IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Maisa2020 Mulla on yksi hyvä ystävä (miespuolinen ja todella analyyttinen insinööri) joka tietää asiasta. Aina kun romahdan jonkun huonon uutisen takia niin pystyn hänelle hajoamaan. Ainoa ongelma on se että hänellä on lasi puoleksi täynnä, mulla puoleksi tyhjänä aina. Koska olen johdon jäsen eikä mulla sinänsä työaikaa katsota samalla tavalla, niin en ole mitään ylimääräisiä vapaapäiviä tai tunteja merkannut. Laitan vaan että kalenterissa on "etäaamu" tai "varattu". Teen työt sitten päivän päätteeksi jos on kiireellistä.

Ihan sama fiilis kuin mitä @Kirppuliini vastasi, niin pelkään että romahdan. Tänäänkin olin töissä kun labrasta soitettiin "varoituspuhelu". Laitoin oven kiinni ja itkin on/off parin tunnin aikana ja koitin tehdä töitä. Onneksi ei kukaan tullut sisään juuri silloin kun pahimmat itkut oli. Ja Kirppuliini musta tuntuisi todella pahalta myös jos kertoisin kaverille ja eivät kyselleet mitään. Tässä juuri mietin että voisin laittaa kaverille kysymystä hänen inseminaatiosta. Ei olla koskaan oltu lähekkäin, vain tuttujen kautta, mutta tämä lähentää kyllä.

@Jupiter34 Naapurin kanssa joskus juteltiin, hän otti esille toisen lapsen hankintaa (kauhea savupiippu ja juo joka vkl btw) ja valitti mulle silloin että 10 kk meni ennen kuin onnistuivat. Siinä istuin hänen vierellä mieheni kanssa ja mietin miten monta vuotta siinä vaiheessa oli mennyt, 3-4 vuotta ehkä. Nyt ollaan jo 7 vuodessa.

Taisin mainita aikaisemmin että lapsikyselyt loppuivat kyllä pari vuotta sitten, paitsi siskoni kyselee vähän vieläkin. Hänen kommentit ovat tosiaan "kohta pitäisi varmaan hankkia niitä jos aiotte" eli ei todellakaan ajatellut että voisi olla jotain häikkää tässä "TEHDÄ" verbissä. Äidille en todellakaan kerro koska hän on juoruilija ja sitten koko perhe ja suku tietää ja sieltä vasta tulisi "oi voi"-viestejä. Eikä kukaan heistä ole tällaista tarvinnut. EI sellainen henkilö voi ymmärtää edes mitä tämä on. Vaikka piikitykset ja punktio oli aivan paskaa niin tekisin sitä vaikka vuoden jos se olisi taattua että saan onnistumisia :Grimacing Face: #vieläenolerikki,muttalähellä

@Maisa2020 - tuosta töissä kertomisesta. Mä en ole kertonut omalla työpaikallani, saikuttanut olen omalla ilmolla ja kun teen etänä töitä niin pystyn järjestelmään työkalenteria lääkäriaikoja yms varten. Sinänsä musta olisi ihanaa kertoa töissä, kun salailu tuntuu musta aina vähän ikävältä, mut en luota mun työnantajaan yhtään. Meillä on töissä ylimpään johtoon liittyvää epäluottamusta monestakin syystä. Mun lähiesihenkilö on tosi kiva ja olis sinänsä varmasti ymmärtäväinen, mut on sosiaalisesti vähän kömpelö mies, nii ei tunnu luontevalta sanoa mitään. Yksi oma alainen on vanhempainvapaalla ja se kyllä vähän kirpaisi kun kertoi raskaudestaan samana päivänä ku meille tehtiin epäonnen inssi (kuultiin huonosta pesutuloksesta). Mut kai mä olen itse kuitenkin vähän enempi sisäänpäin kääntyjä vaikeiden tunteiden kanssa, ja avoimuus tulee siitä et en halua salailla vaan olla vilpitön 😅 Mut siis mä luulen et lopputulema on vaa se et suru ja vaikeat tunteet tähän lapsettomuuteen liittyen on niin suuria et aina joku on vähän väärin päin - ja siis se isoin ongelma on varmaan lopulta se lapsettomuus itsessään. Mut tsemppiä pohdintaan, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa 🫶

