IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä tosiaan se eka raskaus tuli tuoresiirrosta 3pv alkiolla. Ja muut alkiot olleet hitaita, blastoja vasta 6pv ja 7pv kohdalla. Niin tästä sitten mietin että entä jos myös se eka olisi ollut hidas ja blasto vasta 6. tai 7. päivän kohdalla, eli voisiko minulla olla kuitenkin myöhäisempi kiinnittymisikkuna. Tää tuntuu kyllä olevan niin hakuammuntaa.

Hei!

En tiedä oonko nyt oikeassa paikassa, kun ivf-hoitoja ei ole vielä edes aloitettu. Mutta jotenkin olisi kiva päästä juttelemaan asiasta edes näin netissä!

Ollaan reilu 2v ensimmäistä lasta toivova pari, minä olen 29v. Saatiin siis yllättäen peruutusaika ivf-suunnitteluun ja lupa ilmoittautua marraskuun menkoista ekaan hoitoon. Marraskuun menkkojen pitäisi alkaa aivan kuun alussa, eli ihan kohta! Tuntuu jotenkin käsittämättömältä, kun taustalla on 2 vuotta yritystä käytännössä ilman hoitoja (6kk söin Letrozolia yksityisen määräämänä ns varmuuden vuoksi). Koskaan elämässäni en ole tehnyt positiivista raskaustestiä. Mitään vikaa ei ole kummastakaan löytynyt, on tutkittu amh ja aukiolo ja ferritiini ja kilpirauhanen ja ultrattu toistuvasti jne. Miehellä myös perus siemennestetutkimus tehty ja tulos varsin hyvä. Minulla on pco (ei pcos) eli follikkeleita on tosi paljon (nyt ultrassa näkyi toisella puolella 20 ja toisella 28). Tarkoitus olisi aloittaa ns. lyhyellä kaavalla ja Menopurilla. Hyperstimulaatiota pyritään välttää useammalla eri keinolla.

Jännittää!! Huolestuttaa!! Toisaalta olen toiveikas, toisaalta epätoivoinen. En haluaisi, että joudumme tekemään hoitoja ja samalla olen todella iloinen, että saamme hoitoja. Pelottaa, että kaikki menee aivan pieleen. Tuntuu siltä, että en halua toivoa hyvää lopputulosta, koska tässä yrityksessä on jo niin paljon joutunut pettymään. Tuntuu tosi ristiriitaiselta ja epätodelliselta. Miten tästä kuuluisi henkisesti selvitä?? Onko jollain hyviä vinkkejä..😄

Vaikka en nyt osannut vastata teille kaikille ja lähinnä kerroin itsestäni, olen lukenut tätä keskustelua monta sivua taaksepäin ja toivon pelkästään hyvää kaikille. Erityisesti ilostutti muutamat onnelliset uutiset ja harmitti kamalasti kurjat ja hankalat tilanteet. Itsekin olen ymmärtänyt, että Dextra Helsingissä olisi ns. haastavissa tilanteissa paras. Simpukka ry:n Youtube-kanavalta olen katsonut sen Dextran lääkärin luentoja ja hänellä ainakin tuntuu olevan tosi laaja näkemys yksilöllisistä hoitopoluista.

Sanna Uotilasta sain jo aiemmin suosituksen. Valitettavasti hänelle ei ollut vapaita tarpeeksi pitkiä aikoja useampaan viikkoon, niin mennään todennäköisesti toiselle lääkärille.

Nyt kun useampi täällä suositellut samaa lääkäriä, niin rupesin vielä miettimään pitäisikö vaan odottaa, että tuolta lääkäriltä löytyy aika. Tavallaan tässä ei ole kiire mihinkään ja tavallaan valtava hätä ja kiire.
Hei, itse koin että Sanna oli todella kannustava ja sitoutunut löytämään ongelman juurisyyn silloinkin kun seinä tuntui nousevan vastaan. Hän kertoi realistisesti eri vaihtoehdoista, haki lisätietoa, ja huomioi myös luontaistuotepuolen (ubikinoni munasolujen laadun kohentamisessa, crispatus-maitohappobakteerit kohdun mikrobiomin tukena jne.) osana hoitokokonaisuutta. Itsellä lapsettomuusongelma oli todella monisyinen ja Sannan osaamisella tämä lopulta ratkaistiin.
Dextrassa on monia muitakin huippulääkäreitä (olen useammalla käynyt) mutta Sannan kanssa hoito tuntui itselle räätälöidyltä. Tästä syystä vahva suositus hänelle, ja huomio myös - kun aloitatte hoitopolun yhden lääkärin kanssa, seuraava aika onkin sitten jo helpompi saada. 😌

Kiinnittysmisongelmaan voi liittyä myös kohdun vääränlainen mikrobisto tai krooninen endometriitti. Nämä tuohon Ness:in kattavan vastauksen lisäksi 😊
…tai molemmat samaan aikaan ja siihen vielä päälle se, että oma keho hylkii alkiota (mahdollista autoimmuunisairauksissa, esim. piilevä reuma). 😳😬 Vaikka miten priimoja, täydelliseksi testattuja alkioita siirreltäisiin, ne eivät välttämättä kiinnity ja kehity jos ongelma onkin kohdussa.

