynnillä totesivat että pitää leikata ennen hoitoja että on varmasti turvallista.

Tämän jälkeen unohtivat laittaa leikkausjonoon, vaikka lupasivat. No pääsin lopulta leikkaukseen 7kk odotuksen jälkeen. (Hoitotakuu olisi ollut 6kk)

Onneksi itse valittamalla pääsin leikkauksen jälkeen suoraan jonoon ja tammikuussa 2025 ekalle IVF käynnille. Tästäkin sai tosin taistella ja eka vastaus lokakuussa oli ettei meillä ole enää aikoja.

Omat hoitoni Tilkassa olivat kyllä aika kafkamainen näytelmä.

Jouduitte siis jonottamaan jonon uudestaan, kun ette heti menneet hoitoihin jonotusajan loputtua? Jos noin, niin todella typerä systeemi ja tosi huonosti informoitu..
Meillä oli hoidot Tyksissä, niin en tiedä Husin toiminnasta, mutta tää mulla tuli mieleen. Että olisi ns. paikka varattu ja kun ette silloin ottaneet sitä vastaan jonotusajan päätyttyä, niin nyt pitää jonottaa uudestaan. Mutta jos näin on, niin on kyllä tyhmä systeemi ja siitä pitäisi ehdottomasti mainita sen yhteydessä, että hoitoja kuitenkin saa tehdä yksityisellä jonottaessa. Toivottavasti saatte keskustelua asian Husin kanssa ja pääsette kuitenkin pian ilmottautumaan! 🤞🏻😊

En tiedä onko aina mut lääkäri sanoi että pitää olla yksi kierto välissä että keho saa palautua. Eli punktion ”lääkemenkkojen” jälkeen yksi lepokierto, näin ymmärsin. Jos mulla kierto pysyy samana nii menee helmikuun loppuun että seuraavat menkat on jolloin ollaanki jo maaliskuun puolella kun siirtoa tehtäis 😐. Mulla myös hyperin riski. Meen tänään näytille varalta kun tuo alavatsa alkoi sen verran kipuilemaan.

Okei, siellä samat odottelut siis 😅. Toivottavasti meillä molemmilla starttais pian uusi kierto nii saa hommat etenemään. Oliko teillä puhetta että pitäisi pitää lepokierto vai tuleeko suoraan siirto?

Yksityisellä saa mies olla mukana kaikessa mut julkisella se hoitaja sanoi että siellä taas ei saa ku kertoi vähän hoidoista siinä ensikäynnillä. Tehän olitte nyt julkisella hoidossa nii vissiin samat käytänteet ympäri maan? Me ollaan yksityisellä ku oltais jouduttu odottamaan muuten hoitoja nii pitkään.
Joo, me ollaan julkisella. Itsellä alkoi menkat 24.1. ja luulin että päästään heti seuraavasta siirtoon, mutta joudutaan myös odottamaan yksi kierto välissä. En oikein ymmärrä tätä logiikkaa, että tuoresiirto voitaisiin tehdä heti IVF-hormonien ja punktion perään, mutta sit jos sitä ei tehdä, niin pitää parannella ylimäärinen kierto.
Tuntuu olevan kovin erilaisia käytäntöjä. Husissa olemme saaneet useasti jutella biologin kanssa. Olen laittanut pyynnön biologin soittoajasta Omapolun kautta.
Mä vielä kysyin erikseen että voinko jutella biologin kanssa, niin ei onnistu, aiemmat tiedot oli välitetty biologilta. Viestin kirjoitustyyli oli kohtuu ynseä, tyyliin, älä vaivaa meitä enää kysymyksilläsi...

Tyksissä en tällä kertaa saanut edes mehua punktion jälkeen, vaikka kyllä siellä trippejä oli pöydällä. En ole ikinä kysynyt saako mies tulla mukaan, mutta ei sitä kukaan ole kyllä tarjonnutkaan. Mut on aina otettu yksin sinne heräämöön, sieltä viety punktioon ja sit taas heräämöön. Mies odottanut käytävällä koko ajan.

Kastepisara, mulla mitattiin kyllä yksityisellä ferritiinit ja d-vitamiini syksyllä ennen ekaa hoitokierrosta. Infuusiota ei mistään tarjottu, vaikka ferritiini oli alkuun 9, mutta hemoglobiini oli kuitenkin normaali. Rautaa vain suun kautta oli ohjeistus. Siihenkin saa menemään rahaa ihan kiitettävästi, kun ainoa mikä käy on sideral ja niitä kun joutui syömään alkuun sen neljä tablettia päivässä. Sitten vähensin kolmeen ja edelleen mennään tolla kolmella. Oli se ferritiini jo noussutkin onneksi vähän (noin 20 paikkeille).
Hui miten matala ferritiini edelleen! :Weary Cat Face: Mua alkaa väsyttää jo 50 kohdalla! Mut hyvä että oot saanut sen jo nousuun. Kannattaa jatkaa säännöllistä käyttöä!

