IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hienoa, että pääsit nyt siirtoon, mutta ikävää, että asiassa myös kielteinen puoli. Ehkä kuitenkin parempi, että nyt selvisi, ettei alkio selviä sulatuksesta, kuin että olisit seuraavassa kierrossa ottanut lääkkeet, valmistautunut siirtoon ja hetkeä ennen olisi tullut tieto, ettei siirrettävää.

Nämä muiden koettelemukset saa miettimään mitä kaikkea itsellä voi olla vielä edessä. Ja saa myös miettimään miten kukaan voi saada lapsen, kun niin monen asian osuttava kohdilleen.

Oi kiitos tästä lohtuajatuksesta! ❤️ Vaikka olin paljon kelaillut kaikenlaista, en ollut tullut ajatelleeksi tätä. Ennemmin olin jopa harmitellut sitä, että kuukahdus kävi juuri kakkosvaihtoehdolle (jos tuoresiirrossa käytetty on ollut ykkönen) ja arpa heitettiin vasta kolmosella. Mulla oli luonnonkierron PAS, jossa on käytössä vain Cyclogest, mutta tosiaan vähintäänkin aikaa olisi kulunut hukkaan - mahdollisesti useitakin kiertoja, jos olisi tullut vaikka taas viikonloppua väliin. Nyt päästään pikemmin takaisin jonottamaan, jos testistä tulee negaa.

Onneksi on tämä palsta, josta löytyy ymmärrystä näiden vaivalla tuotettujen mikroskooppisten solurykelmien suremiseen. 🙏

Onneksi nuo sulamisturmat on selvästi harvinaisia. Tässä on niin paljon mahdollisia vastoinkäymisiä, joihin pitää vähän varautua, että voi olla ihan hyväkin pitää tuo skenaario taka-alalla (itsekin tein niin - sain tosin siirtopäivänä Omapolun merkinnöistä siitä jo esimakua, eli ei tullut biologin tiskillä ihan puskista). Kieltämättä tuntuu tuon jälkeen vaikealta säilyttää tippaakaan uskoa plussan saamiseen, koska se taas on epätodennäköisempää kuin nega. Kuitenkin kiltisti sotkevan tukilääkkeen kanssa säätäen kohti uusia pettymyksiä. 😇

Onhan tuo onneksi todella harvinaista, että sulatuksen yhteydessä nuupahtaa, mutta ei se hyvältä tunnu. Heti tulee itellekin pieni paniikki päälle siitä, että miten omien alkioiden käy. 😬 Kaikki munasolun sisältäneet follit hedelmöittyivät ja jaksoivat jatkaa kehittymistä kolmepäiväisiksi, mutta pikkasen verran jännittää, että nuupahtavatko sulatuksessa tai jatkoviljelyssä. Lääkäri sanoi, että kolmepäiväinen alkio otettaisiin vuorokautta ennen sulamaan ja katsotaan, jaksaako porskuttaa ja sitten siirto. Jos tästä laskin oikein, niin ovis ei saisi osua omalla kohdalla ti, ke tai to päiville. Blastothan taidetaan sulattaa siirtopäivänä. En sitten tiedä, että ottavatko omalla kohdalla pakkasesta kaikki kolme ja jatkoviljelevät vai otetaanko yksitellen ja toivotaan parasta. Kunhan nyt ovis tulisi aikaisintaan kp14, niin se olisi hyvä alku. 😅 Normisti mulla siis ovis on kp15 ja edellisessä kierrossa halusi tulla kp12 ja siirto meni siksi ohi.

Muokattu viimeksi:
Moikka,

Lämmin halaus @Ehtoo Toivottavasti siirto onnistuu nyt ✨

Täällä pistely päivä 6 tai 7. Ensimmäiset päivät oli tosi hyvä olo, mutta eilen tuli tuntemuksia. Eilen autoa ajaessa alkoi heittää päässä, ihan kuin olisi humahtanut verenpaineet ja tuli heikotus. Piti pysähtyä hengittelemään. Ihan kun olis ollut vähän hankala myös hengittää, vatsa turvoksissa, syke nousi jne. Soittelin Tilkkaan ja pyydettiin juoda vettä ja seurailla oloa. Jos tänään esim olisi vielä oireita ja ne menisi pahemmaksi niin yhteys vaan. Nyt ihan ok olo, tuntuu kyllä tosi väsyneeltä ja nuutuneelta. Estradioli oli ma 1.25 ja pe nyt sitten ultra, jos olo pysyy hyvänä, eikä tarvii sitä aikaistaa. Toivottavasti ei tule hyperiä 🩵

Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin! 💕

Muokattu viimeksi:
@Ehtoo tsemppiä kovasti! Meillä juurikin kolmanneksi parhain alkio toi vauvan syliin ❤️

@VenusAurora mulla oli myös stimulaatiossa pyörrytystä mutta ei onneksi tullut hyperiä tms. Olin ehkä 7. Pistospäivä imuroimassa niin alkoi päässä heittää kunnolla. Sit otinkin loppuajan tosi rauhassa.

