IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muistelisin, että täällä keskustelussa oli mukana joku / joitain, jotka ovat käyneet jonotusaikana yksityisellä.

Jollakin oli tutkimuksissa tehty löytöjä, jotka saattavat vaikuttaa hoidon onnistumiseen. Miten nuo menee, onko yksityinen suostuvainen tekemään vain tutkimuksia, nehän eivät taida vaikuttaa julkisen jonotukseen? Eikö siihen vaikuta vasta toteutettu hoito (ei pääse julkiselle jos pakastimessa jotain)?

Ja jos olette tehneet jotain tutkimuksia ja sieltä on löytynyt jotain, onko myös niiden hoito ollut yksityisellä? Ottiko julkinen puoli tuloksia huomioon?

Kova pohdinta käynnissä käytäisiinkö yksityisellä hakemassa mielipidettä olisiko jotain tutkimuksia joista toistuvien keskenmenojen syytä voisi löytyä (paitsi mun ikä, sehän jo tiedetään)..

Ymmärtääkseni tutkimusten ei pitäisi vaikuttaa jonotukseen. Tuo hoitokaan ei periaatteessa vaikuta muuten paitsi jonotus voi tietysti venyä, kun yksityisen alkiot pitää siirtää ennen paluuta. Uskoisin, että meidän on realistista odottaa yhtä tai korkeintaan kahta kromosomeiltaan terveeksi testattua alkiota, joten hoidosta ei tule varmaan kovin pitkä. Vähän jäi mietityttämään, miksi HUS-kätilö kehotti varautumaan, että emme välttämättä pääsisi hoitoon ensimmäisestä tai toisestakaan mahdollisesta kierrosta. Ehkä tuo oli joku disclaimer siksi, että jonon pituus voi vaihdella ja tämänhetkinen 3 kk on varmaan aika lyhin mahdollinen. Kieltämättä kuulosti vähän siltä kuin miettisivät siellä, että nuo oli ne jotka kävi yksityisellä, saavat odottaa vielä vähän. 🤭 Jospa ei sentään. Ei ole tarkoitus yrittää saada hyviä puolia irti molemmilta kaistoilta vaan tehdä vain parhaan tiedon mukaan ratkaisuja huomioiden ajan väistämätön rajallisuus.

Yksityisellä tekevät esimerkiksi alkionsiirron ajoitukseen liittyviä tutkimuksia. HUS:in Omapolun ohjeissa on kuitenkin muistaakseni linjaus, että eivät huomioi tuon ERA-tutkimuksen tuloksia hoidossaan. Liittyyköhän tutkimusnäytön vähäisyyteen 🤔 Muista ylimääräisistä tutkimuksista ei taida olla mainintaa. Yritin yksityisen käynnillä kysellä, tarvitaanko me nyt jotain, mutta tällä hetkellä tilanne vaikutti ilmeisesti vielä aika selkeältä. Ajattelin kyllä kysyä uudelleen sitten, jos saadaan aikaan PGT-A-testauksen läpäissyt alkio, joka sekään ei tartu.

Olen tehnyt muutamia omakustanteisia selvittelyjä, esim. keliakian vasta-ainetutkimus (on sukurasite) ja endometrioosin magneettikuvaus. Niiden tulokset julkisen lääkäri on ottanut vastaan sen oloisesti, että ovat olleet kai ihan OK lisätietoa.

Onko sulla ollut useampi keskenmeno, ja onko niitä tullut alkionsiirtokierrossa?

@HaaveistaTotta kun ilmoitin HUSille, että teimme yhden hoidon yksityisellä julkisen jonon aikana ja että meillä on nyt kaksi siirtovalmista blastoa, niin sieltä sanoivat omatoimisesti, että mikäli haluamme palata julkiselle hoitoihin (jos nämä yksityisen eivät tuota tulosta), että toimittaisimme heille kaiken dokumentaation myös yksityisen hoidoista julkkarille, sillä saavat siitä arvokasta tietoa. Ei siis ole kokemusta, että mitä ottavat huomioon ja mitä ei, mutta ainakin vaikutti siltä että haluavat kaiken mahdollisen tiedon omien hoitojensa tueksi, mikäli sille polulle vielä päätyy.