Parviäly hoi! 🤭🥰Kun haen Kelasta hoidoista sitä 40% rahaa, niin pitääkö sinne lähettää kuitti? Onko väliä kuka sen maksaa? Ja varmaan sitten vasta, kun on maksettu, voi hakea sitä etuutta? Mä en oikein ymmärrä. Mä en ole vieläkään saanut tietääkseni mun edellisen hoidon ”kela-alennusta”. Mä oon niin väsynyt ja en jaksa. Nimimerkillä jouduin kolme kertaa laittaan kelaan mun fyssaristakin hakemukset. En tiedä onko siellä joku botti hoitamassa asioita :(
Ei tarvitse lähettää kuittia vaan Dextralta saatu lääkärin allekirjoittama lomake, jossa on selvitys annetusta hoidosta ja summista. Lomakkeet tulivat IVF-kierroksen päätteeksi kotiin postitettuna, ja miehelle tuli omansa. Ultrauskäynneillä olen saanut lomakkeen saman tien mukaani sihteeriltä.

Itse sain Kelalta lisäselvityspyynnön todennäköisesti iästäni johtuen, vaikka oletin, että korvaukset saa alle 43-vuotiaana automaattisesti. Onneksi lääkärini kirjoitti pikaisesti lausunnon (maksullinen), kuinka lapsettomuuden taustalla on sairaus, ja tuon lausunnon toimittamisen jälkeen rahat sai nopeasti vaikka ennen sitä olin jo pari kuukautta korvausta odotellut.

En nyt muistanut edellisen käyntini yhteydessä kysyä, onko heillä yhtään selkiytynyt, koska suorakorvaukset saadaan kuntoon. Viimeksi kuulin, että Pihlajalinna priorisoi valinnanvapauskokeilun vaatimaa järjestelmäuudistusta, minkä vuoksi heillä ei ollut antaa mitään arviota aikatauluista.

Polyypin poistossa käyty - polyyppi kadonnut. Endometrioosi pesäke löytyi. Kohtu siisti, toinen munasarja ainakin auki, oma ovulaatio tulossa. Magneettikuviin lähete mietinnässä - onko kukaan käynyt ennen hoitojen jatkumista? Muuttiko endo dg hoito suunnitelmia? Kivulias oli toimenpide, tähystys.
Itse kävin magneettikuvassa, missä selvisi rakenteellisia asioita. Tämän jälkeen kohtu tähystettiin (laparoskopia) ja toinen tuuba klipsattiin. Piilevää endoa hoidettiin pistoksilla hyvissä ajoin ennen siirtoja ja smof-lipid siirtojen jälkeen 3-5 krt.

Kauhea omanapa taas: Tänään on jo parempi olo, lääkärin kanssa juteltiin ja ei tuntunut miltään maailmanlopulta enää, mä tarvitsen vuorokauden varoitusaikaa ilmeisesti :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: lääkäri sanoi samaa, eli hitaasti jakautuva yksilö siellä oli jäljellä. Ei tule siirtoa huomenna, mutta tämä yksilö on kaapissa vielä maanantaihin asti ja jos lähtee jakautumaan normaalisti pakastetaan. En usko että näin tapahtuisi:Eyes:. Seuraava kierto on lepokierto, hän haluaa vielä nähdä taas ennen seuraavaa stimulaatiokiertoa, jossa suunnitellaan lisää. Olisin ehkä toivonut uutta kierrosta heti, mutta en voi hoputtaa luontoa. Terolutilla mennään 10 päivää ja sitten kuukautiset normaalisti.

