IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä ihmettä, no onpa ihmeellistä että yhtäkkiä meitä onkin täällä aktiivisesti kirjoittelemassa kolme samassa tilanteessa olevaa! Ilahduttaisi jos ei suruttaisi, koska syövässä ei ole kyllä mitään iloista. Iso tsemppi ja kiitos @Äippä95 ja @Mmimi , kyllä tämä vieläkin tuntuu tosi tärkeältä vaikka akuutein syöpäkriisi on meillä ainakin väistynyt.

@Mmimi , ihanaa että teillä on hoidot tuottaneet tulosta, ja vielä tuplana! Tsemppiä raskauteen, toivottavasti on pelkkää myötätuulta matkassa ❤️ Mä oon tänä vuonna 35, ja iän tuoman pienen lisästressin vuoksi pyydettiin osastonlääkäriltä heti viimeisen syton yhteydessä lähete näihin hoitoihin. Kumppanilla oli siinä vaiheessa ollut jo leikkaus ja tiedettiin et hoito on ollut niin onnistunut kuin siinä tilanteessa oli mahdollista toivoa tai tietää, niin haluttiin edetä tämän lapsihaaveen kanssa mahdollisimman pian.

@Äippä95 äh, oon niin pahoillani!! En voi edes kuvitella tuota tunnetta että yritykset loppuu koska oljet loppuu, vaikka onhan se meilläkin ollut mielessä. Oonkin miettinyt monesti samaa - et olispa saanut vähän enemmän ohjeita tähän lapsettomuusasiaan etukäteen! Kiitollinen olen kyllä että siittiöt pakastettiin ja aloite tuli HUSilta, en olisi osannut itse edes ajatella mokomaa siinä shokissa, mutta jos oltais tiedetty esim sen että hyvälaatuisetkin siittiöt voivat merkittävästi kärsiä pakastuksesta ja/tai sulatuksesta, oltais ehkä harkittu myös yksityisellä pakastamista… koska ne oljet tosiaan rajoittavat tätä kuviota aika paljon lisää! Meillä olkia oli 7, joista 3 on nyt käytetty ilman että ollaan kertaakaan saatu edes testipäivää. Onko teillä siittiöt lopullisesti mennyttä? Meille sanottiin että on mahdollista että tuotanto palautuu, mutta vähintään 2 vuoteen ei yrittämistä, ja mun iän vuoksi ei haluttu odottaa.

Moikka,

Täällä on vertainen. Me jouduttiin lapsettomuushoitoihin myös mun avomiehen syöpähoitojen vuoksi. Pitkään viivytettiin hoitoihin hakeutumista, kun oli toive remissiosta ja paremmasta tilanteesta. Ollaan jo yli 35-vuotiaita, joten hakeuduttiin viime vuonna hoitoihin, vaikka lopullista remissiota ei ole vieläkään saavutettu. Tiistaina käytiin varhaisultrassa ja saatiin tietää, että meille on tulossa kaksoset, jos kaikki menee maaliin onnellisesti 🥰

Jaan sun tunteet menettämisen pelosta ja lapsihaaveen menettämisestä ♥️
Miten ihana tarina, tässähän ihan liikuttuu! 😭❤️❤️

@Äippä95 Miksiköhän teillä on otettu vaan ne 4 olkea? 🙄 Mun avomies oli pyydetty ekan kerran jälkeen sinne antamaan uudestaan näyte, jotta niitä olkia saadaan enemmän pakkaseen. Meillä jo yhteen inseminaatioon kului 2 olkea. Onpa inhottava tilanne teillä 😔♥️

@Jupiter34 Kiitos ♥️ Hoitojonoon on kyllä hyvä hakeutua ennemmin kuin myöhemmin 😊 Meilläkin meni ensikäynnistä ekaan ICSIin vuosi. Toivottavasti teillä seuraava hoito tuo toivotun lopputuloksen♥️

@Ixia86 Kiitos♥️

Mitä ihmettä, no onpa ihmeellistä että yhtäkkiä meitä onkin täällä aktiivisesti kirjoittelemassa kolme samassa tilanteessa olevaa! Ilahduttaisi jos ei suruttaisi, koska syövässä ei ole kyllä mitään iloista. Iso tsemppi ja kiitos @Äippä95 ja @Mmimi , kyllä tämä vieläkin tuntuu tosi tärkeältä vaikka akuutein syöpäkriisi on meillä ainakin väistynyt.

