Kochanie
Satasella mukana keskusteluissa
Minulle sanottiin että alkioiden ns. pankittaminen on mahdollista vain omakustanteisesti. Eli jos haluaa saada kelakorvaukset niin pakkasessa olevat alkiot on käytettävä ennen uutta ivf-hoitoa.
Minulla taas lääkäri kertoi, ettei pakkasen tarvitse olla tyhjä Kela-korvausten saamiseksi, kun pohdittiin lähdetäänkö vielä neljänteen keräykseen ennen siirtoja. Lähtökohtaisestihan korvaukset saa vain kolmesta kierroksesta, mutta kuulemma neljännestä kierroksesta voi saada korvaukset lääkärinlausunnon nojalla.
Me siis teimme kolme all freeze -keräystä, joista saaliina on yhteensä kaksi blastoa pakkasessa. Kela-korvaukset astuivat voimaan kolmannen kierroksen aikana, ja sain kyllä korvaukset siitä huolimatta, että oli jo yksi alkio ennestään pakkasessa.
Mitä tulee pitkään vs. lyhyeen kaavaan, oli meillä julkisella käytössä pitkä kaava endometrioosin vuoksi. Nyt yksityisellä on puolestaan suositeltu lyhyttä kaavaa sen perusteella, että siinä voisi saada enemmän munasoluja kerättyä. Ja nimenomaan kaikki alkiot pakkaseen, jotta voidaan sitten erikseen optimoida kohdun olosuhteita siirrolle. Eipä minulle muutenkaan onnistuisi tuoresiirto blastolla, sillä yksikään alkioistamme ei ole kehittynyt blastoksi viidenteen päivään mennessä vaan ne ovat aina vaatineet enemmön aikaa.