Meillä tehty nyt lähete yksityiseltä gyneltä julkiselle hoitoihin. Voi olla, ettei ehditä aloittaa ennen kuin ikä tulee vastaan, mutta jos olisi mahdollisuus yksi IVF julkisella tehdä, niin haluaisin siihen toki päästä. IVF iän ja endon vuoksi. Olen mielestäni täältä lukenut, että monet on käyneet osassa tutkimuksia omakustanteisesti samalla kun ovat olleet jonossa julkiselle, jotta siellä ei mene turhaan aikaa niihin testeihin vaan päästään aloittamaan nopeammin. Onko todella näin, että sillä voisi nopeuttaa? Tämä gyne jolla kävin oli sitä mieltä, ettei auta, et ne testit tehdään sit julkisella. Nyt en tiedä onko hän oikeassa vai onko tässä taustalla hänen ajatus, että koska menee niin tiukille ajoituksen kanssa, ettei kannata siksi? Mä olen nyt ymmälläni. Tyks kyseessä.

Meillä tehty nyt lähete yksityiseltä gyneltä julkiselle hoitoihin. Voi olla, ettei ehditä aloittaa ennen kuin ikä tulee vastaan, mutta jos olisi mahdollisuus yksi IVF julkisella tehdä, niin haluaisin siihen toki päästä. IVF iän ja endon vuoksi. Olen mielestäni täältä lukenut, että monet on käyneet osassa tutkimuksia omakustanteisesti samalla kun ovat olleet jonossa julkiselle, jotta siellä ei mene turhaan aikaa niihin testeihin vaan päästään aloittamaan nopeammin. Onko todella näin, että sillä voisi nopeuttaa? Tämä gyne jolla kävin oli sitä mieltä, ettei auta, et ne testit tehdään sit julkisella. Nyt en tiedä onko hän oikeassa vai onko tässä taustalla hänen ajatus, että koska menee niin tiukille ajoituksen kanssa, ettei kannata siksi? Mä olen nyt ymmälläni. Tyks kyseessä.

Uskoisin että tuo lähetteen hakeminen yksityiseltä gyneltä on yksi ratkaiseva nopeuttaja. 👍 En osaa sanoa, voisiko siemennesteanalyysi yksityisellä nopeuttaa. Meillä ei ainakaan tehty sitä julkisella uudelleen. Se kuitenkin tarvitaan, sillä vaikuttaa hedelmöitystavan valintaan. Sen sijaan verikokeet ottivat osin päällekkäisesti. Munanjohtimien aukiolotutkimus käytiin myös yksityisellä, mutta IVF:ää varten sen tiedot eivät ole varmaan hyödyllisiä.

Toivottavasti saatte hoitopäätöksen riittävän ajoissa. 🙏 Mulle on viime aikoinakin useamman kerran korostettu tuota 40 vuoden rajaa mutten ole ollenkaan varma, missä kohdin hoitoa synttärit saa olla niin ettei ne vielä estä kokonaan.

Me tehtiin yksityisellä siemennesteanalyysi ja aukkari ennen TYKSin hoitoja. Ainakin sen verran nopeutti, että ei tarvinnut odottaa 3kk siemennesteen kontrollia enää TYKSissä. Yksityisen ja julkisen testin väliin jäi 2kk, mutta oli lääkärin mukaan siinä kohtaa riittävä.

Moi kaikille 😊 otin pienen paussin prosessoidakseni uutisia, jotka ovat positiivisia. Oireettomuudesta, vuodosta ja vähän hitaasta alkiosta huolimatta hän on tarttunut kiinni. Olen iloinen, mutta varpaisillani. Nyt on kai 4+6 mikä tarkoittaa että seuraava viikko on aiempien keskenmenojen viikko. Yritän nyt vain olla ajattelematta asiaa liikaa… mutta en todellakaan soittele vielä neuvolaan tms 😄 Olisi niin mielenkiintoista tietää mikä meidän lapsettomuuden syy on, kun molemmat 2 alkiota IVF kautta ovat nyt päätyneet raskauteen. Minulle ei ole esimerkiksi tehty aukiolotutkimusta. Joskus sitä leikittelee ajatuksella, olisiko kevyemmät hoidot riittäneet…
Kiitos kaikesta tuesta kaikille tällä foorumilla. Pysyn täällä mukana edelleen 🫶🏻

Moi kaikille 😊 otin pienen paussin prosessoidakseni uutisia, jotka ovat positiivisia. Oireettomuudesta, vuodosta ja vähän hitaasta alkiosta huolimatta hän on tarttunut kiinni. Olen iloinen, mutta varpaisillani. Nyt on kai 4+6 mikä tarkoittaa että seuraava viikko on aiempien keskenmenojen viikko. Yritän nyt vain olla ajattelematta asiaa liikaa… mutta en todellakaan soittele vielä neuvolaan tms 😄 Olisi niin mielenkiintoista tietää mikä meidän lapsettomuuden syy on, kun molemmat 2 alkiota IVF kautta ovat nyt päätyneet raskauteen. Minulle ei ole esimerkiksi tehty aukiolotutkimusta. Joskus sitä leikittelee ajatuksella, olisiko kevyemmät hoidot riittäneet…
Kiitos kaikesta tuesta kaikille tällä foorumilla. Pysyn täällä mukana edelleen 🫶🏻
Ihania uutisia! Toivottavasti tarrasukat ja superliimat ovat mukana :red-heart:

