IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulle sanottiin että alkioiden ns. pankittaminen on mahdollista vain omakustanteisesti. Eli jos haluaa saada kelakorvaukset niin pakkasessa olevat alkiot on käytettävä ennen uutta ivf-hoitoa.

Minulla taas lääkäri kertoi, ettei pakkasen tarvitse olla tyhjä Kela-korvausten saamiseksi, kun pohdittiin lähdetäänkö vielä neljänteen keräykseen ennen siirtoja. Lähtökohtaisestihan korvaukset saa vain kolmesta kierroksesta, mutta kuulemma neljännestä kierroksesta voi saada korvaukset lääkärinlausunnon nojalla.

Me siis teimme kolme all freeze -keräystä, joista saaliina on yhteensä kaksi blastoa pakkasessa. Kela-korvaukset astuivat voimaan kolmannen kierroksen aikana, ja sain kyllä korvaukset siitä huolimatta, että oli jo yksi alkio ennestään pakkasessa.

Mitä tulee pitkään vs. lyhyeen kaavaan, oli meillä julkisella käytössä pitkä kaava endometrioosin vuoksi. Nyt yksityisellä on puolestaan suositeltu lyhyttä kaavaa sen perusteella, että siinä voisi saada enemmän munasoluja kerättyä. Ja nimenomaan kaikki alkiot pakkaseen, jotta voidaan sitten erikseen optimoida kohdun olosuhteita siirrolle. Eipä minulle muutenkaan onnistuisi tuoresiirto blastolla, sillä yksikään alkioistamme ei ole kehittynyt blastoksi viidenteen päivään mennessä vaan ne ovat aina vaatineet enemmön aikaa.

Saako Kela-korvauksen yksityisellä kolmesta hoidosta, vaikka julkisella olisi tehty kolme hoitoa?

Tuoresiirto ilmeisesti tuloksiltaan hiukan heikompi, mutta toisaalta pakastealkion siirtoon pääseminenkin kuulostaa aika vaikealta, kun lukenut teidän kokemuksia. Sitä helposti ajattelee, että sitten seuraavassa kuussa tai yhden välikierron jälkeen näppärästi siirto. Oikeasti todella monen asian pitää osua kohdalleen. Vaikka olisi ollut ennen hoitoa säännöllinen kierto ja ovulaatio, niin kroppa voi reagoida hoitoon ja tulla monen kuukauden "viive". Toivottavasti pääset nyt @Ehtoo siirtoon! Montako alkiota teillä olikaan pakkasessa?

Joku täällä kirjoitti, että katsoo aina hoitojen/siirtojen yhteydessä lasketun ajan. Olen itsekin tehnyt tuota, vaikka aina ajattelen, että saattaa aiheuttaa vain lisäharmia. Lisäksi huomaan välillä miettiväni, että jos tammikuun hoito tai toukokuun hoito olisi onnistunut, niin missä kohden nyt jo mentäisiin. Tai että toivomani kaksi lasta olisi voinut saada luomusti tämän vuosia kestäneen lapsettomuustaipaleen aikana. Nyt ollaan nollatilanteessa, yksi oljenkorsi vielä jäljellä ja mahdollisuudet kahteen lapseen hupenevat. Olen koittanut ajatella, että yksikin olisi onnenkantamoinen, mutta lukenut myös kuinka lapsettomuuden suru jää, vaikka lapsia saisi (etenkin, jos toivottu lapsimäärä ei tule täyteen).

Meillä oli ekana vuonna myös terveydenhuollon maksukatto täynnä.. kävin siinä hammaslääkäri ja muuta nii sai sen täyteen 😎 🤣
Kiitos vinkistä! Laskin vain lapsettomuusklinikkakäynnit, mutta olenhan minäkin käynyt mm. hammaslääkärissä tänä vuonna. Pian siis terveydenhuollon maksukatto täynnä. Luin maksukatosta, niin ilmeisesti sen täyttymistä pitää seurata itse. Aivan älytöntä.