Sellasta piti kysyä,että meillä kun maanantaina se punktio niin meille ohjeistettiin sunnuntai illalle yhdyntä...eli miehen pitää laueta...siis noin 12h ennen punktiota,ja siis maanantaina luonnollisesti uudestaan...onko muilla tällästä ohjetta?

Mä en vissiin tänne laittanut, että meillä on nyt 1 alkio testattuna ja pakkasessa. 3vk pitää nyt pysyä housuissaan. 😶‍🌫️ Sit tietty luomuna yritetään…

Pitää ens viikolla ryhdistäytyä ja alkaa taas urheileen ton punktion ja hoidon jäljiltä…

@Tiikerisalva meille ohjeistettiin ennen punktioo, että vuorokautta ennen pitää hoitaa homma, mutta ei määritelty, että pitää yhdessä se tehdä 🤭😀

Mä en vissiin tänne laittanut, että meillä on nyt 1 alkio testattuna ja pakkasessa. 3vk pitää nyt pysyä housuissaan. 😶‍🌫️ Sit tietty luomuna yritetään…

Pitää ens viikolla ryhdistäytyä ja alkaa taas urheileen ton punktion ja hoidon jäljiltä…

@Tiikerisalva meille ohjeistettiin ennen punktioo, että vuorokautta ennen pitää hoitaa homma, mutta ei määritelty, että pitää yhdessä se tehdä 🤭😀
No mä tässä mietin että mä oon jo nyt aika kipee ja esim perjantain ultraus sattui jo aika paljon ettei silleen kauheasti tekis mieli😅

Sellasta piti kysyä,että meillä kun maanantaina se punktio niin meille ohjeistettiin sunnuntai illalle yhdyntä...eli miehen pitää laueta...siis noin 12h ennen punktiota,ja siis maanantaina luonnollisesti uudestaan...onko muilla tällästä ohjetta?
Meitä ohjeistettu, että päivää tai paria päivää aiemmin. Toteutettu kaksi iltaa ennen keräystä (tai siis puoliso hoitanut itsekseen). Eli siis teidän tapauksessa, kun keräys maanantaina, niin lauantai-iltana. Siitä tulee sitten noin 1,5 vuorokautta, koska keräyspäivän näyte annetaan aikaisin aamulla.

Tuossa kannattaa huomioida onko asia miehelle helppo vai vaikea. Me ei olla tehty edeltävänä iltana, kun on arveltu, että sitten olisi haastavaa, kun näytteenanto heti aamulla. Se tilanne ei ole miehille muutenkaan helppo ja luonteva, niin voi olla vaikea saada tavaraa ulos, jos juuri edeltävä iltana purkautunut.

Käsittääkseni on tutkimuksia, jotka puoltaa melko lyhyttä pidättäytymisaikaa.

Hei, itse koin että Sanna oli todella kannustava ja sitoutunut löytämään ongelman juurisyyn silloinkin kun seinä tuntui nousevan vastaan. Hän kertoi realistisesti eri vaihtoehdoista, haki lisätietoa, ja huomioi myös luontaistuotepuolen (ubikinoni munasolujen laadun kohentamisessa, crispatus-maitohappobakteerit kohdun mikrobiomin tukena jne.) osana hoitokokonaisuutta. Itsellä lapsettomuusongelma oli todella monisyinen ja Sannan osaamisella tämä lopulta ratkaistiin.
Dextrassa on monia muitakin huippulääkäreitä (olen useammalla käynyt) mutta Sannan kanssa hoito tuntui itselle räätälöidyltä. Tästä syystä vahva suositus hänelle, ja huomio myös - kun aloitatte hoitopolun yhden lääkärin kanssa, seuraava aika onkin sitten jo helpompi saada. 😌
Kiitos neuvoista! Olin jo päätynyt, että varaan alkuviikosta ajan toiselle lääkärille, mutta nyt taidankin ottaa ajan Sannalle, vaikka menisi paria viikkoa pidemmälle. Meillä ajatuksena käydä vain yksittäisellä käynnillä kuulemassa näkemys, mutta jos hoitosuhteesta tulee pidempi, niin tosi tärkeää valita itselle sopiva lääkäri alusta saakka.

Meille ei ohjeistettu muuta kuin, että miehen pitää ejakuloida noin 1-2 vrk ennen punktiota. Punktio kun oli muistaakseni tiistaina aamusella, niin sunnuntai-iltana puuhasteltiin. Yhdyntään en kyllä kyennyt stimulaation aikana juuri ollenkaan, kun sen verran ikävältä ja kipeältä tuntui munasarjoissa. Ultraaminen oli tosi epämiellyttävää.

Stimulaatio toiminut aiemmin ihan hyvin, mutta en silti uskalla luottaa siihen, että niin olisi nytkin. Onneksi ultra jo parin tunnin päästä, niin sitten tiedän enemmän, eikä tarvitse olla vain omien tulkintojen varassa kehittelemässä kauhukuvia.