Onko muuten niin että tässä kierrossa ei tarvitse extra ehkäisyä enää käyttää? Mies ilahtuisi siitä ainakin :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: stimulaatiokierronaikana luki ainakin erikseen että piti käyttää ehkäisyä.

Ihanaa että jaat miten menee @StellaMom , mua ainakin kiinnostaa kovasti muiden kuulumiset! Aina ei ole niin paljon sanottavaa, varsinkin jos on hyvin erityyppinen tilanne eikä kokemusta tai ajatuksia jaettavana, mut yhtä kaikki. Jännittävää myös että yhden Alkion suhteen on vielä toivoa! 🤞 Kuka tietää mikä sinnikäs alkionalku siinä on tekeillä 🤷‍♀️ Ehkäisyasioista en osaa sanoa kun meillä se on jatkuva suositus.

Ihanaa että jaat miten menee @StellaMom , mua ainakin kiinnostaa kovasti muiden kuulumiset! Aina ei ole niin paljon sanottavaa, varsinkin jos on hyvin erityyppinen tilanne eikä kokemusta tai ajatuksia jaettavana, mut yhtä kaikki. Jännittävää myös että yhden Alkion suhteen on vielä toivoa! 🤞 Kuka tietää mikä sinnikäs alkionalku siinä on tekeillä 🤷‍♀️ Ehkäisyasioista en osaa sanoa kun meillä se on jatkuva suositus.
Hyvä kuitenkin aloittaa sillä että tämä on nyt sitten se omanapa, että jos ei kiinnosta, älä lue :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Mä yllätyin miten rauhallinen olin tänään lääkärin kanssa. Mutta hän on kyllä niin positiivinen ja kertoo miten asiat ovat ja mitä seuraavaksi. Se on juuri se mitä haluan tietää koska olen kontrollifriikki. Siksi tämmöinen asia mitä ei voi vain päättää, että nyt tehdään lapsi ja se syntyy ensi kesänä on minulle kamala tilanne. EN ole itse vastuussa tästä, vaan luonto on. Meidän solu oli valitettavasti niin hidas että mun toiveet sille eivät ole kovin suuret. Luin että blastovaiheessa oleva pitäisi kuitenkin olla yli sata solua jo. Ihmeitä voi tapahtua, mutta silloin se on kyllä miehen supersperman takia eikä mun munasolujen takia :Grimacing Face: Vähän googlasin, ja monessa ohjeessa luki vain että keskustele lääkärin kanssa. En sellaisen asian takia jaksa soittaa klinikalle uudestaan kuitenkaan. Mies saa nyt käyttää huppuja vielä hetki :Upside Down Face:

Kauhea omanapa taas: Tänään on jo parempi olo, lääkärin kanssa juteltiin ja ei tuntunut miltään maailmanlopulta enää, mä tarvitsen vuorokauden varoitusaikaa ilmeisesti :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: lääkäri sanoi samaa, eli hitaasti jakautuva yksilö siellä oli jäljellä. Ei tule siirtoa huomenna, mutta tämä yksilö on kaapissa vielä maanantaihin asti ja jos lähtee jakautumaan normaalisti pakastetaan. En usko että näin tapahtuisi:Eyes:. Seuraava kierto on lepokierto, hän haluaa vielä nähdä taas ennen seuraavaa stimulaatiokiertoa, jossa suunnitellaan lisää. Olisin ehkä toivonut uutta kierrosta heti, mutta en voi hoputtaa luontoa. Terolutilla mennään 10 päivää ja sitten kuukautiset normaalisti.

Onko muuten niin että tässä kierrossa ei tarvitse extra ehkäisyä enää käyttää? Mies ilahtuisi siitä ainakin :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: stimulaatiokierronaikana luki ainakin erikseen että piti käyttää ehkäisyä.