@Mmimi , ihanaa että teillä on hoidot tuottaneet tulosta, ja vielä tuplana! Tsemppiä raskauteen, toivottavasti on pelkkää myötätuulta matkassa ❤️ Mä oon tänä vuonna 35, ja iän tuoman pienen lisästressin vuoksi pyydettiin osastonlääkäriltä heti viimeisen syton yhteydessä lähete näihin hoitoihin. Kumppanilla oli siinä vaiheessa ollut jo leikkaus ja tiedettiin et hoito on ollut niin onnistunut kuin siinä tilanteessa oli mahdollista toivoa tai tietää, niin haluttiin edetä tämän lapsihaaveen kanssa mahdollisimman pian.

@Äippä95 äh, oon niin pahoillani!! En voi edes kuvitella tuota tunnetta että yritykset loppuu koska oljet loppuu, vaikka onhan se meilläkin ollut mielessä. Oonkin miettinyt monesti samaa - et olispa saanut vähän enemmän ohjeita tähän lapsettomuusasiaan etukäteen! Kiitollinen olen kyllä että siittiöt pakastettiin ja aloite tuli HUSilta, en olisi osannut itse edes ajatella mokomaa siinä shokissa, mutta jos oltais tiedetty esim sen että hyvälaatuisetkin siittiöt voivat merkittävästi kärsiä pakastuksesta ja/tai sulatuksesta, oltais ehkä harkittu myös yksityisellä pakastamista… koska ne oljet tosiaan rajoittavat tätä kuviota aika paljon lisää! Meillä olkia oli 7, joista 3 on nyt käytetty ilman että ollaan kertaakaan saatu edes testipäivää. Onko teillä siittiöt lopullisesti mennyttä? Meille sanottiin että on mahdollista että tuotanto palautuu, mutta vähintään 2 vuoteen ei yrittämistä, ja mun iän vuoksi

Muokattu viimeksi:
Ihanaa, että täältä saa vertaisten tukea. 🥰🤩🥹

Ja sit mä tuun tähän väliin omanapaileen.
Mä sain tiedon, että yksi alkio on saatu biopsoitua ja se on laitettu pakkaseen. Toinen on vielä viljelyssä huomiseen (hidas kaveri). Yhden kehitys pysähtyi. Yksi riittää, jos riittää. 🤞🏻 Toivon, että sen toisenkin vielä saisi testattua…

Mitenpäin tässä nyt sit olis. Jokatapauksessa pitää odottaa 3-4vk sitä biopsian tulosta. Ei hele… 🙉🙊🙈

Tänään tuli varmistus, että kolmaskin hoito tulokseton. Tässä joutuu nyt miettimään isoja asioita ja kuulisin mielelläni, jos teillä tietoa lahjasoluista. Olen ajatellut, että niitä saa yksityisellä, kun kaivaa luottokorttinsa esille. Muistelen kuitenkin joidenkin kirjoittaneen täällä, että lahjasoluhoitoihin on jonoa.

Kuulisin mielelläni mitä tiedätte lahjasolujen saamisesta pääkaupunkiseudulla. Meillä hankala tilanne, kun ei ole löytynyt syytä. Ei siis tiedetä lähdettäisiinkö hakemaan munasoluja, siittiöitä vai alkioita. Jotenkin tuntuisi pienemmältä askeleelta tavoitella vain siittiöitä tai munasoluja, niin siten lapsi olisi biologisesti edes toisen. Siinä toki riskinä, ettei hedelmöittymistä taaskaan tapahdu.

Tänään tuli varmistus, että kolmaskin hoito tulokseton. Tässä joutuu nyt miettimään isoja asioita ja kuulisin mielelläni, jos teillä tietoa lahjasoluista. Olen ajatellut, että niitä saa yksityisellä, kun kaivaa luottokorttinsa esille. Muistelen kuitenkin joidenkin kirjoittaneen täällä, että lahjasoluhoitoihin on jonoa.

Kuulisin mielelläni mitä tiedätte lahjasolujen saamisesta pääkaupunkiseudulla. Meillä hankala tilanne, kun ei ole löytynyt syytä. Ei siis tiedetä lähdettäisiinkö hakemaan munasoluja, siittiöitä vai alkioita. Jotenkin tuntuisi pienemmältä askeleelta tavoitella vain siittiöitä tai munasoluja, niin siten lapsi olisi biologisesti edes toisen. Siinä toki riskinä, ettei hedelmöittymistä taaskaan tapahdu.