Kauan teillä on kestänyt yksi synarela pullo? Mulla menossa 17.päivä ja neljä suihkausta päivässä. Tosin tänään saan aloittaa pistelyn niin synarelaa menee jatkossa enää kaksi suihkausta päivässä. Mutta pakkauksessa lukee että riittää 15 päivän ajan jos suihkauttaa neljä kertaa päivässä. Olisikohan kohta hyvä jo ostaa toinen pullo. 🤔

Olen koittanut ajatella, että yksikin olisi onnenkantamoinen, mutta lukenut myös kuinka lapsettomuuden suru jää, vaikka lapsia saisi (etenkin, jos toivottu lapsimäärä ei tule täyteen).
Kyllä se jää. Mutta koen kuitenkin että tämä tokan yritys on ollut tavallaan helpompaa aikaa kuin ekan, vaikka nyt onkin rämmitty kivisempi tie. Eka tuli loppupeleissä aika helpolla, kun sitä nyt miettii, ja tuntuu jopa uskomattomalta että se on kerran onnistunut, ilman IVF:ää. Mutta siis, tokaa yrittäessä isoin suru ja pelko oli ehkä n. 1,5v jälkeen yrityksen aloituksesta. Suru johtui siitä, kun tajusi, että ei ehkä saadakaan ollenkaan sitä toista lasta, tai jos saadaan, niin ikäerosta tulee väistämättä paljon isompi kuin oltaisiin haluttu. Mutta pelko täysin lapsettomaksi jäämisestä on tässä tokan yrityksessä tietysti puuttunut, mikä on tehnyt tästä helpompaa. Nyt kun ikäerosta tulee väkisinkin yli 3 vuotta, on jotenkin rauhoittunut myös asian kanssa.

Mutta jos nyt kävisi ilmi että tokaa ei saada ollenkaan vaan esikoinen jää meidän ainoaksi, niin kyllä siitä varmaan vielä jonkinlainen henkilökohtainen kriisi saadaan aikaan.

Toivon sydämestäni että sulla nyt onnistuisi seuraava hoito. Oot kyllä joutunut käymään niin paljon läpi.

Kauan teillä on kestänyt yksi synarela pullo? Mulla menossa 17.päivä ja neljä suihkausta päivässä. Tosin tänään saan aloittaa pistelyn niin synarelaa menee jatkossa enää kaksi suihkausta päivässä. Mutta pakkauksessa lukee että riittää 15 päivän ajan jos suihkauttaa neljä kertaa päivässä. Olisikohan kohta hyvä jo ostaa toinen pullo. 🤔
Käytin Synarelaa aamuin illoin. Aina yksi suihkaus per sierain eli yhteensä neljä päivässä. Lääkettä tuntui olevan ensimmäisessä pakkauksessa jäljellä pidempään kuin mitä tekstissä ohjeistettiin. Aloitin kuitenkin ohjeen mukaisesti uuden pakkauksen, vaikka ensimmäisessäkin tuntui olevan vielä lääkettä. Toisesta pullosta jäi sitten käyttämättä iso osa, kun stimulaatiovaiheessa Synarelaa laitettiin vain kerran päivässä.

Paketin takapuolella kerrotaan moneenko päivään lääke riittää, mutta ohjevihkossa vielä lisätietoa. " Yhden pullon sisältö riittää joko 30 tai 60 annokseen. Kun olet käyttänyt tämän annosmäärän, ota uusi pullo käyttöön, vaikka pullossa olisikin vielä liuosta."

Joudut joka tapauksessa hankkimaan toisen pullon, koska yksi ei mitenkään riitä koko hoitoon.

On kyllä tosi tyhmää ja kankea systeemi, että tuota sairaalamaksujen maksukaton täyttymistä pitää itse seurata. Sen olen havainnoinut, että esim. Pohteella tulee laskuun lukemaan kuluvan vuoden laskukertymä, mutta meillä Keski-Suomen HVA:lla ei. Saa siis kaikista laskuista ja maksuista ottaa aina kuvakaappaukset puhelimeen ja laskeskella, milloin täyttyisi. Olisi paljon helpompaa, kun olisi vaan samalla tavalla, kuin lääkkeiden kanssa, mutta ehkä joskus sitten. 😅

Muistelisin että kun mulla tuli 2023 sairaalamaksujen maksukatto täyteen HUS:lla, niin ei tarvinnut itse seurata, vaan automaattisesti lakkasivat HUS:lta lähettämättä laskuja katon tultua täyteen.

