IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Parviäly hoi! 🤭🥰Kun haen Kelasta hoidoista sitä 40% rahaa, niin pitääkö sinne lähettää kuitti? Onko väliä kuka sen maksaa? Ja varmaan sitten vasta, kun on maksettu, voi hakea sitä etuutta? Mä en oikein ymmärrä. Mä en ole vieläkään saanut tietääkseni mun edellisen hoidon ”kela-alennusta”. Mä oon niin väsynyt ja en jaksa. Nimimerkillä jouduin kolme kertaa laittaan kelaan mun fyssaristakin hakemukset. En tiedä onko siellä joku botti hoitamassa asioita :(
Erittäin hyvä nosto. Ollaan menossa ensimmäistä kertaa Dextraan, jossa ei kuulemma saa Kela-korvausta suoraan. Ilmeisesti antavat mukaan hakemuslomakkeet, jotka pitää sitten toimittaa Kelaan. Itsekin olen miettinyt onko laskun maksajalla väliä. Tarvitseeko laskun maksajan, korvauksen hakijan ja potilaan olla sama henkilö?

Esimerkiksi Dextrasta saa sen paperin/ todistuksen kotiin postitse joka laitetaan liitteeksi. Meille sanottiin että kuitinkin voi laittaa mutt ei laitettu. Sen lisäksi Dextrasta saa sen itse hakemuksen joka täytetään (toki sen voi tehdä myös sähköisesti mutta me tehtiin paperilla). Korvaushan ei ole sen 40% vaan jokaisesta ”toimenpiteestä” se on hinnaston mukainen x määrän summa. Toisista asioista korvaus on prosentuaalisesti suurempi kuin toisista. Kannattaa kerätä koko hoidon laput yhteen ja hakea sitten kerralla. Näin me ainakin tehtiin. En siis usko että sillä on väliä kuka laskun on maksanut koska kuitteja ei välttämättä tarvitse. Me haettiin molemmat erikseen korvauksia miehen kanssa, mutta yhdessä ne silloin käsiteltiin.

Osaatteko sanoa tarvitseeko joka klinikalla ottaa erikseen infektiokokeet? Jos on esimerkiksi ollut ensin hoidossa julkisella ja kokeet otettu siellä, niin pitääkö yksityisellä ottaa uudet? Vai riippuuko siitä kuinka pitkä aika infektiokokeista mennyt? Onko @Ehtoolla tuoretta tietoa? Tai jollain, joka olisi siirtynyt Dextran asiakkaaksi?

@Kirppuliini @Sandra84 Meillä kelakorvausmaksut tulevat suoraan laskulle mukaan niin en osaa tuohon vastaa.
Infektionäytteet tulee mahdollisesti ottaa uudestaan, koska hoito alkaa uudella kliniikalla "uutena asiakkaana". Mutta siihen varmaan lääkäri osaa ottaa kantaa paremmmin. Tulokset eivät saaneet olla 3 kk vanhempia tms. kun me aloitettiin.

Niin ja paras tapa varmistaa asia on ottaa suoraan yhteyttä siihen klinikkaan, jonne olet siirtymässä.:smiling-eyes: Ne ehkä osaa sitten neuvoasuraan jos tarvitsee tai ei!

Osaatteko sanoa tarvitseeko joka klinikalla ottaa erikseen infektiokokeet? Jos on esimerkiksi ollut ensin hoidossa julkisella ja kokeet otettu siellä, niin pitääkö yksityisellä ottaa uudet? Vai riippuuko siitä kuinka pitkä aika infektiokokeista mennyt? Onko @Ehtoolla tuoretta tietoa? Tai jollain, joka olisi siirtynyt Dextran asiakkaaksi?

Olin ihan hämmästynyt, kun sanottiin, että voimassa ovat! Mutta nyt en valitettavasti osaa sanoa, johtuuko se siitä, että meille on tehty keväällä HUS:in ivf-hoito ja sitä ennen tsekattu nuo, vai siitä, että meille on tehty alle 12 kk sitten inseminaatio tuolla samalla yksityisklinikalla. 🤔

Jos kehotetaan uudelleen infektiolabroihin, ainakin meitä lääkäri vinkkasi menemään lähetteellään julkisen labraan, jolloin kokeet ovat edullisemmat (muistaakseni n. 50-60 e per nuppi).