Lisäravinteista, niin me ollaan käytetty koko aika antioksidantteja aika isolla kädellä. Endometrioosi ja adenomyoosi todennäköisesti aiheuttaa kroonista tulehdusta, niin antioksidantit voi siinä auttaa. Oon käyttänyt päivittäin N-asetyylikysteiiniä (3x500mg/pv), C-vitamiinia (3x500mg), E-vitamiini 100mg, alfalipoiinihappo 500mg, ubikinoni 200mg, koliini 250mg, D-vitamiini 100mikrog, Omega-3 3g, rauta 22-100mg +folaatti ja A-vitamiinia 1000mikrog joka toinen päivä. Tämän lisäksi niissä tulee laajalla kirjolla B-vitamiinia ja lisäksi magnesiumia, kalsiumia, kreatiinia, heraa ja kollageenia.
En tiedä kumpi on vaikuttanut enemmän, LDN vai lisäravinteet, mutta ekalla kerralla saatiin 19 munasolua, joista 15 kypsää ja nyt oli 30 munasolua, joista kaikki kypsiä.
Valitettavasti mies ei ole ollut terveellisten elämäntapojen suhteen yhtä aktiivinen, joten alkiomäärähän jäi samaan ja tällä kertaa piti käyttää icsiä, mutta mun mielestä oli silti todella hyvä merkki että kypsiä munasoluja saatiin niin paljon enemmän.

Täällä nyt odotellaan tosiaan tämän kierron ohi, jotta päästään toivottavasti sitten siirtoon maaliskuun alussa. Tosin se ensi viikon endoleikkaustaapaaminen vähän pelottaa, että mitä jos sitten sanotaankin ettei siirtoja tehdä niin kauan kuin olen leikkaus jonossa... Toivon että pari siirtoa voitaisiin silti tehdä siinä välissä.

Löysinpä muuten uuden tutkimuksen adenomyoosia sairasteneille, joilla saatiin kiinnittymistä tehostettua 7,4%:sta 25%:n aspirinin 150mg ja dienogest 2mg avulla.
Ajattelin keskustella tästä endopolilla ja lapsettomuushoidoissa, kunhan pääsen lääkärin kanssa juttelemaan. Vaikuttaa ihan todella hyviltä tuloksilta, noinkin kevyillä hoidoilla. Täälläkin moni painii kiinnittymisongelmien ja endon/aden kanssa, niin näistä uusista hoitomuodoista voisi olla iso apu!

Täytyy sanoa että on kyllä tosi kurja lukea miten paljon ynseää kohtelua ihmiset lääkäreiltä ja hoitotahoilta saa. Tässä olis kyllä iso kehityksen paikka kaikilla hoitotahoilla, sillä kyllähän se nyt on selvä, että jos yhteisymmärrys lääkärin ja asiakkaiden välillä löytyy, sitoutuu molemmat tahot hoitoon paremmin. Jotenkin tuntuu että liian paljon varsinkin julkisella puolella vetäydytään sen taakse, että hoitoihin pääsy on jo niin iso etuoikeus, ettei mitään saisi kyseenalaistaa tai kysyä, varsinkaan muualta. Itselläkin on välillä tullut kuva, että puolittain jopa uhkaillaan sillä, että jos tehdään niin tai näin, niin sitten hoidot viivästyy tms. Se on kohtuu julmaa uhkailla ihmisiä sillä, ettei lapsihaavetta välttämättä pääse toteuttamaan, jos asettuu "poikkiteloin" hoitotahon kanssa.

Mä olen kanssa kauhulla lukenut, kuinka ynseää hoitoa olette julkiselle saaneet. Me käytiin eka ivf kierros yksityisellä, missä hoito oli super hyvää. Tiedän, että julkisella samaa ei voi odottaakaan, mutta toivoisi sitä hoidon olevan kuitenkin ystävällistä. Siirtyminen julkiselle pelottaa siis tästäkin näkökulmasta. Mieli tekisi jatkaa yksityisellä, mutta eihän se taloudellisesti ole yhtään järkevää.

Takaisin