Kumminkin kun loppuvuodesta kävin Keusotella hammaslääkärissä, lasku tuli. Piti erikseen olla yhteydessä laskutukseen laskun mitätöimiseksi.

Saako Kela-korvauksen yksityisellä kolmesta hoidosta, vaikka julkisella olisi tehty kolme hoitoa?

Tuoresiirto ilmeisesti tuloksiltaan hiukan heikompi, mutta toisaalta pakastealkion siirtoon pääseminenkin kuulostaa aika vaikealta, kun lukenut teidän kokemuksia. Sitä helposti ajattelee, että sitten seuraavassa kuussa tai yhden välikierron jälkeen näppärästi siirto. Oikeasti todella monen asian pitää osua kohdalleen. Vaikka olisi ollut ennen hoitoa säännöllinen kierto ja ovulaatio, niin kroppa voi reagoida hoitoon ja tulla monen kuukauden "viive". Toivottavasti pääset nyt @Ehtoo siirtoon! Montako alkiota teillä olikaan pakkasessa?

Joku täällä kirjoitti, että katsoo aina hoitojen/siirtojen yhteydessä lasketun ajan. Olen itsekin tehnyt tuota, vaikka aina ajattelen, että saattaa aiheuttaa vain lisäharmia. Lisäksi huomaan välillä miettiväni, että jos tammikuun hoito tai toukokuun hoito olisi onnistunut, niin missä kohden nyt jo mentäisiin. Tai että toivomani kaksi lasta olisi voinut saada luomusti tämän vuosia kestäneen lapsettomuustaipaleen aikana. Nyt ollaan nollatilanteessa, yksi oljenkorsi vielä jäljellä ja mahdollisuudet kahteen lapseen hupenevat. Olen koittanut ajatella, että yksikin olisi onnenkantamoinen, mutta lukenut myös kuinka lapsettomuuden suru jää, vaikka lapsia saisi (etenkin, jos toivottu lapsimäärä ei tule täyteen).

Mun lääkärin mukaan saa. Kysyin tätä itse kun me ei tosiaan saada enää korvauksia kun kierroksia on yli 3 yksityisellä takana ja kiinnisti oltaisko saatu jos ne 3 ekaa olis julkisella.

Tällain kaikki hoidot yksityisellä maksaneena sekin tuntui jollain tapaa epäreilulta. Että julkisen halpojen kolmen kierrosten jälkeen saa viekä kolme lisää, mutta jos tekee yksityisellä suoraan niin sit ei saa kuin sen kolme.

KYSissä pitää seurata myös itse. Pottiin lasketaan ainoastaan kuluvan kalenterivuoden käynnit. Opin tämän kantapään kautta, kun joulukuun 2024 tapahtumasta tuli lasku tammikuun puolella, ja sitä ei laskettu tähän vuoden 2025 kokonaisuuteen. Tämä ei välttämättä käy ilmi ohjeista aina kovin selkeästi, mistä annoin myös palautetta.

Nimimerkillä: vasta seuraava käynti täyttää maksukaton.

Siis onko noiden sairaalamaksujen maksukatto hyvinvointialue kohtaisia vai kuuluuko siihen kaikkien hyvinvointialueiden maksut yhteensä?😅 En ole yhtään muistanut seurata maksukattoa..

Siis onko noiden sairaalamaksujen maksukatto hyvinvointialue kohtaisia vai kuuluuko siihen kaikkien hyvinvointialueiden maksut yhteensä?😅 En ole yhtään muistanut seurata maksukattoa..
Kuuluu kaikki. Mutta eri hyvinvointialueet ei välttämättä saa muilta alueilta tietoja laskuista, joten voi tulla lasku, vaikka maksukatto oisikin täynnä. Eli pitää itse huolehtia ettei maksa ylimääräistä.