Meillä ei ole kehotettu käyttämään ehkäisyä kuin tilanteessa, jossa ovulaatioinduktio kasvatti vahingossa liikaa follikkeleita ja inseminaatio peruttiin. Stimulaatioajan, taukokiertojen, PAS-kiertojen ym. osalta ei ole ollut mitään ohjetta. IVF tehtiin kyllä pitkällä kaavalla, en tiedä vaikuttaako se. Ohje voi myös vaihdella klinikoiden välillä.

Samaa mieltä kuin @Jupiter34, että on kiva kuulla @StellaMom kuulumisia ja mietteitä. 😊 Mietin, että on varmasti tosi arvokasta tuo, että olet kohdannut tutun, jolla on sama tilanne. Mä en tunne (tai ainakaan tiedä tuntevani) ketään, jonka kanssa voisi puhua näistä asioista vertaisesti. Lähipiirissäni on kyllä elämäntilannelapsettomiksi itsensä kokevia. Tämä keskustelupalsta onkin ollut tärkeä, ettei tule olo, että olisi ihan yksin ongelmineen.

Oma hoito käynnistyi nyt Synarela-suihkautuksilla. Ensimmäisissä lääkeannoksissa mieli kyllä aina vähän haraa vastaan, vaikka olenkin samaan aikaan ihan tyytyväinen, että pääsen taas käyttämään lääkkeitä. 🤭 Nostalgista Gonalin tuoksua odotellessa...

Tämä ryhmän oleminen ja keskustelut ovat kyllä itsellekin tärkeitä vertaistuen paikkoja. Eipä sitä oikein osaa edes kuvitella mitä tämä myllytys on, ennen kuin sen itse kokee.

Ja täällä muutkin puhuu samaa kieltä, tuntuu että mua katsotaan välillä kuin avaruusolentoa ku koitan selittää mitä seuraavaksi tapahtuu 😂

Itse kerroin pienelle lähipiirille ja työpaikan ydintiimille ekasta hoitojaksosta, mutta nyt en ole ollenkaan varma kerronko toisesta kierroksesta. Jotenkin se muiden odottava tunnelma ahdistaa omaa mieliparkaa todella paljon. Ja ne tsemppiviestit vasta kamalia onkin vaikka hyvää tarkoittavatkin 😂 mun inhokkilausahdukset ovat ”nyt vaan pitää ajatella positiivisesti”, ”nyt et saa stressata liikaa”, ”ottakaa rennosti, silloin se yleensä tärppää”. Mutta toisaalta kokonaan yksin asian kanssa oleminen ei sekään ole kivaa 🤔

@Ehtoo eroaako teidän yksityisen hoitosuunnitelma paljon julkisesta?

@Ehtoo eroaako teidän yksityisen hoitosuunnitelma paljon julkisesta?

Eroa on vain lääkkeen annoksessa. Eka stimulaatio tehtiin ikään nähden hyvin maltillisella annoksella, 150 IU Gonalia. Mulla oli taustalla tuo liian suuri vaste letroihin ja on näkynyt yleensä aika paljon follikkeleita (ei kuitenkaan PCOS ja AMH toisaalta matalammasta päästä), mikä varmaan vaikutti annostukseen. Olen myös n. 55 kg, mikäli se nyt edes vaikuttaa annostukseen.

Uuteen stimulaation tulee Gonalia 250 IU. Lääkäri valitsi pitkän kaavan osin siksi, että se on toiminut aiemmin, osin siksi, että sillä saa PGT-A-näytteenoton ajoitettua arkipäivälle. Mulla on sinänsä turvallinen olo suunnitelman suhteen. Aina on mahdollista mennä mönkään, mutta tässä muuttuu niin vähän, että on toiveikas olo sen suhteen, josko saataisiin suht toimineeseen kaavaan vain lisättyä parempaa lääkevastetta.