Halaus. ❤️

Olen väärä ihminen vastaamaan, mutta olen tutkaillut lahjamunasolujen osalta asiaa sen verran, että ilmeisesti yksityisklinikoiden pakastesolupankeista soluja saa nopeastikin, "reaaliaikaisen" luovuttajan löytämiseen voi mennä tovi. Jälkimmäinen vaihtoehto on myös kalliimpi mutta saattaa olla tuottoisampi, kun munasolut eivät ilmeisesti kestä pakastusta yhtä hyvin kuin alkiot.

Maallikkona voi ehkä järkeillä, että pakastesolut voisivat olla järkeviä tilanteessa, jossa ei ole varmuutta, onko vika munasoluissa vai siittiöissä. Voi tietty olla, että tehdään sellaisiakin hoitoja, joissa osa lahjoittajan tuoreista munasoluista hedelmöitetään hoidettavan pariskunnan miehen soluilla, osa lahjoittajan soluilla.

Kuulin joskus, että todella pitkän lapsettomuustaipaleen ja selittämättömän diagnoosin jäljiltä joku pari oli saanut onnistumisen ensimmäisellä lahjasiittiöillä tehdyllä inseminaatiolla. Nämä on kyllä mystisiä hommia. Jos itselle kävisi noin, jäisin varmaan jossittelemaan, olisiko siinä kierrossa osunut olemaan joku ihan harvinaislaatuinen ainokainen huippumunasolu, jonka myös oman puolison siittiö olisi hedelmöittänyt.

Voisitteko muuten vielä kolmannen hoidon jälkeen uudelleen kysyä, olisiko teillä mahdollisuutta HUS:in lahjasoluihin?

Muokattu viimeksi:
Hups, sama viesti tuli kahdesti, joten poistin toisen.

Ehkä voin sen kunniaksi omanapailla sen verran, että sain tänään suunnitelman seuraavasta hoidosta. 🙏 Pitkän kaavan hoito tehdään lokakuun aikana, hassusti viikonpäivien osalta ihan samassa tahdissa kuin edellinen. On tosi helpottunut olo, kun pääsee taas tositoimiin, joten varmaan tämä oli oikea ratkaisu. Samalla tuntuu kurjalta, että jonotilanteen aiheuttamia, tosi ryydyttävältä tuntuvia viivästyksiä voi välttää vain rahaa laittamalla ja siihen on lapsettomuudesta kärsivillä epätasa-arvoiset mahdollisuudet. Saataisipa lisää resursseja julkisen hoitoihin.

Muokattu viimeksi:
Hei, ollaan juuri aloittelemassa miehen fertiliteetin vuoksi ensin tyksillä biopsihoito ja siihen ivf/icsi Helsingin hus. Onko kellään tietoa tyksin hoitojonoista tällä hetkellä miesten biopsiin/ tese hoitoon¿ Lääkäri ei osannut sanoa vielä mitään

Taidan olla nyt väärässä paikassa. Meidän lapset kuitenkin sai alkunsa luomusti. Mutta halusin kertoa, että teidän tilanne, joilla miehellä on/on ollut syöpä kosketti erityisesti. 🥺 I can see you. Oma mieheni on kärsinyt syövän takia kaksi leikkausta ja molempien perään sytostaatit 2016-2017. Se aika oli raskasta - ei parempi sana on traumaattista. Ja pitkään pelkäsin haaveen toisesta lapsesta olevan turhaa. Pelkäsin ihan todella. Eihän ollut mitään takeita siittiöiden olemassaolosta eikä mieheni edes ollut laittanut niitä talteen ennen hoitoja. (Mistä olin myös välillä vihainen.) Mutta me lopulta saatiin (2021) toinen lapsi ja suureksi hämmästyksekseni luomusti 2-3 yrityskierrossa. Toivon kaikesta sydämestäni teidänkin vielä saavan lapsen. ❤️