Kuuluu kaikki. Mutta eri hyvinvointialueet ei välttämättä saa muilta alueilta tietoja laskuista, joten voi tulla lasku, vaikka maksukatto oisikin täynnä. Eli pitää itse huolehtia ettei maksa ylimääräistä.
Kiitos! Täytyykin tarkistaa tilanne ettei maksele liikoja🙏🏼

Meillä on pakkasessa kaksi viisipäiväista alkioita. Siirto aikataulutettiin nyt ensi viikon alkuun, toivottavasti ei tule enää mutkia matkaan. 🙏 Hieman mietityttää, että lääkäri mainitsi kohdussa olevan pientä hyytymää. Ei kuitenkaan nähnyt esteeksi, mutta varmasti siirrossa vielä tarkistetaan tilanne. Ja se tietty vielä oma jännityksensä, että alkio varmasti porskuttaa vielä sulatuksen jälkeen. Käsittääkseni siihen on kyllä nykytekniikalla prosentit aika hyvin puolella.

Tosiaan kuten sanoit, tuoresiirto on kaikessa nurinkurisuudessaankin tavallaan tosi kätevä tapa aikatauluttaa ja toteuttaa siirto, kun ei tarvitse jännäillä viikonloppuja ja mahdollisia ovuloimattomia kiertoja.

Toivon kovasti onnistumista teidän seuraavaan hoitoon. ❤️ Tiedätkö vielä, milloin stimulaatio on alkamassa, jos ilmoittautuminen ekalla kerralla onnistuu?

Mulla juuri sama tilanne. 17.pvä synarelia ja tänään alkaa pistely, menopur 300iu. Kiva kun juuri huoltokatko omapolussa, niin ei näe pistosvideota.

Ai niin Emri. Itse vaihdoin synarelissa uuteen pulloon kun oli tuo 60 annosta täynnä vaikka tuntui että purkissa olisi ollut vielä tavaraa.

Mä kysyin tästä klinikalta ja sain ohjeen ostaa toisen pullon 60 annoksen tultua täyteen. Sitä kuluikin sitten vähemmän annoksia, kun käytettiin vain kaksi suihkausta päivässä. Vähän harmi, ettei lääkettä myydä pakkauskoossa, josta riittäisi yhteen ivf-hoitoon.

Miltä sun tilanne vaikutti ultrassa ennen pistosten aloitusta?

Mä kysyin tästä klinikalta ja sain ohjeen ostaa toisen pullon 60 annoksen tultua täyteen. Sitä kuluikin sitten vähemmän annoksia, kun käytettiin vain kaksi suihkausta päivässä. Vähän harmi, ettei lääkettä myydä pakkauskoossa, josta riittäisi yhteen ivf-hoitoon.

Miltä sun tilanne vaikutti ultrassa ennen pistosten aloitusta?
Hain nyt tänään toisen pullon synarelaa. Harmi kyllä kun menee kallista lääkettä hukkaan.

Mulla oli maanantaina ultra ja hetihän siinä tuli pientä jännitysnäytelmää, kun toiselta puolelta löytyi 13mm rakkula. Heti siitä verikokeisiin ja eilen sain tiedon että on joku harmiton, kysta tms. mikä ei nyt näihin hoitoihin vaikuta, joten pistokset päästiin tänään aloittamaan ihan aikataulussa. Muuten oli kyllä kaikki ihan ok.

Toivon kovasti onnistumista teidän seuraavaan hoitoon. ❤️ Tiedätkö vielä, milloin stimulaatio on alkamassa, jos ilmoittautuminen ekalla kerralla onnistuu?
Muistelinkin, että teillä pakkasessa kaksi alkiota. Toivottavasti pääset siirtoon ja tärppää.

Tässä jännäilen minkä pituinen kierto on, kun kaksi edellistä olleet erikoisen lyhyitä. Toivottavasti nyt olisi palautunut normaalimmaksi ja päästäisiin ilmoittautumaan, mutta vasta ensi viikon loppupuolella.

Muokattu viimeksi:
Takaisin