Yritän tasapainotella sen välillä, minkä verran jaan parille työkaverille ja parille ystävälle tilanteesta. Olen huomannut parissa tilanteessa, että huonoina hetkinä myös ottaa toisten kommentit tosi herkästi itseensä, vaikka niissä ei ole varmasti ollut mitään pahaa ajatusta taustalla. Esim. toinen ystäväuskotuistani kommentoi äskettäin parin muun tuttunsa (joiden henkilöllisyyttä en tiedä) viime aikoina onnistuneen omissa lapsettomuushoidoissaan mutta korosti niiden kokemia vaikeuksia ja lapsihaaveen pitkäaikaisuutta. Otin sen niin, että hän ajatteli, että ehkä me ei olla vielä kärsitty tarpeeksi, vaikka varmasti ei tarkoittanut pahalla. Meillä on sellainen tausta, että vasta vähän ennen kuin olin täyttämässä 37 päätimme, että kokeillaan, josko vielä onnistuisi.. Ja nyt ollaan täällä lapsettomuushoitojen kaninkolossa. 🥴

Minä kerroin ekasta hoidosta lähimmälle perheelle ja ystäville, mutta nyt toisesta vain enää muutamille ihan ydinjoukossa. Tuntuu että muuten odotetaan ilmoituksia, mikä olisi kiva jos olisi jotain mukavaa ilmoitettavaa mutta kun ei ole ollut. Olen myös kokenut loukkaantuvani kommenteista jotka tarkoittavat vain hyvää, mutta tuntuvat vähätteleviltä. Esimerkiksi ystäväni sanoi kun kiroilin saavani varmasti ennenaikaiset vaihdevuodet alhaisen AMH:n takia, ettei se haittaa kunhan saan vauvan. Ja tiedän että tarkoitti että keskitytään nyt hoitoihin ja mietitään ne vaihdevuodet sitten joskus toiste, mutta suutuin siitä huolimatta. Huomasi kyllä itsekin ja pyysi anteeksi.

Mulla on huomenna klinikan virallinen testipäivä. Mähän vihaan raskaustestejä, en koskaan ole testaillut etukäteen sillä negan näkeminen ei houkuta. Ahdistaa siis jo huominen. Ei mitään oireita 😊 Olen kahdesti plussannut eikä mitään oireita ole sillonkaan ollut, joten niiden etsiminen tässä kohtaa on turhaa. Minulla oli kahtena päivänä niukkaa vuotoa alkuviikosta ja se veti mielen matalaksi sillä tiputtelua on aina epäonnistuneissa kierroissa. Huomaatte ehkä etten ole menossa huomiseen mitenkään itsevarmana tai innoissaan 😅 tulen sitten päivittelemään kun parhaimmalta tuntuu. 🍀

Ei tarvitse lähettää kuittia vaan Dextralta saatu lääkärin allekirjoittama lomake, jossa on selvitys annetusta hoidosta ja summista. Lomakkeet tulivat IVF-kierroksen päätteeksi kotiin postitettuna, ja miehelle tuli omansa. Ultrauskäynneillä olen saanut lomakkeen saman tien mukaani sihteeriltä.

Itse sain Kelalta lisäselvityspyynnön todennäköisesti iästäni johtuen, vaikka oletin, että korvaukset saa alle 43-vuotiaana automaattisesti. Onneksi lääkärini kirjoitti pikaisesti lausunnon (maksullinen), kuinka lapsettomuuden taustalla on sairaus, ja tuon lausunnon toimittamisen jälkeen rahat sai nopeasti vaikka ennen sitä olin jo pari kuukautta korvausta odotellut.