Kävin nyt itse Puhti-labroissa ottamassa naisten terveysarvojen paketin ja AMH:n, vaikka mitään verikokeita ei tällä kertaa edellytetty. Lähetin tuloksia kyllä sitten lääkärille tiedoksi. AMH ei ollut kyykännyt mutta laskeehan se. Kolesteroleja ivf-lääkkeet tuntuvat nostaneen. 😐

@Kirppuliini meillä ainakin kelpasi HUSissa 9/2024 otetut infektiokokeet kun mentiin Dextralle hoitoon nyt syksyllä. Mutta voihan näissä olla klinikkakohtaisia eroja 😆
Hienoa, ettei tarvitse ihan kaikkea ottaa uusiksi. Meillä tulossa sama yhdistelmä, että HUS ja Dextra.

Infektiokokeet hinnaston mukaan 133 euroa, niin toivottavasti sen rahan voi käyttää muuhun.

Vielä itseäni täydennän, että ilmeisesti HUS:in IVF-hoitoa varten otetut labrat oli ne jotka riittivät, koska inseminaatiota ennenhän tarvitaan tosiaan vain miehen infektiokokeet.

Olin ihan hämmästynyt, kun sanottiin, että voimassa ovat! Mutta nyt en valitettavasti osaa sanoa, johtuuko se siitä, että meille on tehty keväällä HUS:in ivf-hoito ja sitä ennen tsekattu nuo, vai siitä, että meille on tehty alle 12 kk sitten inseminaatio tuolla samalla yksityisklinikalla. 🤔
Ne on 24kk voimassa meille sanottiin.

Tilannepäivitys: Ensimmäinen saldo siirtoon tai pakkaseen näyttäisi olevan nolla mullekin! Biologi soitti (koska lääkäri poissa ke/to) että hitaasti jakautuu ja siirtoa ei varmaan ole tapahtumassa. En kysellyt että tuleeko ollenkaan, sitä se lääkäri huomenna kertoo sitten, mutta pienen googlauksen perusteella kolmepäiväinen pitäisi jakautua enenmmän kuin mitä mulle kerrottiin. Toinen ei kuulemma myöskään ollut jakautunut kuin kerran, mikä joskus tapahtuu ilman hedelmöitystä kuulemma :Eyes: Jos ei siirtoa tehdä, niin mielellään kokeilisin heti uudestaan seuraavalla kierrolla tätä, jotta tietää oliko tämä kierto vain paska vai mitä :Upside Down Face:. Huomenna varmaan sitten lopetetaan cyclogestit ja terolutit sitten. Vaikka tiesin että tämä on luultavasti lopputulema niin silti raapasee jotenkin :Grimacing Face: en ollutkaan niin teräksinen. Näissä asioissa välillä toivoo että olisi vähemmän herkkis!

voi kurjuus @StellaMom , olen pahoillani ❤️‍🩹 Kun asia on tärkeä, niin kyllähän vastoinkäymiset tuntuu kurjalta. Loppuun asti on kuitenkin aina pieni toivo siitä että että tämä on nyt se kerta kun natsaa. Toivottavasti saat lääkäriltä lisätietoja huomenna ja jos siirtoon ei päästä niin askelmerkit tulevaan selviäisivät, ettei niitä tarvitse erikseen odotella.

Olen pahoillani @StellaMom ,toivotaan silti pientä ihmettä,jos alkio jaksaisi sinnitellä kaikesta huolimatta ❤️ ihmeitä tapahtuu,mutta ymmärrän ton fiiliksen.

Sitten omaan napaan ...käytiin tänään alkionsiirrossa,siellä oli tilanne seuraavanlainen, 9 munasolusta 5 oli kypsiä ja kaikki viisi hedelmöittyi (ICSI),saatiin neljä alkiota, joista nyt siirrettävän tiedot oli 1ET 3D 2.5p 10 solua,lääkärin mukaan hyvä alkio. Tänään Valion nimipäivä, nii olkoot valioyksilö. Loput 3 alkiota viljellään vielä,ja niiden kohtalot selviää lähipäivinä...eivät siis pakasta niitä 3 päiväsenä, kun haluavat seurata,eli joko tulee pakastettava tai sitten ei. Mutta ainakin saatiin yks kyytiin. Olen enemmän kuin onnellinen. Raskaustesti pitäisi tehdä 15.10...pitkät pari viikkoa siis tiedossa. Gonapeptyl tuikataan vielä sunnuntaina ja tietenkin cyclogest kaksi kertaa päivässä.