Hei, olen ollut hiljaa neljä päivää, keskittynyt töihin jossa on paljon meneillään!
Tämä asia on kuitenkin mielessä kokoajan ja nyt aamulla kävin toisessa ultrassa ja punktio ois maanantaina aamulla. Ensimmäinen asia oli se että oikealla 2 follikkelia näkyi viimeksi, nyt eivät olleet enää oikein, eli siellä kasvu tyssäsi. Vasemmalla kaikki 5 eri vaiheissa mutta ilmeisesti kaikkia tyhjennetään. Tänään oli ensimmäinen kerta kun tuli hieman surullinen olo tästä myös, että kaikki ei mene oikein hyvin. Mulla Menopur 300ml ja Synarela sumutetta (ilmeisesti lyhyt kaava? en ole niin perillä näistä) Tämä on ensimmäinen kerta, joten tässä vähän nähdään mitä kaikkea voi tapahtua. Omat fiilikset ovat sellaiset että tästä tulee pitkä reissu vielä. Alussa oli jotain toivoa että mitä jos heti onnistuisi mutta nyt ei ole se sama fiilis enää! Voihan se olla että olen hieman herkkä hormonien takia mutta vähän surullinen fiilis :Eyes: :Grimacing Face:

Luin teidän tarinat ja tuli iso :red-heart: kaikille pitkän matkan kulkeneita tai aloittavat. Hope for the best, prepare for the worst. Se on mun tapa käsitellä tätä.

Iso halaus, olisin niin toivonut teille toisenlaista tulosta. Lahjasoluista en juuri osaa sanoa, vaikka itsekin jo asiaa alustavasti joutunut pohtimaan mikäli käy ilmi, että alkionkehityksessä on ongelmia.
Suosittelen kuitenkin juttelemaan yksityisen lääkärin kanssa ja puhumaan vaihtoehdoista. Itse suuntaan suoraan Dextralle jos täytyy, siellä kuitenkin käsittääkseni johtava osaaminen. Siellä voi olla kokemustakin samanlaisista tapauksista.

@StellaMom isot tsemppihalaukset sinne ja toivotaan että folleista saataisiin munasoluja!

Mä kävin lukemassa vielä kannasta mitä punktiosta oli kirjattu ja siellä sanottiin että ei löytynyt munasoluja. Mies sanoi että jonkin tumman pylpyrän ne kaikista kolmesta keräsi, mutta nyt jäi sit hämmennys että oliko ne follit kuitenkin tyhjiä 😳

@StellaMom isot tsemppihalaukset sinne ja toivotaan että folleista saataisiin munasoluja!

Mä kävin lukemassa vielä kannasta mitä punktiosta oli kirjattu ja siellä sanottiin että ei löytynyt munasoluja. Mies sanoi että jonkin tumman pylpyrän ne kaikista kolmesta keräsi, mutta nyt jäi sit hämmennys että oliko ne follit kuitenkin tyhjiä 😳
No jestas! Olisi kiva jos kertoisivat mitä siellä tapahtui! Pitäisitkö laittaa viestiä kuitenkin ja kysellä että olivatko oikeasti tyhjät? :Eyes: Ja kiitos tsempeistä, mä olen aina pessimistinen mutta kai joku pieni osa minusta toivoi että kerrankin olisin väärässä ja kaikki tapahtuisi helpommin kuin odotettua. Huomenna irrotuspiikki sitten, katsotaan miten ihanasti se tuntuu :Grimacing Face:

Suosittelen kysymään asiaa klinikalta. Helsingissä julkisella kertovat keräyksen aikana montako follikkelia tyhjennetty oikealta ja vasemmalta. Keräyksen jälkeen ennen pois lähtöä saa paperin, jossa munasolujen määrä. Siinä vaiheessa ei vielä tiedetä moniko kypsä.

Kiinnitin tiistaina huomiota, etteivät sanoneet heräämössä munasolumääriä ääneen. Antoivat tiedon potilaalle lapulla, mikä mielestäni mukavan hienovaraista, koska samassa tilassa monta potilasta ja toisten tulosten kuuleminen voisi tehdä kipeää. Sen vaikutelman sain, että follikkeleja oli tyhjennetty monilta iso määrä, kun puhuivat, ettei tuoresiirtoa ole luvassa ja jakoivat ohjeita hyperin varalle.

Potilaan tiedot pitäisi näkyä Maisassa ja Omapolulla, mutta niitä ei nähtävästi aina päivitetä. Pyysin eilen lääkäriä, josko voisivat koota tiedot Omapolulle meidän tietoihin, kun siellä munasolu- ja alkiomääriä varten taulukot. Meillä ei tehty ekassa hoidossa sinne mitään merkintöjä, tokassa saatiin sinne komea nollarivi ja nyt taas täyttämättä.