Onko kellään Dextran kautta ollut Ptga testausta alkioille ja kauan kesti että saitte tulokset? Meillä lähti 11.8. tutkimuksiin eikä vieläkään mitään 👀

Edit: Äsken tuli puhelu ja meillä on 3 kromosomeiltaan normaalia alkiota❤️

Muokattu viimeksi:
Onhan tuo onneksi todella harvinaista, että sulatuksen yhteydessä nuupahtaa, mutta ei se hyvältä tunnu. Heti tulee itellekin pieni paniikki päälle siitä, että miten omien alkioiden käy. 😬 Kaikki munasolun sisältäneet follit hedelmöittyivät ja jaksoivat jatkaa kehittymistä kolmepäiväisiksi, mutta pikkasen verran jännittää, että nuupahtavatko sulatuksessa tai jatkoviljelyssä. Lääkäri sanoi, että kolmepäiväinen alkio otettaisiin vuorokautta ennen sulamaan ja katsotaan, jaksaako porskuttaa ja sitten siirto. Jos tästä laskin oikein, niin ovis ei saisi osua omalla kohdalla ti, ke tai to päiville. Blastothan taidetaan sulattaa siirtopäivänä. En sitten tiedä, että ottavatko omalla kohdalla pakkasesta kaikki kolme ja jatkoviljelevät vai otetaanko yksitellen ja toivotaan parasta. Kunhan nyt ovis tulisi aikaisintaan kp14, niin se olisi hyvä alku. 😅 Normisti mulla siis ovis on kp15 ja edellisessä kierrossa halusi tulla kp12 ja siirto meni siksi ohi.

Mulle sanoi tänään HUS:in IVF-biologi, että heidän labrassaan jopa 98 % alkioista selviää sulatuksesta. Vähän karmiva luku omaan tilanteeseen mutta yleisesti tietysti lohdullinen. En tiedä vaikuttaako korkeaan lukuun se, että olen käsittänyt että HUS:issa pyrkivät viljelemään pakastealkiot blastoiksi, vaikka tuoresiirto tehtäisiin nuoremmalla.

Alkion kuukahtamista ei pystynyt sen enempää selittämään, joskus vain niin käy, vaikka pakastuskriteerit ovat heillä korkeat ja alkio on ne täyttänyt. Puhelu oli ihan hyödyllinen, vaikka palauttikin itkumoodin päälle, vieläpä keskellä työpäivää. 🫣 Sain kuulla lisätietoja myös niistä alkioista, jotka porskuttivat punktion jälkeen vielä päivänä viisi mutta karsiutuivat pois kuudentena.

Toivottavasti sun ovis osuisi tällä kertaa hyvälle kohdalle. 🙏 Tosi hyvä että alkioita on useampi ja toivottavasti niistä mahdollisimman moni tai kaikki sopivat siirtoihin.

Jaa yhden ajatuksen, joka mua auttanut aina silloin, kun pettymys on tullut. Eli ajattelen että parempi ja helpompi, mitä aiemmassa vaiheessa alkio kuukahtaa. Vaikka sillä hetkellä harmittaa niin olisi paljon ikävämpää, jos se tapahtuisi myöhemmin, jos kerran oli tapahtuakseen. Eli mielummin kehitys loppuu jo ennen kuin pääsee pakkaseen, jos ei ole selviämisen edelletyksiä tai että mielummin ei edes kiinnity siirrossa kuin että tulee keskenmeno jne. En tiedä, onko muille apua, mutta itselläni on auttanut. Eli mieluiten pettymys nyt heti eikä vasta myöhemmässä vaiheessa, kun se on isompi. Ja ajattelen että näillä tuskin on kaikki alunperinkään hyvin, kun eivät jatka kehitystä eli valmiiksi jo esim. kromosomeissa vikaa. Toivottavasti ajatuksen idea aukesi, enkä loukannut ketään, kun vähän liian kiireessä kirjoitin.