Polyypin poistossa käyty - polyyppi kadonnut. Endometrioosi pesäke löytyi. Kohtu siisti, toinen munasarja ainakin auki, oma ovulaatio tulossa. Magneettikuviin lähete mietinnässä - onko kukaan käynyt ennen hoitojen jatkumista? Muuttiko endo dg hoito suunnitelmia? Kivulias oli toimenpide, tähystys.

Polyypin poistossa käyty - polyyppi kadonnut. Endometrioosi pesäke löytyi. Kohtu siisti, toinen munasarja ainakin auki, oma ovulaatio tulossa. Magneettikuviin lähete mietinnässä - onko kukaan käynyt ennen hoitojen jatkumista? Muuttiko endo dg hoito suunnitelmia? Kivulias oli toimenpide, tähystys.
Tehtiinkö siis munanjohtimien aukiolotutkimus? Vai mihin viittaat, että munasarja auki? Ikävä, että toimenpiteet olleet kivuliaita.

@Jupiter34 Kiitos :red-heart: musta tuntuu että aina kun annan itselleni toivoa niin putoaa korkeammalta. Ei se ollutkaan niin hellpoa :Eyes: ja tämä siis ensimmäinen punktio, joten kaikki on uutta. Meidän lääkäri sanoi että joskus ekan kerran jälkeen munasarjat heräävät, mutta eihän sillä ole väliä kuinka monta siellä on jos eivät hedelmöity tai jakaudu kiltisti! Koitan kuitenkin pitää hermot kurissa koska töitäkin pitäisi tässä tehdä! Sain itseäni kerättyä työntekijän kahveille (oma alainen, oli pakko puhua) muttatyönteko on ollut vähän sellasta että se mikä on pakko tehdä, se tehdään!
@Tiikerisalva Joo, musta tosiaan tuntuu että jos annan itselleni vielä uskoa niin en ole valmistautunut tarpeeksi huonoihin uutisiin. En tiedä olenko ainoa joka ajattelee näin. Hieno että teillä vaste on parempi :Upside Down Face:

Juttelin tutun kanssa tänään, hänkin on nyt inseminaatiovaiheessa tänään. Piti olla punktio mutta koska vain yksi follikkeli oli kasvanut niin ilmeisesti tekivät tällaisen päätöksen. Kiva että on joku kaveripiirissä jonka kanssa voi jutella tästä mutta samalla kutkuttavaa että mitä jos hänelle kaikki menee nappiin ja sitten saan taas säälipisteitä vaan. Tämä on suurin syy miksi en ole kertonut töissä tai perheelle asioista, en voi kestää sitä sääli-ilmettä ja "kyl se siitä"- keskusteluita. Varsinkin niiltä jotka eivät ymmärrä tätä.

Tämä on suurin syy miksi en ole kertonut töissä tai perheelle asioista, en voi kestää sitä sääli-ilmettä ja "kyl se siitä"- keskusteluita. Varsinkin niiltä jotka eivät ymmärrä tätä.
Joo siis mun on todella vaikea kans kestää sääliä! Se on kerrassaan kamalaa. En halua kuulla mitään lässyttämistä että miten rankka tai vaikea tai kamala tilanne meillä on, mut toisaalta en oikein kestä sitäkään jos koitetaan sympata vertailemalla omiin kokemuksiin. Oon ollut avoin meidän hoidoista koska myös syövästä oltiin avoimia, mut vähän kyllä on alkanut kaduttaa kun mikään ei etene, nyt tuntuu olevan joka suuntaan jotain raportointivelvoitetta ja toisaalta jengi yrittää sympata vertaamalla omiin raskausoireisiin tai siihen miten vaikeaa oli kun kierto toisensa jälkeen pettyi paitsi kunnes yk3 tärppäsi jne. Ymmärrän et ihmiset tarkoittaa hyvää mut joskus vois vaa olla hiljaa ja olla vertaamatta mihinkään muuhun kokemukseen kun ei ole oikein vertailukelpoista materiaalia 😅 [/räntti päättyy]

Mitä keskittymiseen tulee niin nyt kun on taas asia ajankohtainen niin roikun 24/7 täällä tai jodelin tai redditin lapsettomuusketjuja lukien. Töitä tulee tehtyä aivan minimi. 🙈

Samanlaisia kokemuksia. Toisaalta koen vaikeaksi myös, kun asiasta ei puhuta. Hiljaisuus tuntuu ohittamiselta.