Ihanaa, onnea! 😍 Mietin välillä ihan samaa. Mulle on myös tehty aukiolotutkimus, ja molemmat johtimet hyvin auki. Silti 1,5 vuoden luomu- ja ovulaatioinduktio-yrityskiertojen aikana tuloksena vain kaksi kohdun ulkoista (kiinnittyivät vasemman munanjohtimen alkupäähän, munasarjan viereen). Ja sitten ekasta PASista plussa. Luulen että itselläni on joku ongelma siinä, ettei hedelmöittynyt munasolu pääse kohtuun asti - ehkä jokin värekarvaongelma? Nää on vain arvailuja, kun asiaa ei voi mitenkään tutkia. Olisi kyllä tosiaan niin mielenkiintoista tietää oikea tarkka syy.

Ooh miten ihana uutinen! Kaikkea hyvää jatkoon. 💕 Olen ajatellut, että tuossa vaiheessa voi varmasti saada tsemppiä siitä, että on jo ihan selvästi todennäköisempää onnistua kuin että kävisi kurjemmin.

Sä taisit olla vähän nuorempi? Yritin kysellä just viime lääkärikäynnillä siitä, onko ikä merkittävämpi kromosomiterveiden alkioiden prosenttiin vaikuttava tekijä kuin esimerkiksi AMH ja AFC ja ymmärsin että on. Tämä nyt ei ihan varmaa tietoa, mutta oli itselleni havahduttava, että omat alkiot voi olla hyvinkin sen iän mukaiset 70 % kehnoja, vaikka nuo arvot ovat vielä suht kohdillaan. Se tässä tietty onkin iso dilemma, että tässä iässä saadakseen hyvän alkion olisi oikeastaan hyvä saada enemmän alkioita ja saadakseen pysyvän raskauden olisi hyvä saada paljon siirtoja (jos alkiota ei ole testattu), jotta joku niistä sattuisi olemaan hyvä. Ja sitten taas kuluva aika, munasarjojen toimintakapasiteetti ja kohonnut keskenmenoriski yrittävät lyödä kapuloita rattaisiin. Kuitenkin pitää huomioida sekin, että jos on onnea matkassa, yksikin voi riittää.

Muuten, oletteko ubiquinonia/ubiquinolia käyttäneet jatkaneet kuuria myös IVF-hoidon ajan? Julkisella kehottivat lopettamaan jo useampi kuukausi ennen kuin päästiin hoitoon, mutta nyt ei ole ollut ohjetta, niin olen jatkanut ainakin tässä Synarelan aikana. Googlailun perusteella saattaisi hoidon aikana käytettynä parantaa tuloksia. Käytän kyllä vain paketin ohjeen mukaista päiväannosta, 100 mg.

Tällainen kysymys: Mitä ravintolisiä tai pilleriapuja teille on määrätty?
Google ei ole aina paras kumppani mulle, mutta antaa mielenrauhaa silloin kun ei tiedä keneltä muulta pitäisi kysellä. Kyselin AI:lta mitä kannattaisi tehdä jotta saisi paremmat munasolut esim. ja Q10 sekä DHEA tulivat esille. Tuttuni joka on yli 40 sai lääkäriltä mainintaa aloittaa DHEA myös. Q10 ilmeisesti olisi hyvä aloittaa aikaisemmin jo että ehtisi vaikuttaa munasolujen keräysessä joku 2-3kk ainakin. Onko kokemuksia? Hyviä tai huonoja? Omega-3 ei kuulemma saa syödä koska se voi johtaa punktiossa ylimääräisiin verenvuotoihin. Onko muita tällaisia mitä teille on suositeltu tai varoiteltu?

@Harrets hurjasti onnea! Toivottavasti pieni pysyy matkassa 😍 paljon tsemppiä ja tarrasukkia matkaan!

@Ehtoo mä soin ubikinolia ennen IVF ja sen aikana 300mg/päivä annostuksella ja nyt PASin lähestyttäessä droppasin sen 100mg/päivä. Dextralla ei ainakaan maininneet että olisi pitänyt lopettaa. Enpä tiedä kai sen voisi hetkeksi laittaa tauollekin, ei kai sillä PAS-kierrossa ole kummoisempaa vaikutusta.