En nyt muistanut edellisen käyntini yhteydessä kysyä, onko heillä yhtään selkiytynyt, koska suorakorvaukset saadaan kuntoon. Viimeksi kuulin, että Pihlajalinna priorisoi valinnanvapauskokeilun vaatimaa järjestelmäuudistusta, minkä vuoksi heillä ei ollut antaa mitään arviota aikatauluista.
Kiitos tästä! Just tänään itseasiassa tuli tämä lappu postitse. Saadaan ne asiat eteenpäin.
Mun mielestä piti syksyllä tulla, mutta nyt kyllä on jo syksy…

@Harrets myötätuulta testipäivään 🌈

Tulee vähän lempeämpi olo omia ystäviä kohtaan kun aloin miettiä täällä käytyjen keskustelujen pohjalta miten vaikeaa on osata sanoa oikeat sanat. Yritän ensi kerran muistaa että yleensä rakkaudessa ja hyvällä sanovat, vaikka menisikin mönkään. Tutut sitten asia erikseen!

Vähän omaa napaa, joskaan ei oo juuri kerrottavaa. Kirjaan nyt kuitenkin muistiin että jarrun pistäminen alkoi keskiviikkona, ja tosiaan edelleen tuntuu kaikkialla muualla kehossa paitsi munasarjojen alueella. Kuumeinen olo on hellittänyt mikä on kyllä helpottanut. Mysteeriksi jäi että olinko oikeasti vähän kipeä vai oliko nuo pistokset vaan sen verran rajut että kroppa meni shokkiin ennen kuin tottui. Maanantaina punktion ajoitusultra, ja viikonloppuna koitan vähän vieroittautua netistä… oon roikkunut puhelimella ihan koko ajan.

Omanapa: Tänään luki Mrhiläisessä että meillä ei kehittynyt blastokystaksi asti joten viljely lopetettiin. Mitähän sitten seuraavalla kierrolla? Onneksi mun kierto on alle kuukauden pituinen ja saan jo loppukuusta mennä juttelemaan uudestaan lääkärin kanssa seuraavista askeleista mutta mietityttää embryoskoopin tuloksia, eli oliko spermalla vaikeuksia päästä kuoren läpi ensin ja se uuvutti sitten koko prosessia tms. 😁 Onko jollain muulla ollut embryoskooppi käytössä? Meillä palaveri biologin kanssa tästä varmaan loppukuusta myös.

Nyt mulla on tosiaan terolutit ainoastaan käytössä, koska ei voi vain lopettaa extraproget. Toivottavasti en ole kauhea hirviö näiden kanssa kun muutenkin on ongelmia hormonien kanssa. Keskusteltiin miehen kanssa myös rahoista perjantaina kun tuli tieto ettei tämä kierros mitään tuottanut. Nykyisillä säästöillä voidaan vaikka kolme IVF-punktio kierrosta ottaa ilman lainoja mikä rauhoittaa mieltä, jokainen käynti on kuitenkin pari sataa melkein 😂

Eroa on vain lääkkeen annoksessa. Eka stimulaatio tehtiin ikään nähden hyvin maltillisella annoksella, 150 IU Gonalia. Mulla oli taustalla tuo liian suuri vaste letroihin ja on näkynyt yleensä aika paljon follikkeleita (ei kuitenkaan PCOS ja AMH toisaalta matalammasta päästä), mikä varmaan vaikutti annostukseen. Olen myös n. 55 kg, mikäli se nyt edes vaikuttaa annostukseen.
Oma käsitykseni on, ettei paino vaikuta määrättyyn lääkemäärään. Olen itse kanssa pienikokoinen ja aloitettiin annoksella 250 ja sen jälkeen ollut 300. Kai siinä arvioidaan amh-arvoa ja antraalifollikkeleiden määrää. Sulla varmasti vaikuttanut inseminaatioissa tullut reipas lääkevaste, mikä saanut heidät aloittamaan tosi maltillisella annostuksella. Sinällään harmi, ettei annosta pystytty enää nostamaan stimulaation aikana.

Toivottavasti hyväksi havaittu kaava nyt toimii, saalis isompi ja ennen kaikkea laatukamaa, jotta saatte paljon testattavaa ja siirrettävää.

Kuulen mielelläni kokemuksia julkisen ja yksityisen eroista, kun itsekin sinne suunnalle siirtymässä.