Jaa yhden ajatuksen, joka mua auttanut aina silloin, kun pettymys on tullut. Eli ajattelen että parempi ja helpompi, mitä aiemmassa vaiheessa alkio kuukahtaa. Vaikka sillä hetkellä harmittaa niin olisi paljon ikävämpää, jos se tapahtuisi myöhemmin, jos kerran oli tapahtuakseen. Eli mielummin kehitys loppuu jo ennen kuin pääsee pakkaseen, jos ei ole selviämisen edelletyksiä tai että mielummin ei edes kiinnity siirrossa kuin että tulee keskenmeno jne. En tiedä, onko muille apua, mutta itselläni on auttanut. Eli mieluiten pettymys nyt heti eikä vasta myöhemmässä vaiheessa, kun se on isompi. Ja ajattelen että näillä tuskin on kaikki alunperinkään hyvin, kun eivät jatka kehitystä eli valmiiksi jo esim. kromosomeissa vikaa. Toivottavasti ajatuksen idea aukesi, enkä loukannut ketään, kun vähän liian kiireessä kirjoitin.
Jaan tän saman ajatusmallin. Itse kanssa mieluummin otan sen alkion kuukahtamisen/kehittymättömyyden, kuin keskenmenon. Tottakai tekee pahaa, kun kohdalle osuu vastoinkäymisiä, mutta itseä kanssa tuo ajatus lohduttaa, vaikka pettymykseltä ei toki pakoon pääsekään.

Jaan tän saman ajatusmallin. Itse kanssa mieluummin otan sen alkion kuukahtamisen/kehittymättömyyden, kuin keskenmenon. Tottakai tekee pahaa, kun kohdalle osuu vastoinkäymisiä, mutta itseä kanssa tuo ajatus lohduttaa, vaikka pettymykseltä ei toki pakoon pääsekään.

Tuo on ihan totta, ja kuten @Harrets tuolla aiemmin sanoi embryologin kertoneen, on varmastikin niin, että yleensä nuo johtuvat itse alkion ominaisuuksista, eivät siitä, että se on pakastettu. On siis varmaan aika turhaa jossittelua miettiä, olisiko alkiolla ollut edellytyksiä elämään, jos juuri se olisi satuttu siirtämään keväällä tuoresiirtona.

Jostain syystä tosin olisin ehkä ottanut negasiirron silti tätä mieluummin, vaikka se ei kuulosta loogiselta. 🫣 Luulen että se johtuu siitä, että negaan olen aika hyvin varautunut ja psyykannut itseni (koska mitään muuta ei ole koskaan tullut ja koska tiedän sen olevan positiivista yleisempää), harvinaislaatuinen sulatuskuukahdus tuli yllättäen ja oli ehkä siksi niin sydäntäsärkevä. Ehkä myös toteutuneista siirroista tulee kuitenkin sellainen olo, että edes yritetään ja asia etenee. On voitu antaa mahdollisuus, joka ei vain ole tarttunut.

Mun lohtuajatus, jonka olen aiemminkin täällä jakanut, on se, että jos tässä joskus onnistun, en varmasti ajattele, että olisinpa saanut jonkun eri lapsen jo aiemmin. 🤭

Tiistaina olisi punktio, jännää! Ovitrellen joudun pistämään kuitenkin jo sunnuntai-iltana, silloin myös vikat sumuttelut. Miten teillä muilla on ajoittunut ovitrellen pistäminen ja punktio? Pelottaa jos tuo onkin liian aikaisin. Ainakin tuntuu että luonnollisesti ovulaatio on mulla aika nopea tapahtuma.

Tiistaina olisi punktio, jännää! Ovitrellen joudun pistämään kuitenkin jo sunnuntai-iltana, silloin myös vikat sumuttelut. Miten teillä muilla on ajoittunut ovitrellen pistäminen ja punktio? Pelottaa jos tuo onkin liian aikaisin. Ainakin tuntuu että luonnollisesti ovulaatio on mulla aika nopea tapahtuma.
Mulla oli maanantaina punktio ja Ovitrellen pistin lauantai-iltana. Vikan jarrupiikin pistin lauantai-aamuna ja vikan Bemfolan perjantai-iltana. Mulla tosin oli lyhyt kaava😊

Ihan oikein kuulostaa olevan, eli irrotuspiikki on laitettava "toissa iltana" punktioon nähden. Eli punktiota edeltävänä päivänä ei ainakaan mulla ole ollut mitään lääkettä enää laitettavana. Näin sekä lyhyessä että pitkässä kaavassa.

Juuri noin meni minullakin. Ovitrellen jälkeen on yksi lääkkeetön päivä ja keräys sitten sen jälkeisenä aamuna. Pistät yhden Ovitrellen? Itselläni oli ekalla kerralla yksi ja toisella 1,5. Jälkimmäisessä pelotti, että Ovitrellea niin paljon, mutta toimi hyvin. Kyllä ne tietää klinikalla miten kannattaa ajoittaa. Jos tässä hoidossa paljastuu, että sinulle ei sovikaan sama kuin useimmille muille, niin stimulaatiota säädetään seuraavaan hoitoon.