@StellaMom tuosta Omega3 en tiennytkään, että siitä voi olla jotain haittoja. Näinköhän enää PAS kierrossa on väliä? Tuskin. Mulla on kaapissa sitä ”mama verisiota” siitä🤔 Lääkärin toimesta on määrätty syömään se mama multivitamin ja D-vitamiinilisää, eipä oikein muita.

@Ehtoo käytin ubikinolia ihan punktioon asti, kun sopivasti paketti sinne asti riitti. Mun lisäravinteiden käytöstä ei kommentoitu mitenkään, olin ne listannut ensikäynnin lomakkeisiin, eli pitkään tuli niitä syötyä. Omegat tauotin kun itse hoito alkoi. @StellaMom Lisäksi oli mama vitamiini, e-vitamiinia, NAC ja alfalipoiinihappo käytössä vaikka ei niistä (pl foolihappo) taida kunnon kliinistä näyttöä olla. Lähinnä sen vuoksi, että ei oo muuta haittaa kuin rahan meno ja tuli itselle fiilis, että edes jotain tekee asian eteen kun muuten on aikalailla nolla kontrolli. Ei se ainakaan meillä blastojen määrää lisännyt (7 hedelmöittyneestä 2 blasto pv5) mikä oli keskimääräinen tälleen 39 vuotiaana mutta ensimmäinen tuoresiirto tarrasi ja on nyt 15+3, joten taisi olla terve alkio ainakin toinen niistä. Sitä, vaikuttiko lisäravinteet siihen, ei voi tietysti tietää.

@Ness Mulle sanottiin, että juuri punktion takia omega 3 pitäisi lopettaa. Muuten varmaan ihan ok syödä jos on vain PAS.
@SpesAeternum Mama vitamiinit menee, muuten en kauheasti ole muuta aloittanut, koska lääkäri ei ole sanonut että pitäisi jotain aloittaa.
Toki tässä mietin että olisiko mulla se GLP-1 lääkkeen wash-out aika ollut liian lyhyt kun useimmat lääkärit kehottavast 2 kk odotusta ennen IVF stimulaatiokiertoa ja nyt ehti mennä vain noin kuukausi. (Lopetin 19.8. ja stimulaatiokierros alkoi 15.9.) Tämä vähän jäi mitetintän koska vasta viimeiset 2 viikkoa olen huomannut lääkkeen vaikutusta olevan ns. "poissa" (se nälkäkiukku tulee takas).

@Harrets ihanaa, voi toivottavasti kaikki sujuu hyvin!!

@StellaMom lactobasillus crisbatus (physioflor) -maitohappobakteeri sanottiin dextrasta että voi syödä halutessaan. Jos olisi vääränlainen mikrobikanta yliedustettuna niin se saattaa vaikuttaa kiinnittymiseen ja tuo korjaa sitä. Minulla ei siis ole testattu että onko vikaa mutta halvemmalla pääsee jos vain syö kuurin. Tätä ei saa Suomesta, mutta taisi olla ranskalainen verkkokauppa mistä ainakin löytyy, tai sit jostain Amazonista.

Meillä on viimeinen alkionsiirto viikon päästä. Sitten pakkanen tyhjä ja siirryn pas-ryhmästä aktiivisemmin tänne.

Muuten, oletteko ubiquinonia/ubiquinolia käyttäneet jatkaneet kuuria myös IVF-hoidon ajan? Julkisella kehottivat lopettamaan jo useampi kuukausi ennen kuin päästiin hoitoon, mutta nyt ei ole ollut ohjetta, niin olen jatkanut ainakin tässä Synarelan aikana. Googlailun perusteella saattaisi hoidon aikana käytettynä parantaa tuloksia. Käytän kyllä vain paketin ohjeen mukaista päiväannosta, 100 mg.
Meillä ei ole julkisella otettu asiaa lainkaan esiin. Kerroin syöväni ubikinonia, kun olimme reilu vuosi sitten suunnittelukäynnillä. Ei lääkäri kummemmin reagoinut asiaan. Silloin söin muistaakseni vain 100 mg tai 150 mg päivässä. Sen jälkeen lueskelin, että tutkimuksissa käytetty huomattavasti suurempia annoksia, kuten 800 mg ja nostin myös omaa annosta. Olen syönyt nyt vuoden ajan vaihtelevasti 300 mg tai 400 mg päivässä. Mies 100 mg tai 150 mg päivässä. Kalliiksihan tuo on tullut, mutta on kuitenkin halvempaa kuin "ylimääräiset" hoitokerrat tai mitkään toimenpiteet. Tutkimusten mukaan ubikinon saattaisi auttaa myös migreeniin, joten olen siinäkin toivossa sitä napsinut.