Mulla on huomenna klinikan virallinen testipäivä. Mähän vihaan raskaustestejä, en koskaan ole testaillut etukäteen sillä negan näkeminen ei houkuta. Ahdistaa siis jo huominen. Ei mitään oireita 😊 Olen kahdesti plussannut eikä mitään oireita ole sillonkaan ollut, joten niiden etsiminen tässä kohtaa on turhaa. Minulla oli kahtena päivänä niukkaa vuotoa alkuviikosta ja se veti mielen matalaksi sillä tiputtelua on aina epäonnistuneissa kierroissa. Huomaatte ehkä etten ole menossa huomiseen mitenkään itsevarmana tai innoissaan 😅 tulen sitten päivittelemään kun parhaimmalta tuntuu. 🍀
Olet ollut tänään useaan kertaan mielessä. Tule kertomaan tilanteesta sitten, kun olet valmis.

Huomaan, että itselleni voisi tehdä hyvää irtautuminen aiheesta ja tästä palstasta, mutta kuitenkin kiinnostaa kuinka muilla menee. Olette ajatuksissani.

Oma käsitykseni on, ettei paino vaikuta määrättyyn lääkemäärään. Olen itse kanssa pienikokoinen ja aloitettiin annoksella 250 ja sen jälkeen ollut 300. Kai siinä arvioidaan amh-arvoa ja antraalifollikkeleiden määrää. Sulla varmasti vaikuttanut inseminaatioissa tullut reipas lääkevaste, mikä saanut heidät aloittamaan tosi maltillisella annostuksella. Sinällään harmi, ettei annosta pystytty enää nostamaan stimulaation aikana.

Toivottavasti hyväksi havaittu kaava nyt toimii, saalis isompi ja ennen kaikkea laatukamaa, jotta saatte paljon testattavaa ja siirrettävää.

Kuulen mielelläni kokemuksia julkisen ja yksityisen eroista, kun itsekin sinne suunnalle siirtymässä.

Joo, välillä mietin, että olisikohan hoito voinut mennä kerralla nappiin, jos en olisi koskaan sekaantunut letroihin. Toisaalta meillä olisi aloitettu joka tapauksessa hoidot letrot+inssi-kombolla, joten ei kannata jossitella. Tuossa kävi niin, että letrojuttu ehti tapahtua noin vuosi sitten yksityispuolella julkisen ensikäyntiä odotellessa, ja sitten julkisella muuttivat suunnitelmaa, että ei sittenkään letroja meille vaan suoraan IVF-jonoon. Huvittaa vähän jälkikäteen, että peruuntunut inssi ja ehkäisypakko tuntuivat silloin kauhealta takaiskulta. Julkisen lääkäri sitten ensikäynnillä jotenkin totesikin, että kannattaa varautua pahempiinkin pettymyksiin.

Nuo lääkeannokset on jännä juttu, kun jenkkifoorumeja lueskellessa tuntuvat saavan aika hurjia annoksia ja usein niin, että on kaksi hieman erilaista stimulaatiolääkettä rinnakkain, esim. Menopur ja Gonal. Toisaalta Gonalin ohjevideoissa ym. annos on usein just tuo 150 IU, joten tuli vähän sellainen mielikuva, että onkohan se joku perusannos, jolla aloitetaan. Ehkei kuitenkaan tässä iässä. Toisaalta on kai myös hoitokaavoja, joissa tarkoituksella stimuloidaan kevyesti laatuun panostaen. Saa nähdä, ilmeisesti nyt haetaan kai kuitenkin ennemmin runsaampaa määrää sillä ajatuksella, että saisi riittävästi testattavaa. Nämä on niin kierrosta kiinni ja milloin mistäkin, että voihan olla, että tuloksesta tuleekin ekaa hoitoa kehnompi.

