En tiedä onko aina mut lääkäri sanoi että pitää olla yksi kierto välissä että keho saa palautua. Eli punktion ”lääkemenkkojen” jälkeen yksi lepokierto, näin ymmärsin. Jos mulla kierto pysyy samana nii menee helmikuun loppuun että seuraavat menkat on jolloin ollaanki jo maaliskuun puolella kun siirtoa tehtäis

. Mulla myös hyperin riski. Meen tänään näytille varalta kun tuo alavatsa alkoi sen verran kipuilemaan.
Okei, siellä samat odottelut siis

. Toivottavasti meillä molemmilla starttais pian uusi kierto nii saa hommat etenemään. Oliko teillä puhetta että pitäisi pitää lepokierto vai tuleeko suoraan siirto?
Yksityisellä saa mies olla mukana kaikessa mut julkisella se hoitaja sanoi että siellä taas ei saa ku kertoi vähän hoidoista siinä ensikäynnillä. Tehän olitte nyt julkisella hoidossa nii vissiin samat käytänteet ympäri maan? Me ollaan yksityisellä ku oltais jouduttu odottamaan muuten hoitoja nii pitkään.
Joo, me ollaan julkisella. Itsellä alkoi menkat 24.1. ja luulin että päästään heti seuraavasta siirtoon, mutta joudutaan myös odottamaan yksi kierto välissä. En oikein ymmärrä tätä logiikkaa, että tuoresiirto voitaisiin tehdä heti IVF-hormonien ja punktion perään, mutta sit jos sitä ei tehdä, niin pitää parannella ylimäärinen kierto.
Tuntuu olevan kovin erilaisia käytäntöjä. Husissa olemme saaneet useasti jutella biologin kanssa. Olen laittanut pyynnön biologin soittoajasta Omapolun kautta.
Mä vielä kysyin erikseen että voinko jutella biologin kanssa, niin ei onnistu, aiemmat tiedot oli välitetty biologilta. Viestin kirjoitustyyli oli kohtuu ynseä, tyyliin, älä vaivaa meitä enää kysymyksilläsi...
Tyksissä en tällä kertaa saanut edes mehua punktion jälkeen, vaikka kyllä siellä trippejä oli pöydällä. En ole ikinä kysynyt saako mies tulla mukaan, mutta ei sitä kukaan ole kyllä tarjonnutkaan. Mut on aina otettu yksin sinne heräämöön, sieltä viety punktioon ja sit taas heräämöön. Mies odottanut käytävällä koko ajan.
Kastepisara, mulla mitattiin kyllä yksityisellä ferritiinit ja d-vitamiini syksyllä ennen ekaa hoitokierrosta. Infuusiota ei mistään tarjottu, vaikka ferritiini oli alkuun 9, mutta hemoglobiini oli kuitenkin normaali. Rautaa vain suun kautta oli ohjeistus. Siihenkin saa menemään rahaa ihan kiitettävästi, kun ainoa mikä käy on sideral ja niitä kun joutui syömään alkuun sen neljä tablettia päivässä. Sitten vähensin kolmeen ja edelleen mennään tolla kolmella. Oli se ferritiini jo noussutkin onneksi vähän (noin 20 paikkeille).
Hui miten matala ferritiini edelleen!

Mua alkaa väsyttää jo 50 kohdalla! Mut hyvä että oot saanut sen jo nousuun. Kannattaa jatkaa säännöllistä käyttöä!
Lisäravinteista, niin me ollaan käytetty koko aika antioksidantteja aika isolla kädellä. Endometrioosi ja adenomyoosi todennäköisesti aiheuttaa kroonista tulehdusta, niin antioksidantit voi siinä auttaa. Oon käyttänyt päivittäin N-asetyylikysteiiniä (3x500mg/pv), C-vitamiinia (3x500mg), E-vitamiini 100mg, alfalipoiinihappo 500mg, ubikinoni 200mg, koliini 250mg, D-vitamiini 100mikrog, Omega-3 3g, rauta 22-100mg +folaatti ja A-vitamiinia 1000mikrog joka toinen päivä. Tämän lisäksi niissä tulee laajalla kirjolla B-vitamiinia ja lisäksi magnesiumia, kalsiumia, kreatiinia, heraa ja kollageenia.
En tiedä kumpi on vaikuttanut enemmän, LDN vai lisäravinteet, mutta ekalla kerralla saatiin 19 munasolua, joista 15 kypsää ja nyt oli 30 munasolua, joista kaikki kypsiä.
Valitettavasti mies ei ole ollut terveellisten elämäntapojen suhteen yhtä aktiivinen, joten alkiomäärähän jäi samaan ja tällä kertaa piti käyttää icsiä, mutta mun mielestä oli silti todella hyvä merkki että kypsiä munasoluja saatiin niin paljon enemmän.
Täällä nyt odotellaan tosiaan tämän kierron ohi, jotta päästään toivottavasti sitten siirtoon maaliskuun alussa. Tosin se ensi viikon endoleikkaustaapaaminen vähän pelottaa, että mitä jos sitten sanotaankin ettei siirtoja tehdä niin kauan kuin olen leikkaus jonossa... Toivon että pari siirtoa voitaisiin silti tehdä siinä välissä.
Löysinpä muuten uuden tutkimuksen adenomyoosia sairasteneille, joilla saatiin kiinnittymistä tehostettua 7,4%:sta 25%:n aspirinin 150mg ja dienogest 2mg avulla.
Ajattelin keskustella tästä endopolilla ja lapsettomuushoidoissa, kunhan pääsen lääkärin kanssa juttelemaan. Vaikuttaa ihan todella hyviltä tuloksilta, noinkin kevyillä hoidoilla. Täälläkin moni painii kiinnittymisongelmien ja endon/aden kanssa, niin näistä uusista hoitomuodoista voisi olla iso apu!
Täytyy sanoa että on kyllä tosi kurja lukea miten paljon ynseää kohtelua ihmiset lääkäreiltä ja hoitotahoilta saa. Tässä olis kyllä iso kehityksen paikka kaikilla hoitotahoilla, sillä kyllähän se nyt on selvä, että jos yhteisymmärrys lääkärin ja asiakkaiden välillä löytyy, sitoutuu molemmat tahot hoitoon paremmin. Jotenkin tuntuu että liian paljon varsinkin julkisella puolella vetäydytään sen taakse, että hoitoihin pääsy on jo niin iso etuoikeus, ettei mitään saisi kyseenalaistaa tai kysyä, varsinkaan muualta. Itselläkin on välillä tullut kuva, että puolittain jopa uhkaillaan sillä, että jos tehdään niin tai näin, niin sitten hoidot viivästyy tms. Se on kohtuu julmaa uhkailla ihmisiä sillä, ettei lapsihaavetta välttämättä pääse toteuttamaan, jos asettuu "poikkiteloin" hoitotahon kanssa.