IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Joo nämä kolme yhdessä tekivät tasaisemmat follikkelikasvut ja jos tyhjennettiin 5,5 (eli yksi ei saatu endon takia kokonaan tyhjennetty) ja 4 munasolua niin taso oli selkeästi parempi sillä. Oon yksityisellä aloittanut suoraan koska BMI ja odotusajat.
Okei, no onkohan sitten niin että julkisella ei niin helposti koiteta eri lääkkeitä, tai on vaan ne tietyt millä mennään. 🤔 No, jos seuraavastakaan ei raskaus ala ja joudutaan siirtymään yksityiselle, niin hyvä tietää että siellä mahdollisesti reagoidaan paremmin lääkkeiden vaihdolla ja on muitakin vaihtoehtoja.

Mä olen valmistautumassa toiselle ivf kierrokselle. Mitä olette tehneet parantaaksenne munasolujen ja siten alkioiden laatua? Mitä lisäravinteita olette käyttäneet? Mulla käytösssä mama monivitamiini, d-vitamiini ja rautalisä.

Munasoluja mulla tuli viimeksi hyvin (kypsiä 19), mutta silti alkioita saatiin kolme. Meillä icsi käytössä. Tiedän, etten ihmeitä voi tehdä, mutta jotain haluaisin voida itse vaikuttaa, jotta toisella kierroksella onnistuttaisiin.

Mä olen valmistautumassa toiselle ivf kierrokselle. Mitä olette tehneet parantaaksenne munasolujen ja siten alkioiden laatua? Mitä lisäravinteita olette käyttäneet? Mulla käytösssä mama monivitamiini, d-vitamiini ja rautalisä.

Munasoluja mulla tuli viimeksi hyvin (kypsiä 19), mutta silti alkioita saatiin kolme. Meillä icsi käytössä. Tiedän, etten ihmeitä voi tehdä, mutta jotain haluaisin voida itse vaikuttaa, jotta toisella kierroksella onnistuttaisiin.
Katselin jotain videoita englanniksi asiasta ja siellä oli ehdotus esim ruokavaliosta, ei mitään yleensä tulehdusta aiheuttavaa ruokaa (gluteeniton, välimeren dieetti tyylinen) sitä voi koittaa? Mä käytän Q10 joka pitäisi solutasolla vaikuttaa. Dheasta on myös puhuttu. Ja toki dvitamiinia kunnolla suomen talvessa!

Eilen käytiin punktiossa ja tänään tuli tieto että ei saatu mitään hedelmöittymään. 😭
Isot pahoittelut. Meillä meni kolme ensimmäistä hoitoa niin, ettei yksikään hedelmöittynyt normaalisti. Joissakin munasoluissa näkyi ensimmäinen hedelmöittymisen merkki, mutta jäi siihen. Sanoivat joka kerta, että on vielä pieni mahdollisuus, että ovat vaan hitaita. Joka kerta tuli seuraavana päivän lopullinen murskatulos.

Pahoittelut, etten muista hoitohistoriaasi. Oliko tämä mones hoito? Ivf vai icsi? Oliko käytössä kalsiumaktivaatio?

Muokattu viimeksi:
Haaveita_: onnea siitä yhdestä. Sekin voi riittää.
Emri: pahoittelut, että meni noin.

Täällä romahti jälleen oma maailma, kun tuli tieto, että kaikki kuusi alkiota oli lopettanut kehittymisen siinä 3-4 päivän kohdilla. Eli ei mitään pakkaseen. Tässä päivän kaikki ajomatkat töissä ja koko illan kotona itkeneenä, en tiedä miten tästä itseni keräilen. Tää oli kaikkine oireineenkin vaikea kierto ja toi enoxaparin pistokset sattui niin perkeleesti, että sitä en välttämättä haluaisi kokea uudelleen. Hyviä vinkkejä siihen, miten lomautus infon saaneena vielä uskaltaisi aloittaa uuden monen tonnin kierroksen?

@Haaveitako: Voi ei, olen tosi pahoillani! Meillä myös vaikuttaisi iso kato käyvän juuri noilla main, ja epäily on että johtuisi siittiöiden DNA-fragmentaatiosta koska meillä miehestä johtuva lapsettomuus (kuten muistaakseni teilläkin?). Miehelle määrättiin letrotsoli-lääkitys, jolla siittiömäärä lisääntyi x4 (oli lähtötilanteessa melkein 0 joten lääkityksen jälkeenkään ei montaa löytynyt). Letrotsolia pitäisi käyttää vähintään 3kk että se ehtii vaikuttaa, joten jos päätätte lähteä uuteen hoitokierrokseen niin ehkä kannattaa sen verran odotella. Toinen asia jolla DNA-fragmentaatioon voisi yrittää vaikuttaa on antioksidantit, joita myös pitäisi käyttää 3kk (aloitettiin nyt uutta kierrosta varten miehelle Sermatrop alfa, omega 3 ja ubikinoni). Kolmantena voisi kokeilla siittiöiden hakemista kivesbiopsialla, siitä on jonkin verran tutkimuksia että kiveksistä otetuissa siittiöissä DNA-fragmentaatiota on vähemmän. Hurjaa alkiosaalista ei näilläkään kyllä olla saatu, joten pohdin olisiko esim kalsiumaktivaatiosta lisähyötyä. DNA-fragmentaation määrää kaiketi jossain yksityisellä testataankin, julkisella käsittääkseni ei.