Muokattu viimeksi:
Kyllä niin voi käydä, en osaa kyllä sanoa kuinka usein… H Tikander on avoimesti jakanut omia hoitojaan instassa ja esimerkiksi hänelle kävi niin. En pelkäisi kuitenkaan aktiivisesti tuota. Muistaakseni HUS sanoivat hoidon suunnittelussa, että jos noin kävisi, niin ei laskettaisi käytetyksi IVF-hoidoksi. Tiedä sitten jos tilanne oikeasti kävisi. Yksityisellä taas rahaahan tuossa on mennyt hukkaan.

@Emri mulle kävi niin helmikuussa. Ennen kuin aloitettiin punktiointi niin jo Ultratessa rakkulaa näytti hassuilta. Sit kun niitä tyhjennettiin niin niissä oli vähän sellaista veristä sisältöä. Me saatiin yksi munasolu joka ei hedelmöittynyt. Ennen aikaisen ovuloitumisen vuoksi sain hyperin ja olin yhden yön ihan sairaalassakin. Verenohennuspiikit meni kahdesti päivässä. Tätä tapahtuu tosi harvoin ja meillä se liittyi siihen että jarrun määrä ei ollut riittävä.

@Kirppuliini juu yhden ovitrellen pistän.

Onkohan useinkaan käynyt niin että munarakkulat karkaa ennen aikojaan. Mitähän sitten tällaisessa tilanteessa? Ei muuta kuin hukkareissu?

Usein näistä tilanteista puhutaan että "jarru petti", joten olen mielessäni yhdistänyt riskin ehkä enemmän lyhyeen kaavaan, jossa on käytössä jarrulääke. En tiedä pitääkö paikkansa kyllä. 🫣

Mulle kävi itselle tilanne, että aloin kertaalleen epäillä olinko ottanut Synarelan (hyvin todennäköisesti olin, mutta kaikenlaista voi kelailla) tuossa irrotuspiikin tienoossa. Sehän taitaa pitkässä kaavassa toimia "jarruna". Opin siitä sen, että Synarela-annokset kannattaa merkitä tunnollisesti paketin taulukkoon ihan loppuun saakka. Merkitsin kyllä alkuun mutta jossain vaiheessa alkoi lipsua, kun suihkautus rutinoitui aamu- ja iltatoimiksi.

Muokattu viimeksi:
Opin siitä sen, että Synarela-annokset kannattaa merkitä tunnollisesti paketin taulukkoon ihan loppuun saakka. Merkitsin kyllä alkuun mutta jossain vaiheessa alkoi lipsua, kun suihkautus rutinoitui aamu- ja iltatoimiksi.
Minä merkkasin ottamani lääkkeet pariinkin paikkaan, ihan varmuudeksi. Merkkasin sekä Synarela-paketin kyljessä olevaan taulukkoon, Ovitrellen mukana tulevaan vihkoseen ja klinikalta saamaani hoitokarttaan. Helpotti omaa oloa, kun näki hoidon etenemisen ruksien jne määrän lisääntymisenä ja oli helppo tarkistaa, että lääke otettu, jos rupesi mietityttämään.

@Emri mulle kävi niin helmikuussa. Ennen kuin aloitettiin punktiointi niin jo Ultratessa rakkulaa näytti hassuilta. Sit kun niitä tyhjennettiin niin niissä oli vähän sellaista veristä sisältöä. Me saatiin yksi munasolu joka ei hedelmöittynyt. Ennen aikaisen ovuloitumisen vuoksi sain hyperin ja olin yhden yön ihan sairaalassakin. Verenohennuspiikit meni kahdesti päivässä. Tätä tapahtuu tosi harvoin ja meillä se liittyi siihen että jarrun määrä ei ollut riittävä.
No voi hitto. Tosi harmillinen tilanne tuossa kohtaa. 😔

Moikka kaikki 💕 Toisessa ultrassa käyty. Munarakkulat kasvaneet hyvin, toisella puolella 10 toisella 12 ja kokohaarukka 13-21mm. Ma kerätään ! IIK ! Olo turpeinen, väsynyt ja välillä heikottanut. Semmoinen että alkaa riittää niiden rakkuloiden kasvatus ja hormonit.

Tänään vielä gonal ja synerla.
Huomenna ovitrelle ja synerla. Ja sitten toivotaan parasta ja koitetaan rentoutua.

Kaikille mukavaa viikonloppua 🙏

Muokattu viimeksi:
Takaisin