Mulla ollut kaikissa kolmessa Gonal. Ensimmäisessä annos alkuun 250 ja nostettiin vikoiksi päiviksi olemaan 300. Nyt ollut kahdessa hoidossa koko ajan annoksella 300. Viimeksi stimulaatio kesti 13 päivää ja neljäntenätoista päivänä oli keräys. Nyt tuntuu vähäisempien oireiden vuoksi, että saattaa vaatia pidemmän stimulaation. Annoksen nosto ei ole mahdollista, niin ainoa keino on pidentää stimulaatiota.

Jos stimulaation kesto olisi sama kuin viimeksi, niin keräys olisi maanantaina. Nyt takana yhdeksän pistelypäivää ja toivon keräystä maanantaille, mutta suostun nielemään myös tiistain.
Huhhuh mikä Gonalin määrä😞♥️

@Kirppuliini mulla sama fiilis pistelyiden kanssa, kysyy jo vähän turnauskestävyyttä. Mulla kans huomiselle aamulle jarru ja illalle ovitrelle + 2xgonapeptyl 🫣
Nyt kun näitä lukee ja omasta keräyksestä on jo vuosi niin kyllä nuo piikit muistaa, kuin eilisen päivän. Jarrupiikit oli hirveitä!! Oikein kuuli, kun se geeli meni ihon alle🤢🥴

@Tiikerisalva Tsemppiä tuohon tilanteeseen! Voihan se olla että hieman varovaisesti aloitettiin mutta jos toisen kierroksen tekee jossain vaiheessa niin voi vaihtaa muihin lääkkeisiin jossa vaste sitten parempi. Mullakin on punktio maanantaina :Grimacing Face: jännittään!
@Harrets Kiitos :red-heart: perjantaina oli todellakin sellainen epäonnistunut fiilis vaikka lääkäri kirjoitti lapulle että hyvin kasvaneet, mutta samalla ajattelen ihan samalla tavalla ku Tiikerisalva että olisi voinut olla enemmänkin. Mulla toki AMhaika alhaalla, että en odotellut että siellä tusina olisi.

Omanapa tähän päälle vielä:
Eilen illalla otettiin ovitrelleä, se ei tehnyt paljon muuta kuin henkisesti kipeetä. Jotenkin tämä piikki ällötti kun taas uusi aine meni sinne ihon alle. Piikki oli vain pidempi tms, joten muuten kaikki meni samalla kaavalla. Itse pistin mutta ällötti tosiaan. Jälkeenpäin oli sellainen tosi lämmin olo, en tiedä mistä se sitten johtui. Puhuttiin siemennesteestä, meillä normospermia eli 1-3 pv ennen piti ejakuloida, hoidettiin siten la aamuna sitten pois alta eli noin 2pv ennen kun ma aamulla punktio ja näytteen anto. Jos tosiaan pitää antaa tuorempaa näytettä kun sperman laaduissa on huolia niin sitten varmaan tuo 12h voi teille olla hyvä ohje. Perjantaina olin tosiaan todella masentunut, huomasin itse miten olin toiveikas, mutta se että melkein puolet oli surkastuneet pois oli jotenkin masentavaa. Nyt toivon että edes nämä 5 follia antaisivat jotain. Toivoisin tuoresiirtoa, en ainakaan ole saanut mitään hyperin oireita eikä lääkäri ole ollut huolissaan siitä, mutta hän ei ole vielä jutellut tästä meille. Tämä menee TODELLA hitaasti mielessäni, en muista että milloin viimeksi jokainen päivä tuntuu viikolta, ja viikko kuukaudelta. Jos tätä tosiaan nyt pitää tehdä seuraavat 6 kk tai vuosi ennen kuin tulisi plussa testiin, niin tulee kyllä olemaan kauhea vuosi :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: mutta, kuten lääkäri sanoi. Kaikki on luonnosta kiinni,voidaan hieman avittaa sitä kyllä. Lahjasoluja googlasin perjantaina ja tulin aika nopeasti siihen päätökseen, että en ole ihan varma lähtiisinkö siihen edes enää. Miehen kanssa ei olla keskusteltu niistä. Hän on aika varma että tällä menetelmällä me onnistumme, taisellaisen fiiliksen saan hänestä.

Meilläkin suuntana todennäköisesti Dextra. Täältä sain suosituksen yhdestä lääkäristä, mutta hänelle ei ole useampaan viikkoon vapaita aikoja. Onko kellään kokemusta Kaisa Randellista? Hänelle saisi ensikäyntiajan parin viikon päähän ja nettisivuston kuvauksen mukaan ihan kokenut hänkin. (Ylläpito poistakoon tämän viestin, jos täällä ei jostain syystä saa kirjoittaa lääkäreistä nimillä.)
Hei, K.R. on kokemusta ja käynti oli hieman sekava. Ainakin, jos oma tilanne ei ole se maailman selkein, niin varaisin joltakin toiselta ajan. Kaikista muista Dextralla on ollut hyvä kokemus. Ja lääkärit pohtivat yhdessä keissejä, eli siinäkin mielessä tuntuu, että Dextralla saa rahan vastineeksi paljon viimeisintä tietoa ja asiantuntemusta.

Takaisin