Suosittelen kysymään asiaa klinikalta. Helsingissä julkisella kertovat keräyksen aikana montako follikkelia tyhjennetty oikealta ja vasemmalta. Keräyksen jälkeen ennen pois lähtöä saa paperin, jossa munasolujen määrä. Siinä vaiheessa ei vielä tiedetä moniko kypsä.

Kiinnitin tiistaina huomiota, etteivät sanoneet heräämössä munasolumääriä ääneen. Antoivat tiedon potilaalle lapulla, mikä mielestäni mukavan hienovaraista, koska samassa tilassa monta potilasta ja toisten tulosten kuuleminen voisi tehdä kipeää. Sen vaikutelman sain, että follikkeleja oli tyhjennetty monilta iso määrä, kun puhuivat, ettei tuoresiirtoa ole luvassa ja jakoivat ohjeita hyperin varalle.

Potilaan tiedot pitäisi näkyä Maisassa ja Omapolulla, mutta niitä ei nähtävästi aina päivitetä. Pyysin eilen lääkäriä, josko voisivat koota tiedot Omapolulle meidän tietoihin, kun siellä munasolu- ja alkiomääriä varten taulukot. Meillä ei tehty ekassa hoidossa sinne mitään merkintöjä, tokassa saatiin sinne komea nollarivi ja nyt taas täyttämättä.
Taas kaipailen tuota i-merrkistä informaatio reaktionappulaa tähän! Mutta sulle voimia :red-heart:

Suosittelen kuitenkin juttelemaan yksityisen lääkärin kanssa ja puhumaan vaihtoehdoista. Itse suuntaan suoraan Dextralle jos täytyy, siellä kuitenkin käsittääkseni johtava osaaminen. Siellä voi olla kokemustakin samanlaisista tapauksista.
Meilläkin suuntana todennäköisesti Dextra. Täältä sain suosituksen yhdestä lääkäristä, mutta hänelle ei ole useampaan viikkoon vapaita aikoja. Onko kellään kokemusta Kaisa Randellista? Hänelle saisi ensikäyntiajan parin viikon päähän ja nettisivuston kuvauksen mukaan ihan kokenut hänkin. (Ylläpito poistakoon tämän viestin, jos täällä ei jostain syystä saa kirjoittaa lääkäreistä nimillä.)

Meilläkin suuntana todennäköisesti Dextra. Täältä sain suosituksen yhdestä lääkäristä, mutta hänelle ei ole useampaan viikkoon vapaita aikoja. Onko kellään kokemusta Kaisa Randellista? Hänelle saisi ensikäyntiajan parin viikon päähän ja nettisivuston kuvauksen mukaan ihan kokenut hänkin. (Ylläpito poistakoon tämän viestin, jos täällä ei jostain syystä saa kirjoittaa lääkäreistä nimillä.)
Kaikki ajat ei ole netissä että kannattaa soittaa ja kysyä 😊

Heippa kaikille, olen vielä uusi täällä. Voimia ja tsemppiä ihan kaikille,luin teidän kuulumisia ❤️Yritän olla nyt hieman aktiivisempi.

Mutta sitten omaan napaan....eli meillä alkoi viime viikon keskiviikkona 17.9.Rekovelle pistokset,ja maanantaina 22.9 mukaan fyramadel. Keskiviikkona 24.9 eka tsekkiuä,pieniä folleja vain. Nyt tänään 5/5 isompia folleja ja näillä nyt sitten maanantaina punktioon. Tänään vielä rekovelle,fyramadel. Huomenna aamulla fyramadel ja myöhään illalla ovitrelle ja gonapeptyl. Ja sitten cyclogest ja vielä gonapeptyliä siirron jlk.

Mulle ennustettiin voimakasta vastetta, mutta tää on ihan kaikkea muuta...mahdetaanko saada mitään irti, ahdistaa ihan älyttömästi. Lääkäri oli todella ihmeissään kun mulla se amh korkea ja tää follimäärä ei vastaa kuulemma millään lailla sitä mitä odottivat.
Tiedän kyllä että nimenomaan tolla mun lääkkeellä tavoitellaan ettei munasarjat räjähdä mutta tää...outoa.

Takaisin