Ubikinonia pitäisi syödä kai vähintään kolme kuukautta, että ehtisi vaikuttaa, niin en ole hoitojen välissä lopettanut sen syömistä. Olen hoidon jälkeen hiukan pienentänyt annosta ja sitten taas hoidon lähestyessä nostanut annosta.

Uskoisin että tuo lähetteen hakeminen yksityiseltä gyneltä on yksi ratkaiseva nopeuttaja. 👍 En osaa sanoa, voisiko siemennesteanalyysi yksityisellä nopeuttaa. Meillä ei ainakaan tehty sitä julkisella uudelleen. Se kuitenkin tarvitaan, sillä vaikuttaa hedelmöitystavan valintaan. Sen sijaan verikokeet ottivat osin päällekkäisesti. Munanjohtimien aukiolotutkimus käytiin myös yksityisellä, mutta IVF:ää varten sen tiedot eivät ole varmaan hyödyllisiä.

Toivottavasti saatte hoitopäätöksen riittävän ajoissa. 🙏 Mulle on viime aikoinakin useamman kerran korostettu tuota 40 vuoden rajaa mutten ole ollenkaan varma, missä kohdin hoitoa synttärit saa olla niin ettei ne vielä estä kokonaan.

Miehen simppa-analyysi on keväältä 2024, joten uusi olisi hyvä tehdä. Teratozoospermia oli viimeksi diagnoosi, mut se oli 1% päästä normaalista ja määrä ja tiheys kompensoi. Joten gyne meinas et uusi saattaa olla ihan normaali.

Jossain TYKSin ohjeissa lukee, et hoitopäätös pitää tehdä ennen naisen 40v ikää. Sit kun siitä puhuin, niin tää gyne oli sitä mieltä, et ei se silleen mee, et jos sen hoitopäätöksen ehtii tehdä et sen jälkeen pääsee hoitoon vaikka ikä yli 40 hoitojen aikana. Hänen mukaansa siellä pitäis sit antaa hoitoa vanhemmillekin jos vaan hoitopäätösikäraja olis tiukka, eikä se mene niin.

Ai niin, piti kysyä, että missä hinnoissa yksi IVF hoitokerta on yksityisellä pyörinyt? Netistä katoin et hinnat ois about 4000-5000€, mut tietenkin jokaisen yksilöllisen tilanteen mukaanhan se hinta koostuu eri käynneistä, tutkimuksista ja hoidoista riippuen. Voi laittaa myös yv jos ei halua tähän kirjoittaa. Kiinnostaa siis vaan, että pitääkö toi hinta-arvio suunnilleen paikkansa.

Ai niin, piti kysyä, että missä hinnoissa yksi IVF hoitokerta on yksityisellä pyörinyt? Netistä katoin et hinnat ois about 4000-5000€, mut tietenkin jokaisen yksilöllisen tilanteen mukaanhan se hinta koostuu eri käynneistä, tutkimuksista ja hoidoista riippuen. Voi laittaa myös yv jos ei halua tähän kirjoittaa. Kiinnostaa siis vaan, että pitääkö toi hinta-arvio suunnilleen paikkansa.
Tuohon hintaan ei yleensä kuulu ensikäynti, alkioiden pakastus eikä alkionsiirto. Ja jos aloittaa suoraan yksityisellä, tulee myös tutkimuksille hintaa.

Kustannuksia arvioidessa kannattaa pitää mielessä, etteivät kaikki keräykset välttämättä johda siirtokelpoisiin alkioihin, joten kierroksia saatetaan joutua tekemään useampi ennen siirtoa. Lisäksi alkionsiirto voi myös tulla paljon kalliimmaksi kuin hinnastossa näkyvä hinta, sillä ultrauskäyntejä voi tulla useampi eikä siirtoa aina pystytä tekemään. Esimerkiksi itseltäni peruttiin juuri PAS-kierto toistamiseen, joten pelkkiin PAS-ultrauskäynteihin on jo mennyt yli 1100 euroa ilman, että siirron ajankohta olisi vieläkään tiedossa.

Onneksi noista kuitenkin saa Kela-korvaukset, mutta kun kaikilla klinikoilla ei ole suorakorvaus käytössä, voi korvauksia joutua odottelemaan.

Takaisin