Ajattelin tähän vastata, vaikken ole itse täällä vielä aiemmin kirjoitellut, mutta lukenut kylläkin aktiivisesti muiden viestejä oman IVF hoidon aikana. Mistä oli paljon apua itselle, joten kiitos kaikille viestittelijöille!
Itse koin tosi hyödyllisenä kuunnella As a woman podia (IVF-lääkärin Podi) ja lisäksi kuuntelin myös monessa paikassa esiin tulleen It starts with the egg kirjan (audiblen ilmaiskokeilusta). Niissä oli paljon vinkkejä ja tutkimustietoa elintavoista ja vitamiineista, jotka hyödyllisiä yleisesti kaikille ja tietyissä tilanteissa, esim. Jos on PCOS/Endo jne.
Mulla oli myös Q10 (600 mg), korkea D-vitamiini, puhdistamon omega-3*2, lisäksi pieni annos melatoniinia (antioksidantti) ja raskausvitamiini. Lisäksi vältin isoja määriä alkoholia hoitoa edeltävät kuukaudet ja yritin syödä terveellisesti ja niin ettei verensokeri nousisi kovin jyrkästi. Käytin itse myös myinositolia, koska PCOS. Siihen oli myös lääkärin määräämä metformin. Uni tietty kanssa tärkeää! Yleisesti mahdollisimman vähäinen tulehdustila ilmeisen tärkeää niin alkioille kuin sitten kiinnittymiselle ja raskaudelle.
En tiedä vaikuttiko nuo tekemäni asiat lopputulokseen vai ei, mutta saatiin lopulta 8 kerätystä munasolusta 5 alkiota.