Tietyissä tilanteissa tuntuisi helpommalta ja luontevammalta puhua aiheesta, kuin leikkiä, ettei koko asiaa ole. Esimerkiksi olen kokenut ikävänä sen, että kolme-neljä ystävääni tiennyt, että hoidot syyskuussa. Osa jopa tarkan munasolukeräyspäivän. Yksikään ei ole kysynyt vointiani. Voi olla, että asia unohtunut tai kokevat liian vaikeaksi, mutta joka tapauksessa tuntuu pahalta.

Olen todennut, että lapsettomuus itselleni niin vaikea asia, ettei kukaan pysty kohtaamaan minua toivomallani tavalla. Pelkään, että minulta kysytään kuulumisia ja romahdan. Olen alkanut vastata kuulumiskyselyihin melko rehellisesti ja olen kokenut, että se vastapuolelle vaikeaa. Pitäisi taas osata palata siihen jenkkityyliseen toteamukseen, että kaikki hyvin.

Toisaalta haluaisin vältellä ihmisiä ja koko aihetta, toisaalta puhua loputtomiin.

Olen todennut, että lapsettomuus itselleni niin vaikea asia, ettei kukaan pysty kohtaamaan minua toivomallani tavalla. Pelkään, että minulta kysytään kuulumisia ja romahdan. Toisaalta haluaisin vältellä ihmisiä ja koko aihetta, toisaalta puhua loputtomiin.
Näinhän se taitaa olla — liian vaikea ja kipeä että sitä voisi kukaan ulkopuolinen osata kohdata ns. oikein. Omat tarpeet ja tunteetkin vaihtelevat niin paljon, eikä aina itsellekään ole selvää, mitä tarvitsisi.

Olen itse miettinyt nyt ihan samaa kuin Kirppuliini, StellaMom ja Jupiter34 tämän muille kertomisen suhteen. Meillä siis ensimmäinen ivf-hoitokerta on vasta edessä marras/joulukuussa, mutta olen jo miettinyt mitä töissä asiasta sanoisin. Esihenkilö tietää tilanteen ja suhtautui siihen mielestäni hyvin: ystävällisesti mutta asialinjalla.

Mietin just tuota, että toisaalta haluaisin olla rehellinen ja kertoa, mutta sit taas toisaalta en haluaisi kokea sellaista jatkuvan raportoinnin tarvetta tai sitä hyvää tarkoittavaa mut kuitenkin kurjalta tuntuvaa kommentointia. Meillä on tosi kiva pieni tiimi, jonka kanssa puhutaan monista asioista. Silti tuntuu tosi ristiriitaiselta, voiko tällaisesta puhua tai jos puhuu, rupeaako itseä lopulta vain ärsyttämään/ahdistamaan. Mietin myös millä sitten selittää tulevat poissaolot, vaikka toki mitään velvollisuutta ei ole selittää eikä kukaan niistä aio mitään kysyä. Ja nyt kun henkisesti on aika paljon tätä kuormaa ja on väsynyt/ei kiinnosta, olisiko toisaalta helpottavaa sanoa mistä on kyse jatkuvan tsemppaamisen sijaan. Silti jotenkin tuntuu, että olisi aivan kamalaa, jos muut (vaikka ihan omassa mielessään pelkästään) surkuttelisivat tilannetta mahdollisesti vaikka kuinka kauan eteenpäin.

Miten ootte puhuneet asiasta töissä/oletteko? Jotenkin kaikki eri osat tässä lapsettomuudessa on tosi hankalia ja rasittaa tosi paljon miten joka kohdassa tuntuu ettei osaa toimia eikä mikään asia ole ns. oikein. Tarkoitan tällä nyt ehkä sitä, että teki niin tai näin niin olo on silti aika surkea, kun suru lapsettomuudesta on koko ajan jotenkin läsnä. Välillä vaan vähemmän ja välillä sitten paljon.

Takaisin