Samoin @Emri pahoittelut huonoista uutisista 😩

@Kastepisara: Viime kierroksella en käyttänyt mitään muuta kuin monivitamiinivalmistetta, mutta nyt seuraavaa hoitoa varten aloitin lisäksi rautalisän, D-vitamiinin, ubikinonin ja omega3. Miehelle tietysti myös omat valmisteet. Olen menossa Puhdin kautta omatoimisesti tarkistamaan D-vitamiinin ja ferritiinin ettei mene yli, ne saa pakettina. DHEA käsittääkseni hyödyllinen lähinnä jos matala AMH/munasolureservi.

Kiinnostaa myös kokemukset siitä että munasoluja on onnistuttu keräämään vain vähäinen määrä mutta niistä ollaan saatu hyviä alkioita tai edes yksi. Jotenkin kauhistuttaa kun lahjamunasoluista oli puhetta jo ensikäynnillä, haluaisin tietysti yrittää kaikkeni omilla.

Onko muuten täällä kenelläkään käytössä DHEA-valmiste? Lääkäri ei suositellut puutteellisen tutkimusnäytön vuoksi mutta sanoi että toki saan sen jos haluan vaikka sitten toiselle kierrokselle. Kertoi että 3kk olisi hyvä syödä ennen hoidon alkua muttei meidän kuulemma kannata nyt odottaa niin kauaa vaan aloittaa heti mahdollisimman pian ivf. Kuitenkin kiinnostaa voisiko sillä olla vaikutusta munasolujen määrään…
Minulla on kokemusta 💁🏽‍♀️ Takana 1 IVF ja 1 ICSI, matala AMH. Ekassa AFC 1+3, kroppa vastasi stimulaatioon mukavan oloisesti kun punktiossa 12 follia tyhjennettiin, mutta kuitenkin vain neljästä löytyi munasolu (kaikki kypsiä) joista vain 1 hedelmöittyi. Tästä sain plussan, joka meni kesken.

Toinen IVF tein Pergoveriksella. Kerättiin 11 follia, 7:ssä munasolu. 4 taas kypsiä, kolme hedelmöittyi ICSI:llä normaalisti. 1 alkio selvisi blastoksi, siirrettiin tuoresiirtona ja tästä plussa.

Eli kyllä ne puheet siitä, että 1 alkio riittää on totta. Mutta kyllä toi yhden alkion mahdollisuus oli tosi rankkaa ja luonnollisesti kateeksi kävi muita jotka saivat pakkaseen jotain. Toki ne yhdet alkiot oli meille tosi arvokkaat ja sydän särkyy kun lukee täältä ettei esimerkiksi yksikään hedelmöittynyt ja kaikki alkaa alusta.

Mä söin D-vitskua ja Q10. Lisäksi molempia hoitoja edelsi estrogen priming Progynovalla.
Siitä ei tullut mulle mitään oireita, @Enkelinsiipi kun sitä taisi kysellä.

Tsemppiä hoitoihin teille 😊

Onko muuten täällä kenelläkään käytössä DHEA-valmiste? Lääkäri ei suositellut puutteellisen tutkimusnäytön vuoksi mutta sanoi että toki saan sen jos haluan vaikka sitten toiselle kierrokselle. Kertoi että 3kk olisi hyvä syödä ennen hoidon alkua muttei meidän kuulemma kannata nyt odottaa niin kauaa vaan aloittaa heti mahdollisimman pian ivf. Kuitenkin kiinnostaa voisiko sillä olla vaikutusta munasolujen määrään…
Onko nykyinen dhea-taso selvillä? Yksityisellä ainakin ottavat verikokeita, joista se selviää.

Ekassa oli gonal-f ja lopussa tuli lisäksi menopur. Nyt oli pelkästään menopur joka toimi huonommin. Ilmeisesti seuraavaksi palataan taas tuohon gonal-f + menopur.
Kannattaa selvittää myös Pergoveris. Itsellä takana kolme hoitoa Gonalilla julkisella ja yksi Pergoveriksella yksityisellä. Julkisella kaikissa sama lääke, vaikka kyselin joka välissä voisiko lääkkeen vaihto auttaa. Käyttävät Husissa ilmeisesti paljon Gonalia.

Vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin, mutta lääkkeen vaihto voi muuttaa stimulaatiovastetta.

Muokattu viimeksi:
Takaisin