Meillä on ollut yksityispuolella nyt vasta kaksi käyntiä, second opinion - tyyppisestä hoidon suunnitteluksi kääntynyt tunnin pituinen käynti ja PGT-A-info. Aloitusta nopeutti varmaan hieman se, että oltiin käyty heillä aiemmin ensikäynti, aukiolotutkimus ja yksi lääkkeetön inssi.

Julkisella käteviä ovat pikaviestikanavat ja Omapolun runsaat ohjeet, joten luulen että oli aika hyvä, että eka hoito tehtiin siellä. Oli helppo kysyä, jos jokin mietitytti. Yksityispuolella toisaalta tykkään siitä, että lääkäriltä saa enemmän yksilöllistä tietoa tilanteestamme, kun hän on käynnillä ainoa henkilö huoneessa (meidän keskussairaalassa on aina ollut lääkäri + kätilö, samoin tietty Tilkan toimenpiteissä). On ollut ehkä aktiivisempi olo oman hoidon suhteen, toki tottumuskin voi tehdä sen. Ekassa hoidossa ehkä varovaisemmin kuunteli, mitä ovat suunnitelleet meidän "pään menoksi".

Muokattu viimeksi:
Muistelisin, että täällä keskustelussa oli mukana joku / joitain, jotka ovat käyneet jonotusaikana yksityisellä.

Jollakin oli tutkimuksissa tehty löytöjä, jotka saattavat vaikuttaa hoidon onnistumiseen. Miten nuo menee, onko yksityinen suostuvainen tekemään vain tutkimuksia, nehän eivät taida vaikuttaa julkisen jonotukseen? Eikö siihen vaikuta vasta toteutettu hoito (ei pääse julkiselle jos pakastimessa jotain)?

Ja jos olette tehneet jotain tutkimuksia ja sieltä on löytynyt jotain, onko myös niiden hoito ollut yksityisellä? Ottiko julkinen puoli tuloksia huomioon?

Kova pohdinta käynnissä käytäisiinkö yksityisellä hakemassa mielipidettä olisiko jotain tutkimuksia joista toistuvien keskenmenojen syytä voisi löytyä (paitsi mun ikä, sehän jo tiedetään)..

Muistelisin, että täällä keskustelussa oli mukana joku / joitain, jotka ovat käyneet jonotusaikana yksityisellä.

Ja jos olette tehneet jotain tutkimuksia ja sieltä on löytynyt jotain, onko myös niiden hoito ollut yksityisellä? Ottiko julkinen puoli tuloksia huomioon?
Me on käyty julkisen jonojen ja inseminaatioiden välissä yksityisellä tekemässä laaja siemennesteanalyysi ja munanjohtimien aukiolotutkimus. Molemmat ok, joten ei ole vaikuttaneet hoitoihin.

Lisäksi olen saanut työterveyden kautta ferritiini-, d-vitamiini- ja kilpirauhasarvojen mittauksia. Kahdesta ekasta ei ole julkisella sanottu kertaakaan mitään, vaikka tutkimusten mukaan molempien matalat arvot heikentävät hoitotuloksia. Kilpirauhastuloksia eivät ole hyväksyneet, koska otettu eri labrassa. Työterveyslääkäri tätä ihmetellyt.

Omapolun kysymysosiosta olen muistaakseni lukenut, etteivät he huomioi joitakin yksityisellä tehtyjä tutkimuksia. Ilmeisesti syynä, ettei ole tarpeeksi vakuuttavaa tieteellistä näyttöä. Julkinen reagoi uuteen tietoon käsittääkseni aika hitaasti, kun tutkimusta pitää kertyä ja sitten se vaikuttaa Käypä hoito -suosituksiin, joita ei päivitellä ihan jatkuvasti. Yksityisellä voidaan sitten kokeilla josko jokin sattuisi sopimaan juuri sille potilaalle, jos hoidosta/tutkimuksesta ei aiheudu suurta riskiä.

Takaisin